AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 Jeg har lyst å ta mer vare på huden min , tenker da spesielt på ansikt. Hva bør man bruke ? Bruker absolutt ingenting nå. Jeg får røde nupper på halsen etter barbering. Bruker gillette barbergel. Noen som har tips om hva som kan hjelpe mot røde nupper? Har en 26 års krise på gang også. Tips til anti age produkter ? Funker de eller er det scam? Synes ikke huden ser så fresh ut lenger. Tips til ansiktskrem med solfaktor nå som våren og sommeren kommer? Så det lå en artikkel her på siden, men regner med de produktene som er anbefalt der bare er reklamering. Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9
Karmosin Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Jeg er dame, men har lært litt om menns ansiktshud med åra... Angående nuppene, barberer du deg mot hårvekstretningen på halsen? Prøv i så fall å barbere med hårene. Gillette har vel litt ymse produkter, er gelen du bruker parfymert? I så fall bør du prøve med en uparfymert en. Anti age-produkter er ikke mirakelmidler, i hvert fall. Hvis du føler deg litt mindre duggfrisk i ansiktet enn før kan du imidlertid komme langt med å skrubbe ansiktet godt innimellom og fukte når det trengs. Bruk kuldekrem om vinteren. Når det gjelder fuktighetskrem kan du vurdere å gå innom et parfymeri eller en hudpleier for å få råd, så de får sett på huden din. Mannefuktighetskrem kommer stort sett i én variant fra hver produsent som liksom skal passe til alle hudtyper, og det stemmer ikke alltid med virkeligheten. Hud kan være "normal", fet, tørr eller fuktfattig, og en krem som er riktig for en type blir feil for en annen. Budsjettvarianten er å finne en (helst uparfymert, med tanke på nuppene) krem på apoteket eller Vita og se om det gjør deg myk og fin, for eksempel Cosmica. Får du kviser eller mer nupper eller føler deg stram i huden er kremen feil for deg. Vær veldig gjerne mann nok til å gå til en hudpleier og få ansiktsbehandling, for å bli skikkelig renset og fuktet (det begynte å høres litt dirty ut, unnnskyld).
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Tusen takk for tips! Er helt ærlig usikker på hvilken vei jeg barberer halsen , skal undersøke det. Jeg bruker gillette sensitive barbergel. Jeg er litt skeptisk til å gå innom et parfymeri. Føler hun kan lure på meg kremer o.l som er meget dyre og si jeg trenger ditt og datt uten at jeg kan si noe på det , for jeg er helt grønn :D Kan man kjøpe skrubb og krem online en plass? Hvordan sjekker hudpleieren hvilken hudtype jeg har ? Kleint hele greia syns jeg. Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9
Karmosin Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Hm, er det ikke parfyme i Gillette Sensitive også? Synes huske det lukter av den. Mannen min bruker barbergreier og fuktighetskrem fra Body Shop, men de er også parfymert, så jeg vil ikke helt anbefale dem til deg før du får sett hva nuppene kan komme av. Hudpleiere ser hva slags hudtype man har og om det er noe ekstra bry med huden, men de pusher produkter, ja. Og det er ofte dyrt, men drøyt i bruk. Jeg googlet etter noe uparfymert og kom over denne sida, hvor du kan sjekke hvilken hudtype du har, få råd og tips og kjøpe produkter. Kanskje du finner noe der? Menn har ofte litt fet hud, forresten, men det er ikke alltid sånn.
andy capp Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 (endret) For å ta barberingen først... Prøv tradisjonell barbering, i alle fall når det kommer til skum, men gjerne resten av utstyret og. Kjøp en barberkost og gammeldags barbersåpe, gir mye bedre beskyttelse og tørker ikke ut huden som den gugga du får på trykkbeholdere. Kan anbefale palmolive sin barbersåpe (stick). Gir fantastisk skum og beskytter huden godt under barberingen. Når det kommer til det øvrige utstyret så har jeg gått langt tilbake i tid, bruker nå enten kniv eller av de gammeldagse barberhøvlene, før de begynte med flerbladsystemene. Har måttet lære meg å barbere på nytt, men resultatet er mye bedre. I tillegg sparer jeg faktisk penger i forhold til de moderne sakene fra Gillette. Dersom du sammenligner en moderne barberhøvel (er det FEM blader i de nå?) med en tradisjonell med ett blad, så ser du kanskje hvorfor mange sliter med sår hud etter barbering. For hvert drag du gjør med høvelen drar du et sylskarpt barberblad 5 ganger over en sensitiv hud. Med min høvel er det redusert til 1 blad for hvert drag, og jeg er mer enn glatt nok etter to runder, og barnerumpe etter tre. Barberingsindustrien i dag er kun ute etter å tjene penger, ikke etter å gjøre barberingen bedre. Ta noen skritt tilbake, prøv deg frem med forskjellige produkter og nyt en tradisjonell barbering med minimalt med irritasjon. For øvrig har jeg ikke så mye å bidra med. Bruker ikke annet enn en mild aftershave balm fra Nivea etter barbering. Har renseskum i dusjen, men bruker det bare de gangene jeg ikke barberer meg etter dusjen, så det blir ikke så ofte. Har du spørsmål rundt tradisjonell barbering så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Endret 9. april 2013 av andy capp
Karmosin Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 Veldig godt poeng med barberbladene, andy capp.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 Takk igjen for gode tips! Da går jeg for å teste ut noe annet enn Gillette produketene , og de 5 blads høvlene. Barbersåpe bruker du istedenfor skum/gel? Jeg så litt på barbershop.no etter barberkniver. Det virker interessant , men litt for dyrt nå dessverre. Noen erfaring fra tradisjonell barberhøvel andy capp ? Der er ihvertfall bare et blad , og sikkert mer skånsom enn de 5 fem blads høvlene. Samt et billigere alternativ til å begynne med. Kan jo være at huden blir bedre av å bruke 1 blads høvel. Er ikke plaget med irritert hud ellers. Huden på halsen er jo veldig tynn , så ikke vits å skrape der mer enn nødvendig. Så da trenger jeg barberkost , barbersåpe ,tradisjonell barberhøvel og blad? Gleder meg :D Litt kjekkere å dra frem en barberkost, barbersåpe og en stilig barberhøvel , enn gillette gel og mach 5. Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #8 Skrevet 9. april 2013 Mannen min bruker en ansiktskrem fra Biotherm som er beregnet for menn. Kjøper den i parfymeri. Han var veldig plaget med tørr hud i ansiktet, men etter at han begynte med denne så er huden blitt fin. Han er en type som ikke er noe glad i kremer (ser på f.eks solkrem som et nødvendig onde ), men siden den biothermkremen ikke er klissete og trekker seg raskt inn i huden så går den bra. Før mannen min la an til skjegg så brukte han barbermaskin, han ble veldig sår og fikk nupper av høvel, uansett hvilket merke han brukte. Anonym poster: 2c89c87f2d99589243a428cf1a2d2c8b
andy capp Skrevet 10. april 2013 #9 Skrevet 10. april 2013 Takk igjen for gode tips! Da går jeg for å teste ut noe annet enn Gillette produketene , og de 5 blads høvlene. Barbersåpe bruker du istedenfor skum/gel? Jeg så litt på barbershop.no etter barberkniver. Det virker interessant , men litt for dyrt nå dessverre. Noen erfaring fra tradisjonell barberhøvel andy capp ? Der er ihvertfall bare et blad , og sikkert mer skånsom enn de 5 fem blads høvlene. Samt et billigere alternativ til å begynne med. Kan jo være at huden blir bedre av å bruke 1 blads høvel. Er ikke plaget med irritert hud ellers. Huden på halsen er jo veldig tynn , så ikke vits å skrape der mer enn nødvendig. Så da trenger jeg barberkost , barbersåpe ,tradisjonell barberhøvel og blad? Gleder meg :D Litt kjekkere å dra frem en barberkost, barbersåpe og en stilig barberhøvel , enn gillette gel og mach 5. Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9 Du kommer langt med den lista der ja. Selv startet jeg med dette som et lavbudsjettprosjekt, og kjøpte en vintage gillette tech fra ebay, den første barberkosten ble kjøpt på vita her i Norge og fungerte greit, første såpe var Arko stick fra ebay, og jeg kjøpte en samplerpack med barberblader (husker ikke hvor) for å prøve ut litt forskjellig. Det du må være klar over, er at det innen denne delen av barberingens verden er mye større varisjoner i hva som fungerer for den enkelte. Høvlene er forskjellige i forhold til hvor "agressive" eller "milde" de er, dette går på hvilken vinkel bladet får når det er montert i høvelen, også har du justerbare høvler... I tillegg er det stor forskjell på bladene, noen liker et merke som andre ikke kan fordra. Det er noen merker som det er gjengs enighet om å styre unna, men de er i fåtall. De øvrige merkene har alle sine tilhengere. Vil anbefale en tur innom http://www.theshaveden.com og http://www.straightrazosplace.com to utmerkede forum med masse informasjon om koster, såper, pre shave, aftershave, høvler, blader og kniver. Ser barbershop er nevnt allerede, i tillegg har vi gents.no, skjegg.no og fitjar såpekokeri som har en del barbersaker for oss spesielt interesserte. Det er lite slikt utstyr å finne i vanslige butikker i Norge, men litt er det, om man leter. Pr i dag varierer jeg en del på hva jeg bruker, men til daglig (når jeg ikke har så god tid) er det palmolive stick påført direkte på ansiktet, skummet opp med en Frank Shaving pure badger kost, gillette tech høvel med astra barberblader og Nivea after shave balm. I helgene bruker jeg kniv, og litt andre såper eller barberkremer, litt etter humøret. Det viktigste for min del er å alltid barbere etter en varm dusj uten å tørke ansiktet. Dusjen myker opp skjegget før barberingen og gjør den mer behagelig. Dersom du begir deg inn på dette, vil jeg anbefale en tur innom youtube og søke opp "mantic". Han har laget en rekke informative videoer om tradisjonell barbering, og forklarer alt fra preshave via bruk av såpe og kost til barbering og aftershave. Teknikk er alfa omega, i motstning til de moderne høvlene, så beveger ikke hodet på høvelen seg i takt med kurvingen av ansiktet, du må styre vinkelen selv, i tillegg må du være forsiktig og ikke legge for mye press på høvelen. Ordtaket er vel "null press", altså så lite som mulig for at høvelen fortsatt skal ha kontakt med huden. Som en hyggelig bonus opplever mange som går tilbake til denne type barbering, at huden i ansiktet blir friskere. Dette kan ha sammenheng med produktene som brukes, da de er veldig "rene", altså uten alt for mye kjemikalier som egentlig ikke fremmer en behagelig barbering, men er nødvendige for å få guggen ut av boksen og ligne på tradisjonelt barberskum. Det er også hevdet at tradisjonell barbering egentlig innebærer en mild peeling av ansiktet, da den til en viss grad medfører at du tar bort døde hudceller. Så kanskje trenger du ikke tenke på kremer utover det du trenger til barberingen. Ta gjerne kontakt om det er noe mer du lurer på.
Gjest Errata Skrevet 10. april 2013 #10 Skrevet 10. april 2013 Nå er jeg ikke helt kvalifisert til å gi råd, men har snust litt på merker som Herban Cowboy og Bulldog til samboer. Men "vi" har ikke kommet så langt som til å teste det enda. Du kan jo google litt og lese omtaler, vi er litt opptatte av miljøvennlige ingredienser og slikt, men det er jo opp til deg om du bryr deg med det. Angående solkrem til ansiktet kan jeg jo svare ut i fra egen erfaring. De beste jeg har forsøk som ikke gir kviser er en fra Matis (men det er en stund siden, ble for dyrt som student) og en som heter Devita solar et eller annet med faktor 30. Ingen av disse gir kviser eller irriterer på annet vis etter min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #11 Skrevet 11. april 2013 Stålkontroll på barbering du , andy capp! Takk igjen for at du tar deg tid. Troa på dette start kit'et ? http://www.barbershop.no/for-nybegynneren/introsett-til-tradisjonell-barbering.html . Må si jeg er litt skeptisk til å dra den høvelen over halsen . Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #12 Skrevet 11. april 2013 Hvordan er egentlig fremgangsmåten med barberkost og den barberkremen på tube? Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9
andy capp Skrevet 12. april 2013 #13 Skrevet 12. april 2013 Stålkontroll på barbering du , andy capp! Takk igjen for at du tar deg tid. Troa på dette start kit'et ? http://www.barbersho...-barbering.html . Må si jeg er litt skeptisk til å dra den høvelen over halsen . Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9 Hvordan er egentlig fremgangsmåten med barberkost og den barberkremen på tube? Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9 Startsettet er nok bra det. Mühle er gode høvler og står ikke tilbae for de gamle fra Gillette for noen tiår tilbake. Proraso er anerkjente produkter og har en stor tilhengerskare blant de som driver med våtbarbering, selv om jeg ikke har prøvd de selv enda. Det er med en kost med svinebust, mange vil si grevling er det eneste som duger, men jeg har begge deler, og bruker de om hverandre. Svinebust har litt mer "backbone" altså de er litt stivere enn grevlingen, men begge gjør jobben, så det er snakk om smak og behag. I settet er det med blad fra derby, mange som liker disse, men det er vel bladene som git størst variasjon i hvordan barberingen oppleves fra person til person. Her vil jeg anbefale å kjøpe en "sampler pack" med forskjellige blader for å se om du finner de som passer deg best. Sjekk bla connauhgtshaving.com de har også mye av produktene sine ute på ebay om du handler der. Alt i alt har du en god inngangsport til tradisjonell barbering med det settet. Det eneste er at produkter med menthol kan oppleves litt "kvasse" for de med sensitiv hud, men mange elsker følelsen mentholen gir under barberingen. Nok en gang er det snakk om smak og behag. Til det med kost og barberkrem på tube... Kan like godt ta en kjapp gjennomgang av de forskjellige produktene: - Krem, fordeles enten direkte på våt hud og skummes opp med kosten direkte i ansiktet, eller en mengde krem på størrelse med en mandel skummes opp i en skål. Vær forsiktig med vannmengden. Fremgangsmåten er vel stort sett lik om det er tube eller krukke. - Såpe, type puck, henter opp ønsket mengde såpe med fuktig kost (noen såper har godt av å stå med varmt vann på før bruk), deretter skummes den opp enten direkte på såpen, i en separat skål eller også i dette tilfellt direkte på ansiktet. - Såpe, type stick, påfører såpen direkte på vått ansikt og skummer opp med fuktig kost. Finner mye mer og inngående info på de lenkene jeg satte inn i min forrige post. Selv sverger jeg stort sett til stick og skummer rett på huden. Får da nok skum til minst tre, gjerne fire runder med skum og høvel... Når det kommer til din skepsis i forhold til utstyret, så er det ingen fare. Ta det med ro, sett av nok tid og konsentrer deg om oppgaven. Det viktigste er å ikke legge for mye vekt på høvelen og pass på at den ikke glir sideveis (noe som gjelder de moderne høvlene og). Det er også litt mer å passe på i forhold til riktig vinkel osv, men sjekk ut videoene jeg nevnte tidligere, og les relevante tråder på de forumene jeg linket til,, så går dette helt fint.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #14 Skrevet 12. april 2013 Herlig! Da har jeg bestilt. Kjøpte med en samplepack fra siden du anbefalte også. Så da blir det spennende når posten kommer ! Barbering blir vel aldri det samme igjen. Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9
andy capp Skrevet 12. april 2013 #15 Skrevet 12. april 2013 Det er det eneste jeg kan love deg, det blir ikke det samme nei. Bare husk så lite trykk som mulig med høvelen, og prøv deg frem med såpe og kost så du lærer deg å lage godt skum. Et godt laget skum gir både smøring og beskyttelse. Et dårlig gir ikke noen av delene.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #16 Skrevet 16. april 2013 Det er det eneste jeg kan love deg, det blir ikke det samme nei. Bare husk så lite trykk som mulig med høvelen, og prøv deg frem med såpe og kost så du lærer deg å lage godt skum. Et godt laget skum gir både smøring og beskyttelse. Et dårlig gir ikke noen av delene. Da har det ankommet , og jeg har fått testet for første gang! Det virket meget lovende egentlig , men jeg må være litt tålmodig. Vet ikke om jeg fikk helt dreisen på skummet. Smurte tynt lag i fjeset , vætet kosten og kostet rundt. Ble kanskje litt mer kremaktig enn skumaktig , men syns det funket greit nok. Når det kommer til selve barberingen var jeg kjemperedd for å kutte meg , men fikk ingen kutt. Synes derimot bladene var skikkelig sløve. Måtte dra opp og ned mange ganger for å få bort håret. Mulig at vinkelen min ikke var optimal også. Det var et stort minus. Måtte kjøre mange runder med høvelen , pluss det var noen områder hvor det var vanskelig å få bort alt , spesielt på halsen. Måtte litt frem med mach 5'en på ett område. Håper noen av bladene i testkitten min er bedre slik det ikke går så fryktelig lang tid. Kan dog være teknikken min som er for dårlig og Ellers tror jeg dette er starten på et bra prosjekt :D Anonym poster: 9f8d578776027e275447b155a402d3e9
andy capp Skrevet 16. april 2013 #17 Skrevet 16. april 2013 Skummet skal være tykt som marengs. Hvis du ikke har gjort det enda, så ta en titt på videoene til mantic59 på YouTube. Teknikk er noe som kommer etter hvert, og du finner nok blader som passer deg etter hvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå