Gå til innhold

"Sunne" kjeks?

Gjest 1111

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Njaaa... sunnare enn kva då? Grove harvrekjeks er jo ikkje av dei mest usunne, for å seie det sånn... Men veit ikkje heilt kva du er ute etter.

Av kjøpekjeks er 'Cream Crackers' eit ganske sunt alternativ - dei inneheld ikkje sukker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på sunne kjeks, tenker jeg på noen som ikke inneholder så mye sukker, sjokolade, karamell, slike ting. hvis de har lavere kaloriinnhold enn vanlige kjeks, så er jo det bare et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om disse kan være et alternativ (fra Grete Roede sine sider):

Du kan sikkert bruke vanlig sukker istedet for det kunstige (mengde i så fall...?)

HAVREKAKER

ca. 30 stk):

120 g smør

65 g sukker

1/2 dl kunstig strøsøtning

1 egg

60 g hvetemel

120 g store havregryn

1 ts bakepulver

1 ts kanel

1/4 ts nellik

30 g finhakkede rosiner

Rør smør, sukker og kunstig strøsøtning hvitt. Tilsett egget og rør godt. Bland sammen havregryn, mel, bakepulver, krydder og de finhakkede rosinene. Rør det i margarinblandingen med en slikkepott eller tresleiv. Sett deigen med teskje på stekeplater dekt med stekefolie. Trykk deigklattene ned med en gaffel. Stek kakene i den øvre delen av ovnene ved 200 grader C i ca 12 minutter inntil de blir gyllenbrune i fargen. Avkjøles på rist. Kakene oppbevares i tett boks.

Kcal per kake: 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NullHull, takk for oppskriften! :-) jeg bakte dem nettopp og tenkte jeg skulle spise en, kanskje to.. men neida, de var så utrolig gode at jeg tror jeg spiste minst ti! :o

noen andre som har noen oppskrifter? :wink:

*klappe seg på magen*

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...