Gå til innhold

Å ha hunden i gangen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har en Golden Retriver som vi er veldig glad i. Vi venter nå en baby, og ser at det kan bli ett problem med alt håret og ett spebarn. Vi har en jente fra før, vi fikk hunden når hun var 6 mnd så hun slapp alt håret da hun var lita. Jeg tror at grunnen til at hun nesten aldri er syk er at vi ikke er hysteriske med tanke på skit og hund.

Så, til saken: Vi har en stor gang som går helt til stua, vi har tatt bort døra mellom stua og gangen, og satt opp en trappegrind. Hunden vil få mye kontakt med familien igjennom den, at vi sitter ute i gangen med han, at vi går til og fra bhg med han, er ute å leker med han (han er alltid med oss) og at vi trener med han.

Noen som har erfaring med å stenge hunden ute fra stue/kjøkken? Han får tilgang til alle andre rom enn stue og kjøkken.

Og ja, vi var klar over alt håret før vi skaffa oss hunden.

Anonym poster: fc3bc83b05d579aba62ee529740fc962

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig synes ikke noe om å stenge hunden ute fra familien. Den vil nok bli vant med det, men jeg synes ikke det er en god løsning. Da ville jeg heller forsøkt å funnet andre løsninger angående håret før spedbarnet kom. F.eks forsøke å skifte fôr og se om det reduserer røytingen, venne hunden til støvsugeren slik at du kan støvsuge hunden, innføre rutiner med å gre over den hver morgen osv.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig synes ikke noe om å stenge hunden ute fra familien. Den vil nok bli vant med det, men jeg synes ikke det er en god løsning. Da ville jeg heller forsøkt å funnet andre løsninger angående håret før spedbarnet kom. F.eks forsøke å skifte fôr og se om det reduserer røytingen, venne hunden til støvsugeren slik at du kan støvsuge hunden, innføre rutiner med å gre over den hver morgen osv.

Egentlig enig med deg. Dattera vår er utrolig glad i hunden, ligger ved siden av den og koser mye med den. Men så er hun full i hår etterpå... Og det er ikke snakk om små mengder!

Vi har bytta fôr, koster grundig to ganger til dagen og støvsuger morgen middag og kveld. Så jeg ser ikke helt hva mer vi kan gjøre desverre... En Golden er vel kjent for røytinga si.

Skrevet

Jeg tenkte å støvsuge hunden. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å støvsuge hunden. :)

Det hjelper lite. Vi gjorde det en stund, men mye mer effektivt med furminator :)

Skrevet

De er kanskje kjent for å røyte en del, men så mye som du beskriver høres ikke normalt ut. Hvilke fôr har dere prøvd da?

AnonymBruker
Skrevet

Men gjør det noe om de får hår på seg? Sånn er det å ha hund, tenker jeg.

Anonym poster: 70b72dd028ebae47005a9e426cedca0e

• Liker 7
Skrevet

Jeg har en Golden og synes ikke den røyter uvettig mye i det hele tatt. Jeg er også enig at det ikke er en god idè å stenge hunder ute fra familien. Hunder er utrolig sosiale vesner og vil som regel ikke trives så godt om den blir utestengt fra "flokken". Med "som regel", mener jeg hvis hunden er en normal hund :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men gjør det noe om de får hår på seg? Sånn er det å ha hund, tenker jeg.

Anonym poster: 70b72dd028ebae47005a9e426cedca0e

Liker du å ha hår i maten din, i munnen din, i rumpa/tissen (ja hun går naken av og til) din eller på hendene dine hele dagen lang?

AnonymBruker
Skrevet

De er kanskje kjent for å røyte en del, men så mye som du beskriver høres ikke normalt ut. Hvilke fôr har dere prøvd da?

Eukanuba og Vom&Hundemat.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er hundevennlig å stenge hunden ute fra familien. Prøvd B-vitamin sprøyter mot røytingen?

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge forsøkte dere med V&H da? Om det ikke gir bedring må man nesten forsøke et annet høykvalitetsfôr, og det kan være greit å forhøre seg hos veterinæren om det er noe annet som forårsaker røytingen, for så ille burde det ikke være. Robotstøvsuger burde følge med alle røyteraser fra opppdretter ;) Og litt hundehår får man nesten tåle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tåler du ikke litt hundehår, så ikke skaff deg hund da. Herligfred.

Anonym poster: c249f378bbb961ca17ddcc2faea8a77d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge forsøkte dere med V&H da? Om det ikke gir bedring må man nesten forsøke et annet høykvalitetsfôr, og det kan være greit å forhøre seg hos veterinæren om det er noe annet som forårsaker røytingen, for så ille burde det ikke være. Robotstøvsuger burde følge med alle røyteraser fra opppdretter ;) Og litt hundehår får man nesten tåle.

Vi holder på med tilvenninga til det nå, så kanskje det blir bedre :)

Robotstøvsuger har vi vurdert, men vi har så liten stue at jeg ser ikke helt poenget.

AnonymBruker
Skrevet

Tåler du ikke litt hundehår, så ikke skaff deg hund da. Herligfred.

Anonym poster: c249f378bbb961ca17ddcc2faea8a77d

Joda, jeg tåler litt hundehår. Slutt og forpest tråden min.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er hundevennlig å stenge hunden ute fra familien. Prøvd B-vitamin sprøyter mot røytingen?

Skal høre med vetrinæren om dette i morgen :)

• Liker 1
Skrevet

Vi holder på med tilvenninga til det nå, så kanskje det blir bedre :)

Robotstøvsuger har vi vurdert, men vi har så liten stue at jeg ser ikke helt poenget.

Håper det blir bedre med V&H, det har vært redningen for mange som jeg kjenner til ihvertfall. Får bare gi det litt tid.

Poenget vil vel kanskje være mindre hundehår, og at bikkja slipper å ligge i gangen?

• Liker 1
Skrevet

Tenker du mest på problemet med hår på gulvet, eller hår når barnet koser med hunden? Det sistnevnte burde gå an å kontrolere uten grind når barnet er såpass lite. Er det hår på gulvet når barnet oppholder seg der som er problemet, så støtter jeg robotstøvsuger-forslaget. Hvis du slipper å støvsuge selv kan du heller bruke den oppsparte tiden på børsting av hunden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir bedre med V&H, det har vært redningen for mange som jeg kjenner til ihvertfall. Får bare gi det litt tid.

Poenget vil vel kanskje være mindre hundehår, og at bikkja slipper å ligge i gangen?

Joda, men i og med at stua er liten så blir det ikke de store flatene for støvsugeren å gå rundt på, kanskje 3 kvadratmeter, og da er det bedreå støvsuge selv ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du mest på problemet med hår på gulvet, eller hår når barnet koser med hunden? Det sistnevnte burde gå an å kontrolere uten grind når barnet er såpass lite. Er det hår på gulvet når barnet oppholder seg der som er problemet, så støtter jeg robotstøvsuger-forslaget. Hvis du slipper å støvsuge selv kan du heller bruke den oppsparte tiden på børsting av hunden.

Det er hår her hele tiden, uavhengig om hunden blir kost med eller ligger i ro.

Som sagt så har vi vurdert robotstøvsuger, men kommet frem til at det ikke er vits her. Har lånt en av en venninne, og den tok ingenting i og med at stua er liten og vi har møblert så vi har :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...