AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #41 Skrevet 10. april 2013 Jeg er helt enig i mye av det dere skriver om å gå på den type trening som man synes er gøy. Det viktigste er at man tar grep i livet, blir mer aktiv i hverdagen, kanskje melder seg inn i et treningssenter og etterhvert går på ulike timer. Det er mange som trener kun for å ha det moro, for å bli litt mer trent og kanskje slanke seg, men ellers uten mål og mening. Man merker kanskje noe fremgang, men ikke så mye. Dersom man i utgangspunktet har vært utrent og inaktiv, vil all type trening være av det gode, enten det er bodypump, aerobic, zumba eller whatever. Når mange likevel - inkludert meg selv - fortsetter å gnåle om å teste tung styrketrening er det fordi at mange har fått seg en aha-opplevelse etter å ha forsøkt det selv. Jeg har inntrykk av at man tidligere skulle trene annerledes som jente, og myter om at man blir "stor" av å trene hard styrketrening står fremdeles ved lag. Jeg har trent mer eller mindre aktivt og uplanmessig i hele mitt voksne liv, og hatt det helt ok med det. Jeg har løpt mye, deltatt på et utall gruppetimer på diverse sentre jeg har vært medlem av, trent litt styrke for meg selv. Men det var ikke før jeg ble introdusert for hard styrketrening og CrossFit at jeg virkelig skjønte hvor mye trening jeg hadde drevet med i livet uten at det har gitt meg annet enn morsomme stunder og velvære. Når jeg begynte med styrketrening kom derimot resultatene raskt. Et endret fokus på "jentetrening" - det vil si at vi skal trene som gutta - har nok åpnet øynene på mange, selvom det muligens oppleves som mas for andre. Men joda, jeg er enig med flere over her; det viktigste er jo at man gjør noe som er gøy og som man vil fotsette med over tid. Det er ikke enten hard styrketrening eller ingenting. Men mange ville nok fått seg en real aha-opplevelse dersom man forsøkte å legge på litt mer vekter når man tok knebøy. Forresten vil jeg påstå at CrossFit er langt hardere enn Bodypump, og ikke inngår i samme kategori. Bare se på Inger in Dubai. Hun hadde rett og slett ikke blitt så råsterk med bodypump. Men hva er "tung styrketrening"? Vil det si f.eks knebøy med tung vekt på en stang? Kan du komme med noen konkrete eksempler på hva man kan gjøre? Da er det mye lettere å ta steget inn i den skumle frivektavdelinga. Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #42 Skrevet 10. april 2013 Men hva er "tung styrketrening"? Vil det si f.eks knebøy med tung vekt på en stang? Kan du komme med noen konkrete eksempler på hva man kan gjøre? Da er det mye lettere å ta steget inn i den skumle frivektavdelinga. Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Når jeg trener styrke er det stort sett i frivektsrommet, selvom jeg også innimellom deltar på gruppetimer. (Særlig på core-timer som jeg ofte legger inn som en slags restitusjonsøkt etter at jeg har hatt tung styrketrening dagen før.) Jeg trener mye knebøy, markløft, pushpress, chins, osv. Jeg har nettopp operert kneet nå, og trener ikke tungt, men ellers kjører jeg på med 75 kg i knebøy og 60 i markløft. Men jeg vil heller råde deg til å få et program satt opp av en profesjonell trener, enten investere noen timer i en PT eller få veiledning på senteret der du trener, enn å få en random person på nettet til å skrive ned et program til deg. Jeg er ikke utdannet innen trening, og har funnet en treningsform som passer meg - det er ikke sikkert dette passer for alle. (Men jeg har treningsdagbok her på kg, kanskje du kan se litt der hvordan jeg trener?) Lykke til! Og som de andre skriver - er det bodypump du har lyst til å gå på, og om du merker fremgang med den type timer, så skal du selvsagt fortsette med det.
regine Skrevet 10. april 2013 #43 Skrevet 10. april 2013 Jeg er helt enig i mye av det dere skriver om å gå på den type trening som man synes er gøy. Det viktigste er at man tar grep i livet, blir mer aktiv i hverdagen, kanskje melder seg inn i et treningssenter og etterhvert går på ulike timer. Det er mange som trener kun for å ha det moro, for å bli litt mer trent og kanskje slanke seg, men ellers uten mål og mening. Man merker kanskje noe fremgang, men ikke så mye. Dersom man i utgangspunktet har vært utrent og inaktiv, vil all type trening være av det gode, enten det er bodypump, aerobic, zumba eller whatever. Hvorfor mener du åpenbart at det ikke er bra nok å bli litt mer trent, litt mer definert, bedre livskvaliteten fordi man orker mer og har mer overskudd og ha det moro som resultater av trening? Syns faktisk dette er en svært nedlatende og igjen ganske demotiverende holdning til vanlige trenere/mosjonister som i mange tilfeller er fornøyde med å få det ovennevnte ut av treningen sin. Når mange likevel - inkludert meg selv - fortsetter å gnåle om å teste tung styrketrening er det fordi at mange har fått seg en aha-opplevelse etter å ha forsøkt det selv. Jeg har inntrykk av at man tidligere skulle trene annerledes som jente, og myter om at man blir "stor" av å trene hard styrketrening står fremdeles ved lag. Jeg har trent mer eller mindre aktivt og uplanmessig i hele mitt voksne liv, og hatt det helt ok med det. Jeg har løpt mye, deltatt på et utall gruppetimer på diverse sentre jeg har vært medlem av, trent litt styrke for meg selv. Men det var ikke før jeg ble introdusert for hard styrketrening og CrossFit at jeg virkelig skjønte hvor mye trening jeg hadde drevet med i livet uten at det har gitt meg annet enn morsomme stunder og velvære. Når jeg begynte med styrketrening kom derimot resultatene raskt. Et endret fokus på "jentetrening" - det vil si at vi skal trene som gutta - har nok åpnet øynene på mange, selvom det muligens oppleves som mas for andre. Men joda, jeg er enig med flere over her; det viktigste er jo at man gjør noe som er gøy og som man vil fotsette med over tid. Det er ikke enten hard styrketrening eller ingenting. Men mange ville nok fått seg en real aha-opplevelse dersom man forsøkte å legge på litt mer vekter når man tok knebøy. Forresten vil jeg påstå at CrossFit er langt hardere enn Bodypump, og ikke inngår i samme kategori. Bare se på Inger in Dubai. Hun hadde rett og slett ikke blitt så råsterk med bodypump. hvorfor skal man få seg en "aha"-opplevelse og i forhold til hva? Jeg er helt enig i at jenter også burde trene styrke, men jeg er ikke enig i at det eneste saliggjørende og riktige er "tung styrketrening i frivektsrommet". Alle tråder her inne hvor det er snakk om styrketrening ender jo der, uansett. Mulig jeg kunne lagt på mer vekt på stanga ved knebøy i frivektsavdelingen - men hva oppnår jeg ved det? Jeg kunne nok lagt på mer i Bodypump timen og - men da får jeg ikke stanga over hodet...... Og da gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke trener "tungt nok". La nå folk prøve seg fram i sitt tempo, uten å demotivere de i utgangspunktet fordi "det er ikke bra nok". Som sagt - jeg har fått gode og SYNLIGE og FØLBARE resultater ved "bare" bodypump oa. saltreningsstyrke...... Selv om det - iflg mange her inne - ikke er mulig.
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #44 Skrevet 10. april 2013 Én ting til: Når treningsfolk kritiserer konsepttimer som for eksempel Bodypump, tror jeg dette henger sammen med at det regnes som en litt forbigående moteting innen trening. Slik man ser med for eksempel zumba - som jeg ikke tror er like populært som det var en stund, sh´bam (eller hva det heter) osv. Styrketrening med fokus på baseøvelser er litt mer "back to basic" - en form for trening som aldri går av moten, nettopp fordi den fungerer.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #45 Skrevet 10. april 2013 Når jeg trener styrke er det stort sett i frivektsrommet, selvom jeg også innimellom deltar på gruppetimer. (Særlig på core-timer som jeg ofte legger inn som en slags restitusjonsøkt etter at jeg har hatt tung styrketrening dagen før.) Jeg trener mye knebøy, markløft, pushpress, chins, osv. Jeg har nettopp operert kneet nå, og trener ikke tungt, men ellers kjører jeg på med 75 kg i knebøy og 60 i markløft. Men jeg vil heller råde deg til å få et program satt opp av en profesjonell trener, enten investere noen timer i en PT eller få veiledning på senteret der du trener, enn å få en random person på nettet til å skrive ned et program til deg. Jeg er ikke utdannet innen trening, og har funnet en treningsform som passer meg - det er ikke sikkert dette passer for alle. (Men jeg har treningsdagbok her på kg, kanskje du kan se litt der hvordan jeg trener?) Lykke til! Og som de andre skriver - er det bodypump du har lyst til å gå på, og om du merker fremgang med den type timer, så skal du selvsagt fortsette med det. Ja skjønner jo det, jeg bare lurte på hva dere legger i begrepet "tung styrke". Men hvis det er snakk om å gjøre ulike øvelser (som også kan gjøres uten vekter) men med tunge vekter så er det jo ikke så hokus pokus. Foreløpig er det tungt nok for meg med ganske lette vekter, og jeg tenker jo at jeg ved å gå på sånne timer kan få inn litt teknikk o.l. og dermed kan benytte de samme teknikkene bare med tyngre vekter og færre repetisjoner på egenhånd? For med tung styrke så er det tung vekt og få reps som gjelder? Sånn generelt..? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #46 Skrevet 10. april 2013 Én ting til: Når treningsfolk kritiserer konsepttimer som for eksempel Bodypump, tror jeg dette henger sammen med at det regnes som en litt forbigående moteting innen trening. Slik man ser med for eksempel zumba - som jeg ikke tror er like populært som det var en stund, sh´bam (eller hva det heter) osv. Styrketrening med fokus på baseøvelser er litt mer "back to basic" - en form for trening som aldri går av moten, nettopp fordi den fungerer. På hvilken måte er ikke body pump baseøvelser? Det vi gjorde på den timen jeg var på var knebøy, utfall, push ups, markløft, bisepscurl, triseps-greier og ulike varianter av magetrening med ekstra vekt.... Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #47 Skrevet 10. april 2013 Hvorfor mener du åpenbart at det ikke er bra nok å bli litt mer trent, litt mer definert, bedre livskvaliteten fordi man orker mer og har mer overskudd og ha det moro som resultater av trening? Syns faktisk dette er en svært nedlatende og igjen ganske demotiverende holdning til vanlige trenere/mosjonister som i mange tilfeller er fornøyde med å få det ovennevnte ut av treningen sin. hvorfor skal man få seg en "aha"-opplevelse og i forhold til hva? Jeg er helt enig i at jenter også burde trene styrke, men jeg er ikke enig i at det eneste saliggjørende og riktige er "tung styrketrening i frivektsrommet". Alle tråder her inne hvor det er snakk om styrketrening ender jo der, uansett. Mulig jeg kunne lagt på mer vekt på stanga ved knebøy i frivektsavdelingen - men hva oppnår jeg ved det? Jeg kunne nok lagt på mer i Bodypump timen og - men da får jeg ikke stanga over hodet...... Og da gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke trener "tungt nok". La nå folk prøve seg fram i sitt tempo, uten å demotivere de i utgangspunktet fordi "det er ikke bra nok". Som sagt - jeg har fått gode og SYNLIGE og FØLBARE resultater ved "bare" bodypump oa. saltreningsstyrke...... Selv om det - iflg mange her inne - ikke er mulig. Men kjære deg, jeg skriver jo nettopp at det for mange er greit nok med bodypump o.l. Samtidig presiserer jeg at mange også opplever at de får markant bedre utbytte av å trene annerledes når de forsøker det. Det er jo nettopp der aha-opplevelsen kommer inn i bildet. Den fremgangen man opplevde med en type trening, økes kanskje til det tredobbelte dersom man prøver noe nytt. Det er jo ikke for ingenting at seriøse treningsfolk anbefaler tung styrketrening, bare ta en rask titt inn i Fitnessbloggen. Men om man ønsker å fortsette med bodypumpen fordi man liker det best, er det jo bare å kjøre på. Poenget her er at det er en grunn til at tung styrketrening vil bli anbefalt gang på gang fremfor bodypump. Jeg ser jo samtidig at dette henger sammen med mål man har for treningen sin. Om det ikke er så viktig å blir råsterk, så trenger man heller ikke trene for å bli det. Forresten ser jeg ikke hva jeg skrev som var demotiverende. At det er forskjell på bodypump og hard styrketrening kan man på en måte ikke snakke seg vekk fra uansett.
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #48 Skrevet 10. april 2013 For med tung styrke så er det tung vekt og få reps som gjelder? Sånn generelt..? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Sånn generelt, ja. Når instruktøren har sagt at man skal legge på så mye vekt at man ikke klarer ti reps, har jeg aldri klart å oppfylle det kravet - kort og godt fordi jeg aldri hadde klart å få vekten over hodet. Jeg har derfor trent utallige timer med en belastning som er for lav til at jeg skal få fremgang. Derfor fikk jeg meg en real vekker da jeg begynte å med knebøy hvor jeg kunne hekte vekten på nakken fordi den stod i et stativ - for eksempel.
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #49 Skrevet 10. april 2013 På hvilken måte er ikke body pump baseøvelser? Det vi gjorde på den timen jeg var på var knebøy, utfall, push ups, markløft, bisepscurl, triseps-greier og ulike varianter av magetrening med ekstra vekt.... Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Bodypump trener utholdenhet og øker ikke styrken - med mindre man er lite trent. Markant fremgang vil man først merke dersom man legger på vekt og trener færre reps - slik jeg har forstått det.
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #50 Skrevet 10. april 2013 Problemet i forhold til styrke på Bodypumpe er intensiteten or repetisjonene. Men mange repetisjoner vil man tone musklaturen men ikke bygge den, DVS at man ikke vil se resultater etter en stund med toning. Og mange repitisjoner med lav belastning vil ikke skape muskelvekst men utholdenhet. Litt av samme grunn til at de seriøse innen trening ikke annser crossfit som noe seriøst. PGA høy intensitet, mange repetisjoner og lav belastning samt dårlig til manglende teknikk. Er en grunn til at stort sett alle skikkelig slanke og livsstil endringsprogram på et proffesjonelt nivå inneholder en sunn dose styrketrening og vi oppfordrer til aktiv bruk av styrke. Spesielt i forhold til langtidsvirkningen det har på forbrenningen gjennom dagen/kvelden. Litt av spørsmålet er jo hva du legger i å bli fit, for det varierer drastisk fra person til person. Og det må jo tilpasses hva ønsket mål er. Jeg siterer bare det For the ladies skriver, han svarer også på spørsmålet ditt.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #51 Skrevet 10. april 2013 Bodypump trener utholdenhet og øker ikke styrken - med mindre man er lite trent. Markant fremgang vil man først merke dersom man legger på vekt og trener færre reps - slik jeg har forstått det. Men det er jo fortsatt de samme basisøvelsene. Forskjellen er bare at det er lettere vekter og flere repetisjoner. Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #52 Skrevet 10. april 2013 Sånn generelt, ja. Når instruktøren har sagt at man skal legge på så mye vekt at man ikke klarer ti reps, har jeg aldri klart å oppfylle det kravet - kort og godt fordi jeg aldri hadde klart å få vekten over hodet. Jeg har derfor trent utallige timer med en belastning som er for lav til at jeg skal få fremgang. Derfor fikk jeg meg en real vekker da jeg begynte å med knebøy hvor jeg kunne hekte vekten på nakken fordi den stod i et stativ - for eksempel. Okei, så "målet" på hvor tungt det skal være for at det skal regnes som tungt er at man ikke skal klare noe mer enn ti? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #53 Skrevet 10. april 2013 Okei, så "målet" på hvor tungt det skal være for at det skal regnes som tungt er at man ikke skal klare noe mer enn ti? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Jeg tror ikke man kan lage noen universell regel om at det er ti som er maks. Det kommer jo an på hvordan man legger opp økten. Noen ganger er det kanskje 5 som er målet, andre ganger 10. Jeg tar ofte utgangspunkt i 10, det er det jeg er komfortabel med. Anbefaler forresten denne på Fitnessbloggen, der får du langt mer nyttig informasjon enn det jeg klarer å gi deg. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/
For the ladies Skrevet 10. april 2013 #56 Skrevet 10. april 2013 Jeg tror ikke man kan lage noen universell regel om at det er ti som er maks. Det kommer jo an på hvordan man legger opp økten. Noen ganger er det kanskje 5 som er målet, andre ganger 10. Jeg tar ofte utgangspunkt i 10, det er det jeg er komfortabel med. Anbefaler forresten denne på Fitnessbloggen, der får du langt mer nyttig informasjon enn det jeg klarer å gi deg. http://fitnessblogge...or-nybegynnere/ Er ingen fasit på hvor mange rep og sett som vil skape muskelvekst da det er veldig mye som spiller inn her. I starten kan man kjøre lange sett med gode resultater, men etterhvert vil det som oftest være hensikt å redusere repetisjoner og øke motstand/vekt. Men selv da vil det være hensikt å av og til blande inn noen lange repetisjoner for å unngå at kroppen blir tilpasset/vandt til treningen og de setta man gjør. Er en grei artikkel det der, men se bort i fra bildet hvor hun ligger å tar benkpress med svei i ryggen, ben feil plassert etc. Da det er feil teknikk og mot sin hensikt i forhold til å utføre benkpress øvelsen. Strak tygg, helene godt plantet på gulvet og inn med albuene er slik man skal gjøre det hvis man ikke vil risikere slitasje og skader på slike øvelser. Forstår ikke hvor den "teknikken" der har dukket opp da benkpress er en av de eldste basis øvelsene som allerede er risikofyllt nok når man gjør den helt riktig, og hvis man da unnviker fra riktig teknikk så er det direkte helseskadelig over tid. Men som nevnt tidligere, treninga bør tilpasse målet og tempoet for måloppnåelsen. Så bodypump kan være veldig hensiktsmessig hvis man har et mål eller trenings system som det passer inn i. Men er vel over til en diskusjon om hva som er mest effektivt denne tråden etterhvert.
Leifr Skrevet 10. april 2013 #57 Skrevet 10. april 2013 Er en grei artikkel det der, men se bort i fra bildet hvor hun ligger å tar benkpress med svei i ryggen, ben feil plassert etc. Da det er feil teknikk og mot sin hensikt i forhold til å utføre benkpress øvelsen. Strak tygg, helene godt plantet på gulvet og inn med albuene er slik man skal gjøre det hvis man ikke vil risikere slitasje og skader på slike øvelser. Forstår ikke hvor den "teknikken" der har dukket opp da benkpress er en av de eldste basis øvelsene som allerede er risikofyllt nok når man gjør den helt riktig, og hvis man da unnviker fra riktig teknikk så er det direkte helseskadelig over tid. Hva? Benkpress med god svai i ryggen er korrekt teknikk, det er slik alle styrkeløftere gjør det. Det gir mer fordelaktig løftebane og mindre skaderisiko enn å kjøre med ryggen flatt i benken. (Hun hadde dog fått røde lys for å ikke ha hele skosålen plantet i gulvet.) (Benkpress er forøvrig en relativt nymotens øvelse, den ble ikke en gang funnet opp før på 1930-tallet og var en kuriositet til utpå 1950-tallet; før den tid var både gulvpress og stående press over hodet mer populært. Ble ikke internasjonal konkurranseøvelse før på 1960-tallet.) 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #58 Skrevet 10. april 2013 Er ingen fasit på hvor mange rep og sett som vil skape muskelvekst da det er veldig mye som spiller inn her. I starten kan man kjøre lange sett med gode resultater, men etterhvert vil det som oftest være hensikt å redusere repetisjoner og øke motstand/vekt. Men selv da vil det være hensikt å av og til blande inn noen lange repetisjoner for å unngå at kroppen blir tilpasset/vandt til treningen og de setta man gjør. Er en grei artikkel det der, men se bort i fra bildet hvor hun ligger å tar benkpress med svei i ryggen, ben feil plassert etc. Da det er feil teknikk og mot sin hensikt i forhold til å utføre benkpress øvelsen. Strak tygg, helene godt plantet på gulvet og inn med albuene er slik man skal gjøre det hvis man ikke vil risikere slitasje og skader på slike øvelser. Forstår ikke hvor den "teknikken" der har dukket opp da benkpress er en av de eldste basis øvelsene som allerede er risikofyllt nok når man gjør den helt riktig, og hvis man da unnviker fra riktig teknikk så er det direkte helseskadelig over tid. Men som nevnt tidligere, treninga bør tilpasse målet og tempoet for måloppnåelsen. Så bodypump kan være veldig hensiktsmessig hvis man har et mål eller trenings system som det passer inn i. Men er vel over til en diskusjon om hva som er mest effektivt denne tråden etterhvert. Men det er jo tydelig at trening som f.eks body pump trener utholdende styrke og ikke skaper noe muskelvekst, og hvis det er så selvsagt må det jo være et like "selvsagt" svar på hva som skal til for å gjøre det motsatte. Ikke rart dette blir vanskelig Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
regine Skrevet 10. april 2013 #59 Skrevet 10. april 2013 Men det er jo tydelig at trening som f.eks body pump trener utholdende styrke og ikke skaper noe muskelvekst, og hvis det er så selvsagt må det jo være et like "selvsagt" svar på hva som skal til for å gjøre det motsatte. Ikke rart dette blir vanskelig Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Dessuten stemmer det ikke - iallfall ikke med min erfaring. Er definitivt sterkere nå enn for 2 år siden, før jeg begynte med Bodypump ol. Og som sagt - har ikke satt mine ben i frivektsavdelingen......
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #60 Skrevet 10. april 2013 Dessuten stemmer det ikke - iallfall ikke med min erfaring. Er definitivt sterkere nå enn for 2 år siden, før jeg begynte med Bodypump ol. Og som sagt - har ikke satt mine ben i frivektsavdelingen...... Selvfølgelig vil man merke fremgang med bodypump - dersom man starter å trene uten å ha trent tidligere. Det er det ingen som benekter her i tråden. Men du vil aldri bli skikkelig sterk - dersom det er målet, da - ved å fortsette å trene bodypump. Veldig forenklet - dersom du skal bli flink til å løfte tungt, må du faktisk trene på å løfte tungt. Men, som understreket mange ganger allerede, dette er veldig betinget av hvilke mål man har med treningen sin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå