Stinelin Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 Til Mor Signe-pledd "skal" man bruke Nøstebarn sitt 2-tråds merinoullgarn, noe jeg gjorde forrige gang. Husker hvor drittlei jeg var av å nøste opp garnet før jeg begynte å strikke, så denne gangen vil jeg ha garn som er klart til bruk. Noen som vet hvor jeg får tak i lignende garn, eller annet som egner seg til Mor Signe-pledd? Er veldig fornøyd med det jeg har og vil helst lage samme type teppe igjen.
Gjest pysepusen Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Denne gangen lager vi slike tepper i Drops BabyAlpaca Silk! Nydelig mykt! (Jeg har aldri likt Nøstebarn sitt garn da, det er så hardt synes jeg)
Gjest pysepusen Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Ellers så er det jo mange gode alternativer: - Drops Baby Merino - Babyull fra Dalegarn - Lanett fra Sandnesgarn - Mini Alpakka fra Sandnesgarn - Royal Alpakka fra Dalegarn Pickles har jo også noen gode og myke merinoullalternativer og alpakka.
PecanPie Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 Denne gangen lager vi slike tepper i Drops BabyAlpaca Silk! Nydelig mykt! (Jeg har aldri likt Nøstebarn sitt garn da, det er så hardt synes jeg) Garnet til nøstebarn kan virke hardt å strikke med, men det blir deilig og mykt etter vask og bruk. TS, til slike tepper kan du bruke omtrent all slags garn, Babyull er fint for det kan man vaske i maskin uten problem.
Stinelin Skrevet 8. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2013 Synes Nøstebarn sitt er mykt og godt etter vask som PecanPie skriver. Takk for tips! Synes garnet fra Nøstebarn er så tynt, trodde kanskje andre typer hadde lett for å bli tykkere. men da er det altså ikke så nøye. Hørte noen som sa at Alpakka klør, stemmer det tro?
PecanPie Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Synes Nøstebarn sitt er mykt og godt etter vask som PecanPie skriver. Takk for tips! Synes garnet fra Nøstebarn er så tynt, trodde kanskje andre typer hadde lett for å bli tykkere. men da er det altså ikke så nøye. Hørte noen som sa at Alpakka klør, stemmer det tro? Å velge annet, tjukkere garn enn Nøstebarns merinoll gir et tettere teppe, ja. Noen butikker har Kauni, det er nokså tynt, men jeg er usikker på hvordan det er for babyer. Har riktignok sett mange som har strikket babyteppe av Kauni, så det er mulig det ikke er så ille. For eksempel her, her og her (noen av linkene kan kreve Ravelry-medlemskap). Om alpakka klør er helt individuelt, men det hårer en del. Fordi det hårer er det mange som mener at det ikke egner seg for tepper eller plagg med lange armer til baby.
Gjest pysepusen Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Garnet til nøstebarn kan virke hardt å strikke med, men det blir deilig og mykt etter vask og bruk. TS, til slike tepper kan du bruke omtrent all slags garn, Babyull er fint for det kan man vaske i maskin uten problem. OK, jeg synes det er ekkelt etter vask også, jeg Men det er jo snakk om smak og behag TS - ren alpakka kan nok "klø" litt, men den som er blandet med silke gjør absolutt ikke det!
Stinelin Skrevet 8. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2013 Om alpakka klør er helt individuelt, men det hårer en del. Fordi det hårer er det mange som mener at det ikke egner seg for tepper eller plagg med lange armer til baby. Var kanskje det jeg leste ja, husket bare at det ikke egnet seg, og kobla det med kløing. Har lyst på tynt garn, men på normalt garnnøste. Ellers finnes det enkle løsninger for nøsting som jeg ikke har tenkt på? Jeg husker fortsatt hvor forbanna jeg var etter å ha nøsta opp to bunter med Nøstebarngarn, lovte meg selv at det aldri skal skje igjen.
PecanPie Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Var kanskje det jeg leste ja, husket bare at det ikke egnet seg, og kobla det med kløing. Har lyst på tynt garn, men på normalt garnnøste. Ellers finnes det enkle løsninger for nøsting som jeg ikke har tenkt på? Jeg husker fortsatt hvor forbanna jeg var etter å ha nøsta opp to bunter med Nøstebarngarn, lovte meg selv at det aldri skal skje igjen. Det enkleste er vel å investere i garnvinde og nøstemaskin. Da går det lett som en lek. Men om du strikker bare litt er det nok ikke noe vits i å legge hundrevis av kroner i det. Du har ikke familie eller venner i nærheten som har slikt da? Av tynt garn som er ferdig nøstet opp kommer jeg bare på ren ull. Kanskje Pickles Pure Wool er et alternativ? Riktignok dobbelt så tjukt som Nøstebarns 2-tråds merino, men jeg vil tro at et rillestrikket teppe med det garnet på pinne 4-5 blir luftig og fint.
Stinelin Skrevet 8. april 2013 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2013 Jeg strikker ikke mye, og vil ikke kjøpe, men jeg skal jammen ta ei runde og høre om noen har!
Vera Vinge Skrevet 9. april 2013 #11 Skrevet 9. april 2013 OK, jeg synes det er ekkelt etter vask også, jeg Men det er jo snakk om smak og behag TS - ren alpakka kan nok "klø" litt, men den som er blandet med silke gjør absolutt ikke det! Jeg kan ikke skjønne at alpakka klør? Jeg har strikket en genser i alpakka som jeg bruker rett på huden, og det klør over hodet ikke. Har strikket en lue i det også, og det er en lue selv jeg kan bruke, jeg som vanligvis ikke liker luer fordi jeg syns det klør fort. Ellers har jeg hørt at noen ikke vil bruke alpakka til nyfødte fordi det kan loe litt i starten. Jeg strikket en jakke i alpakka til sønnen min da han var nyfødt, og kan ikke si jeg så noen problemer med det. Men det er klart, i et løst strikket teppe, vil ikke fibrene veve seg så tett inn i strikketøyet som når man strikker med tynnere pinner. Så godt mulig det vil loe mer enn man ønsker til et slikt teppe. 1
Vera Vinge Skrevet 9. april 2013 #12 Skrevet 9. april 2013 (endret) Hvordan er det du nøster da, Stinelin? Jeg pleier å henge garnet rundt en stol med bred rygg, og så stå eller sitte bak og nøste. Eller, om noen gidder å hjelpe meg, går det enda raskere. Endret 9. april 2013 av Vera Vinge
PecanPie Skrevet 9. april 2013 #13 Skrevet 9. april 2013 Jeg kan ikke skjønne at alpakka klør? Jeg har strikket en genser i alpakka som jeg bruker rett på huden, og det klør over hodet ikke. Har strikket en lue i det også, og det er en lue selv jeg kan bruke, jeg som vanligvis ikke liker luer fordi jeg syns det klør fort. Ellers har jeg hørt at noen ikke vil bruke alpakka til nyfødte fordi det kan loe litt i starten. Jeg strikket en jakke i alpakka til sønnen min da han var nyfødt, og kan ikke si jeg så noen problemer med det. Men det er klart, i et løst strikket teppe, vil ikke fibrene veve seg så tett inn i strikketøyet som når man strikker med tynnere pinner. Så godt mulig det vil loe mer enn man ønsker til et slikt teppe. Om man klør eller ikke er individuelt. Alpakka skal visstnok være "kløfritt", men det finnes de der ute som klør av det også. Andre igjen klør ikke av noe, og kan omtrent bruke raggegarn på intime steder uten at de plages..
Stinelin Skrevet 9. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 9. april 2013 Hvordan er det du nøster da, Stinelin? Jeg pleier å henge garnet rundt en stol med bred rygg, og så stå eller sitte bak og nøste. Eller, om noen gidder å hjelpe meg, går det enda raskere. Sist fikk jeg mannen til å holde opp hespen for meg mens jeg nøstet. Det tok flere timer og vi holdt på å bli sprø. Mulig vi har veldig dårlig tålmodighet, men vi lovte hverandre å aldri gjøre det igjen.
kokkos Skrevet 9. april 2013 #15 Skrevet 9. april 2013 Sist fikk jeg mannen til å holde opp hespen for meg mens jeg nøstet. Det tok flere timer og vi holdt på å bli sprø. Mulig vi har veldig dårlig tålmodighet, men vi lovte hverandre å aldri gjøre det igjen. Flere timer? Da skjønner jeg at dere ble lei. Jeg syns det er kjempegøy å nøste opp nøstebarngarnet, men bruker ikke mer enn (vill gjetning) en halvtime per nøste. Eventuelt så flyr tida når man har det gøy Du kan jo starte med det ene, og spare det andre til du er halvveis i teppet?
Vera Vinge Skrevet 10. april 2013 #16 Skrevet 10. april 2013 Sist fikk jeg mannen til å holde opp hespen for meg mens jeg nøstet. Det tok flere timer og vi holdt på å bli sprø. Mulig vi har veldig dårlig tålmodighet, men vi lovte hverandre å aldri gjøre det igjen. Men da blir jeg nysgjerrig på hvordan dere har gjort det? Jeg har riktignok aldri nøstet garn fra nøstebarn, men mange andre nøster. Bruker ca. et kvarter på de fleste nøstene jeg nøster, når jeg gjør det alene. Og en kanskje halvtime når jeg nøster garn som f.eks. 3-tråds abuelita fra Pickles, som er tynt og langt (100-gramsnøster).
PecanPie Skrevet 10. april 2013 #17 Skrevet 10. april 2013 Hvis noen andre skal hjelpe til vil det gå fortere, men det krever jo at den andre også er oppmerksom. Å ha noen som ser på fotballkamp til å holde hespet tror jeg er en dårlig idé.
Stinelin Skrevet 11. april 2013 Forfatter #18 Skrevet 11. april 2013 Har sikkert en elendig teknikk. Men nå har jeg fått ei snill tante til å ta jobben, og kan handle garn på hesper! Var innom en garnbutikk som absolutt ikke anbefalte å strikke med Baby Merinoull på pinne 6, slik som Mor Signepleddet er. Noen som vet hvorfor dette fungerer greit med Nøstebarn sitt garn?
PecanPie Skrevet 12. april 2013 #19 Skrevet 12. april 2013 (endret) Har sikkert en elendig teknikk. Men nå har jeg fått ei snill tante til å ta jobben, og kan handle garn på hesper! Var innom en garnbutikk som absolutt ikke anbefalte å strikke med Baby Merinoull på pinne 6, slik som Mor Signepleddet er. Noen som vet hvorfor dette fungerer greit med Nøstebarn sitt garn? Om der var Drops Baby Merino, vil jeg tro det er fordi det antakelig vil sige en del. Det er et ganske "tungt" og "glatt" garn. Det har lite "spenst". Nøstebarn er det helt motsatte. Du kan fint strikke teppe av dette garnet, men jeg ville gått ned i pinnestørrelse, kanskje helt til 3,5-4. Da vil sjansene for at det vokser under bruk og vask blir mindre. Du kan vurdere å i tillegg endre strukturen på teppet (for eksempel enkel eller dobbelperlestrikk, ruter på 3x3 eller 4x4 r/vr), strikke en dekorativ blondekant rundt (på teppet: legg opp 1 m, øk på begynnelsen av hver pinne ved å gjøre et kast. Når du skal felle på teppet: kast, 3 r sm. Kastene lager løkker som gjør at det er lett å plukke opp masker for å strikke en kant etterpå) eller hekle en kant rundt. Det gjør at teppet holder formen bedre. Hvordan var det butikken sa det til deg? Noen butikker er håpløse på service, og kan si ting som "nei, du kan ikke bruke pinne 6 på dette garnet, fordi det står pinne 2,5-3 på magebeltet". Det er klart man kan gå bort fra veiledende pinne, men da vil man selvsagt ikke få samme strikkefasthet Endret 12. april 2013 av PecanPie
Stinelin Skrevet 12. april 2013 Forfatter #20 Skrevet 12. april 2013 Hvordan var det butikken sa det til deg? Noen butikker er håpløse på service, og kan si ting som "nei, du kan ikke bruke pinne 6 på dette garnet, fordi det står pinne 2,5-3 på magebeltet". Det er klart man kan gå bort fra veiledende pinne, men da vil man selvsagt ikke få samme strikkefasthet Dama sa at hun hadde strikket et pledd i samme garn på pinne 6, og det loet noe veldig, så hun ville ikke anbefale det. Jeg tror jeg går for et garn som kan strikkes på enkleste vis, men takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå