Gå til innhold

Fordommer

Anbefalte innlegg

Gjest Reza08
Skrevet

I dagens samfunn har mange ekstremt store fordommer mot enkelte mennesker. De henger seg opp i alt fra hvordan man ser ut til hva slags klær de velger å bruke, og lager mange hånlige tanker om vedkommende. Plutselig viser de seg fra en helt annen side, og de som hadde fordommer mot dem, får seg et stort sjokk, og forandrer brått mening.

Et eksempel:

I denne videoen er det operaduoen Charlotte and Jonathan som fremfører sin versjon av The Prayer, og med en gang de entrer scenen, nærmest latterliggjør mange Jonathan sitt utseende, og sender han mange hånlige blikk. Etter at de har sunget, går det fra latterliggjøring til stormende applaus.

Hva synes dere om dette temaet? Bør det være et slik samfunn, hvor man fordømmer hverandre på grunn av slike ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordommer brukes av mennesker for å slippe å måtte tolke enhver ny situasjon som unik (selv om de ofte er det). Det hjelper ikke å ønske seg en utopi når enkeltindividet er styrt av instinkter som går ganske langt tilbake i tid. :)

Skrevet

Jeg har opplevd mye rart av fordommer selv (jeg ber kanskje om det når jeg har langt mørkt hår, masse tatoveringer og "rar" klesstil) og selv om verden hadde vært fantastisk uten fordommer så er det vel liten sannsynlighet for at sånt vil bli borte så jeg har valgt å "sette pris" på de opplevelsene jeg har hatt for jeg tror de har lært meg å være mindre fordomsfull selv (jeg prøver i hvertfall så godt jeg kan).

Også er det jo litt kos når folk utbryter "du er jo skikkelig hyggelig!" i et overrasket tonefall. =P

Skrevet (endret)

Synes ikke om folk som dømmer andre pga. deres utseende.Hvorfor skulle ikke denne fyren være god å synge fordi han er overvektig og har langt hår?

Jeg tviler likevel på at det vil forsvinne. Vi lever i en verden som er mer overfladisk enn noen gang tidligere.

Endret av Samaysa
Skrevet

Helt greit med fordommer, men da bør man være flink til å tolke stereotyper og luke ut unntakene. Ser man noen og forhånds dømmer vedkommende som en narkoman eller eksnarkoman bør man vite hva man gjør og være god nok til å tolke mennesker til å treffe riktig i de fleste tilfeller.

Synes det er helt greit med fordommer, så lenge det ikke sklir over i rasisme og fremmedgjøring.

Er fulle av fordommer jeg som alle andre og synes det fungerer veldig greit og har hjulpet meg mer enn det har skapt problemer og misnøye for andre. Er trolig like mange positive funksjoner som negative rundt stereotyping. Tror de fleste naive mennesker uten fordommer fort havner i rimlig problematiske situasjoner i enkelte situasjoner. Har selv hatt situasjoner over tid hvor stereotyping er det eneste som har gjort at jeg har komt gjennom det uten å ha fått store problemer.

Skrevet

Fordommer er et negativt ladet ord, men et noe vi mennesker alle har. Det kommer fra urmennesket i oss som måtte tolke mennesker uten å nødvendigvis snakke eller vite noe om dem. Overlevelsesinstinkt.

Er man ikke klar over fordommene sine, eller tror at de er endelige (ikke kan motbevises) kan det jo så klart bli farlig. det er jo på mange måter også et førsteinntrykk. Man møter noen og raskt tolker personen og gir de egenskaper eller personlighet før de får vist det.

Skrevet

Det er naturlig at måten vi forholder oss til nye mennesker er rammet av vår forforståelse og tidligere erfaringer. Fordommer har vi fordi det hjelper oss å kategorisere mennesker og tidligere erfaringer.

Det skal sies - det er ofte noen som skiller seg fra majoriteten som møtes med fordommer, men samtidig møtes også mange som ikke skiller seg ut med lignende fordommer. Så fordommene går som oftest begge veier - enten man er for sær eller man er for vanlig.

Og ja - ser jeg en dame med knalloransj spraytan, ihjelbleika blondt hår, tacky kjole og silikonpupper som tuter ut - jeg hadde nok tenkt mitt jeg også om hvor mange like interesser vi har. Men hadde i alle fall vært åpen til å bli bevist feil..

Så hjertens enig med de som sier at vi ikke kan unngå at vi har fordommer. Det som vi derimot kan gjøre noe med er å være klar over de, og ikke la de forhindre oss eller bestemme over relasjonene. Er man ikke åpen til å innse at man kan ta feil, da har man et problem.

Skrevet

Fordommer fordummer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...