Gå til innhold

Ble beskyldt for å ha fake lag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Haha, må bare fortelle dette altså :fnise: Jeg er 18 år, blir 19 senere i år og snuser fast (ikke sunt selvsagt, men det er irrelevant i denne tråden).

Jeg skulle kjøpe en boks snus av favorittmerket mitt på i Narvesen på Oslo S i kveld. Som vanlig tilbyr jeg meg å vise leg, for å gjøre det lett for de i kassa: "Skal du se leg?". Og ja, det ville han gjerne.

Han stod og studerte bankkortet mitt lenge før han utbryter: "Dette er helt ugjenkjennelig. Jeg kan ikke selge til deg". Jeg ble rett og slett helt paff. Har kjøpt snus kjempelenge i mange forskjellige butikker på mange forskjellige steder. Aldri opplevd dette før.

Selvfølgelig ikke noe big deal, for jeg gikk jo bare til en annen kiosk og fikk kjøpt med en gang. Greia er at bildet på bankkortet mitt er tatt i høst! Altså bare et halvt år siden. Jeg forsto virkelig ingenting og ble helt satt ut. Det er et veldig tydelig portrettfoto tatt på skolen min.

Jeg hadde dog på meg BRILLER i dag, noe jeg ikke hadde på bildet, men altså det burde jo ikke utgjøre noen forskjell. Jeg ble selvsagt åpenlyst sur, fordi jeg følte meg som en forbryter der jeg sto.

Noen som har opplevd liknende? Hva gjorde dere? Jeg tok av meg brillene, men selv uten briller nektet han å tro det var meg :fnise: Hadde akkurat lik hårfarge og sminkemengde som på bildet også :sjokkert:

Anonym poster: c2ecb75e2242af45b6cc5bd2fbb834d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er fake for noe? :klo:

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'fake' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

http://www.nob-ordbo...&ordbok=bokmaal

Anonym poster: 27636415300af07c9b66d558ac524124

Dette gjør du åpenbart for å kverulere. Alle har hørt begrepet "fake leg". Falsk legitimasjon på godt norsk.

Anonym poster: c2ecb75e2242af45b6cc5bd2fbb834d5

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

ta det som et hint til at du bør slutte å snuse lille venn :)

Anonym poster: 21e6fcf5cf7cff6fca05d701358828ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjør du åpenbart for å kverulere. Alle har hørt begrepet "fake leg". Falsk legitimasjon på godt norsk.

Nei, jeg gjør det for å poengtere. Dette er ikke bokmål og er følgelig ikke tillatt på KG.

• Liker 4
Skrevet

du må ikke blande forskjellen mellom falsk (fake) legitimasjon og lånt legitimasjon. to vidt forskjellige ting.

kan mannen ikke si at han ser det er deg, så kan han ikke selge deg produktet du må legitimere deg for heller.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

hehe.. er jo noen sånne som absolutt skal krangle. Husker for ikke så lenge siden at jeg var på butikken sammen med kjæresten min som er 25. Vi kjøpte vanlig mat og så kjøpte han også sånne barberblader, og ble spurt om å vise leg (han ser helt klart over 18 ut) og så sa butikkdama at han ikke ligna på bankkortet og at hun derfor ikke ville selge han barberhøvlene :fnise:

Endte med at jeg tok den lappen (er sånn man bruker på automat), gikk i den andre kassa og betalte for den der. Og jeg som både er og ser yngre ut en han trengte ikke vise leg som vanlig :P

Anonym poster: 0257e4c52aea69ea3d7fe572c8e1a5ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg gjør det for å poengtere. Dette er ikke bokmål og er følgelig ikke tillatt på KG.

Mener du virkelig at det kun er bokmål som er tillatt på KG?

Utdrag fra reglene:

"Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis dette ikke er morsmålet, kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk."

Jeg går litt off topic nå (utenfor tema på norsk), jeg blir vel bare provosert over at du mener det ikke er lov å skrive nynorsk. =)

Jeg blir forresten spurt om legitimasjon på polet HVER eneste gang. Selv om det er mange år siden jeg måtte vise leg uoppfordret. Noen ganger blir de flaue, noen ganger flirer de, noen ganger bryr de seg ikke og noen ganger gjør de et stort nummer ut av at det siste sifferet i fødselsåret mitt er vanskelig å se. Men har aldri blitt beskyldt for å ha falskt.

Anonym poster: 61189851ae923b1960a9b381a73af2b3

• Liker 2
Skrevet

hehe.. er jo noen sånne som absolutt skal krangle. Husker for ikke så lenge siden at jeg var på butikken sammen med kjæresten min som er 25. Vi kjøpte vanlig mat og så kjøpte han også sånne barberblader, og ble spurt om å vise leg (han ser helt klart over 18 ut) og så sa butikkdama at han ikke ligna på bankkortet og at hun derfor ikke ville selge han barberhøvlene :fnise:

Endte med at jeg tok den lappen (er sånn man bruker på automat), gikk i den andre kassa og betalte for den der. Og jeg som både er og ser yngre ut en han trengte ikke vise leg som vanlig :P

Når ble det aldersgrense på å kjøpe barberblad? :skratte:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig irriterende! Det er da du skulle hatt pass eller ett annet leg i lomma og sjokkert han.

Anonym poster: 73450dcfafdee99f2d775ddd0e647147

AnonymBruker
Skrevet

Utdrag fra reglene:

"Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis dette ikke er morsmålet, kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk."

Utdrag fra debatt med Mette:

Hvis det er en bruker som dukker opp, som vi vet skriver bokmål normalt, men som har skiftet over til noe annet, må vi gjøre de oppmerksom på reglene, for da er det regelbrudd.

AnonymBruker
Skrevet

Når ble det aldersgrense på å kjøpe barberblad? :skratte:

Er mye rart det er grenser for. Jeg har blitt spurt om leg på bakefett på boks, paracet og flaxlodd-gavelapper. Jeg jobber som støttekontakt og skulle kjøpe flaxlodd å legge ved en bursdagsgave når vi var på shopping, og siden brukeren ikke var 18 fikk jeg ikke kjøpe det. Hun var ikke med inn i butikken en gang, men kassadama så at jeg smilte til henne og ba meg så om hente henne for å få sett leg.. Men barberblad har jeg aldri hørt om. Man kan jo bestille det på internett, det kan man jo ikke med slike varer med mindre man bruker digital ID.

Jeg husker forresten en gang mamma og jeg kjørte til hytta da jeg var 17, og da vi stoppet på polet for å handle ville han bak kassa se leg på meg for at mamma skulle få kjøpe med rødvin. Mamma ble helt fortvilet fordi det neste polet var i en by 1 time unna. Da dro jeg opp fakeleget, og mamma visste ikke om hun skulle le eller grine. Hun ble forbanna og klipte det i hundre biter, men sa takk for at jeg reddet vinen da.

Anonym poster: a392338fe6abab3e497062162c90e52c

• Liker 4
Gjest bustyvel
Skrevet

Du må ikke vise legitimasjon for barberblad, iallefall ikke på vanlig dagligvarebutikk.

Sånne episoder er irriterende, TS, men det er jo ikke noe problem så lenge politiet ikke kobles inn ;)

Gjest nobilian
Skrevet

Kun bokmål som er tillatt her?

Hvis du skal være belærende, bør du vel gjengi reglene korrekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne sikkert skjedd meg, da jeg ser veldig ung ut, selv om jeg er snart 24.

Hender jeg er redd for å ikke bli trodd på alderen min, hehe :P

Heldigvis har jeg flere alternativer i lommeboken med bilde (førerkort, bankkort, studentbevis osv), slik at jeg burde kunne overbevise om at jeg faktisk er den jeg utgir meg for.

Anonym poster: 4db366b1c8448b0dda90e860a0056b01

AnonymBruker
Skrevet

Utdrag fra debatt med Mette:

Hvis det er en bruker som dukker opp, som vi vet skriver bokmål normalt, men som har skiftet over til noe annet, må vi gjøre de oppmerksom på reglene, for da er det regelbrudd.

Vel, det står ikke i reglene, og brukere kan da ikke drive og søke etter debatter som moderatorer har hatt med andre før de poster noe.

Jeg hadde forresten satt pris på om du linket til denne debatten. Jeg synes det høres vel sært ut at man ikke skal kunne endre fra bokmål til nynorsk (jeg skriver nynorsk til vanlig, men bokmål her inne, hva om jeg ønsker å bytte til nynorsk her?)

Anonym poster: 61189851ae923b1960a9b381a73af2b3

AnonymBruker
Skrevet

Haha, for å svare på det du spør om TS, vet mange butikkansatte ser nøye på selve fødselsdatoen, men glemmer å se på likhet mellom bildet og kunden:P

Men jeg har opplevd dette flere ganger selv. På bildet på visakortet mitt er jeg 15år, har mørkt hår og gørrstygge briller. Ligner i bunn og grunn ikke på meg selv i det hele tatt så det bildet der er egentlig fullstendig ubrukelig! Og på førerkortet er jeg en 20kilo tyngre og... ja, la oss bare stoppe der :fnise:

Da er det kjipt å være 25 og må ta med passet for å kjøpe vin(ikke at det er så mye bedre heller... hva er det med meg og bilder??)

På tide å oppgradere bildene? Jepp!

Anonym poster: 73388fb17c46861321f67c46c86ca64f

Gjest Beano
Skrevet

Hva? Jeg visste ikke at man måtte være over 18 år for å kjøpe barberblader......

TIl TS: Jeg har opplevd det en gang og det var billettkontroll. Han mente at bildet ikke lignet på meg(noe jeg er enig i). Saken ble fort oppklart ettersom jeg heldigvis hadde passet med meg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres vel sært ut at man ikke skal kunne endre fra bokmål til nynorsk (jeg skriver nynorsk til vanlig, men bokmål her inne, hva om jeg ønsker å bytte til nynorsk her?)

Det synes jeg også, men sånn er det nå. Du får ta den debatten selv med Mette.

AnonymBruker
Skrevet

Kansje han ikke ville selge snus av personlige grunner. Det er ganske usunt og kreftfremkallende!

Anonym poster: 44102cfcb6c178d610399b48e3d4479c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...