Gå til innhold

Tv-serie om positiv hundetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen tv-serier om positiv hundetrening? Hundehviskeren er jo så populært, så rart om det ikke finnes noe med andre metoder.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk en svensk tv-serie for noen år siden, men kan ikke si jeg husker så veldig mye av den.

Anonym poster: a10886c8c5df7d11e8bbe13bd6121ef1

Skrevet

It's Me Or the Dog med hundetreneren Victoria Stillwell er mer basert på oppmuntring og positiv forsterkning enn The Dog Whisperer. Jeg synes begge seriene er lærerike, så lenge man tar ting med en klype salt — i hvert fall The Dog Whisperer. Det er slettes ikke alle metodene jeg ville brukt selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje positiv hundetrening ikke får så gode resultater?

Anonym poster: 0b833a2d5fd134e4f4fec1273a70e36d

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med the dog whisperer?

Anonym poster: d41f22648d0dfc3dd1083f1ec3495e4a

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med the dog whisperer?

Ingenting etter min mening.

Skrevet

Kanskje positiv hundetrening ikke får så gode resultater?

Hvilken treningsmetode som oppnår best effekt kommer mye an på treneren. Det finnes nok ikke én metode som er best for alle hunder og eiere.

Men å bruke straff og kjeft under innlæring er nok de fleste enige om at ikke er bra, uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men å bruke straff og kjeft under innlæring er nok de fleste enige om at ikke er bra, uansett.

Vel, jeg kjente en gang en fyr som hadde en schäfervalp. Han bodde på en gard hvor veien gikk rett gjennom garden hans. Han hadde fjøs på ene siden av veien, hus på andre. Schäferen hadde en stygg uvane med å bjeffe og løpe etter biler som kjørte forbi på veien. Slik kunne den jo ikke drive på, så etter en tid så fikk fyren en strålende god idé, han satte seg i bilen sin, kjørte langt vekk, snudde, kjørte tilbake og forbi, hunden kom løpende etter bilen, da sto han på bremsene så hunden føk rett inn i bilen. Det var siste gangen valpen gjorde det. Siden den gang har den ikke løpt etter biler noe mer.

Så man skal aldri si aldri... ;)

Skrevet

Vel, jeg kjente en gang en fyr som hadde en schäfervalp. Han bodde på en gard hvor veien gikk rett gjennom garden hans. Han hadde fjøs på ene siden av veien, hus på andre. Schäferen hadde en stygg uvane med å bjeffe og løpe etter biler som kjørte forbi på veien. Slik kunne den jo ikke drive på, så etter en tid så fikk fyren en strålende god idé, han satte seg i bilen sin, kjørte langt vekk, snudde, kjørte tilbake og forbi, hunden kom løpende etter bilen, da sto han på bremsene så hunden føk rett inn i bilen. Det var siste gangen valpen gjorde det. Siden den gang har den ikke løpt etter biler noe mer.

Det blir ikke akkurat en typisk innlæringssituasjon. Det blir mer at valpen erfarer på egenhånd at hvis den gjør A så fører det til B, og B er kjipt. Litt som at hvis den slikker på en kaktus får den vondt.

Hvis man derimot skal prøve å lære valpen å spille død eller å bli på kommando er det en veldig lite pedagogisk strategi å straffe den/kjefte på den hvis den gjør noe feil under innlæringen.

Jeg er generelt ikke noe fan av å kjefte og straffe i hytt og gevær, det skal sies. Men jeg tror samtidig at de fleste hunder tåler litt refs fra eieren sin uten å bli mentalt ødelagte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken treningsmetode som oppnår best effekt kommer mye an på treneren. Det finnes nok ikke én metode som er best for alle hunder og eiere.

Hundeviskeren bruker jo ikke straff og kjeft. De "sparkene" motstanderne liker å komme med er tydelig for oss normale mennesker at ikke er skikkelig spark, og ikke er vondt for hunden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hundeviskeren bruker jo ikke straff og kjeft. De "sparkene" motstanderne liker å komme med er tydelig for oss normale mennesker at ikke er skikkelig spark, og ikke er vondt for hunden.

Mer en dytt enn ett spark.

• Liker 2
Skrevet

Nå snakket ikke jeg om Hundehviskeren. Men siden du nevner ham så jo, jeg vil si at han bruker straff i sine metoder. Sannsynligvis ikke under innlæring, det tror jeg han også er enig i at er en uting.

Det å bruke straff betyr ikke at man denger hundene. Så det blir etter min mening feil å «bevise» det at han ikke bruker straff med å påpeke at han ikke sparker hardt. Han napper i båndene, noen ganger etter min mening alt for hardt, han bruker små spark. Han tar også tak i nakkeskinnet og legger hunder i bakken til de ikke kjemper mot lenger. Uansett om man mener at dette er fornuftige metoder eller ei går det vel ikke an å nekte for at det er en form for straff?

For å bruke enda mer presise begreper kan vi heller kalle det for positiv straff. Positiv straff er å påføre ubehag. Negativ straff derimot er å fjerne en gode. Victoria Stillwell bruker så vidt jeg vet nesten utelukkende negativ straff, mens Cesar Millan bruker en god del positiv straff i sin hundetrening. Og positiv straff er da nettopp det — straff.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå snakket ikke jeg om Hundehviskeren. Men siden du nevner ham så jo, jeg vil si at han bruker straff i sine metoder. Sannsynligvis ikke under innlæring, det tror jeg han også er enig i at er en uting.

Det å bruke straff betyr ikke at man denger hundene. Så det blir etter min mening feil å «bevise» det at han ikke bruker straff med å påpeke at han ikke sparker hardt. Han napper i båndene, noen ganger etter min mening alt for hardt, han bruker små spark. Han tar også tak i nakkeskinnet og legger hunder i bakken til de ikke kjemper mot lenger. Uansett om man mener at dette er fornuftige metoder eller ei går det vel ikke an å nekte for at det er en form for straff?

For å bruke enda mer presise begreper kan vi heller kalle det for positiv straff. Positiv straff er å påføre ubehag. Negativ straff derimot er å fjerne en gode. Victoria Stillwell bruker så vidt jeg vet nesten utelukkende negativ straff, mens Cesar Millan bruker en god del positiv straff i sin hundetrening. Og positiv straff er da nettopp det — straff.

Det er ikke straff, det er å fortelle hunden at den gjør noe den ikke har lov til å gjøre. Siden den ikke forstår menneskespråk, må man bruke hundespråket. Det er det cecar gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Andre straffemetoder han bruker er å strupe dem, løfte dem etter halsbåndet og holde dem der, og bruke halsbånd med pigger innover mot halsen slik at de stikker hunden i hals og nakke. Hovedgreia er at man t.o.m klarer å se på hundene at de til slutt gjør som de får beskjed om fordi de er redd for straff, og er du drøy nok så blir hunden livredd for DEG, som har brukt disse metodene mot hunden.

Ofte så lærer bare Caesar hundene å ikke vise signalene den gjør, f.eks hvis hunden bjeffer mye. Det som da skjer er at hunden lærer at den skal holde kjeft uansett hva som er galt, men den lærer ikke å se på det som i utgangspunktet opprører den som en positiv ting, slik den burde. Hvis barn er denne tingen, så kan hunden tenke at "jeg får ikke vise at jeg synes barnet er skummelt", ergo stopper ikke barnet, og plutselig kan hunden forsvare seg ved å bite.

Jeg har lest artikler som viser eksempler på hunder som har blitt mye verre etter besøk av og hos Caesar, og som har trengt en stoor mengde positiv trening for å bli glad og rolig igjen. Det dumme med hundehviskeren er at ukritiske folk, uten å konferere med hundetrenere først, tar i bruk metodene hans direkte fra tv-showet, og setter sammen de sammen i et tilfeldig sammensurium av metoder, uten å tenke på Milan i utgangspunktet trener opp problemhunder, og at du selv mest sannsynlig ikke evner å lese hundens signaler i utgangspunktet.

Mange ganger har jeg sett på hundehviskeren og begynt å grine fordi jeg synes så synd på de stakkars hundene som man TYDELIG ser er veldig forvirret, redd og har det vondt, imens Caesar prater masse bullshit om hvor "calm and submissive" den er når den egentlig holder på å pisse på seg av frykt eller besvime av å bli kvalt.

Anonym poster: b0452a7060d02007aac71491b6ef91e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er psykt. Kompisen din er en ond og pervers jævel, hadde jeg visst hvem han var hadde jeg sørget for at han aldri fikk SE på et dyr igjen. Han nyter å skade forsvarsløse dyr, istedet for å gi hunden det den fortjener, altså god trening over tid, der han får belønning for å gjøre det bra, så tar han den kjappe og billige utveien som er å la dyret skade seg selv kjempehardt for å ikke tørre å gjøre det igjen. Dette kunne endt kjempeille. For et ynkelig og patetisk menneske, jeg blir kvalm.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Andre straffemetoder han bruker er å strupe dem, løfte dem etter halsbåndet og holde dem der, og bruke halsbånd med pigger innover mot halsen slik at de stikker hunden i hals og nakke. Hovedgreia er at man t.o.m klarer å se på hundene at de til slutt gjør som de får beskjed om fordi de er redd for straff, og er du drøy nok så blir hunden livredd for DEG, som har brukt disse metodene mot hunden.

Ofte så lærer bare Caesar hundene å ikke vise signalene den gjør, f.eks hvis hunden bjeffer mye. Det som da skjer er at hunden lærer at den skal holde kjeft uansett hva som er galt, men den lærer ikke å se på det som i utgangspunktet opprører den som en positiv ting, slik den burde. Hvis barn er denne tingen, så kan hunden tenke at "jeg får ikke vise at jeg synes barnet er skummelt", ergo stopper ikke barnet, og plutselig kan hunden forsvare seg ved å bite.

Jeg har lest artikler som viser eksempler på hunder som har blitt mye verre etter besøk av og hos Caesar, og som har trengt en stoor mengde positiv trening for å bli glad og rolig igjen. Det dumme med hundehviskeren er at ukritiske folk, uten å konferere med hundetrenere først, tar i bruk metodene hans direkte fra tv-showet, og setter sammen de sammen i et tilfeldig sammensurium av metoder, uten å tenke på Milan i utgangspunktet trener opp problemhunder, og at du selv mest sannsynlig ikke evner å lese hundens signaler i utgangspunktet.

Mange ganger har jeg sett på hundehviskeren og begynt å grine fordi jeg synes så synd på de stakkars hundene som man TYDELIG ser er veldig forvirret, redd og har det vondt, imens Caesar prater masse bullshit om hvor "calm and submissive" den er når den egentlig holder på å pisse på seg av frykt eller besvime av å bli kvalt.

Dette er kun propaganda. Er noe helt annet enn hva andre får ut av det de ser på. Han bruker vanligvis ikke pigghalsbåndene. Han sier selv at halsbåndene skal holdes løs, og gir et lite rykk om hunden gjør noe den ikke skal. Daglige turer hunder i Norge har er nok 10 ganger verre med all draingen.

Han lærer ikke hundene å holde kjeft uansett, han lærer de å ikke være "beskyttende" for huset og eierne. Han gjør hundene tryggere ved å la dem forstå at det ikke er deres ansvar å passe på hjemmet og eierene. Når hunder skal omstille seg fra det den er vandt til vil den skjelve og se usikker ut før den infinner seg med situasjonen. Når den har skjønt at den ikke trenger å passe på hele tiden, vil den bli avslappet.

Dette krever at eieren viser hunden tydelig at han tar er beskytteren i flokken.

Hadde hunder blitt verre, ville ikke cecar hatt åtte sesonger ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

la dyret skade seg selv kjempehardt for å ikke tørre å gjøre det igjen. Dette kunne endt kjempeille.

Det er ikke snakk om å plage hunden over tid. Hunden gikk på en smell og lærte seg. Men en drastisk metode, det er jeg enig med deg i. Dog, det fungerte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om å plage hunden over tid. Hunden gikk på en smell og lærte seg. Men en drastisk metode, det er jeg enig med deg i. Dog, det fungerte.

Om han var i stand til å gjøre dette, så er han nok i stand til å gjøre tilsvarende fæle ting mot bikkja. Det er ikke bare "plaging over tid" som er dyremishandling.

AnonymBruker
Skrevet

Om han var i stand til å gjøre dette, så er han nok i stand til å gjøre tilsvarende fæle ting mot bikkja.

Hva var det som var fælt med dette?

AnonymBruker
Skrevet

Hva var det som var fælt med dette?

Man kan ikke lære hunden noe uten å bruke godbiter. Positiv trening er det eneste som fungerer i følge "hundeekspertene". Alt annet er dyreplageri. :ironi:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...