Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for tiden besøk av ei venninne, og hun har vært her siden tirsdag. Hun inviterte seg selv på besøk, det er jo i og for seg veldig koselig, hun er ei kjempekoselig venninne. Men problemet er at hun aldri kommer seg hjem! Jeg vet at om jeg ikke sier noe, så kan hun finne på å være her på ukesvis..., jeg trenger alenetid, og jeg synes det er veldig slitsomt å ha besøk lenge. Jeg bor i ei bittelita leilighet, som bare egentlig er nok til meg, og begynner å bli rimelig lei av å ha henne på sofaen.

Hva skal jeg si for å få henne ut? Vil helst ha henne ut i dag!! Hun har ikke gitt noen signaler på om at hun har tenkt å dra med det første...:(

Anonym poster: b22146afb5548a65f9a22ef4d5c5266f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må jo rett og slett si at hun må dra.. Du ønsker alenetid. Og at dere må avtale på forhånd hvor lenge hun skal bli når hun kommer.

Skrevet

Må hun ikke på jobb eller skole? (Tydeligvis ikke, siden hun enda er der ;) )

Du må nesten bare si fra og prøve å vinkle det slik at når du begynner på jobb eller skole nå på mandag så vil du få det temmelig travelt så du får ikke så god tid til å være sammen med henne, og du kommer til å være sliten og ganske usosial når du kommer hjem. Det er vel ca. sant, siden du trenger alenetid.

Og neste gang hun kommer så må dere avtale hvor lenge hun skal bli før hun kommer, som AB#2 sier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. "Kan jeg sove på sofaen din, bare ei natt?" blir til halvannen uke med freeloading. Utenbysbesøk, riktignok, hvor hun gikk ut hver kveld, mens jeg skulle tidlig opp hver morgen, og når jeg ikke har en ekstra nøkkel, medførte det at hun vekket meg hver eneste natt for å slippe henne inn.

For å bli kvitt venninnen din, uten sure miner, selvsagt. Spør du bare henne hva planene hennes for de neste dagene er. Åh, hun har ingen planer? Nei, da forteller du at har planer om å ha storstilt vårrengjøring og få besøk av noen andre som trenger å låne sofaen.

Anonym poster: 53db73543bb54880361f9f558a7c1860

AnonymBruker
Skrevet

Hun går ikke på skole og har ikke jobb, hun har ingen penger, og hun bor for tiden hjemme hos sine foreldre, men der trives hun ikke, derfor har hun en tendens til å dra på besøk til folk å bli der lenge, før hun kom til meg hadde hun vært på besøk til ei anna jente i rundt tre uker. Jeg tror ikke helt hun skjønner at det er slitsomt med besøk for lenge, for hun er helt motsatt selv, hun elsker å være rundt folk hele tida, og kjeder seg med en gang hun er alene.

Jeg vet at jeg bare burde si at hun må dra, men jeg er så redd for at hun skal bli sur eller lei seg. Liker ikke å måtte "kaste" henne ut.

Skrevet

Alt kan sies på en pen måte.

Si at det er veldig hyggelig at hun kommer på besøk, at det setter pris på det, men at du føler at det blir for lenge av gangen. Du trenger alenetid hjemme for deg selv.

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Kan du hjelpe henne med å se på leiligheter? Og understrek hvor godt det er å bo alene, for da kan man styre som man vil og ikke ta hensyn til andre. Og se om hun tar hintet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får prøve i dag så godt jeg kan å få henne ut. Tviler på at hun kan skaffe seg noen leilighet med det første, siden hun ikke har jobb pluss en del gjeld..., men jeg takler ikke å ha henne her lenger. Merker jeg blir lettere iritabel. Synes det er vanskelig å si i fra, men trenger vel sikkert å øve meg på det..

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare si i fra, og selvsagt på en pen måte.

Takler hun det, så er hun en god venninne som er verdt å ta vare på.

Men takler hun det ikke, da spørs det hvor god venninne hun er (og avhenger også av hvordan du sier i fra på).

Handler om å ta hensyn til hverandre, og det skal gå begge veier.

Og vær ærlig! Fortell at du trenger alenetid. At du ikke er like sosial som henne. Feilen mange gjør, er å lyve eller pynte på sannheten når de skal fortelle venner eller familie noe, det kan fort slå tilbake og ende med å bli mer vanskelig enn det trenger å være. Så det enkle er ofte det beste, å si sant som er.

Anonym poster: 855d78274f0e7493b57258bb3a36ae12

• Liker 1
Gjest Sanne__
Skrevet

Derfor jeg har valgt å kun ha FÅ venninner. Sliiitsomt å ta seg av dem som skal ha så mye utav deg i enhver setting.

De få jeg har, er til gjengjeld, slikt du beskriver, aldri noe problem med.

Skrevet

Derfor jeg har valgt å kun ha FÅ venninner. Sliiitsomt å ta seg av dem som skal ha så mye utav deg i enhver setting.

De få jeg har, er til gjengjeld, slikt du beskriver, aldri noe problem med.

Man trenger absolutt ikke ha _få_ venner for å bli kvitt dette problemet. Det er bare å være ærlig og si helt klart i fra at man ikke kan ha en person på soffaen i flere dager, uker i strekk. Vær ærlig, helt ærlig, si det på en pen måte så ordner det seg nok! ;)

• Liker 2
Gjest Sanne__
Skrevet

Man trenger absolutt ikke ha _få_ venner for å bli kvitt dette problemet. Det er bare å være ærlig og si helt klart i fra at man ikke kan ha en person på soffaen i flere dager, uker i strekk. Vær ærlig, helt ærlig, si det på en pen måte så ordner det seg nok! ;)

Noen mennesker har en egen radar overfor personer som har vanskelig for å si nei.

Enkelte mennesker er bare slik og man endrer ikke det i en håndvending.

Men jeg håper det ordner seg for deg Ts. Føler med deg.

Mener også du må si ifra. Men hvis de er vant til at du har vært velvillig i mangt og mye er det bare det at man ofte må markere sitt nei noe så voldsomt for at de skal forstå.

AnonymBruker
Skrevet

Oi. Om jeg hadde ligget over fra fredag til lørdag, kunne jeg fått meg til å spørre om å bli der en dag til. Men da hadde jeg dratt tidlig søndag, slik at du kunne bruke den dagen til å forberede deg til ny jobbuke. Å bare være der flere dager i strekk, blir hun ikke flau?

Du får fortelle henne på en fin måte. Si at du er ledig opptatt hele neste uke, krevsom uke på jobb, så du trenger ro og hvile. Legg også til at du forstår det er godt for henne å komme seg ut av hjemmet, si at hun kan få sove over en kveld neste måned feks fredag til lørdag. Om hun takker ja, lager du en hyggelig kveld med god mat og film. Husk å si, "så kan jeg kjøre deg hjem etter frokost på lørdag!"

Anonym poster: b24e28467680f16ed7fd6565036cbe5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk henne ut. Takk og lov. Riktig nok ikke hjem, hun dro til en annen venninne.., jeg skjønner egentlig ikke at hun orker å dra rundt sånn fra person til person, men folk er forskjellige...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk henne ut. Takk og lov. Riktig nok ikke hjem, hun dro til en annen venninne.., jeg skjønner egentlig ikke at hun orker å dra rundt sånn fra person til person, men folk er forskjellige...

Bra! Hva sa du? :)

Anonym poster: 81bae0fd8a5819a28944c768e940d42f

AnonymBruker
Skrevet

Klarte ikke være så direkte. Men sa at jeg skulle tidlig opp i morgen for at jeg skulle på jobb, noe som forsåvidt også er sant, så jeg ville ta en tidlig kveld, og trengte litt ro..., ingen sure miner, heldigvis! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Gi en beskjed om at overnatting mer enn to netter er ikke på tale pga du trenger alenetid.

Skrevet

Gi en beskjed om at overnatting mer enn to netter er ikke på tale pga du trenger alenetid.

Støtter denne. Bruk den til neste gang. Det er sikkert greit for venninnen også om du er så klar og tydelig, for da vet hun at hun virkelig er velkommen de døgnene hun er der.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...