Gå til innhold

Trekke om sofa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var så lur å kjøpte en hvit ikea-sofa i 2010, tenkte det ikke gjorde noe å kjøpe trekk senere, før jeg så gikk innom for litt siden og fant ut at ett nytt trekk kostet nesten like mye som ny sofa. MEN(!) sofaen min er veeeldig god å sitte i, så jeg har ikke lyst å bytte den ut, det er bare så kjipt at jeg liker rødvin, sjokolade og pepsi max, i tillegg til å være veldig klomsete. Den har nemlig noen meget ufine flekker her og der, og selv om jeg har forsøkt å vaske trekket flere ganger, er jeg rett og slett på randen til å gi opp.

Så, da har jeg heller lyst å trekke om sofaen min! Det kan da ikke være så vanskelig, sant? Tror problemet først og fremst ligger i at jeg trenger et slitesterkt stoff, og selv om de har veldig fine stoff som metervare hos ikea, vet jeg ikke om det er godt nok, eller hvor mye jeg trenger.

Er det noen som har trukket om sin egen sofa før? Alle tips tas imot med takk!

Skrevet

Hvilken IKEA sofa er det du har?

nytt trekk koster rundt 2000 kr avhengig av hvilken farge/stoff. Det er ihvertfall langt billigere å kjøpe nytt trekk enn å trekke om sofaen hos møbeltapetserer, bare en brøkdel av prisen.

Skrevet

Hvilken IKEA sofa er det du har?

nytt trekk koster rundt 2000 kr avhengig av hvilken farge/stoff. Det er ihvertfall langt billigere å kjøpe nytt trekk enn å trekke om sofaen hos møbeltapetserer, bare en brøkdel av prisen.

Jeg har en Karlstad, men jeg har en sjeselong, treseter, puff og sånn, men hadde i grunn tenkt å gjøre det selv, da!

Skrevet

Jeg har en Karlstad, men jeg har en sjeselong, treseter, puff og sånn, men hadde i grunn tenkt å gjøre det selv, da!

Jeg ville bare kjøpt nye trekk. Med mindre du virkelig har kunnskap rundt å sy. Med alt materialet og tid det vil ta, så er det mye bedre å kjøpe nytt trekk. Evnt farge de trekkene du har, hvis det lar seg gjøre.

Gjest Cuervo
Skrevet (endret)

Jeg har sett at Bolia har veldig bra møbelstoff iallefall, laget av polyester, men det er likevel møbelstoff av høy kvalitet. Det er mer slitesterkt enn bomull, og ser veldig moderne ut. Men jeg vil anta at det er nødvendig med ganske bra symaskin, også er det sikkert en utfordring å ordne det med glidelåser, hvis trekket skal være avtagbart. Jeg vil anta at det tar endel tid å sy slikt stoff selv, endel timer.

Endret av Cuervo
Skrevet

Jeg har sett at Bolia har veldig bra møbelstoff iallefall, laget av polyester, men det er likevel møbelstoff av høy kvalitet. Det er mer slitesterkt enn bomull, og ser veldig moderne ut. Men jeg vil anta at det er nødvendig med ganske bra symaskin, også er det sikkert en utfordring å ordne det med glidelåser, hvis trekket skal være avtagbart. Jeg vil anta at det tar endel tid å sy slikt stoff selv, endel timer.

Litt OT, men hvilket stoff er mest slitesterkt når det gjelder sofa i stoff?

Gjest Cuervo
Skrevet

Jeg fikk selv trekt om en sofa. Jeg så endel på bomulls-stoff, men fant etterhvert noe i kunstmateriale, som virket bedre egnet enn bomull, da jeg ville at den skulle være litt røff på en måte. Det kunst-stoffet tålte mer enn bomull. Faktisk er ull utrolig slitesterkt, men kjempedyrt sammenligna med bomull. Bomull er også ganske slitesterkt, men det som Bolia har var i noe kunstmateriale som tåler mer enn bomull.

Bomull er ofte vanlig, og tåler vel ganske mye, men det kommer ikke så bra ut mot kunststoffmaterialer som er lagd for å være slitesterke.

Det er en skala som heter Martindale, de fleste vanlige bomulls-møbelstoff hadde vel en 10.000 til 12.000 sånn omtrent, mens det jeg fant, som skal være sterkere, hadde oppimot 100.000. Ull kan tåle enda mer enn 100.000, men det er skikkelig dyrt altså, og det var uaktuelt da sofaen min ble trekt opp.

Martindale er noe sånt som antall ganger man kan "skubbe" eller slite en bukse f.eks. mot stoffet.

Tenkte jeg kunne nevne det på bolia, da det gikk an å kjøpe det til andre møbler enn de møblene som selges hos bolia.

• Liker 1
Gjest Cuervo
Skrevet

jeg vil anta at møbelstoffet hos ikea gir bra valuta og er ganske rimelig, sammenlignet med bolia, så jeg ville kanskje valgt noe med mørkere farge ifra ikea, grått med brunskjær eller mørkeblå.

hvis man kjøper metervare ifra bolia til en sofa, så vil det stoffet koste mer enn endel nye sofaer da.

Skrevet

Jeg ser litt på Ektorp fra IKEA, hvor jeg ser at stoffene i de forskjellige fargene varierer veldig. Alt fra 100% bomull, til bomull m polyester, til bare polyester, og noe med bomull, lin, viskose, og polyester. Hva ville vært best?

Sorry at jeg kupper tråden, men regner med at TS får noe ut av det også :)

Gjest Cuervo
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke hva som er mest slitesterkt, men fikk sansen for Svanby grå, og Edsken mørk grå. De ser stilrene ut, og med grått så vil ikke flekker vises så bra. Fikk inntrykk av at Edsken er grovere stoff, mens Svanby ser finere ut. Men det trenger egentlig ikke å ha noe sammenheng med slitestyrke.

Grått ser moderne ut, og passer i leiligheter synes jeg, mens de med striper, og mønster synes jeg passer bedre i sommerhus, eller som nummer to sofa. Jeg synes den Vellinge mørk blå ser litt tung ut, da det er mørkeblå fløyel.

Skrevet

Edsken er mest bomull og litt polyester, svanby er bomull, polyester, lin og viskose.

Ja enig, de mønstrete gjør seg best i hytta ved sjøen :)

Jeg er litt forelsket i Vellinge mørk blå (er drittlei grått, hvit og beige siden "alle" har det), det er 100% polyester.

Gjest Cuervo
Skrevet (endret)

Ja, Vellinge mørk blå var et bra alternativ til de grå. Selv er jeg lei av naturfarger, beige og brun.

Det var en i helt sort også, og en i rød (men de to er vel skarpe, helt klar i fargen). Jeg synes endel av fargene var litt vel spesielle. Ensfarget lilla kan være pent.

Det er avbildet en Ektorp sofa med lilla trekk på den Ektorp siden. Den var ganske pen.

Endret av Cuervo
Skrevet

De selger ikke den lilla lenger. Men farger til side, så er polyester et bra stoff?

Skrevet

Vi må ikke glemme Bemz.com her da damer.

Det er jo også litt kostbart, men gir mange valg.

Jeg tror uansett hvor billig møbelstoff man finner at det billigere å kjøpe på ikea...

Svanby grå er veldig fin.Lett å sprite opp og lett å rengjøre.

Bruker bare svamp med zalo...

Gjest Cuervo
Skrevet

Jeg kan ikke nok om stoff for å klare si at polyseter er et bra stoff eller ikke. Det ser nesten ut som fløyel, hvis du mener Vellinge mørk blå. Ren bomull kan vaskes forsiktig :)

Annonse
Skrevet

Vi må ikke glemme Bemz.com her da damer.

Det er jo også litt kostbart, men gir mange valg.

Jeg tror uansett hvor billig møbelstoff man finner at det billigere å kjøpe på ikea...

Svanby grå er veldig fin.Lett å sprite opp og lett å rengjøre.

Bruker bare svamp med zalo...

Er du fornøyd med ektorpen?

Jeg kan ikke nok om stoff for å klare si at polyseter er et bra stoff eller ikke. Det ser nesten ut som fløyel, hvis du mener Vellinge mørk blå. Ren bomull kan vaskes forsiktig :)

Ja den ser litt ut som fløyel, gir et veldig lunt preg. Jeg liker den :)

Skrevet

Er du fornøyd med ektorpen?

Ja, absolutt.

Den er jo god å sitte/ligge i.

Den er litt rotete av seg pga store, myke puter.

Så hvis man liker "rette linjer" vil den muligens ikke passe så godt.

Jeg liker også godt tanken på å kunne fornye den "når jeg vil"..

Har grått og brunt trekk. Litt tullete med begge de to, men fikk det ene..

Skrevet

Ja, absolutt.

Den er jo god å sitte/ligge i.

Den er litt rotete av seg pga store, myke puter.

Så hvis man liker "rette linjer" vil den muligens ikke passe så godt.

Jeg liker også godt tanken på å kunne fornye den "når jeg vil"..

Har grått og brunt trekk. Litt tullete med begge de to, men fikk det ene..

Hvor lenge har du hatt den? Har skjønt de har byttet putene de siste åra slik at putene holder seg bedre.

Skrevet

Denne har jeg hatt i 5 år.

Synes den ser helt lik ut enda...

Mulig at et par av ryggputene er litt sammentrykt fordi barna klatrer mye i den.

Men de lar seg tildels forme igjen, hvis man banker de til.

Nå som jeg må tenke over det, så ville jeg ha kjøpt den igjen.

Jeg liker godt de runde armlenene på enden, og det at den har et uformelt preg.

Den innbyr til at man tar bena oppi og halvveis ligger.

Skrevet

Hm, da spørs det om ikke jeg kjøper meg en Ektorp neste gang. Har vært i tvil, men jeg er lei av å lete etter sofaer som passer inn i stua uten å ta for mye plass, som samtidig rommer litt mennesker. Og siden jeg likevel har lyst på vitrineskap og skjenk fra ikea og må få det levert, så er det så greit å handle absolutt alt der. Hm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...