Gå til innhold

Er dette vennskap? Var det galt å kutte kontakt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gjennom en årrekke blitt fortalt av min bestevenninne hvordan jeg skal oppføre meg blant folk... "Ikke si slikt, Ikke gjør sånn, takk for at du får meg til å føle meg som et dårlig menneske (visst jeg har våget å påpeke noe som hun alltid har påpekt hos meg) osv. All denne "klagingen" på hvordan jeg skal være som person, har ført til at jeg er veldig sjenert, har vanskelig for å treffe nye mennesker og får rett og slett angst bare jeg skal på butikken... Jeg drev mye med å analysere min egen oppførsel den siste perioden jeg fortsatt så på hun som en venninne. Dette fordi jeg begynte i ny jobb og faktisk begynte å bli mer voksen og selvstendig. Men en gang så sa hun noe som fikk meg til å stille spørsmål ved dette vennskapet; om ikke du gjør som jeg sier, så kan vi ikke være venner!

Jeg valgte å kutte kontakten, for da hadde jeg så vondt og visste ikke lengre hvordan jeg skulle klare å fungere fra dag til dag. Det ble rett og slett for vanskelig. Jeg fikk ikke sove fordi jeg lå hele natten å analyserte min egen oppførsel!

Det er nå ca 1 år siden jeg valgte å kutte kontakten, men så så jeg henne på trikken i går da jeg gikk av, og det blikket hun sendte meg! Det stakk! Jeg sliter fortsatt med å være sosial, har noen få venner som jeg har møtt på skolen dette året, er singel og 19 år.

Var det galt av meg å kutte kontakten? Har tenkt og tenkt i hele natt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du gjorde det riktige valget ved å kutte kontakten med hun. Ingen skal herse med andre på den måten der!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det var godt gjort av deg! Ikke la noen herse med deg. Se på det bruddet som et skritt du gjorde på veien mot bedre selvtillit.

Anonym poster: 3a975c0f03d298d7747998ae44ee4fd8

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! Greit å få høre av andre at jeg har tatt det riktige valget, jeg trodde en stund jeg var helt på bærtur... Har ikke hatt så mange å støtte meg til.

Jeg har lenge følt at jeg ikke var verdt noen ting... Men etter at jeg kuttet kontakten har jeg gradvis prøvd å bygge en bedre selvtillit. Ingen lett oppgave, og jeg følte alt bare raste samme for meg igjen i går... Dersom blikk kunne drepe liksom.. Det var så fælt! Jeg kommer nok til å være mer på vakt fremover, vi bor i Oslo begge to, så det kan nok skje igjen at jeg treffer henne på butikken, trikken eller andre steder.... Huff..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hold hodet hevet, rett opp ryggen og ikke la et tilfeldig blikk fra henne få påvirke deg.

Glem dette nå, hun har tatt opp altfor mye av din energi, ikke la henne gjøre det mer.

Anonym poster: e243739f529bd0f79654c564858c20f9

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hold hodet hevet, rett opp ryggen og ikke la et tilfeldig blikk fra henne få påvirke deg.

Glem dette nå, hun har tatt opp altfor mye av din energi, ikke la henne gjøre det mer.

Enklere sagt en gjort. Men jeg skal forsøke så godt jeg kan.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Signerer denne. Ikke la slike giftige mennesker invadere livet ditt. Bruk heller tiden og energien til å treffe nye mennesker og forhåpentligvis noen bedre venner.

Anonym poster: a77492058454160f44dd7caad214085c

Skrevet

Det var definitivt det rette valget! Alle er forskjellig og burde få lov til være seg selv uten at noen skal komme og fortelle de hvordan de skal oppføre seg..

Dessuten var hun ikke mye til venninne hvis hun sa sånne ting til deg og du fortjener mye bedre!

:klem:

Skrevet

Høres ut som om x-venninnen din er litt av en kontrollfreak. Nå er hun drittsur fordi hun ikkje kan kontrollere deg lenger. Dersom du er usikker sosialt, sturer andre menneskers væremåte i ulike sosiale situasjoner. Prøv å føl inni deg hva du helst ville sagt/ gjort, reflekter over dette, og prøv å glem alt venninnen din har sagt. Lykke til!

Gjest Chloè
Skrevet

Det er trist at det finnes sånne menneser med dårlig selvtillit som skal dra ned alle med seg i fallet.

For jeg tror ikke hun er en "kontrollfreak", jeg tror rett og slett du kanskje hadde noe som hun ønsket å ha, å prøvde å bryte deg ned til hennes nivå. Hadde en sånn venninne jeg også, har henne vel ennå, men jeg satt henne på plass for sånt piss skal jeg ikke ha i livet mitt. "Du må faktisk ha fin kropp for å gå med sånn kjole" "du finner deg jo aldri kjæreste" "jeg har pult flere enn deg". Det er lett å se at det lyser sjalu av henne, da jeg er fornøyd med meg selv og ikke har problemer med noen av disse tingene.

Det er bare trist, ikke la andre folk herse med deg

Gjest vilma2000
Skrevet

Da jeg var på din alder måtte jeg kvitte meg med noe skvip av noen venner jeg også. Da husker jeg mamma sa noe klokt til meg og det samme skal jeg si til deg: "ikke snakk stygt om henne til andre. Si at dere bare var så forskjellige, men at du respekterer henne og at hun er en hyggelig jente". Dermed vil du være den voksene i denne saken. Hvis du møter på henne igjen så kan du til og med smile lett og hyggelig, gi henne et nikk og gå videre som om alt er ok og at du har verdens beste liv uten henne. Noen tenåringer er ekstremt maktsyke og vil tråkke over hvilke tær som er nødvendig for å komme seg opp og frem. Drit i henne og bruk heller denne erfaringen til å velge nye venner. Heldigvis er voksenlivet så utrolig mye bedre enn tenåringslivet. Hvertfall for min del!!!

• Liker 1
Skrevet
Signerer denne. Ikke la slike giftige mennesker invadere livet ditt. Bruk heller tiden og energien til å treffe nye mennesker og forhåpentligvis noen bedre venner.Anonym poster: a77492058454160f44dd7caad214085c 
Det er faktisk ingen tvil om at hun er en giftig person. Falsk. Jeg har sett tilfeller der hun er noen helt annen overfor meg enn for nye mennesker. Nye mennesker faller for hennes sjarm, men jeg har kjendt henne lenge nok til å se at hun er falsk tvers gjennom. 
Det var definitivt det rette valget! Alle er forskjellig og burde få lov til være seg selv uten at noen skal komme og fortelle de hvordan de skal oppføre seg..Dessuten var hun ikke mye til venninne hvis hun sa sånne ting til deg og du fortjener mye bedre!
Takk  
Høres ut som om x-venninnen din er litt av en kontrollfreak. Nå er hun drittsur fordi hun ikkje kan kontrollere deg lenger. Dersom du er usikker sosialt, sturer andre menneskers væremåte i ulike sosiale situasjoner. Prøv å føl inni deg hva du helst ville sagt/ gjort, reflekter over dette, og prøv å glem alt venninnen din har sagt. Lykke til!
Takk. Selvtilliten vokser sakte men sikkert.
Det er trist at det finnes sånne menneser med dårlig selvtillit som skal dra ned alle med seg i fallet.For jeg tror ikke hun er en "kontrollfreak", jeg tror rett og slett du kanskje hadde noe som hun ønsket å ha, å prøvde å bryte deg ned til hennes nivå. Det er bare trist,  ikke la andre folk herse med deg
Det kan jo kanskje være.. Men jeg vet ikke hva? Vi har vokst opp sammen...
Da jeg var på din alder måtte jeg kvitte meg med noe skvip av noen venner jeg også. Da husker jeg mamma sa noe klokt til meg og det samme skal jeg si til deg: "ikke snakk stygt om henne til andre. Si at dere bare var så forskjellige, men at du respekterer henne og at hun er en hyggelig jente". Dermed vil du være den voksene i denne saken. Hvis du møter på henne igjen så kan du til og med smile lett og hyggelig, gi henne et nikk og gå videre som om alt er ok og at du har verdens beste liv uten henne. Noen tenåringer  er ekstremt maktsyke og vil tråkke over hvilke tær som er nødvendig for å komme seg opp og frem. Drit i henne og bruk heller denne erfaringen til å velge nye venner. Heldigvis er voksenlivet så utrolig mye bedre enn tenåringslivet. Hvertfall for min del!!!
Det skal jeg prøve å huske neste gang jeg ser henne  Lurer på hvilken respons jeg får da...Tusen takk for støtten alle sammen, det setter jeg virkelig pris på :)
Skrevet

Utrolig trist at det finnes slike mennesker. Ønsker deg alt godt TS, du fortjener det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...