Gjest Møremor Skrevet 7. april 2013 #1 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Vet du hvordan man regner ut dagpenger? (Vil ikke ha noe synsing her, bare svar fra dem som vet helt sikkert Ser på arket fra NAV at min vanlige arb.tid er 24,5 pr uke. Hvis man jobber over 50 % av vanlig arbeidstid, mister man trygd for hele uka? Dvs jobber jeg over 12, 25 t pr uke blir det ingen trygd for den uka? Jobber jeg to dager, altså 14 t tjener jeg altså bare for de to dagene... Dvs 1500 kr? Trygda blir 1732 etter skatt. Så to dagers jobb lønner seg ikke, da jeg får 232 kr mer den uka hvis jeg IKKE jobber...Skjønner jeg det rett? Lønner det seg for meg å bare jobbe dersom jeg jobber mer enn tre dager pr uke? MÅ jeg jobbe hvis jeg tjener mindre enn trygden? Noen som vet hvordan reglene er? Tre dagers arbeidstid fører til at jeg får 553 kr mer enn hvis jeg jobbe 0 dager? Poenget er at da virker det jo ikke mye vits i å si ja til to vakter, betale barnevakt, - og tjene mye mindre... Dersom jeg jobber en dag i uka og tjener 750 kr, og i tillegg får 352 pr 4 dager jeg har rett til dagpenger, blir det 2158,- den uka til sammen, istdfor 1732 i dagpenger? Dersom jeg jobber 2 dager en uke og to dager neste uke får jeg 3000 i lønn tilsammen for to uker, og null dagpenger. Jobber jeg 4 dager en uke får jeg 3000 i lønn den uka + 1732 i dagpenger uka etter = 4732 på to uker? Eller - regnes dagpengene ut på en annen måte? Tusen takk på forhånd til de som kan gi meg et klart svar... Skal kontakte NAV og høre i morgen, men lurte bare på om noen her kunne svare... Endret 7. april 2013 av Møremor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #2 Del Skrevet 7. april 2013 Det regnes ikke pr uke, men pr meldekortperiode, som er på 14 dager. Når du fyller ut meldekortet for de siste 14 dager så ser man altså dette samlet. Dessverre er mange tvunget til å tenke som deg, fordi man rett og slett ikke har råd til å miste dagpengene. Men samtidig: Her er det snakk om små beløp, kanskje du kan få lånt 2000 kroner fra noen for å ha råd til å jobbe ekstra en periode? For jo mer jobb du sier ja til, jo mer jobb kan du regne med å få. Det er lettere å få ny jobb mens man allerede er i jobb. Og hvis du f.eks. melder deg opp som tilkallingsvikar på ulike barnehager/SFO-er/sykehjem i området så får du fort mye mer lønn enn dagpengene gir. Anonym poster: 0a8afab01fee41b394d2711d63feb34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #3 Del Skrevet 7. april 2013 Når det gjelder om du MÅ jobbe: I teorien ja, i praksis nei. NAV kan nekte deg dagpenger om du nekter å jobbe, eller om du er for syk til å jobbe. Men det er svært sjelden de bruker energi på å sjekke "småfisk" som deg. Men jeg anbefaler deg sterkt å jobbe likevel, av grunnene jeg nevnte i innlegg #2. Jeg falt litt av lasset med de utregningene du kom med, men det stemmer at man taper penger på å jobbe akkurat såvidt over grensa, mens man begynner å tjene på det igjen når det går et stykke over. Anonym poster: 0a8afab01fee41b394d2711d63feb34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Møremor Skrevet 7. april 2013 #4 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Takk for svar Så hvis jeg jobber 4 dager, dvs 28 timer (som er over de 24,5 timer jeg kan jobbe i toukersperioden, og samtidig motta trygd), så får jeg ingen trygd den perioden? Uansett om jeg jobber 0 dager første uke, og fire dager andre uke, eller to dager første og to dager andre uke? Jeg har rett til 3464 kr netto i dagpenger for en periode, - 2 uker. Sier jeg ja til 4 dager vikarjobb i løpet av de to ukene tjener jeg altså 3000 kroner, og får ingenting i dagpenger? Jeg må minst jobbe 5 dager før det lønner seg i løpet av perioden? Sier ja til alle forespørsler om jobb, jeg altså, men det er jo litt frustrerende å jobbe, og samtidig få mindre penger enn man har rett til... Skulle gjerne hatt 100 % jobb, men det er ikke lett å finne. Det mest lønnsomme for meg er altså dette: Hvis jeg jobber tre dager; dvs 21 timer i løpet av toukersperioden, får jeg altså dagpengene på 3464 og lønn på 2250. Dvs 5714 for en toukersperiode. Skjønner jeg det rett? Endret 7. april 2013 av Møremor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #5 Del Skrevet 7. april 2013 Takk for svar Så hvis jeg jobber 4 dager, dvs 28 timer (som er over de 24,5 timer jeg kan jobbe i toukersperioden, og samtidig motta trygd), så får jeg ingen trygd den perioden? Uansett om jeg jobber 0 dager første uke, og fire dager andre uke, eller to dager første og to dager andre uke? Det stemmer. Det spiller ingen rolle når du jobber disse 28 timene innenfor toukersperioden. Men i tillegg må du ta med i beregningen at du blir trukket time for time for alt du jobber FØR du når denne grensen også. Hvis du f.eks. jobber 21 timer i en toukersperiode så blir du trukket et beløp som tilsvarer 21 timer "trygdelønn". Vanligvis er "trygdelønna" lavere enn lønnet arbeid, så det vil stort sett lønne seg å jobbe, så lenge du ikke havner i den kjipe situasjonen der du har jobbet akkurat nok til å miste all trygd. Anonym poster: 0a8afab01fee41b394d2711d63feb34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Møremor Skrevet 7. april 2013 #6 Del Skrevet 7. april 2013 Takk, da ble jeg litt klokere Ikke lett å skjønne alle detaljene. Lurer på om trygdelønnen regnes slik: Siden dagsatsen min er 541 kr brutto, skal dette kanskje deles på 7,5? Da blir trygdelønn 72 kr? Så hvis jeg jobber 21 timer f eks blir det trukket: 21 x 72 = 1515 kr - skatt på 36 % = 970 Hvis jeg jobber tre dager; dvs 21 timer i løpet av toukersperioden, får jeg altså dagpengene på 3464 og lønn på 2250. MINUS 970 = 4744 kr utbetalt i toukersperioden. Noen som vet om jeg tenker riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 7. april 2013 #7 Del Skrevet 7. april 2013 Nei, du tenker feil. Trygden er et sikkerhetsnett som skal sikre deg et minimum av økonomi når du ikke kan jobbe. Du har faktisk plikt til å jobbe alt du kan, og prøve å kvitte deg med mest mulig trygd. Hvorfor skal jeg jobbe for å fø på deg, når du åpenbart har tilbud om nok arbeid til å greie deg, og enda litt? Det er da bedre for alle parter om velferdsgodene går dit de trengs mest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #8 Del Skrevet 7. april 2013 Nå beveger jeg meg ut på noe jeg ikke er like sikker på, så ta dette med en liten klype salt. Men jeg tror at du regner "trygdelønna" på denne måten: 3464:49=70,7 Fordi du ikke har en normalarbeidsuke på 37,5 timer så har du heller ikke normalarbeidsdag på 7,5 timer. Derfor må du dele trygdebeløpet på de antall timer du har som normalarbeidstid på de to ukene. Og jeg ville nok valgt å regne på bruttotallene først og så trukket fra skatt etterpå for enkelhets skyld, men så er jeg ikke så god med tall så det er nå meg det. Anonym poster: 0a8afab01fee41b394d2711d63feb34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #9 Del Skrevet 7. april 2013 Nei, du tenker feil. Trygden er et sikkerhetsnett som skal sikre deg et minimum av økonomi når du ikke kan jobbe. Du har faktisk plikt til å jobbe alt du kan, og prøve å kvitte deg med mest mulig trygd. Hvorfor skal jeg jobbe for å fø på deg, når du åpenbart har tilbud om nok arbeid til å greie deg, og enda litt? Det er da bedre for alle parter om velferdsgodene går dit de trengs mest? Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg har selv sittet i den klemma der jeg endte opp med å tape penger om jeg jobbet 1-2 timer for mye. Og da kunne jeg ikke betale husleia, og så kom jeg inn i en kjip sirkel som jeg slet med å komme ut av. For meg ble løsningen å beregne hvordan jeg ikke tapte penger, sånn at jeg en periode måtte passe på å alltid jobbe enten litt under 50% eller såpass mye over at det dekket det jeg tapte i dagpenger. Så hvis jeg fikk tilbud om 55% jobb i to uker var jeg tvunget til å takke nei. Over tid klarte jeg å sette til sides nok penger til at jeg hadde råd til miste dagpengene noen ganger, og da sa jeg ja til alt jeg fikk, og det lønte seg på sikt. For når arbeidsgiver så at jeg var en stabil vikar som tok alt jeg kunne få så fikk jeg stadig mer jobb. Noen ganger må man faktisk være litt beregnende for å komme seg ovenpå igjen. Anonym poster: 0a8afab01fee41b394d2711d63feb34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Møremor Skrevet 7. april 2013 #10 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Nei, du tenker feil. Trygden er et sikkerhetsnett som skal sikre deg et minimum av økonomi når du ikke kan jobbe. Du har faktisk plikt til å jobbe alt du kan, og prøve å kvitte deg med mest mulig trygd. Hvorfor skal jeg jobbe for å fø på deg, når du åpenbart har tilbud om nok arbeid til å greie deg, og enda litt? Det er da bedre for alle parter om velferdsgodene går dit de trengs mest? Eh...what? Hvor tar du det fra at jeg har "tilbud om nok arbeid til å greie deg, og enda litt til"? Jeg er tilkallingsvikar, og en-to ganger i uka, tre hvis jeg er heldig, - eller ofte null dager er da ikke noe å bli rik av...eller hva? Jeg har faktisk 1732 kr i uka, og det er ikke noe å bli rik av...Så det er derfor jeg vil ha litt oversikt over hvordan trygden regnes ut, og hva jeg sitter igjen med. Har barn også, og det er ikke så hyggelig å måtte finne barnevakt, dersom mannen, som også tjener lite for tiden, får en kveldsvakt...Litt unødvendig å sette barnet bort til andre når man ikke tjener noe på det! Som sagt: Spørsmålet var hvordan man regner ut dagpenger! "Vet du hvordan man regner ut dagpenger? (Vil ikke ha noe synsing her, bare svar fra dem som vet helt sikkert " Det kan være greit å vite om man skal si ja til tidligvakten på 8 timer, eller kveldsvakten på 7 timer. Dumt hvis man tar den 8-timersvakta, og det gjør at man mister dagpenger... Har jobbet alt jeg har fått tilbud om,- og føler meg aldeles ikke som noen snylter, - så de som ikke kan gi noe fornuftig svar kan vennligst klappe igjen. Endret 7. april 2013 av Møremor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 7. april 2013 #11 Del Skrevet 7. april 2013 Du kan seriøst ikke be brukere om å klappe igjen, bare fordi du ikke likte svaret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå