Gjest mandag Skrevet 30. mars 2004 #1 Skrevet 30. mars 2004 Skal kjøpe XP til hjemmepcen, men er veldig usikker på om jeg skal kjøpe Home eller Professional utgaven? Har hørt et sted at Home ikke er så bra, men lurer samtidig på om jeg trenger mer enn det hjemme? Har to PCer som står i lokalnettverk og den brukes stort sett hele dagen (når jeg ikke er på jobb). Hva har XP Professional som ikke Home har? Ser på komplett.no at det blir billigere med en OEM utgave (om jeg kjøper f.eks en harddisk ved siden av), men hva betyr OEM egentlig? Og kan man kjøpe oppgradering fra 98 til XP? Håper noen kan svare på hvilken XP jeg bør kjøpe, og at Home ikke er noe særlig dårligere enn Professional.. det er jo litt prisforskjell der også.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #2 Skrevet 30. mars 2004 Her er en side som omhandeler temaet home vs pro: http://www.ucs.ed.ac.uk/usd/scisup/faq/homevspro.html Og her en diskusjonstråd om OEM og oppgraderinger: http://bbs.pcstats.com/pcstats/messageview...&threadid=22464
Gjest Starya Skrevet 30. mars 2004 #3 Skrevet 30. mars 2004 Her er info på norsk om du ønsker det. http://www.pc.no/guiden/oem-software.html Det heter seg altså der at OEM-software er installert på harddisk på forhånd, men det stemmer ikke (lenger). Du får de levert sammen, men innstallerer selv på hvilken harddisk du måtte ønske. Jeg har selv kjøpt XP professional, oppgradering. Jeg hadde fra før Me. Pass bare på at du fortsatt har installasjonsCD-en fra din nåværende os tilgjengelig. Her skal det stå mer om forskjeller på Pro og Home.
Gjest mandag Skrevet 30. mars 2004 #4 Skrevet 30. mars 2004 Hei og takk for svar. Så kjøper man OEM MÅ man ha en tidligere windows innstallasjonscd? Det har jeg ikke lenger... Har også sett på 2000 Pro. Har brukt det en del og synes det fungerer veldig greit, men hos de nettbutikkene jeg har sjekket selger de bare OEM versjoner eller oppgradering fra NT. :-? What to do.. Synes 3-4000 kr er dyrt for noe som alle med PC må ha. Det burde vært nesten gratis.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #5 Skrevet 30. mars 2004 Dersom du har windows installert på harddisken din, skulle det gå bra uten CD. Du må bare passe på å ikke formatere FØR du installerer
Gjest Starya Skrevet 30. mars 2004 #6 Skrevet 30. mars 2004 Det at du må ha en CD er vel bare knyttet til opgradering, man får vel tak i OEM i fullversjon også? (er ikke sikker selv) Det hjelper jo om du kjenner noen som har en installasjons-CD. En recovery-disc fungerer også for de som har det fremfor en "vanlig" CD. Det eneste den brukes til er å sette inn underveis i installasjonen, slik at oppgraderingsCD-en skjønner at du har "lov" å oppgradere..
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #7 Skrevet 30. mars 2004 Jeg har en oppgraderings-cd. Den funker fint uten en CD av tidligere versjoner så lenge man har en partisjon med windows på pc'en.
Gjest Starya Skrevet 30. mars 2004 #8 Skrevet 30. mars 2004 Jeg har en oppgraderings-cd. Den funker fint uten en CD av tidligere versjoner så lenge man har en partisjon med windows på pc'en.Joda det duger, men om man kjøper ny disk og vil installere på denne sliter man litt.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #9 Skrevet 30. mars 2004 Joda det duger' date=' men om man kjøper ny disk og vil installere på denne sliter man litt.[/quote'] Låne av naboen .
Gjest mandag Skrevet 30. mars 2004 #10 Skrevet 30. mars 2004 Svigers har visst en Windows 98 CD som ingen bruker (den er heller ikke innstallert noe sted). Om vi får den av dem, er det da lovlig å kjøpe en oppgradering til denne? Da er jo lisensen/cden deres gitt videre til oss, og da kan vi vel oppgradere den? (Billigere enn å kjøpe fra scratch).
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #12 Skrevet 30. mars 2004 Svigers har visst en Windows 98 CD som ingen bruker (den er heller ikke innstallert noe sted). Om vi får den av dem, er det da lovlig å kjøpe en oppgradering til denne? Da er jo lisensen/cden deres gitt videre til oss, og da kan vi vel oppgradere den? (Billigere enn å kjøpe fra scratch). Du har lov til å ha en lisens pr maskin. Dersom ingen bruker den er det jo greit i "juridisk forstand".
Gjest mandag Skrevet 31. mars 2004 #13 Skrevet 31. mars 2004 Må jeg ha denne 98 CDen da innstallert for å få gjort oppgraderingen? Og vil 98 da bli liggende i bakgrunnen av XP Home? Eller kan jeg formatere og så legge inn XP Home oppgradering på en blank harddisk?
Gjest Starya Skrevet 31. mars 2004 #14 Skrevet 31. mars 2004 Er disken blank må du ha den gamle CDen tilgjengelig for beklreftelse av at du kan installere xp. Ligger det win98 på maskinen oppgraderes det til xp, men nøyaktig hvordan det foregår er jeg mer usikker på.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2004 #15 Skrevet 31. mars 2004 Må jeg ha denne 98 CDen da innstallert for å få gjort oppgraderingen? Og vil 98 da bli liggende i bakgrunnen av XP Home? Eller kan jeg formatere og så legge inn XP Home oppgradering på en blank harddisk? Dersom du har CD går det helt fint med "blank" harddisk. Du starter maskinen og har XP cd'en i. Etterhvert i innstallasjonen ber de deg om å putte inn 98(eller en annen versjon) i CD-romen for å kontrollere at du virkelig har en tidligere versjon av windows.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2004 #16 Skrevet 31. mars 2004 ---forts.... Den legger ikke noe filer fra win98 inn på harddisken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå