Gå til innhold

Sikkerhetsklarering, hvem kan (ikke) få det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i en jobbsøkeprosess, og i en del av annonsene står det at søkeren må kunne sikkerhetsklareres. Denne siden sier litt, men gir meg ikke hele svaret på om jeg kan sikkerhetsklareres: https://www.nsm.stat...g/Hva-vurderes/

Er det noen her som har eller har hatt jobber der man måtte være sikkerhetsklarert? Jeg har ikke noe kriminelt rulleblad, men en bot for en sivil ulydighetsaksjon. Jeg regner da med at jeg ikke kan få høyeste og kanskje heller ikke nest høyeste klarering, men kan jeg få den laveste?

Anonym poster: 173bbad2c61f3f47b92054691ccbf1a2

Anonym poster: 173bbad2c61f3f47b92054691ccbf1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tirkes

Jeg ble sikkerhetsklarert til en jobb en gang, de ba da om vandel + om attest fra tidligere arbeidsgiver, der tidligere arbeidsgiver gir tydelig attest for at jeg ikke har brutt arbeidsregelement eller norsk lov i ansettelsesperioden min der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står det noe om hvilket nivå det skal sikkerhetsklareres for i utlysningene? Klarering for hemmelig er mest vanlig i offentlig forvaltning, og ikke noen stor skummel greie.

Parkeringsbøter for eksempel får ingen noen stor konsekvens ifm sikkerhetsklarering på H, men sivil ulydighet kan sikkert være litt kjipere. Du kan eventuelt ringe NSM og spørre, men antakelig baseres klareringsbeslutningen på en totalvurdering av din skikkethet og hendelsen det er snakk om inngår i det grunnlaget sammen med all verdens andre ting.

Jeg ville søkt jobben(e) uansett. Det verste som skjer er at det går i vasken.

Anonym poster: 89dab23a7bea6d3781a3e4f1d4148b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten bare forsøke, det kommer helt an på hva de vektlegger.

Har opplevd at både fyllekjøring og ildpåsettelse har gått gjennom, så de må nesten bare vurdere din sak.

Anonym poster: 938ce41a6894858b645760b9307a9b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er usikre kan du også kalles inn til sikkerhetssamtale der de spør om det de ønsker at du skal utdype. Dette kan være et eksempel på det, men kommer jo an på hvor streng sikkerhetsklarering du skal ha. Veldig stor forskjell på konfidensielt og strengt hemmelig ift hva som kan ødelegge for sikkerhetsklareringen f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du skal autoriseres for f.eks H må du gjennom en autorisasjonssamtale.

Anonym poster: 8845f436c250a1b08b57e3176acadd75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal autoriseres for f.eks H må du gjennom en autorisasjonssamtale.

Anonym poster: 8845f436c250a1b08b57e3176acadd75

Men det kommer an på jobben om man trenger å autoriseres da (og det er jo uansett ikke aktuelt før man er sikkerhetsklarert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hørt om noen som ikke ble sikkerhetsklartert pga en "småsuspekt" nær slektning, men tror det var en ganske høy klarering det var snakk om. Litt kjipt å gå glipp av en spennende jobb for noe man ikke kan noe for, men sånn er det.

Anonym poster: 1951d9d08301927f1f925e1777ee1069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...