Gå til innhold

Kroppen sliten før kondisen

Anbefalte innlegg

Gjest bustyvel
Skrevet

Litt rar overskrift, men jeg har et problem i treningen min; kroppen, dvs. beina mine, blir slitne før resten av kroppen og selve kondisjonen. Jeg blir sjelden sliten av kondisjonstrening, men kan likevel ikke øke i intensitet fordi beina ikke henger med.

For å utdype - jeg har "alltid" trent mye og variert, men gikk på en smell ifbm. med en kneskade for en tid tilbake. Likt med kneskaden sviktet også akillesen litt delvis (blir fort vond). Iflg. legen kommer dette av voldsom belastning da skaden oppstod, samt feil belastning i opptreningstiden.

Jeg er nå såkalt frisk, men får ikke trent spesielt mye kondis. Grunnen er at ved de fleste aktiviteter får jeg kramper/smerter/ubehag/stølhet i det beinet som har vært skadet, da først og fremst i leggen og hælen.

Dette gjelder alle aktiviteter - gåing (i det daglige også, ikke bare gåturer), jogging, sykling, svømming, ridning, langrenn.... Jeg har gode sko, varierer aktivitet og startet forsiktig, men etter snart et halvt år med "nå-skal-jeg-prøve-å-komme-i-gang" står jeg på samme sted som da jeg startet. Jeg greier ikke gå langt, sykle langt eller jogge langt. Det skremmer meg litt at jeg ikke kan ta i skikkelig når jeg svømmer en gang...!

Hvis det er relevant, så var kneskaden at kneskålen ble smelt ut av ledd, uten at den ville feste seg igjen, så måtte feste den med en sene fra låret. Kneet er fremdeles svakere enn det andre, noe jeg jobber med, kjører diverse stabilitetsøvelser og styrkeøvelser. Men legen sier at kneet mitt dessverre har fått seg en slik trøkk at det er mulig det aldri vil bli like sterkt som det andre igjen. Ut over det får jeg veldig lite veiledning, og de fysioterapeutene jeg har prøvd har begrenset kunnskap og interesse, så jeg kommer liksom ikke lenger med de. Jeg har diverse utstyr hjemme; matte, strikk, balansepute, skråbrett etc.

Jeg vil gjerne ha tips til styrkeøvelser / stabilitetsøvelser / tøyeøvelser man kan gjøre hjemme, for kne, legg, akilles og hæl. Og ellers generelle tips til hva man skal gjøre når kroppen ikke ser ut til å bli vant med belastningen av fysisk aktivitet.

Noen med erfaring innenfor f.eks. sykkel som har et nybegynnerprogram å anbefale? Og da mener jeg virkelig nybegynner, som om jeg aldri skulle ha syklet før, jeg tror jeg faktisk må starte der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...