Gå til innhold

I utenlandsk storby med vilter treåring....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger sommerferien nå, og skal besøke familie i tjukkeste sentrum av Paris. De har ventet lenge på at vi skal besøke dem, og nå har vi kjøpt billettene. Jeg gleder meg veldig, men samtidig begynner frykten å snike seg under huden min: Tør jeg virkelig dette med den viltre treåringen?

Jeg må jo tørre, men jeg ser for meg skrekkscenario der han løper avsted i folkemengden, eller ut i gaten, uten å se seg for. Til vanlig i den lille byen vår i Norge går det greit, men han kan finne på å bli fascinert av noe og så strene bort dit helt plutselig.

Min far sier: Det er jo bare å ta på ham en sele! Det gjorde de visst før- et slags hundebånd. Jeg synes ikke det høres så fristende ut, selv om det på en måte kunne vært greit og trygt.

Han er alt for stor for å sitte i vogn (har nektet plent siden han var to, vil heller gå). Og vi har også med en baby som trenger vogn, greit å slippe to vogner...

Noen som har vært på storbyferie med barn i denne alderen? Paris, for eksempel? Hvordan har det gått? Kommer ikke til å slappe av et sekund, ser jeg for meg...

Anonym poster: 41707baa617796d697f2c7a737a3c909

Videoannonse
Annonse
Skrevet

London. Det gikk greit, men det ble mye tid i parker og på lekeplasser.

Vi delte oss litt opp også sånn at vi kunne få et par timer shopping og et kafébesøk hver når vi først var ute på reise.

Skrevet

Jeg ser fortsatt barn i sele i storbyen jeg bor i. Bedre det enn å miste ungen! Og nei, det er ikke som et hundebånd (halsbånd), men mer som en ryggsekk med line. :)

• Liker 7
Skrevet

Aksepterer han søskenbrett?

Jeg har også en vilter gutt på snart tre. Jeg har satt hardt mot hardt og sagt at når jeg bestemmer det skal vi leie i sterkt trafikkerte områder. Noen ganger protesterer han, men da går vi ikke videre før han holder hånden min. Men det skal sies: Det er sjelden vi er i sterkt trafikkerte områder lenge av gangen, så da er jo dette enklere kanskje.

Men nå kan det også hende at dette går mye enklere enn du frykter. Jeg har mange ganger gruet meg til ting for så å oppdage at barnet selv forstår at "min måte" er den lureste.

Skrevet

Sele er veldig greit, faktisk, men lurt å øve litt på det før dere reiser. ;) Skjønner ikke hvorfor så mange er helt imot det, det senker virkelig stressnivået og ungene er ofte mer avslappa når de får litt bevegelsesrom og hendene fri. Du får mange typer fra helt enkle til ryggsekk med bånd i. Det finnes også noen du kan ha rundt håndleddet.

Skrevet

Det finnes armbånd hvor du skriver navn og tlf.nummer, slik at om han forsvinner, så kan "finneren" ringe deg. Da vi reiste i storbyer med unger på denne alderen, så hadde vi et bånd knyttet fast mellom håndleddene på forelder og barn. Om taket glapp pga store folkemengder, så ble vi likevel ikke skilt fra hverandre. Dette opplevdes trygt for barnet, som hadde opplevd sekunder hvor hun "mistet" oss voksne et øyeblikk, og fikk panikk.

Men parker og lekeplasser er et godt tips!

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Paris er fantastisk! Barn ingen hindring. Eurodisney er utruleg flott, eg ville dratt ut dit på ettermiddagen ein dag, fått med meg kveldsparaden, overnatta ei natt på hotellet i disneybyen, og så tilbrakt neste dag i parken frå morgonen av (når det ikkje er så fullt). Parc Belleville er ein utruleg fin leikepark i utkanten av Paris, alt må jo ikkje skje i sentrum. :) Versailles er også flott, ein liten togtur utanfor Paris.

Shopping er vel ikkje noko utansett med små barn, men det går jo an å splitte opp, slik at pappa drar i leikeparken med småttisen og mamma får kose seg på eiga hand ei stund. Vi svergar til dette, å gå i samla flokk til ei kvar tid er ein sikker måte å få masse frustrasjon på.

Dei som bur der, som dokke skal besøke, kjenner jo byen, så dei har sikkert også praktiske tips å kome med, spesielt viss dei har barn sjølve.

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takker for svar! Har begynt så smått å øve på å leie i handa konsekvent når vi er i byen, noe som han ikke synes er spesielt morsomt. Men det er helt uaktuelt å gå langs Champs Elysees eller andre gater i Paris uten det. Evt får pappaen bære ham på skuldrene innimellom.

Men en sele, altså... Hmm. Selv om det er litt "uhørt" i Norge, kan det jo være at man ikke blir skulet på i utlandet når man bruker det? I allefall som alternativ/valgmulighet hvis han er lei av å leie i handa...

:)

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet med en løsning slik som feks dette http://www.bebitosho...e-buddy-goldbug - er ikke alle steder det er lett å ha kontroll på både voksne og barn.

Denne var genial! :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

OK, jenter, da gikk jeg for en slik http://www.ebay.co.uk/itm/Baby-Kids-Toddler-Walk-Safety-Harness-Backpack-Bat-Bag-Walking-Rein-Strap-B98B-/230858184974?pt=UK_Baby_Baby_Safety_ET&var=&hash=item35c038590e#ht_7541wt_975 på ebay for ca 20 norske kr (I love ebay!)

Greit å pakke den ned, tar liten plass og kan kanskje være gull verdt. :)

Gjest Elseby13
Skrevet

Paris med småbarn er et mareritt. Ikke fordi barna kam løpe ut i folkemengden og bli borte. Men pga alle trappene! Det er trapper overalt!

Aldri mer til Paris med barnevogn..

AnonymBruker
Skrevet

Paris med småbarn er et mareritt. Ikke fordi barna kam løpe ut i folkemengden og bli borte. Men pga alle trappene! Det er trapper overalt!

Aldri mer til Paris med barnevogn..

Signerer!

I tillegg er det trangt. Måtte ta av hjulene for å komme inn på banen...

Anonym poster: bac2b3f8f29a08603ed157ac3569aa85

AnonymBruker
Skrevet

Slike ryggsekker med sele er helt genialt. Da kan poden utforske verden uten å bli holdt i hånden hele tiden, uten at foreldrene trenger å være redd for at han skal bli borte. http://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=17220&category_id=148&back_list=1&option=com_phpshop&Itemid=1

Anonym poster: acf9ffde0c7885f563728b3bf217eb10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...