Gå til innhold

Kristent Norge...også i fremtiden??

silent storm

Anbefalte innlegg

Hei til alle!

Nå vil jeg gjerne dele mine synspunkter og spørsmål rundt Norge som et kristent land. Gjør oppmerksom på at en del av innholdet kan virke støtende på sarte sjeler... :)

Jeg synes det er helt greit at norge holder en antirasistisk linje, og ønsker ulike folkegrupper hjertlig velkommen inn i landet. Selvom jeg synes litt for mange får permanent oppholdstillatelse. Ikke at de har gjort meg noe, men jeg frykter at det med tid kan bidra til å splitte folket i norge. Relgion er jo trossalt ganske heavye greier!

Å tro at alle som kommer til norge velger kristendommen er å håpe på julenissen. Det er langt mer realistisk å tro at det blir flere store relgioner i norge etterhvert-som i de fleste andre land. Og i "alle andre land" har dette alltid ført til konflikter. Dette har Norge vært skånet for-heldigvis! Men jeg tror ikke det vil være lenge til før dette blir ganske merkbart.

Jeg er oppriktig glad for at normenn er et fredelig folkeslag og ikke særlig sterk i troen.. :)

Selvom jeg ikke er troende, regner jeg meg som kristen. Det høres litt rart ut, men i bunn å grunn er det de kristne rammer som har lagt grunnlaget for det norske samfunnet. Både i måten vi er på, levesettet og andre samfunnsmessige forhold.

For å si det rett ut: Jeg kan ikke tolerere omskjering av hverken jenter eller gutter. Holdninger som "kvinnen skal tie blandt menn" går heller ikke helt hjem hos meg!(selvom det står i gamletestamentet...) Hvorfor omskjære noen på 2 år, de er jo ikke i stand til å velge relgion da!!

Noen som har noe meninger om hvordan "nye" Norge vil se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi alle vet at utlendingene får mange barn, vi det i framtidens Norge bli en ekslosiv økning av moskeer over hele landet. De vil nok komme både i by og bygd og øy, og kirkeklokkene blir et fordums minne.Den nye generasjons blandingsnordmenn vil fort bli vervet over til ivrige muslimer eller hinduismer og klageropene fra den nye mur vil høres dag og natt.

Nei, fra spøk til alvor...he,he

Jeg tror faktisk at kirken vil gjennomgå en forandring hvor man vil fokusere mer på ting som appellerer, og mindre på andre ting. Kjærlighet og mystikken vil bli mer fremtredende og vil appellere mer til kommende generasjoner. Denne filmen av Mel Gibson vil trekke publikum en stund fremover, og media som virkemiddel blir brukt mer for å trekke søkende sjeler..:)

Det er hva jeg tror skjer med kirken i fremtidens Norge.

(Det alternative er blitt populært, og vil fortsette med utviklingen. Flere blir opplyste og finner nye veier til utvikling og glede for seg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Omskjæring utføres ikke pga religion, men pga kultur og bosted. Mange eksempler på jødiske , kristne, stammetroende og muslimske kvinner som omskjæres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at alle som kommer til norge velger kristendommen er å håpe på julenissen. Det er langt mer realistisk å tro at det blir flere store relgioner i norge etterhvert-som i de fleste andre land.

Eh, er det noen som har trodd at poenget er å kristne alle som kommer til Norge? Har det noensinne vært tvil om at vi får flere store religioner i Norge?

Nå vil jeg bestride at Norge er bygget på kristne verdier da folk som ikke er religiøse også har grunnleggende etiske regler, de har lite med religion å gjøre. Og som du selv sier, nordmenn er ikke spesielt religiøse.

At kvinner skal tie i forsamlinger det desverre haugevis av kristne, norske menn som mener også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tror vel at de fleste som flytter til Norge velger kristendommen?

Hvor har du møtt den oppfatningen?

Jeg tror at Norge fremover vil bli mer og mer preget av forskjellige religioner, og det vil si at vi må øve oss i å vise respekt for de som tilhører en annen religion/trosretning enn oss selv. Samarbeid og toleranse på tvers av tro blir utrolig viktig. Selv om tro er grunnleggende i livene til mange, og selv om en del trosretninger er svært forskjellige - må vi kunne leve side om side.

En liten kommentar til hovedinnlegger, som kanskje ikke har noe med saken å gjøre, men som jeg tenkte over: Hvordan kan du regne deg som kristen, men ikke troende? Du sier at du prøver å følge kristne retningslinjer, og det er jo vel og bra. Men det som skiller kristendommen fra andre store religioner, er nettopp det at det er TROEN som gjør at vi kan kalle oss kristne, ikke gjerningene våre. Bare lurer på hva du tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

syns det er greit med noen impulser fra andre kulturer bare de ikke tar helt over..

tror ikke vi får mange store religioner i norge..

det vil nok bli to store nemlig islam og kristendommen!

men så lenge man ikke blander politikk og religion vil nok alt gå bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...