Gå til innhold

Hvordan gjøre det greit for andre når jeg lufter hundene mine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Denne tråden er ikke ment for å generalisere, men jeg har fått et inntrykk av at en del utenlandske kanskje har et litt annet forhold til dyr.. Har noen episoder her som jeg fikk noe dårlig samvittighet for..

Jeg har to små hunder, de veier vel ca 2 kg hver.. Hver gang jeg er ute og går tur og stort sett møter etnisk norske, er de ivrige etter å klappe på hundene mine og skal slå av en prat. De med utenlandsk bakgrunn beveger seg som oftest over på det andre fortauet eller snur seg og går en annen vei når jeg kommer med hundene mine..

Senest i dag var jeg ute og luftet disse små knertene, og da gikk vi inne på en skogsvei, så jeg slapp de slik at de fikk snust litt der de følte for.. Vil legge til at hundene mine løper aldri bort til folk når de kommer mot oss, de går heller rett forbi.

Så ble han ene litt hengende etter og stod og snudde på et skilt, jeg snur meg og ser at det kommer en dame gående mot oss, og ide hun ser den ene hunden min tar hun fatt og spurtet av gårde i motsatt retning, sikkert i frykt... Det så nærmest ut som at hun trodde at hun hadde en mann løpende etter seg med en kniv i hånden. Jeg kunne ikke annet enn å le, for jeg ble jo så sjokkert..

Burde jeg endre mine gårunder? Burde jeg stoppe opp ved de som er utenlandske og andre mennesker generelt som skygger banen og prøve å gjøre de mindre redde?

Anonym poster: 3657c2b6192b4838ac97e2ff44eca31f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke båndtvang nå?

Men mange utlendinger har et annet syn på hunder enn det vi i Norge har. Har snakka med noen og de ser på de som møkkette og mer som "udyr". Er vel ikke noe mer å gjøre med det enn å gjøre så hundene ikke kommer bort til de, holde de litt nærmere deg når det kommer noen. Selv om du vet at hundene dine ikke gjør noe mot de, men bare for å være hyggelig. Er jo mange som er redde for hunder og det er jo ikke noe stress for de som har hunder og trekke de litt inntil seg akkurat da man møter noen.

Anonym poster: fb559633ed2f91f456a94e6031a690f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hunder e "urene", eller spyttet dems er det ifølge muslimer. Hunder skal kun brukes til praktiske ting. Fks blir de brukt til bevoktning. Da er det vel ikke så vanskelig å forstå lengre?

Anonym poster: a4359fa2c2cb8c45d6ff2a6341ea95fd

• Liker 2
Skrevet

Husk at de som er redde hunder som regel ikke klarer å tolke hundens språk heller og dermed ikke vet om de kan stole på hunden eller ikke...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke båndtvang nå?

Men mange utlendinger har et annet syn på hunder enn det vi i Norge har. Har snakka med noen og de ser på de som møkkette og mer som "udyr". Er vel ikke noe mer å gjøre med det enn å gjøre så hundene ikke kommer bort til de, holde de litt nærmere deg når det kommer noen. Selv om du vet at hundene dine ikke gjør noe mot de, men bare for å være hyggelig. Er jo mange som er redde for hunder og det er jo ikke noe stress for de som har hunder og trekke de litt inntil seg akkurat da man møter noen.

Anonym poster: fb559633ed2f91f456a94e6031a690f4

Det er båndtvang ja, men jeg stod inne på en liten skogsvei, så jeg "trodde at det gikk greit". Og det er klart noe jeg bør respektere mer..

Men jeg syns det er synd hvis folk skal gå rundt og være redd for hundene mine, og jeg vil gjerne bidra til at man ikke er det. Bånd selvfølgelig, men vil legge til at dette er en vei det så og si aldri er noen da jeg har gått her i hele 10 år, og jeg har aldri møtt et eneste menneske her inne. Holder meg også mye her da jeg tror jeg ikke vil møte folk som muligens kanskje er redde..

Skrevet

Jeg synes vel egentlig at alle hundeeiere bør ha hundene sine i bånd så lenge det er sjans for å møte på andre mennesker. For min egen del så hadde ikke jeg brydd meg, men jeg kjenner folk som er livredde for hunder. Det har ikke noe å si om de veier 1 eller 50 kg, de er like redde likevel. Og for dem å møte på en hund som ikke er i bånd på en skogsti, er et lite helvete. Så med tanke på de som er redd for hunder, synes jeg du burde ha hundene i bånd. Evt. finne deg en annen plass å gå tur. Du har hund og da må du ta hensyn - sånn er det bare.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes vel egentlig at alle hundeeiere bør ha hundene sine i bånd så lenge det er sjans for å møte på andre mennesker. For min egen del så hadde ikke jeg brydd meg, men jeg kjenner folk som er livredde for hunder. Det har ikke noe å si om de veier 1 eller 50 kg, de er like redde likevel. Og for dem å møte på en hund som ikke er i bånd på en skogsti, er et lite helvete. Så med tanke på de som er redd for hunder, synes jeg du burde ha hundene i bånd. Evt. finne deg en annen plass å gå tur. Du har hund og da må du ta hensyn - sånn er det bare.

Vil velge og tro at hensynet mitt har vært til stedet da jeg fant meg en vei for 10 år siden der jeg som tidligere nevnt aldri har møtt på noen før. Så jeg ble helt klart sjokkert selv da jeg møtte på noen.

Nå snakker jeg også generelt når jeg er ute og lufter hundene mine rundt omkring. Og jeg er selvfølgelig klar over bånd. Dette har jeg også nevnt tidligere.

Noen andre innspill?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er livredd barn, spiller ikke noen rolle om de er 1 eller 50 kg. Å møte dem på en liten skogsti uten at de er i bånd er et lite helvete for meg. Skulle ønske folk ble flinkere til å holde barna sine i bånd.

Anonym poster: db0a711caec6888de91d9230f60f4bfb

• Liker 14
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man må la hundene sine hilse på alle man møter. Hvis noen er redde for hunder og selv ønsker å gjøre noe med det, så oppsøker de sannsynligvis noen som kan hjelpe dem å komme over den frykten. Hvis ikke, så får de bare passere alle oss med hund uten at vi skal pakke bikkjene vi har valgt å eie, på dem. Selv får jeg litt fnatt når hvem som helst kommer ilende bort og skal klappe bikkjene mine, ser jeg antydning til det så er det JEG som snur. Ikke fordi hundene mine er aggressive eller noe slikt, men fordi jeg synes det er en u-ting at ALLE bikkjer skal hilse på hverandre, og ihvertfall at hvem som helst som synes en hund er fin tar det som en selvfølge at det er ok å komme bort for å hilse.

Med mindre din hund har gjort noe galt mot noen, så har du ingenting å ha dårlig samvittighet for. Vil noen gå eller løpe i en annen retning, så la dem gjøre det, det er ikke din feil. Og vil noen komme bort og hilse og du synes det er greit, så la dem gjøre det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veldig redd for hunder og det er få ting som gjør meg så sint som når folk ikke tar hensyn til båndtvang eller binder hundene sine rett utenfor butikker etc. Det er faktisk ikke lov. Så alle de som har hund burde holde de i bånd overalt hvor man kan treffe på folk. Jeg har rett til å bevege meg i skogen uten å måtte støte på en hund som er løs og som kommer bort til meg. Og det verste jeg hører: Men den er jo så snill! Det spiller ingen rolle om det er verdens snilleste hund, for meg er det like ille å støte på en hund som en slange!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig redd for hunder og det er få ting som gjør meg så sint som når folk ikke tar hensyn til båndtvang eller binder hundene sine rett utenfor butikker etc. Det er faktisk ikke lov. Så alle de som har hund burde holde de i bånd overalt hvor man kan treffe på folk. Jeg har rett til å bevege meg i skogen uten å måtte støte på en hund som er løs og som kommer bort til meg. Og det verste jeg hører: Men den er jo så snill! Det spiller ingen rolle om det er verdens snilleste hund, for meg er det like ille å støte på en hund som en slange!

Jeg er enig med deg i at folk skal respektere båndtvang! Men med tanke på hvor mange hunder det er i Norge, burde du kanskje jobbe med hundeskrekken. For din egen del. Må være ganske slitsomt å ha det sånn.

Anonym poster: 76b219a3602fbf873fa068ec5f62680c

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er etnisk norsk, med blå øyne og alt annet som hører med. Og er glad i å løpe i skog og mark. Og jeg takler ikke hunder. De løper i veien, og jeg er egentlig gansek redd. Jeg hopper nok godt unna om de tar det minste skritt mot meg, 2 eller 60 kilo har ingenting å si. For jeg ble bitt som barn.

Det er respektløst å ikke overholde båndtvangen, og du må uansett ikke finne på å prøve å venne oss til hunder. Dersom hunden virkelig holder seg for seg selv er det greit for meg at de får løpe litt fritt, men de fleste hunder må absolutt bort og snuse litt....

Edit - du sier at man må venne seg til hunder. Jeg stoler på venner og families hunder, og koser til og med litt med dem. Men jeg kjenner ikke DEG og DIN hund. Uansett hvor snille dere SIER at dere er....

Endret av Athene
  • Liker 7
Skrevet

Vil bare slenge inn at båndtvangen ikke er for å "beskytte" oss mennesker for løse hunder, som det virker som at mange her inne tror. Den er for å beskytte viltet som får barn på denne tiden av året.

Men uansett skal ikke hundeholdet være til sjenanse for noen, hverken mennesker, andre hunder eller vilt generelt sett.

Så har du ikke skikkelig innkalling på hunden skal man ha den i bånd, uansett når på året.

• Liker 14
Skrevet

Vil bare slenge inn at båndtvangen ikke er for å "beskytte" oss mennesker for løse hunder, som det virker som at mange her inne tror. Den er for å beskytte viltet som får barn på denne tiden av året.

Det er ikke tydlige båndtvangskilt i de fleste friluftsområder rundt Oslo (og andre norske storbyer) på grunn av flora og fauna.... Men på grunn av at alle skal ferdes fritt.

I områder med færre mennesker gjelder båndtvang ved lov deler av året for å beskytte vilt. Men i turområder med mange mennesker som ferdes er det satt opp skilt som gjelder hele året.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er ikke tydlige båndtvangskilt i de fleste friluftsområder rundt Oslo (og andre norske storbyer) på grunn av flora og fauna.... Men på grunn av at alle skal ferdes fritt.

I områder med færre mennesker gjelder båndtvang ved lov deler av året for å beskytte vilt. Men i turområder med mange mennesker som ferdes er det satt opp skilt som gjelder hele året.

Her roter du nok litt.

Båndtvang gjelder ved lov fra 1.April til 15. 20. August over hele Norge (unntatt spesielle steder f.eks hundeparker, treningsområder for gjeterhunder o.l.) og er for å som sagt beskytte viltet. Det er ganske godt merket på tursteder rundt i Oslo-marka og Nordmarka, ihvertfall der jeg går. Og har ingenting med at man skal kunne ferdes fritt, men det er en vanlig misoppfatning.

Retten til å ferdes fritt reguleres av paragraf 3 i hundeloven: (hundeloven) stiller i § 3 et generelt krav til aktsomhet for hundeiere: En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunder volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeeieren skal dessuten sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeeieren skal blant annet sørge for å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Se ingenting om båndtvang, men at man skal unngå negative episoder.

Men det er riktig som du sier at kommunen kan bestemme om det skal innføres helårsbåndtvang for gitte områder (paragraf 6)

edit: skriftkrøll ved innliming.

edit 2: rettet etter feil bemerked av spiderpig

Endret av Steele
  • Liker 2
Gjest Spiderpig
Skrevet

Her roter du nok litt.

Båndtvang gjelder ved lov fra 1.April til 15.August over hele Norge (unntatt spesielle steder f.eks hundeparker, treningsområder for gjeterhunder o.l.) og er for å som sagt beskytte viltet. Det er ganske godt merket på tursteder rundt i Oslo-marka og Nordmarka, ihvertfall der jeg går. Og har ingenting med at man skal kunne ferdes fritt, men det er en vanlig misoppfatning.

Retten til å ferdes fritt reguleres av paragraf 3 i hundeloven: (hundeloven) stiller i § 3 et generelt krav til aktsomhet for hundeiere: En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunder volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeeieren skal dessuten sørge for at hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Hundeeieren skal blant annet sørge for å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Se ingenting om båndtvang, men at man skal unngå negative episoder.

Men det er riktig som du sier at kommunen kan bestemme om det skal innføres helårsbåndtvang for gitte områder (paragraf 6)

edit: skriftkrøll ved innliming.

Til og med 20.August :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også beinet i motsatt retning.

Kan du ikke bare sette langline på dem.

Anonym poster: f9b47f9aa43b687a423b214b99edfd98

AnonymBruker
Skrevet

Synd for deg, men det er ikke mitt problem som hundeeier, det er ikke derfor vi har båndtvang. Kom deg til psykolog.

Anonym poster: 0eb7875ae422a9a5ede3f3ac5c4a9838

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du plukker opp bæsjen(og hiver den i søpla!) så plager ikke hunder meg i alle fall, dog, selv om jeg liker hund har jeg respekt for fremmede hunder. Går ikke automatisk bort å klapper en fremmed hund, og synes heller ikke noe om at en fremmed hund kommer bort til meg, særlig om eier er ute av syne. Så om jeg synes det er ubehagelig så tørr jeg ikke tenke på hvordan det er for dem som er direkte redd for hund. Moren min klamra seg nesten fast i takvifta da jeg tok med meg en lånt bichon inn i stua på armen:P Og det er nok best å ha hundene i bånd når det er båndtvang, både for deg selv, andre du møter og vilt som noen nevner.

Anonym poster: b10340ff96fa4cbabe0cba63e412cb90

Skrevet

Om hunden min er i bånd eller ikke får den fortsatt ikke lov til å hilse på alt og alle og formeg er det en uting. At folk er redd for han er ikke mitt problem, om de velger å gåpå andre siden av veien eller i kanten av stien så værsegod, men han får heller ikke hilse helt uten videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...