Gå til innhold

Er smågodt sunt? - Splittet fra Er hamburger egentlig veldig usunn alltid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hamburgarar og smågodt og sånn har alt kroppen trenger.

Ikkje smågodt, men hamburgarar kan en vel lage så sunne som det går ;)

Anonym poster: 9ede5a395bf97ff151acc9046c703c3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikkje smågodt, men hamburgarar kan en vel lage så sunne som det går ;)

Anonym poster: 9ede5a395bf97ff151acc9046c703c3d

Er man litt aktiv, f.eks. gått mange timer på ski nå i påsken, så er det sunt og godt å få i seg litt smågodt, og så kan man også trykke i seg noen hamborgarar etter hvert :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Er man litt aktiv, f.eks. gått mange timer på ski nå i påsken, så er det sunt og godt å få i seg litt smågodt, og så kan man også trykke i seg noen hamborgarar etter hvert :laugh:

Det er aldri SUNT å få i seg smågodt!

• Liker 4
Skrevet

Det er aldri SUNT å få i seg smågodt!

Selvsagt er det sunt med smågodt etter at man har trent hardt og er helt utmattet. Da har kroppen behov for å få energi raskt. Eller om man har gått rundt i skauen og sultet et par dager for den saks skyld.

Det er en grunn til at man i kroppen får en god følelse når man spiser søtsaker, nettopp fordi det (i visse situasjoner) er bra for kroppen. Riktig nok mangler kroppen en funksjon som gir en dårlig følelse i tilfeller hvor masse søtsaker ikke er så fornuftig å spise, men det betyr på ingen måte at det ALDRI er sunt å få i seg smågodt.

Skrevet

Selvsagt er det sunt med smågodt etter at man har trent hardt og er helt utmattet. Da har kroppen behov for å få energi raskt. Eller om man har gått rundt i skauen og sultet et par dager for den saks skyld.

Det er en grunn til at man i kroppen får en god følelse når man spiser søtsaker, nettopp fordi det (i visse situasjoner) er bra for kroppen. Riktig nok mangler kroppen en funksjon som gir en dårlig følelse i tilfeller hvor masse søtsaker ikke er så fornuftig å spise, men det betyr på ingen måte at det ALDRI er sunt å få i seg smågodt.

Tilsatt sukker er aldri sunt. Det går ikke an å bruke det argumentet du bruker. Hurtig oppfylling av glykogenlagre er for ytelse, ikke sunnhet.

Dessuten består tilsatt sukker av 50% fruktose. Det er mer ideelt å bare bruke glukose eller lettfordøyelig stivelse som maltodekstrin når man skal fylle opp glykogenlagrene hurtig.

En annen ting er at man stortsett ikke har behov for dette før man har to treningsøkter per dag, eller skal konkurrere på toppnivå.

• Liker 6
Skrevet

Em, nei. Smågodt er ALDRI SUNT! Uansett hvordan du vrir og vender på det.

• Liker 5
Skrevet

Em, nei. Smågodt er ALDRI SUNT! Uansett hvordan du vrir og vender på det.

Om jeg vrir og vender på det såpass at smågodt er det eneste man blir tilbudt etter å ha trent noen timer eller sultet et par døgn, så tror jeg nok det er sunt for kroppen å få i seg litt smågodt.

Skrevet (endret)

I tillegg er jo cola (ikke zero/light men ekte saker) også sunt i visse situasjoner.

http://www.dagbladet...helse/23613434/

La meg sitere:

"- Det er ikke slik at å drikke Cola vil ha noen som helst helbredende virkning på det virus eller de bakteriene i kroppen som gjør at man har vondt i magen. Men det er så enkelt som dette: Når væske renner ut i den ene enden, må man fylle på med mer i den andre."

Det de glemmer er at Cola inneholder koffein som er vanndrivende. Da vil annet sukkervann sannsynligvis være mer egnet enn Cola. Helst noe med elektrolytter i. Som ringer.

Sukker i form av sukrose er aldri sunt. Du blander begrepene igjen. Det de tar til orde for er at dersom en har hatt diaré og ikke får i seg næring på annen måte så kan en prøve Cola som man blander ut. Da er vi inne på det at det ikke har så mye å si siden man ikke spiser noe annet. Det er bedre enn ingenting, men man vil ikke akkurat tilføre kroppen det den trenger for å klare seg godt. Det betyr heller ikke at det er sunt å drikke Cola når en er syk.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 4
Skrevet

Det er bedre enn ingenting

Nettopp, altså finnes det en situasjon hvor sukrose er sunt, nemlig når kroppen krever inntak av energi og valget står mellom sukrose og ingenting. Har man vært syk får man gjerne ikke i seg noe næring, så da er det nok bare å trykke i seg litt superchips og litt brus, dersom det er det eneste man får i seg.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp, altså finnes det en situasjon hvor sukrose er sunt, nemlig når kroppen krever inntak av energi og valget står mellom sukrose og ingenting. Har man vært syk får man gjerne ikke i seg noe næring, så da er det nok bare å trykke i seg litt superchips og litt brus, dersom det er det eneste man får i seg.

Det har jo ingenting med sunt å gjøre. Antibiotika er heller ikke sunt, men det har en effekt mot sykdom. Selvfølgelig vil et barn heller ha snop enn nyttig næring. Vi er jo lært opp til at godteri er belønning. Og ingenting er som litt trøst og belønning når en er syk. Jeg er ganske overbevist om dersom et barn ble fortalt at det kunne få brus om det ikke klarte noe annet, så ville det selvsagt prøvd å tuske seg til brusen.

Sykehusene bruker ikke brus.

Jeg tror man må være bevisst å se på sunt i den riktige konteksten.

• Liker 4
Skrevet

Om jeg vrir og vender på det såpass at smågodt er det eneste man blir tilbudt etter å ha trent noen timer eller sultet et par døgn, så tror jeg nok det er sunt for kroppen å få i seg litt smågodt.

Det er bedre enn ingenting, men det er da for faen meg ikke sunt!

• Liker 5
Skrevet

Sykehusene bruker ikke brus.

Hm, kanskje det er derfor folk dør som fluer på sykehus/sykehjem. Litt mer brus til de eldre, og forventet levetid etter innleggelse kunne nok økt en tanke.

• Liker 1
Skrevet

Det er bedre enn ingenting, men det er da for faen meg ikke sunt!

Om man forer folk med litt smågodt etter harde treningsøkter, så tror jeg like fullt kombinasjonen trening+smågodt er mer sunt enn ingen trening og ikke smågodt, så det spørs hvordan man ser på det.

Om forventningen om smågodt som belønning etter gjennomført treningsøkt er en del av motivasjonen, så kan man si at smågodt er sunt.

AnonymBruker
Skrevet
Når kroppen er tom for energi er det sunt med kjapp energi, ikke at smågodt er det beste alternativet, men direkte usunt å i seg litt av det i en slik situasjon er det heller ikke.

Hvis kroppen er tom for energi så er du død. Da har du nemlig ingen fettlagre og ingen muskler. Jeg regner med at du sikter til glukogenlagrene. Vel, det er bra for kroppen å lære seg å bruke fettlagrene også. Det forhindrer man hvis man fyller på med sukker.

Disse latterlige teoriene dine om hvem som kan bli kalt latsabb har jo ingenting med det jeg skrev om at folk som spiser litt smågodt av og til kan leve langt sunnere enn folk som aldri spiser smågodt, dersom livsstilen ellers er i smågodtspiserens favør.

At folk som ikke spiser smågodt også kan være sunnere enn folk som spiser smågodt har jeg da aldri benektet, så hvorfor du skriver en liten novelle for å begrunne det er ikke så lett å begripe.

Du skrev ikke at de som trener hardt og spiser smågodt kan være sunnere enn folk som aldri spiser smågodt og ikke trener. Dette skrev du:

Så du tror latsabber som holder seg unna smågodt er sunnere enn folk som trener mye men spiser smågodt etter at de har trent? Nei, akkurat.

Derfor min "novelle" for å forklare at påstanden din er FEIL fordi latsabber kan være sunnere enn en som trener flere ganger i uka. Ser du virkelig ikke at du må presisere bedre hva du mener? At det var de eneste to parameterne som var forskjellige? Det er ikke gitt at en som trener hardt flere ganger i uka har godt kosthold, ikke røyker, ikke snuser, ikke drikker mye, ikke bruker narkotika.

Ok, så din definisjon på sunt er kun det som er absolutt best og mest sunt.

I så fall er ingen i hele verden sunne.

Aha, tror jeg har skjønt hvor du feiler i å få frem meningene dine. Det ser ut til at du her snakker om helheten, at litt smågodt kan inkluderes i et kosthold og at man likevel kan kalle det et sunt kosthold. Vi andre diskuterer enkelt-varer. Noe som jeg synes var tydelig. Du bør formulere deg bedre...

Jeg kan gi deg rett i at det finnes én ekstrem situasjon der sukker kan være sunt. Definisjon av sunt er at det fremmer helsen. Hvis du er i en reell sultesituasjon der du vil dø av sult hvis du ikke spiser smågodt, så er smågodt sunt fordi det vil fremme helsen din (leve vs å dø). Men i alle andre situasjoner som foreksempel å spise smågodt etter treningsøkt? NEI!

Jeg ser at du etterhvert begynte å bruke ordet kan. Det setter påstandene i et annet lys. Men det var ikke det du begynte med. Du begynte med at det ER sunt med smågodt etter hard trening for å fylle glykogenlagrene.

Hamburgarar og smågodt og sånn har alt kroppen trenger.

Er man litt aktiv, f.eks. gått mange timer på ski nå i påsken, så er det sunt og godt å få i seg litt smågodt

Anonym poster: 9ad00f5d090583670eb8a33fe6a77d36

• Liker 4
Skrevet

Om man forer folk med litt smågodt etter harde treningsøkter, så tror jeg like fullt kombinasjonen trening+smågodt er mer sunt enn ingen trening og ikke smågodt, så det spørs hvordan man ser på det.

Om forventningen om smågodt som belønning etter gjennomført treningsøkt er en del av motivasjonen, så kan man si at smågodt er sunt.

Herregud så du vrir og vender på saken! Poenget mitt er at smågodt ikke er sunt. Det er enkelt og greit ikke sunt!! Uansett. Det er sukker, e stoffer og kunstil tilsetninger, det er ALDRI sunt. Ja, det er bedre enn ingenting etter trening (hva har det med saken å gjøre?), men der er fortsatt ikke SUNT!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg ser at du etterhvert begynte å bruke ordet kan. Det setter påstandene i et annet lys. Men det var ikke det du begynte med. Du begynte med at det ER sunt med smågodt etter hard trening for å fylle glykogenlagrene.

Anonym poster: 9ad00f5d090583670eb8a33fe6a77d36

De du siterer til slutt:

1) Jeg skrev at hamburgere og smågodt har alt kroppen trenger. Hamburger, da inkludert ketchup, og alt av salat og dressing, skulle dekke kroppens matbehov. Jeg tipper de essensielle aminosyrene inngår her. Jeg tror ikke man lever spesielt kort om man bare spiser forskjellige typer hamburgere, f.eks. av kjøtt man kverner selv og brød man baker selv, samt næringsrik salat. Smågodt kan man trykke litt i seg dersom man har trent hardt. Ja, og så drikke vann.

Jeg går altså ikke tilbake på påstanden om at hamburgere og smågodt har alt kroppen trenger.

2) Jeg skrev også at det er sunt for kroppen å få i seg smågodt om man har gått mange timer på ski (og er helt utslitt). Jeg skrev ikke at det var det absolutt beste og sunneste man kan få i seg, men videre at kroppen har behov for energi, og at smågodt er en mulig kilde, som uansett er langt bedre enn ingenting.

Jeg går altså ikke tilbake på påstanden om at det er sunt for kroppen å få i seg litt smågodt (som f.eks. kan være mørk sjokolade for den saks skyld) etter å ha gått mange timer på ski.

Endret av Leifern
Skrevet

Du skrev ikke at de som trener hardt og spiser smågodt kan være sunnere enn folk som aldri spiser smågodt og ikke trener. Dette skrev du:

[...]

Derfor min "novelle" for å forklare at påstanden din er FEIL fordi latsabber kan være sunnere enn en som trener flere ganger i uka. Ser du virkelig ikke at du må presisere bedre hva du mener? At det var de eneste to parameterne som var forskjellige? Det er ikke gitt at en som trener hardt flere ganger i uka har godt kosthold, ikke røyker, ikke snuser, ikke drikker mye, ikke bruker narkotika.

Du må virkelig ha det inn med teskjeer om du mener jeg burde presisert det med latsabber noe mer enn jeg gjorde.

Det var enkelt og greit slik at jeg mente at sånn helt generelt holder følgende påstand:

-En som er aktiv og trener mye men spiser litt smågodt etter trening er som regel sunnere enn en latsabb som stort sett kun sitter/ligger hele dagen men som ikke spiser smågodt.

Selvsagt finnes det unntak. Det blir som følgende påstand:

-Menn er sterkere enn kvinner.

Og så kan du komme "men det finnes jo kvinner som er sterkere enn mange menn". Like fullt er min påstand generelt riktig. Om man arrangerer en tautrekkingskonkurranse hvor man plukker ut 1000 tilfeldige menn og 1000 tilfeldige kvinner, alle friske og i 20-årsalderen, så vil mennene vinne (jada, jeg er klar over at det bare er 99,9999999999999999999... % sikkert og ikke nøyaktig 100, for man KAN jo plukke de 1000 sterkeste kvinnene i verden med en svært liten sannsynlighet). Derimot, plukker man kun én mann og én kvinner, så kan det være man plukker en pusling av en mann og en nokså sterk kvinne. Da er det litt mer åpent.

Skrevet

Herregud så du vrir og vender på saken! Poenget mitt er at smågodt ikke er sunt. Det er enkelt og greit ikke sunt!! Uansett. Det er sukker, e stoffer og kunstil tilsetninger, det er ALDRI sunt. Ja, det er bedre enn ingenting etter trening (hva har det med saken å gjøre?), men der er fortsatt ikke SUNT!

Det kommer jo an på hva slags type smågodt det er snakk om. Mørk sjokolade, for eksempel, kan være sunt, så lenge man spiser med måte.

http://nhi.no/livsstil/kosthold/karbohydrater/mork-sjokolade-sunt-for-hjertet-18278.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...