AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 Jeg har noen studievenninner som er 6-8 år yngre (jeg er 27) som har en tendens til å konstant bryte avtaler (og det irriterer og provoserer meg til de grader!) Eksempel: Jeg hadde en avtale med en venninne i dag om at vi skulle møtes for at jeg skulle hjelpe henne med studievalg. Jeg var hjemme fra jobb 01.00 i natt og hadde tidligvakt fra 08.00 i dag, men jeg pakket med meg alt jeg trengte så jeg kunne dra rett til henne. Ringte henne i lunsjen og spurte om jeg skulle ta med noe, men hun sa vi kunne dra på butikken sammen. 2 timer før vi skal møtes får jeg en sms hvor hun sier hun er så uggen etter å ha vært på byen kvelden før (hun har vært ute 3 dager på rad), og om vi ikke kan ta det en annen dag? Jeg ble så sur at jeg sa at det ikke var akseptabelt å avlyse en avtale fordi hun hadde vært 3 dager på fylla og at jeg nå hadde lite lyst til å hjelpe henne. Hva mener dere, er avtaler til for å brytes eller holdes? Tenker da ikke på avlysning pga sykdom, viktige uforutsette situasjoner etc. Vil gjerne se hva andre mener om saken, da det er heftig debatt innad i denne gjengen om hva som er greit og ikke. Anonym poster: 82e54cd10dadc8bc32242ff80b9615e8
Gjest Izabella Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 Synes ikke det er greit, nei, men jeg synes også du løste situasjonen på en lite smidig måte. Å lekse opp for noen skaper som regel motsatt effekt av det man ønsker. Jeg er enig med deg i at dette er respektløst, men mest sannsynlig gjorde du henne forbanna fremfor å få henne til å reflektere over ting. I dette tilfellet trengte hun hjelp av deg, jeg hadde heller skrevet: "Beklager, jeg kan ikke prioritere dette framover. Synes det er skuffende at du ikke kunne gi beskjed om dette tidligere enn to timer før avtalen vår. Må også innrømme at jeg blir litt skuffa når jeg ser grunnen til at du vil avlyse. Hilsen ditt navn." Er på samme alder som deg, har en bror som er 20, og jeg ser at terskelen for å avlyse er langt lavere for folk på hans alder. Vi som er litt oppi tjueåra har gjort ferdig mesteparten av lange kvelder ute på byen (iallfall der vi blir så drita) og setter kanskje pris på vennskap og hjelp på en annen måte? Ikke vet jeg, men husker at jeg opplevde litt av dette da jeg var 20 og student også. Jeg har alltid holdt avtaler, synes det er respektløst å avlyse uten god grunn. 2
Cata Skrevet 7. april 2013 #3 Skrevet 7. april 2013 I mine øyne er avtaler til for å holdes. Som du selv sier så kan man bli nødt til å avlyse når uforutsette ting inntreffer, men bortsett fra det så sørger man rett og slett for å innrette seg slik at avtalen kan holdes. Spesielt merkelig i det tilfellet du beskriver, siden dere til og med snakket sammen i lunchen. Hun kunne i det minste sagt fra da. Svaret du gav henne var kanskje litt krasst, men muligens har hun bare godt av et verbalt spark bak .
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #4 Skrevet 7. april 2013 Dette var ekstremt satt på spissen. Avtaler bør selvfølgelig holdes, men her framstiller du det som at det er enten eller. Enig med de andre i at du svarte i overkant krasst selv om hun avlyste med dårlig grunn. Anonym poster: 56ae0a69bd3ff30d632a5ee6d085293e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #5 Skrevet 7. april 2013 TS her. Hehe, jeg vet jeg var krass i meldingen men dette er virkelig ikke første gangen (mer som fjortende) så jeg var drittlei, sliten og sulten. Poenget er at det virker på meg som at viktigheten ved avtaler har avtatt, ikke bare i slike tilfeller, men også det å komme for sent uten å si ifra eller velge noe annet etter at man opprinnelig har sagt ja til å møtes. Høres jo helt forgæli ut, men jeg føler meg virkelig gammel og snerpete når jeg forventer at den andre parten holder seg til avtalen. Anonym poster: 82e54cd10dadc8bc32242ff80b9615e8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #6 Skrevet 7. april 2013 Noen mennesker er bare sånn. Jeg har en slik kompis selv, men han er grei så jeg har valgt å overse denne siden ved han. Han har en tendens til å få vondt i hodet, være trøtt e.l. ganske ofte. Det jeg gjør er at jeg ikke lager avtaler med ham som jeg er usikker på at han vil holde, så sant det gjør at jeg må prioritere bort noe annet. (Han er flink til å holde enkelte type avtaler). Han er lavest på rangstigen, rett og slett. Og om noe kommer i veien for en avtale med han, som jeg heller vil gjøre, er terskelen for å avbryte avtalen med han veldig lav. Jeg går også alltid ut i fra at avtaler jeg gjør vil bli brutt, så jeg blir ikke skuffa. Noen vil kanskje mene at det er feigt å ikke ta opp noe jeg i utgangspunktet irriterer meg over. Men de fleste man kjenner har vel noen irriterende egenskaper man gjerne kunne vært foruten. Slik jeg ser det handler det mest om å være tolerant overfor andre. Men om det er snakk om personer som er dobbeltmoralister innen det å akseptere "feil", hadde jeg selvsagt ikke løst det på denne måten. Da hadde jeg bare slutta å gjøre avtaler tvert. Anonym poster: bb79a45ab2cd986586859ee8aa14eede
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2013 #7 Skrevet 7. april 2013 Hvis det var "14 gangen" og du fremdeles ikke har skjønt at denne personen - som har bedt om din hjelp - ikke er til å stole på og du fremdeles blir skuffet over billige unnskyldninger for å avlyse så er det nok du som har det største problemet her. Avtaler er til for å holdes, hvis man ikke skjønner det får man også ta følgene når folk ikke gidder å avtale med en lenger. Det hender at uforutsette ting oppstår - sykdom, andre mer presserende ting, etc - og da kan det jo være at man må avlyse. Å avlyse grunnet at noe mer interessant er dukket opp eller fordi en selv har valgt å drikke seg drita full vitner om svært lite respekt for andre og for meg ville en slik adferd fått konsekvenser for vennskapet. Men enda verre er trenden med å komme for sent (hver gang), utebli totalt og det helt uten å gi beskjed.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 TS her. Hehe, jeg vet jeg var krass i meldingen men dette er virkelig ikke første gangen (mer som fjortende) så jeg var drittlei, sliten og sulten. Poenget er at det virker på meg som at viktigheten ved avtaler har avtatt, ikke bare i slike tilfeller, men også det å komme for sent uten å si ifra eller velge noe annet etter at man opprinnelig har sagt ja til å møtes. Høres jo helt forgæli ut, men jeg føler meg virkelig gammel og snerpete når jeg forventer at den andre parten holder seg til avtalen. Anonym poster: 82e54cd10dadc8bc32242ff80b9615e8 Hvis det er en trend at enkelte bryter avtaler, ville jeg rett og slett forholdt meg til det. Har et par sånne venner jeg også, og jeg har rett og slett sluttet å forvente noe av dem. Ut ifra åpningsinnlegget ditt fikk jeg inntrykk av at dette gjaldt en større gruppe mennesker, men at det var spesielt denne jenta all frustrasjonen gikk utover siden hun avlyste nå. Kanskje tolket jeg feil. Mitt inntrykk er at mange (iallfall under 25) ser ut til å ha glemt viktigheten av avtaler. Vet om flere som avlyser fester i siste liten fordi de får et "bedre" tilbud. Sånt synes jeg er teit, men i bunn og grunn går det utover dem selv, i form av at ingen regner med at de kommer. Du er ikke gammel og snerpete, men som jeg sa i mitt første innlegg, tror dette med avtaler er litt aldersbetinget, selv om det dessverre også finnes folk på 30 som ikke forstår bæret av at avtaletidspunktet er det tidspunktet man møter opp, ikke det tidspunktet man drar hjemmefra. Anonym poster: 1d8bcd1417cb741c08f44a4ccfe04c4a
Gjest Izabella Skrevet 7. april 2013 #9 Skrevet 7. april 2013 Hvis det er en trend at enkelte bryter avtaler, ville jeg rett og slett forholdt meg til det. Har et par sånne venner jeg også, og jeg har rett og slett sluttet å forvente noe av dem. Ut ifra åpningsinnlegget ditt fikk jeg inntrykk av at dette gjaldt en større gruppe mennesker, men at det var spesielt denne jenta all frustrasjonen gikk utover siden hun avlyste nå. Kanskje tolket jeg feil. Mitt inntrykk er at mange (iallfall under 25) ser ut til å ha glemt viktigheten av avtaler. Vet om flere som avlyser fester i siste liten fordi de får et "bedre" tilbud. Sånt synes jeg er teit, men i bunn og grunn går det utover dem selv, i form av at ingen regner med at de kommer. Du er ikke gammel og snerpete, men som jeg sa i mitt første innlegg, tror dette med avtaler er litt aldersbetinget, selv om det dessverre også finnes folk på 30 som ikke forstår bæret av at avtaletidspunktet er det tidspunktet man møter opp, ikke det tidspunktet man drar hjemmefra. Jeg skrev dette, tydeligvis som anonym bruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå