Gjest Bond Skrevet 10. april 2013 #61 Skrevet 10. april 2013 Jeg tror det blandes litt i mange av disse diskusjoner her - man kan trene styrke med ganske forskjellige mål - enten man trener for å oppnå mer muskelmasse, mest mulig eksplosiv styrke, eller utholdendhet. Og det å løfte få repetisjoner og veldig tungt er en mulighet for å trene, men ikke den eneste. Det spørs bare hva som er målene - er det for å løfte mer, få mer muskelmasse, eller få mer utholdende styrke. Alle disse målene krever forskjellige treningsformer. Denne artikkelen forklarte en god del for meg: http://www.mensjournal.com/magazine/everything-you-know-about-fitness-is-a-lie-20120504 Det skal sies at artikkelen også argumenterer for tung styrketrening, men dette innebærer da også fokus på å bygge mest mulig og bli sterkest mulig. Om ikke dette er målene til TS, er kanskje ikke tyngst mulig styrketrening det som trengs. Uutholdende styrke er også helt legitimt å fokusere på, og da trenger man annerledes treningsopplegg. Igjen - om man er ikke alt for trent fra før, synes ikke jeg det er vits å fokusere alt for mye på de absolutt mest optimale måtene å trene som førsteprioritet. Trening er aldri bortkastet tid, og man burde absolutt ikke fokusere så mye på det negative. Det er viktig å finne trivsel med trening først - og om man fokuserer på det at man ikke gjør nok fra dag1, er trivsel noe man aldri kommer til å finne. Det er fint og bra at noen finner seg en aha-opplevelse etter mange år med trening - men da skal man nettopp huske at det var mange år med trening og godt etablerte treningsvaner som var grunnlag til den aha-følelsen. Det er absolutt ikke det samme for noen som har akkurat begynt, så det absolutt lureste er å ta dette gradvis. Lære å gå før man løper, tenker jeg. Selv om man ikke løper fra første skritt man tar, er ikke det å lære å gå bortkastet tid eller ueffektivt - det er bare den naturlige måten å lære noe. Og treningsvaner og trivsel er faktisk noe som er lurt å lære og internalisere
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. april 2013 #62 Skrevet 10. april 2013 Igjen - Bond kommer med et meget godt innlegg.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #63 Skrevet 10. april 2013 Målet er å gå ned i vekt/fettprosent og få en finere kropp. Utgangspunktet er ingen/liten erfaring med styrketrening, men en god del jogge/løpstrening. Vil trene styrke for å få fart på minkinga. Ut fra det jeg har skjønt gjennom denne tråden er det "tung" styrketrening som da bør gjøres. Men i første omgang er jo kanskje bodypump tungt nok. Hadde jo håpa at det hadde litt effekt på det ovennevnte. Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #64 Skrevet 10. april 2013 Jeg tror ikke man kan lage noen universell regel om at det er ti som er maks. Det kommer jo an på hvordan man legger opp økten. Noen ganger er det kanskje 5 som er målet, andre ganger 10. Jeg tar ofte utgangspunkt i 10, det er det jeg er komfortabel med. Anbefaler forresten denne på Fitnessbloggen, der får du langt mer nyttig informasjon enn det jeg klarer å gi deg. http://fitnessblogge...or-nybegynnere/ Veldig fin artikkel Men jeg ser at det er en del apparater involvert der og det kolliderer med det jeg har lest andre steder her inne. Når folk sier man må trene tung styrketrening for å gå ned i vekt/fettprosent så sier de at man må holde seg unna apprarter fordi de bare trener en isolert muskel til å bli stor og ikke har noe effekt på forbrenninga/vektnedgang/redusert fettprosent. Da er det bare frivekter som er tingen. Er det rart man blir forvirra Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #65 Skrevet 10. april 2013 Veldig fin artikkel Men jeg ser at det er en del apparater involvert der og det kolliderer med det jeg har lest andre steder her inne. Når folk sier man må trene tung styrketrening for å gå ned i vekt/fettprosent så sier de at man må holde seg unna apprarter fordi de bare trener en isolert muskel til å bli stor og ikke har noe effekt på forbrenninga/vektnedgang/redusert fettprosent. Da er det bare frivekter som er tingen. Er det rart man blir forvirra Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Forstår godt at man blir forvirret. Er det selv. Men her, som på de fleste andre områder, gjelder vel regelen om at det ikke finnes fasitsvar, svarene avhenger av hvem man spør osv. Det beste er uansett å tilegne seg kunnskap på området, være kildekritisk (blant annet være skeptisk til svar man får på et forum på nettet ) og erfare selv. Så kan man gjøre seg opp en mening på grunnlag av det.
For the ladies Skrevet 10. april 2013 #66 Skrevet 10. april 2013 (endret) Det g mener med det jeg skriver er ikke at vedkommende skal bli sterkest mulig eller øke mest mulig i muskelmasse. Men optimal fettforbrenning/vektnedgang. Og ved skikkelig styrketrening vil dette øke litt muskelmasse selvfølgelig som vil resultere i et større energiforbruk, samt øke forbrenningen i tiden etter avsluttet treningsøkt. Så her er det jo snakk om styrketrening for økt fett reduksjon ihvertfall i forhold til det jeg sier. Skal man bli sterkest mulig eller øke mest mulig muskelmasse så bør vedkommende dobble kalori inntaket om ikke enda mer enn det for å effektivt oppnå noe slikt. I forhold til benkpress så vil man overstrekke ryggraden/søylen når man løfter skikkelig tung ved å skyte brystet ut slik og heve ryggen og rumpa, samt miste stabilitet som er det mest avgjørende for å unngå skulderskader som er veldig vanlig i benkpress. Jeg har ihvertfall aldri sett slik teknikk som folk har begynt med nå før Crossfit dukket opp og damer i økende grad begynte å trene basis øvelser. Har egentlig regnt med at det må være noe nymotens fitness teknikk eller noe slikt da jeg i min 12 år innen trening og bodybuilding miljøet aldri har vært borti noe slikt. Kan godt hende jeg tar feil, men jeg ville ihvertfall aldri anbefalte det da jeg forholder meg til hva jeg har lært og sett bli brukt og lært av de på høyere nivå. Eneste tiden man skyter ryggen opp slikt som det er når det er for tungt og man overkompenserer med resten av kroppen for å prøve å klare å fullføre, noe man ikke skal gjøre men heller gi seg før det eller ha en spotter som kan hjelpe til med å få opp vekta så man kan beholde riktig form. Historisk sett skal jeg ikke si noe og ikke i forhold til rent styrkeløfte, men hva angår bodybuilding, strongman og det som er i den retningen så er det ihvertfall det som alltid har vært gjellende, og fra et anatomisk og fysisk standpunkt så ser ihvertfall ikke jeg eller noen jeg kjenner hvordan det kan være forsvarlig med en slik løfte teknikk. EDIT : Dårlig tastatur... Endret 10. april 2013 av For the ladies
For the ladies Skrevet 10. april 2013 #67 Skrevet 10. april 2013 Veldig fin artikkel Men jeg ser at det er en del apparater involvert der og det kolliderer med det jeg har lest andre steder her inne. Når folk sier man må trene tung styrketrening for å gå ned i vekt/fettprosent så sier de at man må holde seg unna apprarter fordi de bare trener en isolert muskel til å bli stor og ikke har noe effekt på forbrenninga/vektnedgang/redusert fettprosent. Da er det bare frivekter som er tingen. Er det rart man blir forvirra Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e All trening har effekt på forbrenning/vektnedgang. Apparater begrenser bare bevegelsene slikt at man slipper risikoen for feil belastning, reduserer sjangsene for skader som følge av dårlig teknikk og lar selv de som har svak støtte musklatur løfte uten å risikere store skader. Men man trener akkurat de samme musklene og belaster de på nøyaktig samme måte, men som sagt, man får ikke trent opp støtte musklaturen i nærheten av like godt som med løsvekter. Derav at de som ikke har trent før alltid bør begynne med apparater for å bli vandt med treningen, øvelsene og teknikk til en viss grad, slikt at kroppen er i brukbar form til å klare å mestre løsvekter. Sammenligner man antall skader med apparater kontra løsvekter så ville de fleste holdt seg unna løsvekter. Og de fleste skader med løsvekter er at man ikke har støttemusklatur nok til å stabilisere og løfte riktig, samt at folk legger på mer enn de egentlig er sterke nok til å løfte riktig. Noe man i de fleste tilfeller vil slippe billig unna med på apparater. De som vil trene seg opp tryggest mulig ville jeg anbefalt å starte med gruppetimer som inkluderer litt styrke og egenvekts øvelser, for å få opp kondisjon, beveglighet og generell styrke, deretter hive seg på et styrkeprogram over tid med hovedsak av apparater samt egenvekt trening, for å så til slutt kunne gå over til løsvekter med relativ trygghet så lenge god og riktig veiledning er til stedet. Dummeste man kan gjøre er å finne et program på nettet, og stikke i et studio og bruke dette hvis man ikke har god kjennskap til øvelsene og teknikken i utgangspunktet. Etter en god del års opphold så tok jeg selv og tvang meg selv til 1 år med kun egenvekt og apparat trening, siden jeg visste at jeg ikke var i form til å kunne løfte løsvekter trygt nok til å være sikker på skadefri trening. Var utrolig kjipt år egentlig siden jeg har vokst opp med frivekter og aldri vært noe stor fan av apparater som følge av det. Men det funket supert og klarte å holde ut, og fikk bonusen av at jeg fort gikk forbi mange av de jeg trente med som virkelig trener tungt, alt som et resultat av at jeg hadde bygget et solid grunnlag gjennom en stor grad av spesifikk egenvekts og støttemusklatur trening. Så de skadet seg vel i snitt 2-3 ganger for hver 1 skade jeg hadde. Og da som et direkte resultat av at de ikke hadde støtte musklaturen til å stabilisere og takle hvis man mot formodning havnet skjevt ut eller noe annet slikt. Men er nettopp det folk ofte glemmer, at støtte musklaturen er vesentlig viktigere men også vanskeligere å trene opp enn hovedmuskelgruppene. Men de er nøkkelen til å trene trygt og ikke minst skikkelig tung uten skader. Ble litt mye og kansje litt off topic. Men bare for å gi en liten ide om alt man kan/bør tenke på og for å illustrere viktigheten av det forskjellige. Det jeg ihvertfall vil frem til er at apparater er super duper, ihvertfall hvis man ikke kan mye teknikk eller har god tilgang på oppfølging/veiledning. De aller fleste trenger rimlig lite frivekter involvert i et trenings regime for å få supre resultater. Og man kan få super resultater uansett hvilken vei man tar, enten det er styrketrening med løsvekter eller apparat, intervall økter inne eller utendørs og til dels gruppetimer. Fritt frem egentlig, men man bør ofte søke litt konkrete råd og hjelp hvis man ikke sitter på kunnskapen selv. Og da er det ofte et triks å ha en å forholde seg til, da selv de beste sjeldent er enige siden det er så veldig mange ruter man kan ta for å komme til samme stedet. Og internett og et forum vil sjeldent gi noen direkte og håndfaste fasit svar. Viktigst av alt, ikke begi deg ut å prøv deg på noe du ikke kan uten hjelp og veiledning, for da kan det volde mer vondt enn godt.
Gjest Bond Skrevet 10. april 2013 #68 Skrevet 10. april 2013 Jeg synes ikke det høres ut som best mulig kombinasjon å trene mye tung styrke for å ke på muskelmasse om man ellers trener mye løping. De to går litt forskjellige retninger så vidt jeg kan se. Slik jeg har forstått har ikke TS tenkt å droppe løping helt heller. I forhold til det å øke forbrenning etter trening grunnet styrketrening er nok bevisene egentlig litt motstridige. Det snakkes mye om det, men jeg har også sett på forskning som tyder på at effekten er faktisk minimal. Kan prøve å finne artikkelen, men husker de drev med sammenligninger ift styrketrening og kondisjonstrening og kombinasjon, og kom fram til at de som kun trente tung styrke mistet minst i både fettprosent og andre mål hvis man trente tilsvarende mengder (dvs argmentet om muskler veier mer holdt ikke der), og at ingenting tydet på den økte forbrenningen som alle snakker om. Men men, finnes sikkert også de som har kommet til andre resultater, men poenget er nok at det finnes flere måter å trene og miste fett enn kun tung styrke som har blitt veldig fashionabelt nå om dagen
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #69 Skrevet 11. april 2013 Jeg synes ikke det høres ut som best mulig kombinasjon å trene mye tung styrke for å ke på muskelmasse om man ellers trener mye løping. De to går litt forskjellige retninger så vidt jeg kan se. Slik jeg har forstått har ikke TS tenkt å droppe løping helt heller. I forhold til det å øke forbrenning etter trening grunnet styrketrening er nok bevisene egentlig litt motstridige. Det snakkes mye om det, men jeg har også sett på forskning som tyder på at effekten er faktisk minimal. Kan prøve å finne artikkelen, men husker de drev med sammenligninger ift styrketrening og kondisjonstrening og kombinasjon, og kom fram til at de som kun trente tung styrke mistet minst i både fettprosent og andre mål hvis man trente tilsvarende mengder (dvs argmentet om muskler veier mer holdt ikke der), og at ingenting tydet på den økte forbrenningen som alle snakker om. Men men, finnes sikkert også de som har kommet til andre resultater, men poenget er nok at det finnes flere måter å trene og miste fett enn kun tung styrke som har blitt veldig fashionabelt nå om dagen Det kan da ikke være dumt å kombinere løping/kondisjonstrening med styrke vel Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
Gjest Bond Skrevet 11. april 2013 #70 Skrevet 11. april 2013 Nei, men forskjell om man trener tyngst mulig med få repetisjoner (som går på å øke masse) eller med litt lettere vekter og mange reps. Selv om føestenevnte er nå ofte presentert som den eneste riktige er begge helt ok måte å trene. Med mye kondisjonstrening hadde jeg heller tenkt på utholdende styrke.
Leifr Skrevet 11. april 2013 #71 Skrevet 11. april 2013 I forhold til benkpress så vil man overstrekke ryggraden/søylen når man løfter skikkelig tung ved å skyte brystet ut slik og heve ryggen og rumpa, samt miste stabilitet som er det mest avgjørende for å unngå skulderskader som er veldig vanlig i benkpress. Dette tyder på en smule misforståelse -- korrekt benkpressteknikk, styrkeløft-style, er med både skuldrene og rompa solid plantet i benken, god svai i ryggen, hele kroppen i spenn fra føttene til skuldrene. Det er langt mer stabilt enn hvis man ligger med ryggen flatt på benken (da klarer man aldri å spenne opp kroppen på samme måte) og gir dessuten skuldrene en betydelig mindre risikabel arbeidsvinkel. Kortere løftebane og lavere arbeidsvinkel for skuldrene tillater også bruk av tyngre vekter. Det er forvørig også denne måten veteran-kroppsbyggere gjerne trener benkpress på etter at de tidligere har skadet skuldrene ved å trene benkpress på mer tradisjonelt kroppsbygger-vis, har jeg latt meg fortelle. Hun dama på det bildet i den artikkelen som du reagerte på viser noe bortimot korrekt teknikk (ok, det er vanskelig å si hvor stabilt oppspennet og hvor korrekt løftebanen egentlig er ut fra et enkelt stillbilde, og som sagt ville hun fått stryk i konkurranse for å ikke ha hele skosålen plantet i gulvet). 1
For the ladies Skrevet 11. april 2013 #72 Skrevet 11. april 2013 Jeg synes ikke det høres ut som best mulig kombinasjon å trene mye tung styrke for å ke på muskelmasse om man ellers trener mye løping. De to går litt forskjellige retninger så vidt jeg kan se. Slik jeg har forstått har ikke TS tenkt å droppe løping helt heller. I forhold til det å øke forbrenning etter trening grunnet styrketrening er nok bevisene egentlig litt motstridige. Det snakkes mye om det, men jeg har også sett på forskning som tyder på at effekten er faktisk minimal. Kan prøve å finne artikkelen, men husker de drev med sammenligninger ift styrketrening og kondisjonstrening og kombinasjon, og kom fram til at de som kun trente tung styrke mistet minst i både fettprosent og andre mål hvis man trente tilsvarende mengder (dvs argmentet om muskler veier mer holdt ikke der), og at ingenting tydet på den økte forbrenningen som alle snakker om. Men men, finnes sikkert også de som har kommet til andre resultater, men poenget er nok at det finnes flere måter å trene og miste fett enn kun tung styrke som har blitt veldig fashionabelt nå om dagen Jeg har ikke snakket om kun styrke trening, men hele tiden en kombinasjon av styrke øvelser sammen med intervall trening. Er ingenting ugunstig med å kombinere tunge styrkeøvelser med kondisjon/kardio/løping. Det er vel heller en fordel i forhold til restitusjon samt aktivering av resten av kjerne og støtte musklaturen som kan bli understimulert i et rent styrke regime. De aller aller fleste som trener tung styrke og da i tillegg tar treninga seriøst vil kombinere denne med en eller annen form for kondisjon/kardio trening. Er vel i hovedsak rene styrkeløftere og de med en litt lavere motivasjon for å gjøre ting skikkelig som skipper kondisjon/kardio. Styrkeløfterne er ofte dette for å unngå risiko for tap av musklatur/styrke når de er på et høyt nivå. I forbindelse med forskning så har jeg lest både forskning som går til fordel og imot senvirkningene av diverse treningstyper. Men mest logisk tilsier at det vil ha en større effekt en kondisjon/kardio i jevnt tempo uten intervall. Da styrketrening i all hovedsak foregår i praksis som intervall trening, løft, pause, løft, pause. Riktignok ikke med et så høyt tempo som ren intervall trening i form av løping/spinning etc. Men kan være med like høy intensitet og belastning. Derfor det i senere tid har blitt en debat om at styrketrening har mer for seg i forhold til det aspektet enn før når det generelle synet var at styrketrening var for å bygge muskler og hadde liten til ingen påvirkning på forbrenning. Personlig har jeg hatt veldig gode resultater med ren styrketrening for å redusere fett samt beholde/øke muskelmasse parallelt. Endret drastisk målingene på alle former for fett i/på kroppen i løpet av et år med systematisk bruk av styrketrening på den måten, uten noen form for kondisjon/kardio trening. Og ja, man kan fint kjøre høyere repitisjoner med lavere motstand, men effektiviteten i forhold til fett forbrenning vil reduseres i form av at man ikke får den ekstra forbrenninga gjennom nedbryting og opp bygging av musklatur samt det økte energi forbruket som økt muskelmasse vil gi. Det vil fungere greit til toning av musklatur og til å øke litt forbrenninga, men da bør man kjøre det litt mer i retning av krossfit, for å få intensiteten, da man ikke får det gjennom belastning. 1
For the ladies Skrevet 11. april 2013 #73 Skrevet 11. april 2013 Dette tyder på en smule misforståelse -- korrekt benkpressteknikk, styrkeløft-style, er med både skuldrene og rompa solid plantet i benken, god svai i ryggen, hele kroppen i spenn fra føttene til skuldrene. Det er langt mer stabilt enn hvis man ligger med ryggen flatt på benken (da klarer man aldri å spenne opp kroppen på samme måte) og gir dessuten skuldrene en betydelig mindre risikabel arbeidsvinkel. Kortere løftebane og lavere arbeidsvinkel for skuldrene tillater også bruk av tyngre vekter. Det er forvørig også denne måten veteran-kroppsbyggere gjerne trener benkpress på etter at de tidligere har skadet skuldrene ved å trene benkpress på mer tradisjonelt kroppsbygger-vis, har jeg latt meg fortelle. Hun dama på det bildet i den artikkelen som du reagerte på viser noe bortimot korrekt teknikk (ok, det er vanskelig å si hvor stabilt oppspennet og hvor korrekt løftebanen egentlig er ut fra et enkelt stillbilde, og som sagt ville hun fått stryk i konkurranse for å ikke ha hele skosålen plantet i gulvet). Kan godt hende noe av det du sier her kan stemme, men jeg har aldri sett noen som løfter tungt og er bittelitt mer seriøs på studio enn ola normann hverken fronte en slik teknikk eller bruke en slik teknikk. Og som med alt annet, kan godt være de har funnet ut noe magisk. Men for min del vil jeg trolig ikke de neste 10åra hverken vurdere å løfte på en slik måte eller lære eller anbefale noen andre det. Jeg hviler ihvertfall min kunnskap på det som er testet og brukt over tid i de aller fleste miljø hvor det er trening på et høyt/profesjonelt nivå. Kaster ikke bort 12 år med kunnskap fordi nå har noen "oppdaget" noe nytt såvidt meg bekjent. Jeg holder meg til det som har funket og blitt praktisert gjennom flere tiår. Hvis flertallet av alle atleter innen bodybuilding og strongman etc. bruker den gode gamle teknikken som alltid har vært riktig så stoler jeg på den kunnskapen som folk har bygget seg opp over flere tiår. Ikke noe nymotens studie i en lab bestående av mennesker som aldri har løftet skikkelig vekter. Det er ihvertfall slikt jeg ser det. Sier ikke at det nødvendigvis er riktig fasit svar. Men jeg ville ikke stolt på en forskers råd hvis jeg sku bli sendt i krig eller noe slikt, da ville jeg hørt på krigsveteranen som hadde gjort dette og kjent det på kroppen en hel livstid. De som praktiserer på et høyt nivå, og har prøvd det meste og vet hvordan kroppen fungerer og lystrer til det forskjellige er de som skal få diktere meg ihvertfall, forskningen innen trening er jo noe av det mest useriøse som finnes uansett, hvor man i løpet av et år kan trekker 3 konklusjoner for og 3 konklusjoner imot samme sak. Alt etter kvaliteten på studiet, forutsetningene, formålet og hva som er ønsket resultat å fremprodusere. Derav at 90% av det som blir sett på som riktig og det man skal følge er gammelt og utdatert, som følge av at man ikke kan stole på mye av den nyere forskningen og verden heller baserer seg på det som er utprøvd over tid og bevist at virkelig stemme. Se på statens helse og ernæringsråd, de er fra nitten pil og bue, samme med toppidrets anbefalingene fra senteret i oslo, alt er god gammel data som faktisk ikke kan bli bevist og motbevist annenhver dag som alt det nye... Er ihvertfall slikt jeg ser det. Samme som at en PT med et 6mnd kurs kan drite å dra, fordi vedkommende kan mindre om trening og kosthold enn søstra mi. Du lærer ikke det grunnleggende en gang på 6mnd, og har sett nok av resultater av de PTene som i dag har poppet opp, direkte farlig halvparten av det de gjør fordi de ikke har bakgrunns forståelsen og kjennskap nok til kropp og teknikk til å forstå hvordan det virkelig er. Savner når det ikke fantes PT men bare personlige trenere og man kunne telle de i en storby på en hånd. Det var de som hadde ihvertfall 10år+ innen trening og kosthold, og da på er rimlig seriøst nivå. Og de selv påstod fortsatt ikke at de kunne alt og visste alt slikt som mange PTer i dag.
Leifr Skrevet 11. april 2013 #74 Skrevet 11. april 2013 Kan godt hende noe av det du sier her kan stemme, men jeg har aldri sett noen som løfter tungt og er bittelitt mer seriøs på studio enn ola normann hverken fronte en slik teknikk eller bruke en slik teknikk. Neivel. Se for eksempel her: Eller hvilken som helst annen video av noen som løfter brukbart tungt.
For the ladies Skrevet 11. april 2013 #75 Skrevet 11. april 2013 Neivel. Se for eksempel her: Eller hvilken som helst annen video av noen som løfter brukbart tungt. Maksing innen styrkeløft, og styrkeløft generelt er vel litt annerledes enn hva andre utøvere på høyt nivå gjør. Maksing generelt er ikke kjent for perfekt form akkurat. Og er rimlig akseptert der med dårlig teknikk på 1rep max, da man som regel overkompenserer med resten av kroppen for å presse det siste ut av styrken for å klare mer enn man egentlig klarer skikkelig. Å kun ha skuldrene/øvre delen av rygg i kontakt med benken har vel aldri vært riktig teknikk på noen måte...? Strider jo med det du selv sier også, da du skrev i utgangspunktet at rumpe og skuldre sku være i kontakt men benken... Men anyways, ikke noe vi noengang blir enig om, jeg har min mening og du har din. Er rimlig OT i utgangspunktet nå. 1
Gjest TinaT Skrevet 3. mai 2013 #76 Skrevet 3. mai 2013 BodyPumpe er et merkenavn under Les Mills, så er samme program og system uavhengig av trenings senter =) Er en fin kombinasjon av styrke og kondisjon vil jeg påstå, ei ikke super effektivt på den ene eller den andre. Vil alltid være mer effektivt å kjøre rene harde intervall økter og rene styrkeøkter for maksimal effekt. Men er jo et fint alternativ hvis man ønsker noe litt mer sosialt hvor man har en instruktør som presser dere litt, og ikke minst ikke ønsker "kjedelig" vanlig treningsøkter =) Jeg har trent Body Pump i flere år og det er en misforståelse når man påstår at det ikke er skikkelig effektivt. Man blir hele tiden fortalt at dersom man løfter uten problem så er det for lett og da må man legge på mer vekter. Selvom jeg har trent dette i årevis så er jeg helt skutt etter en times økt. Kroppen er blitt synlig mer fast og muskuløs og selvom jeg trener masse forskjellig i løpet av en uke så er det Body Pump som har gjort mest for meg rent utseendemessig.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. mai 2013 #77 Skrevet 3. mai 2013 Jeg har trent Body Pump i flere år og det er en misforståelse når man påstår at det ikke er skikkelig effektivt. Man blir hele tiden fortalt at dersom man løfter uten problem så er det for lett og da må man legge på mer vekter. Selvom jeg har trent dette i årevis så er jeg helt skutt etter en times økt. Kroppen er blitt synlig mer fast og muskuløs og selvom jeg trener masse forskjellig i løpet av en uke så er det Body Pump som har gjort mest for meg rent utseendemessig. Takk TinaT - jeg har trent BP kun i år og ser jo jeg er mer definert i armer og skuldre allerede. Og jeg liker timene Ergo skal jeg fortsette med verdens beste samvittighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå