AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 Hvor mange var dere? Aldersforskjell? Hvor lenge holdt gruppa sammen før den evt. ble splittet?går man glipp av noe om man ikke deltar i b.grupper? Anonym poster: dda177b36c208f3800adc3ffebc0b6fc
Mafalda Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 (endret) Sist jeg fødte, hadde helsestasjonen like godt spart penger ved å slå sammen første kontroll og barselgruppe, så vi måtte ta hele babysjekken (og fødselspraten ) i plenum. Det var vel en 7-8 damer der, og så ble det satt opp en første trilletur for å få det i gang. Noen av oss falt av lasset ganske kjapt, men jeg traff flere ganger 3-4 fra gruppa som gikk tur i nærområdet, så jeg antar at de holdt det gående en stund etter det obligatoriske på helsestasjonen. Det er vel litt opp og ned om man går glipp av noe uten barselgrupper. Mange, kanskje spesielt førstegangsmødre, synes jo det er veldig hyggelig å ha noen å trille med og drøfte problemer med, og da er det et supert tilbud. For min egen del har jeg ikke noe ønske om det denne gangen, jeg har foreldrekontakt på alle bauger og kanter ellers. Men jeg stiller selvsagt hvis det er en del av helsestasjonsprogrammet, eller hvis det er veldig få i gruppa slik at jeg "ødelegger" ved å trekke meg. Tillegg: ang alder, så var de fleste på siste gruppe mellom 25 og 30, sånn ca. Flest førstegangsfødende, og så en tobarnsmor, og så meg med fire. Endret 8. april 2013 av Mafalda
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Deltok i Oslo vest barselsgruppe og alderen på de fleste førstegangskeisersnittene var 37+ Anonym poster: 51d575b22ffa771f065f24dc1da9ab9b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Barselgruppe i Trondheim her. Vi var mellom 28 og 36, alle sammen. 8 stk. Alle førstegangsfødende. Har hatt god kontakt gjennom hele babyperioden, møtt hverandre hjemme, på kafé, enkelte på babysvømming etc. Nå er vi i gang med barn nr to, de fleste av oss. Vi møtes av og til fremdeles, noen ganger med barn (har en felles barnebursdag hvert år), og andre ganger bare med oss mødrene, på kvelden, på kafé el.l. Jeg har vært heldig med barselgruppa, det er supre damer og jeg har hatt god nytte av dem. Men da jeg fikk barn nr to, var jeg ikke med i noen barselgruppe, føler ikke behovet er der nå. Men som førstegangsfødende var jeg veldig glad for dette tilbudet. Anonym poster: 79762fb7cefcfff34c5476db73a88bf5
Vera Vinge Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Vi var ni stk i min barselgruppe, og alle omtrent like gamle som meg (altså rett rundt 30). Veldig hyggelige folk, men vi var alt for mange. Vi hadde også en lang pause mellom første og andre treff, noe som var veldig dumt. Vi hadde en fast dag hvor vi møttes, og det at ulike folk som traff hverandre hver gang. Det ble derfor til at det tok tid før vi ble kjent. Og så var barna i ganske forskjellig alder, da det var 2 mnd forskjell på min sønn og yngstemann. Det føltes veldig mye i den alderen. Så, kombinasjonen av forholdene over, at jeg hadde to andre venninner i permisjon og at vi flyttet midt i permisjonen, ble ikke barselgruppa så viktig for meg. I utgangspunktet vil jeg nok delta på barselgruppe igjen neste gang jeg får barn, hvertfall hvis jeg ikke har andre venninner sommer i permisjon samtidig. Det er greit å treffe voksne mennesker på dagtid innimellom. Syns også det er ok å snakke med noen i samme situasjon, siden jeg ikke vil kjede andre uten småbarn med kjedelig babyprat.
Samantha Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Vi er 6 stk i mi barselgruppe, i alderen 27-37 år cirka. Tre førstegangs, ei med to barn og to med tre barn. Veldig kjekke damer alle saman, men vi har som gruppe ingen kontakt utanom det som skjer på helsestasjonen. Fleire av oss kjenner nokon i gruppa frå før og har litt kontakt uavhengig av at ein er i samme barselgruppe. Vi bur på ein liten plass, så ein møtes jo tilfeldigvis i ny og ne. Eg visste kven alle fem var frå før.
Tolly Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Jeg valgte å ikke delta i noen barselgruppe. Jeg vet at jeg er en spesiell person med litt annerledes meninger, så for å skåne meg selv (og de andre mødrene) var det best slik. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 Hvor ofte treffes dere? Anonym poster: dda177b36c208f3800adc3ffebc0b6fc
Gjest pysepusen Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Hvor mange var dere? Aldersforskjell? Hvor lenge holdt gruppa sammen før den evt. ble splittet?går man glipp av noe om man ikke deltar i b.grupper? Anonym poster: dda177b36c208f3800adc3ffebc0b6fc Vi var sju stykker ved første treff (de fleste barna var da to uker gamle), etter dette var vi seks stykker som fortsatte å treffe hverandre. Vi hadde treff annenhver uke det første året (noen av oss også hver uke eller mer). Alle utenom to er nesten like gamle, men de to andre er bare noen år eldre. Halvparten av oss var førstegangsmødre og andre halvparten annengangs. Nå blir barna snart tre år og vi planlegger felles treårsdag Vi treffes ikke så ofte lenger, men prøver å få det til noen ganger i året. Blir litt mer i sommerhalvåret da vi liker oss best ute med seks barn eller flere på en gang Håper på en like fin barselgruppe denne gangen
Maiava88 Skrevet 8. april 2013 #10 Skrevet 8. april 2013 Vi er ei gruppe på 7 stk. i alderen 20-35. Vi er to grupper som er slått sammen, så aldersforskjellen på babyene er ganske stor. Eldste er straks 8 mnd. og yngste er jenta mi på 3,5 mnd. Vi er 4 førstegangs og 3 andregangs. Så langt trives jeg kjempegodt i gruppa Neste barseltreff er på hurtigruta i trondheim
MsPaddington Skrevet 8. april 2013 #11 Skrevet 8. april 2013 (endret) Jeg synes barselgruppe er supert! Vi er seks stykker i alderen 24-33. Veldig kjekt å ha noen å treffe på dagtid når alle andre jobber, og som man kan diskutere diverse ting med som den barnløse bestevenninna ikke synes er like spennende Vi går turer, treffes på kafé, går på babykino og møtes hjemme hos hverandre. Vi treffes en gang i uka. Veldig hyggelig! Endret 8. april 2013 av MsPaddington
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #12 Skrevet 8. april 2013 Jeg synes det etterhvert ble litt kleint i vår gruppe. En mor distanserte seg og de andre fikk problemer med det. Følte meg litt uttafor nå og da, og noen i gruppa var ikke helt mine type mennesker, forskjellig syn på ting og ja. Har kontakt med et par men nå er det ikke så mye. Synes det ble litt baksnakking og sånn og da ble det ikke så hyggelig lengre. Synd! Anonym poster: 26cfa38b84518f822340c105be4f5195
Bobla2013 Skrevet 8. april 2013 #13 Skrevet 8. april 2013 Hvem ordner barselgrupper, gjør jordmor/helsestasjonen det og inviterer deg med?
Stinelin Skrevet 8. april 2013 #14 Skrevet 8. april 2013 Har aldri klikket med noen i barselgruppa, men har prøvd med friskt mot 3-4 ganger. I min gruppe er det bare overfladisk pjatt, og jeg blir helt sprø av de meningsløse samtalene om at det går mot lysere tider, eller at det er ekkelt å trille når det er glatt, at det er SÅ fantastisk å være mor, og ingen har et fnugg av utfordringer. Alle i gruppa er omkring 30, ingen har mer utdanning enn vdg., og tydeligvis totalt uinteressante jobber, siden ingen kan bli med på en samtale som omhandler noe slik. Ikke at jeg er så høyt utdannet selv, men jeg synes det kan være greit å snakke om litt annet enn de aller mest overfladiske tingene. Har prøvd med temaer fra typiske babyting til mer fritid, jobb, samfunnsrelaterte tema, men nei det går ikke. Har prøvd å gå dit for å sosialisere gutten vår mer, men nå har jeg gitt opp. 2
MsPaddington Skrevet 8. april 2013 #15 Skrevet 8. april 2013 Hvem ordner barselgrupper, gjør jordmor/helsestasjonen det og inviterer deg med? Helsestasjonen har et par møter. Så er det opp til gruppen selv om man har lyst til å møtes ellers.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #16 Skrevet 8. april 2013 Jeg synes det etterhvert ble litt kleint i vår gruppe. En mor distanserte seg og de andre fikk problemer med det. Følte meg litt uttafor nå og da, og noen i gruppa var ikke helt mine type mennesker, forskjellig syn på ting og ja. Har kontakt med et par men nå er det ikke så mye. Synes det ble litt baksnakking og sånn og da ble det ikke så hyggelig lengre. Synd! Anonym poster: 26cfa38b84518f822340c105be4f5195 Barnslig...var det på landet? Anonym poster: 51d575b22ffa771f065f24dc1da9ab9b
Thinkerbelle Skrevet 8. april 2013 #17 Skrevet 8. april 2013 Vi var 8-9 på min barselgruppe på Sagene i Oslo. Var vel helt ok, men vi var altfor mange!! Personene i gruppa var vel ikke helt "min type" men hadde de et det så tror jeg det hadde vært mer moro. Ca halvveis var det mange som falt fra og på slutten var vi 3-4 som fremdeles traff hverandre. Syns i starten at det var et stressmoment å skulle komme seg på barselgruppe en gang i uka, og på slutten hadde jeg så mange andre planer, så syns annenhver uke hadde vært fint:) Aldersmessig var vi 26-40 (ca) de fleste rundt 30. To av mødrene hadde barn fra før, resten var førstegangsfødende..
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #18 Skrevet 8. april 2013 Flott barselgruppe og vi møtes nå og da 3 år etter, gjerne uten barn m/vin! Stor avstand i alder, utdanning og intresser, og de fleste hadde barn fra før. Har hatt stor nytte av barselgruppa på det sosiale planet, samt at det er utrolig morro å se hvor like, men forskjellige ungene er. Gode damer jeg er utrolig glad for å ha møtt, selv om jeg ikke kan kalle dem omgangsvenner! Det var et par som falt av etter de første møtene, men de var veeeldig unge og veldig usikre som mødre. Vi hjalp gjerne med tips og hint når de spurte, men det ble litt ekkelt. Anonym poster: be647fd5f9bc06b192aa21ca4b00e4eb
Emmicke Skrevet 8. april 2013 #19 Skrevet 8. april 2013 Vi var 5 i gruppa, eldste 38 og yngst som 28. Vi 3 førstegangsfødene møttes minst en gang i uka i permisjonen, de andre 2 var kun med en håndfull ganger. Nå er jo ungene snart halvannet år og permisjonen over. Hun ene treffer jeg fortsatt ofte, den andre har sjelden tid pga sene jobbedager så det blir ikke så ofte lenger. men sånn er det jo gjerne når hverdagen kommer. Hun jeg møter ofte er begge gravide og kommer ikke til å miste kontakten, vi har termin igjen ganske likt:) Kommer til å møte hun siste og, det blir bare ikke så ofte. Syns det var veldig positivt med barselgruppe. Kjente ingen her vi bor så det var en kjempemulighet. Vi 3 har også møttes noen ganger med mennene våres og spist middag sammen alle sammen, helt topp!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #20 Skrevet 8. april 2013 På barselgruppa med førstemann var vi 5 stykker, 2 med barn fra før og 3 førstegangsmødre. Alle barna var født bare med noen dager i mellom. Jeg var yngst på 23 og eldste var i tredveåra. Vi prøvde å møtes en gang i uka, hovedsakelig for å gå tur, og etterhvert gikk vi og på babysvømming sammen. Veldig hyggelig, men vi har ikke noe særlig kontakt nå utover på facebook. Det ble naturlig sånn da permisjonen var over og man gikk tilbake til jobb igjen. Denne gangen bor jeg på et annet sted. Her er det tydeligvis vanlig med store barselgrupper hvor de samler opp alle som har født i løpet av to måneder, så det er litt vanskeligere å bli kjent med folk. Tenkte i utgangspunktet at jeg ikke skulle bli med, men siden vi nettopp flyttet hit så tenkte jeg at det kunne være fint å bli kjent med noen. Så får bare se åssen det blir, og om man finner noen som man blir litt bedre kjent med etterhvert. Anonym poster: aea9b02536f0ad32113ea6da0a600141
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå