Gå til innhold

Det å bytte ut lampe selv..

Windy

Anbefalte innlegg

Det har jeg ALDRI gjort, så jeg lurer på om det er noe "vanskelig"? Er det innviklet?

Det er en splitter ny leilighet, og de kuplene som henger i taket er her fæle (plastikk, kul-runde og gir dårlig lys). Jeg har sett på denne , som er mye mer min stil!

Noen tanker, tips?

Legger jeg kanskje for mye i det (som jeg tenderer å gjøre, alt er bare så ukjent :wink: )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig og vanskelig.......... er vel ikke akkurat vanskelig.

Men husk det er regler for hva man kan gjøre av elektriske installsjoner selv...... og hva man trenger fagfolk til!

Det er viktig for evt. forsikrings-erstatninger bl.a............ og selvfølgelig brannsikkerhet og sånt........

Uten å være helt sikker når: Lamper som har ferdig opplegg og kontakten bare skal stikkes i veggen - de kan du fixe sjøl.

Men - hvis du må koble deg til ledninger/faste installasjoner - så trenger du fagfolk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 99% sikker på at du ikke kan bytte ut denne lampa selv.

Selvsagt KAN du, men du har ikke lov til det.

Kjenner du ikke en elektriker som kan hjelpe deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har den Skeidar lampen. Det var bare en "sukkerbit" som skulle kobles til ledningen (eller noe sånt, mannen som gjorde det).. Sånt trenger man vel ikke elektriker til? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukkerbit-påkobling av lamper har vi gjort selv flere ganger også..

på ungdomsskolen lærte vi forresten å koble div slikt, så da må det jo være lov å gjøre selv (eller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

på ungdomsskolen lærte vi forresten å koble div slikt, så da må det jo være lov å gjøre selv (eller?)

Tja, spørs hvor lenge siden du gikk på ungdomsskolen det. Det er kommet store endringer i hva man ikke får gjøre på elanlegg de siste åra.

PS: Vi lærte å lage himkok på ungdomsskolen, men det er ikke lovlig av den grunn. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt rimelig sikker på at det ikke er lov å gjøre slike ting selv.

De fleste klarer det vel selv, men det er fortsatt ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er elektriker, og han sier at alt av lamper som kobles til via sukkerbit er det lov å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også elektriker :wink:

Han sier at det egentlig ikek er lov til å gjøre selv, men at det er vanlig at folk gjør det selv likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er en sukkerbit der fra før og man bare bytter ut lampen er det lov. Er ikke mannen din enig i det Lea?!??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkerbitlamper er lov å montere selv.

Vil også delta i "debatten". :ler:

Hilsen sambo til eks-elektriker. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...