Gå til innhold

Foreldrene mine ønsker å gi meg forskudd på arv

Anbefalte innlegg

Gjest Søsteren
Skrevet

Vi er en søskenflokk på fire, hvorav de tre eldste er godt etablert med høy inntekt og flotte hus.

Selv er jeg i etableringsfasen med mann og en liten baby. Vi eier en leilighet, men skulle gjerne hatt noe større. Det er ikke lett i dagens boligmarked. Foreldrene mine ønsker å hjelpe oss ved å gi oss forskudd på arv (er snakk om flere hundre tusen), men vil gjøre det i all hemmelighet fordi de ikke har mulighet til å gi like mye til alle nå.

Jeg synes det er flott at de ønsker å hjelpe oss, men synes samtidig sitausjonen er litt ubehagelig. Er redd for at dette kan skape splid i familien dersom søsknene mine får vite om det. Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville så absolutt spilt med åpne kort i en slik situasjon. Å gjøre dette i skjul er som å be om å skape problemer i familien. Jeg og samboeren fikk f.eks kjøpe mor sin bil til en billig pris, men hun informerte og spurte brødrene mine først. Ikke fordi de hadde noe som helst i mot det, men fordi hun spiller med åpne kort.

Jeg ville innkalt til et møte med dine søsken, forklart situasjonen og spurt hva de syntes om dette. Dette betyr jo ikke at du får mer penger enn dem. Når arven en gang skal fordeles, så vil jo beløpet dere få nå trekkes fra deres del.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er simpelt å skjule det.....

Anonym poster: dde5db0a6d939045fc24a55f9376c86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrive det ned på selvangivelsen. Dette føres opp som forskudd på arv. Man kan fint arve på forskudd, men skriv det med.

Anonym poster: a3d132298baa88333d5e1a30f3feb92a

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ikke lyve ja, og regner med faren din har pengene på en konto? Og da ser de jo en overførsel. Og hvordan skal du forklare flere hundre tusen under bordet? Hvor kom pengene fra liksom?

Anonym poster: a3d132298baa88333d5e1a30f3feb92a

AnonymBruker
Skrevet

Du må være klar over at dette mest sannsynlig vil skape splid i familien. Spesielt om de andre ikke får vite det. Regner med at du er klar over at summen du forskuddsarver omgjøres til dagens verdi når den tid kommer at alle skal arve. Eks vil 500 000 idag være et betydelig høyere beløp om f.eks 25 år.

Anonym poster: fa5738558fd2de2208bddb629a43f7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville takket pent nei, da dette kommer til å splitte familien deres. Jeg kan garantere at også søsknenen dine slet økonomisk da de var yngre, men de måtte klare seg uten pappas penger.

Kan ikke foreldrene dine kausjonere for topplån dersom det er egenkapital dere får for lite av? Dersom dere rett og slett ikke klarer å betjene stort nok lån, så får dere la være å flytte på dere før dere har råd til det.

Anonym poster: 3520804fc47937891ca1bf7628d33312

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ikke lyve ja, og regner med faren din har pengene på en konto? Og da ser de jo en overførsel.

Det er vel ikke vanlig å se transaksjoner på sin fars konto? Men foreldrene bør uansett spille med åpne kort, og aller helst dele pengene likt mellom barna selv om det da blir mindre på TS.

Anonym poster: ebdc7a53c8f2067e142cf77111254c2f

Gjest Gjest
Skrevet

Det der kommer til å gjøre deg fri for søsken. Garantert.

Skrevet

Vi er en søskenflokk på fire, hvorav de tre eldste er godt etablert med høy inntekt og flotte hus.

Selv er jeg i etableringsfasen med mann og en liten baby. Vi eier en leilighet, men skulle gjerne hatt noe større. Det er ikke lett i dagens boligmarked. Foreldrene mine ønsker å hjelpe oss ved å gi oss forskudd på arv (er snakk om flere hundre tusen), men vil gjøre det i all hemmelighet fordi de ikke har mulighet til å gi like mye til alle nå.

Jeg synes det er flott at de ønsker å hjelpe oss, men synes samtidig sitausjonen er litt ubehagelig. Er redd for at dette kan skape splid i familien dersom søsknene mine får vite om det. Hva ville dere gjort?

Ville ha bedt om å få låne pengene til lav rente nedbetaling om f.eks. 15 år og informert søsknene om at det var gitt et lån.

Forskudd på arv er for øøvrig for amatører. Ved å arrangere som lån får en gjort om alt til gave uten arveavgift ved å redusere lånet år for år i form av gave.

• Liker 1
Skrevet

Det der kommer til å gjøre deg fri for søsken. Garantert.

Hvorfor er det så garantert. Det er mange som unner yngre søsken hjelp fra foreldrene.
Skrevet

Jeg blir stadig sjokkert over tråder her på KG hvor man mener at forskudd på arv ol kun vil skape konflikter og splittelse. Er det virkelig ingen som klarer å se at sine egne søsken er i en annen posisjon enn en selv og å unne dem litt hjelp, selv om du selv ikke fikk det? Selvfølgelig ser jeg at det kan skje i visse familier, men alltid og garantert?

TS, spill for all del med åpne kort. Om dine søsken finner ut av det senere er det mye større sjanse for at de blir sure. Ikke nødvendigvis over pengene, men for at det ble holdt skjult. Ellers er jeg enig i at et lån er en mye bedre skattemessig måte å gjøre det på, og kan også bidra til å dempe eventuelle konflikter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...