tulipaner Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 har lest div artikler på nettet om dette og det sies at det bare er 4% sjangse hvis mor eller far har dette, nå skal det sies at min mann har vært operert for hareskår, men han sier at det var ikke av gener som gjorde at han fikk det, men moren tok noen medisiner under svangerskapet pga truende abort ( nå vet ikke jeg hvilke type medisiner hun tok men... ) han mener at siden han ikke har hareskår fra ARV så er sjangsen får like stor som alle andres til å få barn med hareskår... Vet ikke hva jeg skal tro jeg? hva tror du? at han har rett eller?
pandabear Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 Nå vet ikke jeg noe om sansynligheten her, men 4% er uansett ikke så mye. De er vel også blitt veldig flinke til å oppere hareskår. Også vil jeg si at det finnes mye annet, mye verre jeg ville bekymret meg for en hareskår altså. 4
tulipaner Skrevet 7. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2013 Jada, klart jeg er redd for uoppdaget downs, autisme, og andre hjerneskader, født med innvollene på utsiden av magen, hull på hjertet osv. Men nå er ikke dette noe som går igjen i våre familier ( selvsagt kan dette skje) men har ikke tenkt over det, fordi det virker så usannsynlig for meg akkurat nå... men hareskår virker mer sannsynlig for meg at bebisen kan få fordi mannen har det... Var bare det jeg mente
Nerine_ Skrevet 7. april 2013 #4 Skrevet 7. april 2013 Hvis du bekymrer deg veldg for dette er det kanskje verdt å betale for en 3d ultralyd?
tulipaner Skrevet 7. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 7. april 2013 Hvis du bekymrer deg veldg for dette er det kanskje verdt å betale for en 3d ultralyd? Ja evt 4D... men er ikke så langt på vei, så de får ikke sett noe enda på 3D eller 4D
Nerine_ Skrevet 7. april 2013 #6 Skrevet 7. april 2013 Ja evt 4D... men er ikke så langt på vei, så de får ikke sett noe enda på 3D eller 4D Ta deg en tur når du er langt nok på vei, det er en fantastisk opplevelse
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #7 Skrevet 7. april 2013 Om barnet har spalte er noe av det som sjekkes på ordinær UL. Så det vil du i såfall få beskjed om :-) Vi spurte om det, og de sa at leppespalte og oftest ganespalte ses på UL. Anonym poster: 47551c8d49d79e16d84e1cf049931398
tulipaner Skrevet 7. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2013 Om barnet har spalte er noe av det som sjekkes på ordinær UL. Så det vil du i såfall få beskjed om :-) Vi spurte om det, og de sa at leppespalte og oftest ganespalte ses på UL. Anonym poster: 47551c8d49d79e16d84e1cf049931398 Mhm jeg vet det, men det kan vel ikke gjøres noe med det? er det ikke så at munnen lukker seg i uke 7 allerde og ganen lukker seg i uke 12.....
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #9 Skrevet 7. april 2013 De kan ikke fikse det mens babyen er inni magen så den blir nok født slik, om den har det. Men sjansen er så minimal at jeg hadde ikke tenkt på det Som du sier, barnefaren fikk det pga en medisin og ikke pga arv, så det er ikke arvelig fra han. Anonym poster: a05a4a883372a188bbc8c2e281445e66
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #10 Skrevet 7. april 2013 Mhm jeg vet det, men det kan vel ikke gjøres noe med det? er det ikke så at munnen lukker seg i uke 7 allerde og ganen lukker seg i uke 12..... Om de ser at barnet har hareskår er det enten abort, eller å innfinne seg med det. Anonym poster: 9034eefe21373959a2024bca5038a96c
enogto Skrevet 7. april 2013 #11 Skrevet 7. april 2013 Hvilke konkrete bekymringer er det du har rundt hareskår da? Vet ikke hvor plaget du er av å tenke på det, men om det er noe konkret så kanskje du kan bli beroliget av svar. Ellers er det vel i en mors natur å være bekymret for barnet sitt. Og det er ikke noe galt i det, så lenge det ikke ødelegger for mye for deg. Prøv å nyte graviditeten, ikke bare la den handle om " hareskår eller ikke?". Og lykke til!
Mafalda Skrevet 7. april 2013 #12 Skrevet 7. april 2013 Jeg tenker litt som AB #10. Hvis det viser seg på en UL at babyen har hareskår, så er det jo fint lite du får gjort med det (annet enn å forberede deg mentalt). Den får ikke hareskår, den har det allerede. Og slik er det med en rekke andre ting. Min personlige mening er at det nytter lite å bekymre seg om alt som potensielt kan gå galt. Hvis det ikke finnes noen direkte mottiltak man kan gjøre, så ser jeg ikke poenget med verken å bekymre seg unødig eller sjekke i det vide og brede. Dette er risikosport, og sånn vil det alltid være. Hareskår er heldigvis ikke noe stort problem i våre dager heller, så når det største sjokket har lagt seg vil dere helt sikkert takle det fint, slik foreldre ofte gjør
Athene Skrevet 7. april 2013 #13 Skrevet 7. april 2013 Det er 100 000 ting som kan gå galt. Men all sannsynlighet tilsier at barnet er helt friskt på alle måter. Og dersom barnet har hareskår så er dette det minste av alle problemer. Operasjonen er ufarlig, og resultatet blir tilnærmet perfekt i våre dager. Jeg har ei venninne og et familiemedlem som er født med hareskår, og det har ikke påvirket dem på noen som helst måte i livet.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #14 Skrevet 7. april 2013 Tviler for at man får ta senabort pga hakeskår, og man oppdager det neppe før uke 12. Det kommer til å gå veldig bra uansett tulipaner (høres kanskje litt rart ut men det er nicket til TS) Anonym poster: a05a4a883372a188bbc8c2e281445e66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå