Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Titti
Skrevet

I natt satt jeg våken til kl. 03.00, for å få ferdig noe som jobben MÅ ha idag. At jeg jobber i helga, er noe som skjer sjelden eller aldri. Da jeg la meg i natt, var mannen fremdeles våken (han får aldri sove før jeg legger meg). Rundt kl. 04 kom 3-åringen inn på vårt rom, etter den tid var det minimalt med søvn. Vi lider av altfor lite søvn pga nattevandringen til dette ene barnet vårt, og jeg skulle ønske at vi, som er så heldige å være to foreldre, kunne avlaste hverandre litt.

Jeg hadde håpet at mannen kunne ta ungene i morges, så jeg kunne sove litt, det ville jeg gjort om han jobbet til 03 på natten. Men nei, da unga sto opp, gikk han på do - og så rett til sengs igjen. De er for små til å være oppe alene, så jeg sto opp med dem, ettersom han la seg igjen etter å først ha stått opp.

Etter 5 minutter står også han opp. Da spør jeg hvorfor ikke han ble i senga, når han ikke hadde stått opp før meg? Da blir han lynforbanna og sier at han ikke fikk sove!!

Men hvorfor kunne han ikke da stått opp med ungene først da, så jeg fikk sove litt, og så kunne jo han slappet av når jeg sto opp litt senere?! Han visste godt at han eller jeg måtte opp med dem, og jeg ga han litt tid til å stå opp før jeg gjorde det, noe han altså ikke gjorde...

Han er fremdeles sur og sint! Vi er trøtte begge to, jeg skjønner ingenting... vi får jo aldri avlasta hverandre på dette viset. Han er også sur fordi jeg jobbet til 03, så han ikke fikk sove, men jeg måtte jo det akkurat i natt!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Dere må jo avtale slikt på forhånd, ikke etterpå. Du visste at du måtte jobbe, da burde dere avtalt hvem som står opp med barna.

Hva om du prøver å få litt søvn i løpet av dagen?

• Liker 7
Skrevet

Ja, det er litt seint å bli fornærmet på mannen etterpå, han fikk jo heller ikke sove.

Skrevet

Om han hadde jobbet til 03 om natten, så hadde jeg stått opp med ungene uten at vi hadde avtalt det på forhånd... Han la seg tross alt kl. 11 og hadde fått hvilt i mange timer før jeg gikk til sengs...

Gjest Violetta
Skrevet

Men da har du lært. Neste gang må dere ha en konkret avtale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt sært at man må ha en sånn konkret avtale om dette. Hvorfor kan ikke samlivet heller være at man skal bidra og hjelpe hverandre litt?

Anonym poster: 5632a7581fbb30b315bc8c6296105261

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg syns det er litt sært at man må ha en sånn konkret avtale om dette. Hvorfor kan ikke samlivet heller være at man skal bidra og hjelpe hverandre litt?

Anonym poster: 5632a7581fbb30b315bc8c6296105261

Fordi man ikke er tankelesere. :ler: Selvsagt hadde idealet vært å alltid forutse hva den andre ville ha behov for, men slik fungerer det ikke i praksis.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man ikke er tankelesere. :ler: Selvsagt hadde idealet vært å alltid forutse hva den andre ville ha behov for, men slik fungerer det ikke i praksis.

Når man er sliten av søvnmangel gjelder det å ha klare rammer for hvem som gjør hva. Skuffelse/ forventningsbrudd/ekstra belastning er sinnssykt mye verre når man ikke har sovet.

Mitt forslag: "vaktfordeling" på kjøleskapet!

Anonym poster: fe0c95a5a5009d9ef2ab5d2966523a2f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannfolk tenker ikke slik, de planlegger ikke slik, de tar ikke initiativ til slik... de må ha konkrete beskjeder eller bli spurt en gooood stund før en situasjon...

Mannfolk...*facepalm*... ;)

Anonym poster: ccd8438bea4c22e8442feedcaaf48303

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor spurte du ikke mannen din om han kunne stå opp med de allerede da han gikk på do?

• Liker 1
Skrevet

Violetta; man trenger vel ikke være tankeleser for å skjønne at kona trenger å sove litt etter en natt med jobb frem til kl. 03?! Hvorfor ikke gjøre livet litt enklere for hverandre ved å avlaste når det er naturlig? Skjønner svært godt at også min mann var sliten. Men jeg hadde jobbet halve natta, mens han lå i senga. Ergo; han var sannsynligvis hakket mer uthvilt enn meg!

AnonymBruker
Skrevet

Vi avtaler hvordan helgen skal være på forhånd, gjerne ut i fra om en av oss har planer og trenger å være litt mer uthvilt feks. Da slipper vi unødig irritasjon og misforståelser. Litt unnaturlig ja, men det funker i alle fall.

Men det er også en litt uskrevet regel at den som har "jobba" om natten (hatt ansvar for baby som trenger tutt i løpet av natta feks) får sove lenger. I hverdagene betyr dette at mannen av og til må stå opp kl 5-6 før han drar til job. Kl 7.30 så får jeg sove til han går. Da gir jeg beskjed og han klager aldri.

Men to ting her altså 1. Avtaler og 2. Gi beskjed

Anonym poster: 9ce880c32069a2368f568cf1bab95331

Skrevet

Krangelen om hvem som er mest sliten er helt meningsløs og fører aldri noen vei! Jeg forstår ønsket ditt om at han skal se dine behov og avlaste der det trengs, og ønsket om at slike ting skal gå av seg selv. Men nå viser erfaringen at det gjør det ikke, og dermed er det ingen dårlig ide å avtale på forhånd neste gang.

Alle vet hvor vanskelig det er å se partnerens behov når man selv er trøtt og sliten. Det å være stuptrøtt men likevel klare å se at partneren er enda trøttere, er ikke så lett. Vi blir gjerne hakket mer egoistiske enn normalt når vi lider av søvnunderskudd, og det gjelder kvinner såvel som menn.

• Liker 1
Skrevet

TS her; enig med deg Marsipan... Har fått litt bedre søvn i natt, og jeg ser godt hva du mener. Vi må nok bli flinke på avtaler.

Natt til lørdag skulle jeg ikke jobbe til kl. 03, trodde jeg skulle være ferdig til 12, maks. Så ble klokken altså 03. I sånne tilfeller får vi ikke avtalt på forhånd. Vil jo ikke snakke til han midt på natten, i fall han sover.

Har levd med denne mannen i mange år. Han er egentlig veldig snill. Men har sett at menn tenker helt annerledes enn oss kvinner; de forventer å bli spurt om vi trenger hjelp. Hvis ikke, så regner de med at alt er ok. Finner det til tider veldig rart! F.eks. hvis jeg er såpass syk at jeg er sengeliggende - og ikke får kjørt ungene til skole og barnehage; da må jeg SPØRRE om han kan kjøre... Finner det veldig merkelig!! Men har skjønt at mange menn er slik. Er vel noe med rasen, da:))

AnonymBruker
Skrevet

TS her; enig med deg Marsipan... Har fått litt bedre søvn i natt, og jeg ser godt hva du mener. Vi må nok bli flinke på avtaler.

Natt til lørdag skulle jeg ikke jobbe til kl. 03, trodde jeg skulle være ferdig til 12, maks. Så ble klokken altså 03. I sånne tilfeller får vi ikke avtalt på forhånd. Vil jo ikke snakke til han midt på natten, i fall han sover.

Har levd med denne mannen i mange år. Han er egentlig veldig snill. Men har sett at menn tenker helt annerledes enn oss kvinner; de forventer å bli spurt om vi trenger hjelp. Hvis ikke, så regner de med at alt er ok. Finner det til tider veldig rart! F.eks. hvis jeg er såpass syk at jeg er sengeliggende - og ikke får kjørt ungene til skole og barnehage; da må jeg SPØRRE om han kan kjøre... Finner det veldig merkelig!! Men har skjønt at mange menn er slik. Er vel noe med rasen, da:))

Kjenner meg igjen i det du skriver. Snill og grei mann, men man må SPØRRE. Som jeg alltid har sagt, menn er enkle sjeler.

Anonym poster: d6c1af2be7be79268b4c9035e080bf5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...