AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #21 Skrevet 7. april 2013 Jeg skal i gang med å trekke om sofa snart (må bare ha penger til stoff), har tenkt å kjøpe møbelstoff på stoff og stil og prøve meg frem. Har ikke gjort det før, men det er på en sofa som det ikke er så farlig med og jeg har sydd litt andre ting før. Du kan sjekke farger og ulike stofftyper på hjemmesiden deres. Det som er med disse ikea-sofaene er jo at man må først sy trekk til selve "stammen" og så hvert sitt trekk til hver av putene, så sånn sett så kan det nok ta litt tid da. Anonym poster: e4c5afab8619db566863f1717ae47215 1
Gjest Cuervo Skrevet 8. april 2013 #22 Skrevet 8. april 2013 ja, stoff og stil var et bra tips, de har mye stoff å velge i, som ikke er så dyrt, men kvaliteten er sikkert ganske bra allikevel. jeg synes selv at møbelstoff som er merkevare rett og slett er utrolig dyrt.
Kraula Skrevet 8. april 2013 Forfatter #23 Skrevet 8. april 2013 Jeg ville bare kjøpt nye trekk. Med mindre du virkelig har kunnskap rundt å sy. Med alt materialet og tid det vil ta, så er det mye bedre å kjøpe nytt trekk. Evnt farge de trekkene du har, hvis det lar seg gjøre. Om jeg kjøper det billigste (som ikke er hvitt) koster det meg cirka 1800 kroner, problemet er at jeg ikke synes det er noe særlig fint, så da har jeg heller lyst å finne et stoff jeg synes er skikkelig fint som passer inn i leiligheten min. Så det lilla stoffet de også hadde hos Ikea, som var klar til trekking, men det kostet 1400+890+2290 (altså 4580), og det var ikke (for meg) riktig lilla en gang. Forferdelig vanskelig å være så kresen, altså, haha.
Kraula Skrevet 8. april 2013 Forfatter #24 Skrevet 8. april 2013 Jeg skal i gang med å trekke om sofa snart (må bare ha penger til stoff), har tenkt å kjøpe møbelstoff på stoff og stil og prøve meg frem. Har ikke gjort det før, men det er på en sofa som det ikke er så farlig med og jeg har sydd litt andre ting før. Du kan sjekke farger og ulike stofftyper på hjemmesiden deres. Det som er med disse ikea-sofaene er jo at man må først sy trekk til selve "stammen" og så hvert sitt trekk til hver av putene, så sånn sett så kan det nok ta litt tid da. Anonym poster: e4c5afab8619db566863f1717ae47215 Jeg har ingen planer om å sy stoff til stammen, som forøvrig er hvit, men heller bare beholde den sånn. Da er det kjempeenkelt (veldig rett fram) å sy til putene. Og, da ser det jo litt stilig ut da.
Kraula Skrevet 8. april 2013 Forfatter #25 Skrevet 8. april 2013 Jeg fikk selv trekt om en sofa. Jeg så endel på bomulls-stoff, men fant etterhvert noe i kunstmateriale, som virket bedre egnet enn bomull, da jeg ville at den skulle være litt røff på en måte. Det kunst-stoffet tålte mer enn bomull. Faktisk er ull utrolig slitesterkt, men kjempedyrt sammenligna med bomull. Bomull er også ganske slitesterkt, men det som Bolia har var i noe kunstmateriale som tåler mer enn bomull. Bomull er ofte vanlig, og tåler vel ganske mye, men det kommer ikke så bra ut mot kunststoffmaterialer som er lagd for å være slitesterke. Det er en skala som heter Martindale, de fleste vanlige bomulls-møbelstoff hadde vel en 10.000 til 12.000 sånn omtrent, mens det jeg fant, som skal være sterkere, hadde oppimot 100.000. Ull kan tåle enda mer enn 100.000, men det er skikkelig dyrt altså, og det var uaktuelt da sofaen min ble trekt opp. Martindale er noe sånt som antall ganger man kan "skubbe" eller slite en bukse f.eks. mot stoffet. Tenkte jeg kunne nevne det på bolia, da det gikk an å kjøpe det til andre møbler enn de møblene som selges hos bolia. Takk for tipset! Forstår at Bolia er dyrt, men om det er riktig stoff i riktig farge er jo det et argument for å bruke litt mer da. Jakten på riktig farge får begynne! Vurderer også å spørre min mor om hun har lyst å lære meg å strikke igjen, for å så bruke de neste ti årene på å strikke Marius-genser-trekk til sofaen min i ull, det hadde vært kjempestilig!
flickan Skrevet 8. april 2013 #26 Skrevet 8. april 2013 (endret) Jeg holder på å trekke om salongen min nå, har kjøpt stoff på 'stoff og stil' og syr selv. Jeg har nesten bare løse puter da, så det gjør det jo litt enklere. Men det tar tid.. Hvertfall for meg som ikke er så rutinert.. Endret 8. april 2013 av flickan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå