AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #1 Del Skrevet 7. april 2013 Hei! Jeg håper det er noen som kan svare meg på dette. For jeg skal ha en prøve på tirsdag og klarer ikke å svare på et slikt spørsmål som dette: Hva er forskjellen på oksidasjon av metaller og forbrenning av hydrokarboner? bruk forsøket sitronbatteri og elektrolyse som eksempel og forklar. Anonym poster: 1f09af448094f1ad884466848ec91547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. april 2013 #2 Del Skrevet 7. april 2013 Det jeg kommer på i farten (uten å ha regnet på det) er vel at ved oksidering av metaller så skjer reaksjonen av seg selv, -du trenger ikke tilføre energi for at den skal skje. Ved forbrenning av hydrokarboner så tror jeg du trenger energitilførsel, i det minste for å starte reaksjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 7. april 2013 #3 Del Skrevet 7. april 2013 eksoterme og endoterme prossesser med andre ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. april 2013 #4 Del Skrevet 7. april 2013 Jepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hottrio Skrevet 8. april 2013 #5 Del Skrevet 8. april 2013 Ved forbrenning av hydrokarboner så kreves det en aktiveringsenergi (flamme/høy temp.) for å få i gang reaksjonen, deretter fortsetter reaksjonen av seg selv, forbrenning. Men jeg tror ikke forskjellen mellom dette og oksidasjon av metaller kan forklares med eksoterme/endoterme reaksjoner. Oksidasjon av metaller er vel ikke kun endoterme reaksjoner (tar opp energi)? Forbrenneing av hydrokarboner er eksoterm (avgir energi) altså, det vet jeg. Ellers er jo oksidasjon at et stoff (molekyl/atom) avgir elektroner. Motsatt er reduksjon; et stoff tar opp elektroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå