Gå til innhold

Dere som kjøper vesker i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at mange kjøper med seg vesker eller andre dyre ting på ferie. Ber dere om å få VAT refund i butikkene? Er det vanskelig å få dette refundert på flyplassen? Og hva gjør dere når dere kommer til Norge,går dere igjennom tollen uten å fortolle varene eller fortoller dere? :vetikke:

Anonym poster: 6f3d9f983fdf8cb0eda91509b6b57b2c

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg har aldri hatt noe problem med å få tilbake penger på flyplassen. Eneste som kan være kjipt, er at man ofte får tilbake i fysiske penger. Da er det gjerne snakk om enten lokal valuta eller dollar.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk tilbake vat fylte jeg bare ut et skjema på flyplassen, og la det i en postkasse. Etter noen uker (5 uker kanskje), så fikk jeg pengene inn på konto. Selve skjemaet fikk jeg i butikken (handlet på debenhams i london). Jeg fortolla ikke når jeg kom til norge, men vet ikke helt hva loven sier at man skal gjøre.

Anonym poster: e429ec55ab3bb1732ba2b1c056375c77

Skrevet

Da jeg fikk tilbake vat fylte jeg bare ut et skjema på flyplassen, og la det i en postkasse. Etter noen uker (5 uker kanskje), så fikk jeg pengene inn på konto. Selve skjemaet fikk jeg i butikken (handlet på debenhams i london). Jeg fortolla ikke når jeg kom til norge, men vet ikke helt hva loven sier at man skal gjøre.

Er det egen luke for VAT? For fikk du tak i skjemaet? Gjør du det før du sjekker inn bagasjen? Føler meg helt grønn,hehe..

Skrevet

Jeg har gjort det mange ganger. Systemet kan variere litt fra land til land, og i enkelte land har de ikke system for dette (mange stater i USA blant annet).

Du ber om tax refund skjema i butikken. Enkelte store varehus har egen refund disk, da får du penger i butikken og må bare stemple ut varene på flyplassen senere. Men som regel fyller de bare ut skjema, som du tar med til flyplassen. Der går du først i en disk for å stemple ut varene, da må du ofte fysisk vise det du har kjøpt så du bør ikke ha sjekket inn dette. Deretter er det ny disk for å få pengene tilbake. Jeg har alltid kunne velge mellom å få cash eller på kort. Systemet er ganske idiotsikkert, du får masse informasjon på papirene du får i butikken.

Jeg går alltid på rødt i norge når jeg har kjøpt varer for over grensen, jeg har respekt for at vi har et lovverk for slikt i Norge. Som oftest vinker de meg bare videre, og jeg slipper å betale. De er mer opptatt av å ta de som smugler mye eller ulovlige midler.

• Liker 1
Skrevet

bare i Tyskland er det 19 % tilbake om du tar med passet når du handler og fyller ut når du handler. Aldri noe stress å få noe tilbake i de landene jeg har vært.

Hverken på båt eller fly.

Det er viktig å huske på slik, alle monner drar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det egen luke for VAT? For fikk du tak i skjemaet? Gjør du det før du sjekker inn bagasjen? Føler meg helt grønn,hehe..

Jeg har bare gjort dette en gang, men kan jo si hvordan det foregikk da.

Jeg handlet på debenhams i london (stort varehus). Der har de en egen disk der jeg viste fram kvittering på det jeg hadde handlet, så stemplet de et skjema. Da jeg kom tilbake til hotellet fylte jeg ut skjemaet. Jeg kunne da velge mellom å få tilbake som cash eller på konto. På flyplassen, etter sikkerhetskontrollen, gikk jeg i en luke hvor en mann satte et nytt stempel på skjemaet (i tillegg til det jeg hadde fått i butikken). Så putta jeg skjemaet oppi en helt vanlig postkasse (inni en konvolutt som jeg fikk sammen med skjemaet fra butikken). 5 uker senere var pengene på konto :)

Skrevet

Takk for svar :nigo: Noen som har gjort vat refund i Belgia på charleroi flyplass?

AnonymBruker
Skrevet

På Selfridges har de egen avdeling hvor de gir folk penger tilbake på konto eller noe lignende.

Anonym poster: 5908fddb7cd3d962c7188ce136fabd26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...