Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lite kjent i Oslo som man kan få det..

Jeg skal mest sannsynlig studere ved HIOA, fakultetet for helsefag i pilestredet.

Hvilke områder egner seg det da for meg å bo i? Ble vanskelig å søke etter boliger på finn. no når jeg ikke har snøring på hvor de ulike bydelen ligger i forhold til hverandre.

Anonym poster: 2a36a11a0e8d0faacf386e2cc1449728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så lite kjent i Oslo som man kan få det..

Jeg skal mest sannsynlig studere ved HIOA, fakultetet for helsefag i pilestredet.

Hvilke områder egner seg det da for meg å bo i? Ble vanskelig å søke etter boliger på finn. no når jeg ikke har snøring på hvor de ulike bydelen ligger i forhold til hverandre.

Jeg ville anbefalt St.Hanshaugen :) Masse studenter der og er du heldig finner du noe "billig" :)

Av personlig erfaring ville jeg holdt meg unna Tøyen og Grønland!

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hvis du ønsker å bo i nærheten av studiestedet er i hvert fall følgende steder i nærheten og ord brukt i boligannonser:

- Pilestredet Park

- St. Hanshaugen

- Bislett

- Homansbyen

"St. Hanshaugen" og "Bislett" er ganske vide begreper, men da er det bare å se på kartet i annonsen hvor det ligger i forholdet til HiOA. For ordens skyld bare St. Hanshaugen som er en bydel, de andre er diverse strøk i området. HiOA ligger i bydel St. Hanshaugen, ikke så langt fra grensen til bydel Frogner.

Skal legges til at dette er forholdsvis dyre områder, men med ung befolkning.

Anonym poster: 06d5dfabd27d59e809ba93e37d112b1a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man vil bo sentralt i forhold til utesteder eller kafeer er st.hanshaugen og grunerløkka ypperlig.

Går det greit å bo litt utenfor "gryta" anbefaler jeg å se på kollektivtransport, det er greit å kunne komme seg til og fra skolen uten så altfor mye bytting eller gåing. Bruk kartet på finn.no der ser du hvor det er trikk, buss, og tbane stopp. Så kan du bruke ruter.no for å se hvor lang tid du kommer til å bruke til og fra skolen.

Anonym poster: 5f6b9e03424b8ca6bbcc7e60e2c89d56

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Har søkt studentbolig men var sent ute med å søke (rett før påske) så da er vel håpet om å få tildelt noe slikt veldig liten har jeg hørt..?

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig ja, men det kommer litt an på hvilke boliger du har søkt også (lønner seg å søke på de minst attraktive, du kan alltids søke om flytting senere).

Skrevet

Om du er student ville jeg anbefalt å bo utenfor sentrum. Det er relativt dyrt på feks St. Hanshaugen fordi dette er sentralt. Jeg bor sør/øst i Oslo, ved Bøler (Bydel Østensjø). For meg tar det 20 min med banen til sentrum, det er kort vei til Østmarka, det er relativt billig og det er fortsatt sentralt. De to første årene jeg bodde i Oslo bodde jeg i bydel sentrum, og aldri mer. Trives ekstremt godt på Østkanten :).

Skrevet

St.Hanshaugen osv som nevnt ovenfor, og Sagene er koselig! Ikke bo på Carl Berner, det gjorde jeg, og det var ikke noe hyggelig område mtp kafeer og atmosfære.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I finn.no sine geografiske inndelinger så er vel "St.Hanshaugen - Ullevål" og "Uranienborg - Majorstuen" veldig aktuelle kategorier å bla etter leiligheter i.

Er dyrt der da, vet ikke hvilket budsjett du har. Det skal holde hardt å dekke boutgiftene der med bare studielånet, men sånn er jo studentlivet.

Det er veldig bra kollektivtilbud i Oslo da, så man trenger ikke basere seg på å bo i gangavstand til skolen heller. Er det vanskelig å finne sted å bo i høyskole-området så kan du med fordel utvide søkehorisonten. Mange studenter velger jo å bo litt utenfor byen.

Men da jeg var student så elsket jeg å bo et sted hvor det skjer mye, er mange studenter, mange kafeer osv, så personlig ville jeg heller leid et høl på løkka enn en finere leilighet utenfor ring 3. Studenter som bor langt borte kan også bli hakket mer isolert enn de som bor midt i studentgryta. Kommer jo an på hvilken type man er, selvsagt.

Anonym poster: 907d921416dbbe7ada158fff1bf7b080

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som det sies her så kommer det an på hva du ønsker. Bor selv i Groruddalen og trives med det. Bra kollektivtilbud hele døgnet og lavere leie enn i sentrum. Det er mange som leier ut hybler på vestkanten siden det er så mange villaer der, men da ville jeg i hvert fall sjekket kollektivtilbudet først. Folk der kjører vel mer bil + det bor færre folk der. Noen steder er det litt kronglete og nesten håpløst etter midnatt mitt i uka. Men stort sett går det greit over alt! Oslo er rett og slett en super by! :-)

Anonym poster: 9abf28b6bcfb3a10590e2509819229b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

St.Hanshaugen osv som nevnt ovenfor, og Sagene er koselig! Ikke bo på Carl Berner, det gjorde jeg, og det var ikke noe hyggelig område mtp kafeer og atmosfære.

Vurderer Carl Berner da det er så greit mtp kollektivtransport, men tenkte også litt på dette. Men er det ikke sånn grei nok gåavstand til Grunerløkka fra Carl Berner da?

Hvordan er Torshov?

AnonymBruker
Skrevet

Som det sies her så kommer det an på hva du ønsker. Bor selv i Groruddalen og trives med det. Bra kollektivtilbud hele døgnet og lavere leie enn i sentrum. Det er mange som leier ut hybler på vestkanten siden det er så mange villaer der, men da ville jeg i hvert fall sjekket kollektivtilbudet først. Folk der kjører vel mer bil + det bor færre folk der. Noen steder er det litt kronglete og nesten håpløst etter midnatt mitt i uka. Men stort sett går det greit over alt! Oslo er rett og slett en super by! :-)

Anonym poster: 9abf28b6bcfb3a10590e2509819229b2

Ja, er det det? :sjenert:

Ikke misforstå meg, jeg kan ikke uttale meg om det.

Du skjønner, jeg gruer meg veldig til å flytte til Oslo. Jeg har vært der noen få ganger, og har aldri helt følt meg "hjem" der. Og så hører man så mye rart. Mye kriminalitet, mye gjenger, vold og voldtekter.

Jeg ser for meg jeg kommer til å sitte innesperret på hybelen i 10 måneder, tør ikke dra ut på byen eller noe.

Kall meg gjerne bondeknøl, men huff...synes Oslo virker så skummelt og utrivelig..

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at jeg har ikke noe valg. Utdanningen jeg skal ta finnes kun i Oslo.

Vil også gjerne vite om hvilke områder som er trygge og hvilke områder man bør holde seg unna.

Er det veldig veldig uansvarlig å gå hjem alene fra byen foreksempel?

Herlighet, må le av meg selv her nå men er faktisk smånervøs for den byen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Carl Berner har endra seg veldig dei siste tre-fire åra, og har blitt ei lita oase i byen, faktisk, med kafear, butikkar og masse folk. Du har også grøntområde på Ola narr veldig nær, der det er fint å gå tur.

Til ts: Oslo er ein kjempefin by! Du må ikkje høyre på dei negative dustane som skriv her på forumet om rumenarar som bæsjar overalt og voldtektsmenn bak kvar ein busk. Til og frå Carl Berner kan du ta både trikk og t-bane, og det går fort og greitt å kome seg heim frå byen. 31-bussen og 37-bussen går heile natta, og det er inga sak å ha det hyggeleg i Oslo.

Du kan sjå på kartet langs dei trikkelinjene som passerer HIOA, for trikken er eit greit kommunikasjonsmiddel. T-bane er fint frå sentrum, men frå HIOA må du då uansett opp frå jernbanetorget eller ned frå Majorstua for å kome deg til skulen. Å finne "sin" trikk eller "sin" buss er enkelt og greitt, og det gjer du ved å finne ein plass å bu ved å sjå etter kva som ligg langs kommunikasjonslinjene som passerer HIOA. Velkommen til den fine byen vår! :)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Må legge til at jeg har ikke noe valg. Utdanningen jeg skal ta finnes kun i Oslo.

Vil også gjerne vite om hvilke områder som er trygge og hvilke områder man bør holde seg unna.

Herlighet, må le av meg selv her nå men er faktisk smånervøs for den byen.

Den einaste plassen eg ikkje ville gått på nattestid (kveldstid er uproblematisk) er under brua mellom Grønland og Hotell Plaza. Det er mest fordi der heng det masse menn som slenger kommentarar og kan opplevast som ubehagelege. Men eg har aldri opplevd at nokon av dei blir fysiske. Uansett: Når du går på HIOA så er det eiga studentkro der, og du kjem til å ha det aller meste av ditt sosiale liv knytt til skulen og det som skjer der, iallfall det første året. Det er så masse som skjer der at det å vase rundt i byen eigentleg er ganske uinteressant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt godt; Tusen takk for hyggelig svar :) Ble litt mindre bekymret nå. Har jo grodd helt fast i Trondheim sentrum så alt annet virker skummelt :P

AnonymBruker
Skrevet

Ikke TS, men har fått tilbud om en leilighet i Bjølsen. Har bodd i Oslo før, men aldri vært i det området, hvordan er det der?

Skrevet (endret)

Ikke TS, men har fått tilbud om en leilighet i Bjølsen. Har bodd i Oslo før, men aldri vært i det området, hvordan er det der?

Jeg bor her og eeelsker det! Men det spørs hva du ønsker deg. Det er et rolig familieområde, mesteparten par og familier som bor her. 20 minutter med buss fra sentrum.

Edit: Jeg ville aldri sagt ja til en leilighet uten å ha sett den, er veldig mange gamle bygninger her :-)

Endret av sara-ellis
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Du trenger ikke å være redd generelt når du går rundt i Oslo, men du må ikke finne på å gå hjem fra byen alene. Sørg for at du finner deg en hybel/leilighet et sted det går nattbuss til i helgene.

Anonym poster: 81a694515a92663897ad50ea620cb767

Skrevet

For noe vås. Har bodd på CB i flere år, det tar maks 10 minutter å gå til Grünerløkka, 15 minutter til Sagene.

HI, jeg har bodd på Grünerløkka, Carl Berner, Torshov, Gamlebyen og Bjølsen, alle anbefales, og med litt flaks kan du finne kollektiv til en ålreit penge. Fra når har du søkt studentbolig? Bedre sjanser hvis man søker fra juli heller enn august. :)

Når det gjelder å gå alene på kvelden så kan du regne med at alle områder med mye folk er trygt. Det dummeste du gjør er å vandre i mørke parker og folketomme gater på kvelden, og det gjelder hele området rundt sentrum. For eksempel følte jeg meg helt trygg over Grønlandsleiret midt på natta i helgene da jeg bodde i Gamlebyen, fordi det var stappfullt av folk. :) Jeg har gått myyyye i Oslo fra jeg var ganske ung, og den eneste gangen jeg har opplevd noe ubehagelig gikk jeg forbi bussterminalen en sen tirsdagskveld.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...