Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bachelorgrad fra før og ønsker nå å ta PPU bli lærer, men tenker først å ta et årstudium til sånn at jeg får nok studiepoeng innen et annet emne til å ta fagdidaktikk i to fag. Altså har jeg 180 studiepoeng fra en bachelor innet et emne og 60 studiepoeng fra et annet emne før jeg starter PPU. Vil jeg da som ferdig på PPU bli adjunkt med opprykk?

Et par ekstra spørsmål:

Jeg har en dyrepleierutdannelse ved veterinærhøgskolen i tillegg, 120 studiepoeng, innen bla. dyrestell, anatomi og fysiologi, etikk, legemiddellære osv. Disse fagene får jeg ikke bruk for i forhold til å ta fagdidaktikk i noe, men vil den ekstra utdannelsen telle noe i forhold til lønn som lærer, og eventuell ansettelse og undervisningsmuligheter?

Anonym poster: 217bf6b8c5958efc73b8e8a0a4647176

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den ekstra utdannelsen vil ikke gi uttelling. Det er sånn: adjunkt, adjunkt med opprykk, lektor, lektor med opprykk. For å bli lektor må du ha master.

Anonym poster: 8b4f7b12a5b57ea05c44330bd32121a6

AnonymBruker
Skrevet

I dag heter det adjunkt med tilleggsutdanning. Jeg fikk uttelling for et gammelt grunnfag fra universitetet (årsstudium) med lærerutdanning som utgangspunkt. Ble dermed adjunkt med opprykk/tilleggsutdanning. Sjekk nøyere om tidligere utdanning kan brukes.

Anonym poster: 34831ad4ce219928e53fd29ddb350c31

AnonymBruker
Skrevet

Det er så rart at det skal være så vanskelig å få et klart svar på dette. Leser rundt og alle sier forskjellig, hvem kan man stole på da.

Det som står i tariffavtalen jeg fant på lektorlagets sider er:

"Stillingskode 7963 Adjunkt med opprykk

Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent utdanning tilsvarende minst 5 års normert studietid (300 studiepoeng/100 vekttall), innplasseres i stillingskode 7963 Adjunkt med opprykk "

Jeg vil jo da ha tilsammen 420 studiepoeng når fullført PPU, så høres jo ut som jeg fyller kravet for adjunkt med opprykk. Er det kommet nye regler siden dette?

Første som svarte, det er jo ikke sant at man må gå i den rekkefølgen, for man kan jo bli lektor uten å ha blitt adjunkt først, feks om man tar lektorutdanningen eller en master og deretter PPU.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen fler adjunkter her som kan bekrefte det ene eller det andre? Hvis AB 2 fikk uttelling fra tidligere utdanning og ble adjunkt med tilleggsutdanning så burde det vel gjelde alle?

For å spør litt videre. Hvis man er adjunkt med tilleggsutdanning og tar en master (at man da har minst 7 års utdannelse 5år adjunkt med opprykk og 2 år master), blir man da lektor først eller blir man lektor med tilleggsutdanning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...