AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 Jeg tenker å jogge for å få litt bedre kondisjon. Hvis jeg jogger ca. en halvtime hver dag, vil det hjelpe noe? Jeg trener ingenting nå. Jeg har prøvd å både jogge og sykle før, men synes ikke det har gitt noe bedre kondisjon. Jeg er heller ikke i form til å løpe sammenhengende en halv time enda, så jeg veksler litt på å løpe og gå. Jeg tar gjerne imot tips, vet ikke så mye om trening. Anonym poster: c2cda74cde1da0b02abf6dafad6f23df
Betty2 Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 Å løpe en halv time hver dag, vil selvfølgelig gi deg bedre kondisjon, men å gå fra inting til en slik har økt, er nok ikke det lureste for kroppen. Vil anbefalle deg å jogge 2-3 ganger i uken. og de andre dagene kan du gjerne gå i ulent terreng, fjell turer osv. Jogge i 30 min er heller ikke nødvendig til å begynne med. Du kan begynne med å jogge så lenge som du klarer, og for hver økt, så pørøver du å øke med x-lengde (eks 100meter) eller at du setter deg et lenge mål over en gitt tid. eks 5000m på 25min. begynne med å løpe&/jogge/gå 5000m, og for hver økt du kjører, så øker du tempoet litt. (på løppemølle kunne du bare økt farten, men hvis du skal løpe ute, vil jeg anbefalle deg å kjøpe en puls klokke gjerne med gps, eller laste ned trenings app, som kan gi deg et hint om hvor fort du løper og hvor du løper) Lykke til, og husk å begynne rolig, og finn en måte å jogge på, som gir deg glede.
Supraspinatus Skrevet 7. april 2013 #3 Skrevet 7. april 2013 Langintervall (4x4 o.l.) har god effekt på oksygenopptaket, men bare til et visst platå. Skal man videre derfra må man legge et godt grunnlag med lavintensitets trening. Det er litt vanskelig å trene rolig nok for folk som ikke er i god form uten at man ender opp med å bare gå. Slike rolige økter bør vare i minst 1 time på intensitet 60-70% av makspuls. Jeg ville prøvd litt intervaller. Det er også verdt å vite at en viss del av befolkningen som er "non-respondere" på oksygenopptaktrening. (Tror det er 1 av 5, uten at du må sitere meg på det.)
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #4 Skrevet 7. april 2013 Jeg ville prøvd litt intervaller. Det er også verdt å vite at en viss del av befolkningen som er "non-respondere" på oksygenopptaktrening. (Tror det er 1 av 5, uten at du må sitere meg på det.) Det er akkurat det jeg har en mistanke om, at jeg er en av dem. Jeg føler at jeg trener og trener, bygger litt muskler, men puster fremdeles som en hval. Anonym poster: 33399413b19a3d788c39d34b0273f194
Supraspinatus Skrevet 7. april 2013 #5 Skrevet 7. april 2013 Det er akkurat det jeg har en mistanke om, at jeg er en av dem. Jeg føler at jeg trener og trener, bygger litt muskler, men puster fremdeles som en hval. Anonym poster: 33399413b19a3d788c39d34b0273f194 Framgangen er jo ikke stor for hver gang uansett. For å få et konklusivt svar må du nok teste deg i en testlab.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #6 Skrevet 7. april 2013 Framgangen er jo ikke stor for hver gang uansett. For å få et konklusivt svar må du nok teste deg i en testlab. Men etter å ha syklet to mil annenhver dag i et halvt år burde man jo merke noe. Anonym poster: 33399413b19a3d788c39d34b0273f194
Supraspinatus Skrevet 7. april 2013 #7 Skrevet 7. april 2013 Men etter å ha syklet to mil annenhver dag i et halvt år burde man jo merke noe. Anonym poster: 33399413b19a3d788c39d34b0273f194 Har du testet før og etter da? Man merker ikke alltid så godt om man har forbedret seg dersom man ikke har en spesifikk test. Gode oksygenopptak-indikator-tester: 3000m, Coopers test, biptest. I tillegg er de beste testene de man gjør med en maske på et lab. Opplevd slitenhet er vanskelig å bruke. Hva med å løpe en av testene jeg nevnte over for så å kjøre en 4 ukers treningsplan med 4x4 el. tilsv. 3 ganger i uken? Bruk gjerne sykkel og/eller løping. Etter de 4 ukene kjører du samme testen og ser om du har forbedret deg. Vil du gjøre det mer vitenskapelig kan du gjøre testen 3 ganger først med minst 3 dager i mellom. Og sammenligne snittet av dem med 3 tester du gjør etter treningsprogrammet. Husk å hvile 2-3 dager fra siste trening til første test og ha like lang hvile mellom testene både før og etter treningsperioden.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 Har du testet før og etter da? Man merker ikke alltid så godt om man har forbedret seg dersom man ikke har en spesifikk test. Gode oksygenopptak-indikator-tester: 3000m, Coopers test, biptest. I tillegg er de beste testene de man gjør med en maske på et lab. Opplevd slitenhet er vanskelig å bruke. Hva med å løpe en av testene jeg nevnte over for så å kjøre en 4 ukers treningsplan med 4x4 el. tilsv. 3 ganger i uken? Bruk gjerne sykkel og/eller løping. Etter de 4 ukene kjører du samme testen og ser om du har forbedret deg. Vil du gjøre det mer vitenskapelig kan du gjøre testen 3 ganger først med minst 3 dager i mellom. Og sammenligne snittet av dem med 3 tester du gjør etter treningsprogrammet. Husk å hvile 2-3 dager fra siste trening til første test og ha like lang hvile mellom testene både før og etter treningsperioden. Dette har jeg ikke greie på. Jeg har hørt om Coopers test, ikke de andre. Har du link til beskrivelse? Anonym poster: 33399413b19a3d788c39d34b0273f194
Supraspinatus Skrevet 7. april 2013 #9 Skrevet 7. april 2013 Dette har jeg ikke greie på. Jeg har hørt om Coopers test, ikke de andre. Har du link til beskrivelse? Anonym poster: 33399413b19a3d788c39d34b0273f194 Coopers test er enkel. Det er maks distanse på 12 minutter. Du trenger en løpebane/runde med gitt distanse eller pulsklokke med gps. Det er lurt å gjøre disse testene flere ganger hvis du er ukjent med dem. Det tar litt tid å lære seg å disponere kreftene riktig. Du kan jo f.eks kjøre et av disse programmene: http://www.trening.no/4059.o2.html Og så tester du deg før og etter du begynner på det programmet.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #10 Skrevet 7. april 2013 Coopers test er enkel. Det er maks distanse på 12 minutter. Du trenger en løpebane/runde med gitt distanse eller pulsklokke med gps. Det er lurt å gjøre disse testene flere ganger hvis du er ukjent med dem. Det tar litt tid å lære seg å disponere kreftene riktig. Du kan jo f.eks kjøre et av disse programmene: http://www.trening.no/4059.o2.html Og så tester du deg før og etter du begynner på det programmet. Tusen takk. Jeg skal prøve testene. Anonym poster: 33399413b19a3d788c39d34b0273f194
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå