Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid lurt på en ting. Jeg er ofte på teater eller konsert alene, og i tillegg reiser jeg mye alene. Svært ofte, kanskje 20% av gangene, treffer jeg på folk som ser at jeg er alene, og som spør om jeg kan flytte så de får sitte sammen. På fly eller tog kan jeg skjønne at folk vil sitte sammen, i hvert fall på en lengre reise. Men på teater? Man skal jo ikke sitte og prate sammen der uansett. Det siste er riktignok noe mange ikke har skjønt, men likevel. Jeg har også blitt sittende mellom to fnisende jenter som skravlet ivei "gjennom" meg. Nå sist var det en gruppe på 5-6 personer som ikke ville ha meg i midten. De ville heller at jeg skulle flytte lenger ut til siden, og sitte rett foran en høyttaler. Er det virkelig så farlig at en gruppe deles (med en en halvmeter mellom), at man ber en fremmed flytte seg til en dårligere plass? Og det er ikke det verste eksemplet, jeg har også blitt spurt om å flytte fra første rad og langt bakover. På flyet har jeg blitt bedt om å gi fra meg vindusplass mot midtsete, på tog har jeg blitt fortalt snarere enn spurt, at damen som alt satt i setet mitt ikke hadde lyst til å sitte baklengs, og dessuten ville sitte med mannen sin. Så jeg måtte bare flytte meg, mente de.

Dette ble ganske langt merket jeg, men spørsmålene er altså

1) hvorfor er det så viktig å sitte sammen selv der man ikke skal prate?

og

2) hvis det er viktig, hvorfor sørger man ikke for å bestille sammen?

Anonym poster: e79107f98771232810a3d413bb875a2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå følte jeg meg litt truffet,så skal prøve å forklare. For jeg er en av de som ikke er redd for å spørre, men som heller ikke blir sur for et nei. På kino og teater er det hyggelig å kunne le litt sammen, gi hverandre meningsfylte blikk og dele på popcorn. Er jeg der med mannen min vil jeg gjerne holde ham i hånden også.

På tog å fly har jeg opplevd å bli splittet, selv om vi har bestilt god tid i forveien. Det verste eksempelet jeg har på det var vel da jeg og babyen min på 3 mnd fikk plass på hver vår rad i stillevognen på toget. Jeg hadde gått til et reisebyrå fordi jeg ikke stolte på at det ble riktig hvis jeg bestilte selv via internett.

Så ja det er hyggelig å sitte sammen selv om man ikke kan prate sammen. Det å være sammen om noe handler om mye mer enn det å utveksle ord. Og nei, det er ikke "bare" å bestille plass sammen, for flyselskaper og andre finner på å endre billetten din om det ikke passer med dagsformen deres. Og ja, det er helt tillatt å svare nei. Du blir kanskje sittende ved siden av en missfornøyd person, men det er ærlig talt deres eget problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå følte jeg meg litt truffet,så skal prøve å forklare. For jeg er en av de som ikke er redd for å spørre, men som heller ikke blir sur for et nei. På kino og teater er det hyggelig å kunne le litt sammen, gi hverandre meningsfylte blikk og dele på popcorn. Er jeg der med mannen min vil jeg gjerne holde ham i hånden også.

På tog å fly har jeg opplevd å bli splittet, selv om vi har bestilt god tid i forveien. Det verste eksempelet jeg har på det var vel da jeg og babyen min på 3 mnd fikk plass på hver vår rad i stillevognen på toget. Jeg hadde gått til et reisebyrå fordi jeg ikke stolte på at det ble riktig hvis jeg bestilte selv via internett.

Så ja det er hyggelig å sitte sammen selv om man ikke kan prate sammen. Det å være sammen om noe handler om mye mer enn det å utveksle ord. Og nei, det er ikke "bare" å bestille plass sammen, for flyselskaper og andre finner på å endre billetten din om det ikke passer med dagsformen deres. Og ja, det er helt tillatt å svare nei. Du blir kanskje sittende ved siden av en missfornøyd person, men det er ærlig talt deres eget problem.

Når det gjelder kino og teater så ser man jo ved bestilling at man får plasser sammen? Det er så godt som aldri noe problem. Jeg antar at de som alltid spør meg om å flytte, er folk som enten har kommet i siste liten, eller bestilt hver for seg. Og på fly og tog har jeg faktisk aldri opplevd å få en annen plass enn bestilt, men jeg har opplevd et utall ganger å bli bedt om å flytte. Men det er bra du er blant de høflige, for det finnes nok av de som blir paddesure og løper til flyvertinnen eller hvem det måtte være. Det er også de som blir utrolig overrasket over å få nei, "jamen jeg vil jo sitte med venninnen min...?" Men de er antagelig vant til å få ja, jeg ser jo at folk stadig flytter på fly blant annet, også til dårligere seter. Har sett ganske storvokste menn flytte fra vindu eller midtgang til trange midtseter. Kanskje er det meg som er uvanlig vrang, men jeg bestiller alltid tidlig og betaler gjerne ekstra for den plassen jeg vil ha. Og da vil jeg jo faktisk ha den. Spesielt når alternativet er å flytte til et sete der jeg ikke kan se ut, og som resultat blir kvalm.

Anonym poster: e79107f98771232810a3d413bb875a2b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...