For the ladies Skrevet 7. april 2013 #21 Skrevet 7. april 2013 Løper som sagt en del fra før. Og har lest meg til blant annet her at apparater bare er tull:P trodde body pump var styrketrening, derfor jeg tenkte prøve det fordi man bruker vekter. Hvorfor er det annerledes å trene med vekter på den timen enn alene? kommer jo ikke bare til å ta en BP time i uka, men gjøre det i tillegg til den løpingen jg allerede holder på med et par tre ganger i uka. Og evt gå på andre timer. Da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skal gi noen resultater i form av bedre kropp. Har jo ingen ambisjoner om å bli toppidrettsutøver men litt normalt fit. Har god styring på kosten men klarer ikke ligge på bare 1500kcal og velger derfor å øke aktiviteten. Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Apparater er langt fra tull, fungerer akkurat like bra som løsvekter, men ulempen er at man isolerer musklene så godt at man ikke før trent opp støtte musklaturen, så man får ikke noe allsidid og veldig annvendelig styrke sammenlignet. Men for normale mennesker kan man fint holde seg til kun apparater uten løsvekter. De som sier noe annet har ikke kjennskap til hvordan kroppens fysikk henger sammen. Er en grunn til at selv seriøse atleter og til og med bodybuildere bruker apparat til enkelte øvelser. Problemet i forhold til styrke på Bodypumpe er intensiteten or repetisjonene. Men mange repetisjoner vil man tone musklaturen men ikke bygge den, DVS at man ikke vil se resultater etter en stund med toning. Og mange repitisjoner med lav belastning vil ikke skape muskelvekst men utholdenhet. Litt av samme grunn til at de seriøse innen trening ikke annser crossfit som noe seriøst. PGA høy intensitet, mange repetisjoner og lav belastning samt dårlig til manglende teknikk. Er en grunn til at stort sett alle skikkelig slanke og livsstil endringsprogram på et proffesjonelt nivå inneholder en sunn dose styrketrening og vi oppfordrer til aktiv bruk av styrke. Spesielt i forhold til langtidsvirkningen det har på forbrenningen gjennom dagen/kvelden. Litt av spørsmålet er jo hva du legger i å bli fit, for det varierer drastisk fra person til person. Og det må jo tilpasses hva ønsket mål er.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #22 Skrevet 8. april 2013 Apparater er langt fra tull, fungerer akkurat like bra som løsvekter, men ulempen er at man isolerer musklene så godt at man ikke før trent opp støtte musklaturen, så man får ikke noe allsidid og veldig annvendelig styrke sammenlignet. Men for normale mennesker kan man fint holde seg til kun apparater uten løsvekter. De som sier noe annet har ikke kjennskap til hvordan kroppens fysikk henger sammen. Er en grunn til at selv seriøse atleter og til og med bodybuildere bruker apparat til enkelte øvelser. Problemet i forhold til styrke på Bodypumpe er intensiteten or repetisjonene. Men mange repetisjoner vil man tone musklaturen men ikke bygge den, DVS at man ikke vil se resultater etter en stund med toning. Og mange repitisjoner med lav belastning vil ikke skape muskelvekst men utholdenhet. Litt av samme grunn til at de seriøse innen trening ikke annser crossfit som noe seriøst. PGA høy intensitet, mange repetisjoner og lav belastning samt dårlig til manglende teknikk. Er en grunn til at stort sett alle skikkelig slanke og livsstil endringsprogram på et proffesjonelt nivå inneholder en sunn dose styrketrening og vi oppfordrer til aktiv bruk av styrke. Spesielt i forhold til langtidsvirkningen det har på forbrenningen gjennom dagen/kvelden. Litt av spørsmålet er jo hva du legger i å bli fit, for det varierer drastisk fra person til person. Og det må jo tilpasses hva ønsket mål er. Hehe, en liten overdrivelse å si at alle som er seriøse innen trening ikke anser crossfit som seriøst. Og ikke sammenlign crossfit og bodypump iallefall. Anonym poster: ca5dcb409995786a4340c4a9ffb5be83 1
For the ladies Skrevet 8. april 2013 #23 Skrevet 8. april 2013 Hehe, en liten overdrivelse å si at alle som er seriøse innen trening ikke anser crossfit som seriøst. Og ikke sammenlign crossfit og bodypump iallefall. Anonym poster: ca5dcb409995786a4340c4a9ffb5be83 Kommer ann på hvordan du ser det om hvem man annser som seriøse. Har ikke sammenliknet de heller, men man kan dra en del paralleler mellom de 2...
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #24 Skrevet 8. april 2013 Jeg har ikke prøvd timer som body pump, men ut fra det jeg hører så ser det ut som man trener mer kondisjon og muskulær utholdenhet enn styrke. Det høres jo ut som en grei treningsøkt og den har jo sin effekt, men er altså ikke det mest effektive valget om man vil bygge. Selv velger jeg styrketrening, og har et veldig effektivt program som består av få baseøvelser med få reps og gjøres 3 ggr i uka. For min del, i en hektisk hverdag, så kunne det ikke falt meg inn å bruke tiden på sånne timer når det finnes noe mer effektivt. Men nå liker jeg jo styrketrening veldig godt da, det er viktig for motivasjonen og gjøre noe man liker. Om man elsker å spille fotball så er det jo kjempebra å holde seg aktiv gjennom dette, man skal ikke bytte til intervalltrening på tredemølla bare fordi det skal være mer effektivt. I lengden er det jo helt klart mest effektivt å finne noe man liker og faktisk gidder å holde på med lenge! Anonym poster: 6d9e29f0155d8e96cd35c506c8e66637
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #25 Skrevet 8. april 2013 Jeg har ikke prøvd timer som body pump, men ut fra det jeg hører så ser det ut som man trener mer kondisjon og muskulær utholdenhet enn styrke. Det høres jo ut som en grei treningsøkt og den har jo sin effekt, men er altså ikke det mest effektive valget om man vil bygge. Selv velger jeg styrketrening, og har et veldig effektivt program som består av få baseøvelser med få reps og gjøres 3 ggr i uka. For min del, i en hektisk hverdag, så kunne det ikke falt meg inn å bruke tiden på sånne timer når det finnes noe mer effektivt. Men nå liker jeg jo styrketrening veldig godt da, det er viktig for motivasjonen og gjøre noe man liker. Om man elsker å spille fotball så er det jo kjempebra å holde seg aktiv gjennom dette, man skal ikke bytte til intervalltrening på tredemølla bare fordi det skal være mer effektivt. I lengden er det jo helt klart mest effektivt å finne noe man liker og faktisk gidder å holde på med lenge! Anonym poster: 6d9e29f0155d8e96cd35c506c8e66637 Skal jo ikke bygge noe muskler, men bli kvitt den ekstremt store bolledeigmagen og dvaskheten. Tror ikke jeg skjønner hva styrketrening er jeg. Er det noen av de andre timene som finnes på fresh som er styrke da? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #26 Skrevet 8. april 2013 Skal jo ikke bygge noe muskler, men bli kvitt den ekstremt store bolledeigmagen og dvaskheten. Tror ikke jeg skjønner hva styrketrening er jeg. Er det noen av de andre timene som finnes på fresh som er styrke da? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Om det er målet ditt så er det mer effektivt å trene tung styrke. Du kommer ikke til å få store muskler selv om du trener tung styrke, men du får strammet opp. Les her og lær: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Anonym poster: c9cb4d5f03cabf4b4ed5fd0ab1556e5c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #27 Skrevet 9. april 2013 Skal jo ikke bygge noe muskler, men bli kvitt den ekstremt store bolledeigmagen og dvaskheten. Tror ikke jeg skjønner hva styrketrening er jeg. Er det noen av de andre timene som finnes på fresh som er styrke da? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Jo, du skal bygge! Blant oss jenter så heter det "bli stram", da Jeg vet ikke hvilke timer de har på fresh, eller noen steder for den saks skyld siden jeg aldri har vært glad i timer, men det pleier ikke å være vanlig med gruppetimer for tung styrke tror jeg. Ser ikke helt for meg hvordan vektløfting skal organiseres i felleskap, da er nok en PT mer aktuelt. Viktig å lære teknikk og sette opp et program. Poenget er sånn satt på spissen at når du driver med mange repetisjoner med lette vekter så er det mer cardio enn stryketrening - du blir ikke spesielt mye sterkere av det, og får heller ikke spesielt mye mer muskelmasse (= bli stram, få sprettrumpa osv). For å øke i styrke/muskelmasse så må du løfte med færre reps og så tungt at du bare såvidt klarer den siste repetisjonen, og hver gang du trener så øker du vekt. Da vil du også finne ut at du klarer å løfte mer hver gang. Og se at du former kroppen. Har du ikke så mye fettlag utenpå musklene, og i tillegg er nybegynner på styrke, så får du resultater veldig fort. For å få vekk bolledeigmagen så er 90% i maten, men både styrketrening og cardio hjelper jo også her. Jeg anbefaler forøvrig også fitnessbloggen.no. Anonym poster: 6d9e29f0155d8e96cd35c506c8e66637
Gjest Bond Skrevet 9. april 2013 #28 Skrevet 9. april 2013 (endret) Ok - mulig det er litt off topic men jeg synes det blir så alt for mye fokus på at alle skal trene på den absolutt mest mest mest effektive måten i forhold til å bygge og det virker nærmest at med mindre man kjører på med tunge vekter er alt bare tullball. Jeg ville si at for ganske mange er både BodyPump eller CrossFit eller hva det skulle være de vil trene en ganske grei løsning. Det er ikke alle som har hverken interesse eller ork å sette opp nøye treningsplan, følge dette opp og bruke mye energi (i forhold til planlegging) på trening som sådan. Det er faktisk ganske mange som helt greit klarer seg med en normal kosthold og en del varierte gruppetimer som gir letttere styrkeøvelser i form av Pilates eller BodyPump eller noe annet lignende. For min del har det blitt ALT for mye av mentalitet at "joda, med mindre du nå tar tunge basisøvelser og sånn da" da trener man ikke nok, og man skaper en konstant dårlig følelse rundt trening - at man ikke gjør nok, eller tungt nok eller bra nok. Jeg synes det er mye mer viktig å fokusere på at alle kan finne en treningsform de liker - for en del er dette tung styrke, for andre kan det være noe annet. Alt i alt - det jeg ville si til TS var at om du synes at BodyPump virker morsomt - kjør på. Om det da skulle være at du etter hvert skulle føle at du har lyst å gjøre noe mer, eller utvide noe av det du gjøre, da gjør du det. Men i grunn er det viktig å finne treningsform som du liker å drive med og som passer også til interessene dine og hvor stor del trening og kosthold tar i livet ditt. Om du ikke er treningsinteressert fra før eller har noen som kan lære deg teknikk for tung styrke, er det kanskje lite lurt å pøse på med så mye du kan. Start med det du liker nå og se hva det blir etter hvert. Endret 9. april 2013 av Bond
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. april 2013 #29 Skrevet 9. april 2013 Word! Det viktigste er jo at man gjør noe og ikke bare ligger på sofaen. Og Body Pump-timene er kjempemorsomme så kjør på. Men test gjerne Body Toning og Body Balance også. Variasjon gjør treningen bare ennå morsommere.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #30 Skrevet 9. april 2013 Men om dere ser på andre tråder her inne så er mentaliteten at resultatene skulle kommet i går. Derfor tipser hvertfall jeg om det jeg mener er mest effektivt, altså tung styrke. Når det er sagt så har jeg den siste tiden gått på noen timer selv fordi jeg ville ha litt variasjon og fordi det er effektivt med 45-60 min når en har lite tid. Jeg har prøvd bodypump, kettlebells og bootcamp. Sistnevnte likte jeg best, men etter bare to timer så ser jeg at dette etterhvert ikke vil bli tungt nok slik jeg får utviklet meg videre. Anonym poster: c9cb4d5f03cabf4b4ed5fd0ab1556e5c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #31 Skrevet 9. april 2013 Jo, du skal bygge! Blant oss jenter så heter det "bli stram", da Ja, gud vet hvordan dette fjollete, meningsløse uttrykket har oppstått. Jeg har aldri skjønt det og gremmes når jeg hørere det. Typisk kvinnefjoll. Stram er som regel at noe reduseres i overflate eller lengde, som f.eks. å stramme for å fjerne rynker eller folder. Stramme opp er langt fra det som skjer når man trener styrke! (I beste fall kan det høres ut som en tidligere veltrent begynner å trene igjen og får igjen harde muskler, men stort sett brukes det i forbindelse med utrente kvinner som ønsker økt muskelmasse og redusert fettprosent.) Sorry, OT, men jeg måtte bare.. Anonym poster: ba812713a3611339b77883cededc2b88
regine Skrevet 9. april 2013 #32 Skrevet 9. april 2013 Ok - mulig det er litt off topic men jeg synes det blir så alt for mye fokus på at alle skal trene på den absolutt mest mest mest effektive måten i forhold til å bygge og det virker nærmest at med mindre man kjører på med tunge vekter er alt bare tullball. Jeg ville si at for ganske mange er både BodyPump eller CrossFit eller hva det skulle være de vil trene en ganske grei løsning. Det er ikke alle som har hverken interesse eller ork å sette opp nøye treningsplan, følge dette opp og bruke mye energi (i forhold til planlegging) på trening som sådan. Det er faktisk ganske mange som helt greit klarer seg med en normal kosthold og en del varierte gruppetimer som gir letttere styrkeøvelser i form av Pilates eller BodyPump eller noe annet lignende. For min del har det blitt ALT for mye av mentalitet at "joda, med mindre du nå tar tunge basisøvelser og sånn da" da trener man ikke nok, og man skaper en konstant dårlig følelse rundt trening - at man ikke gjør nok, eller tungt nok eller bra nok. Jeg synes det er mye mer viktig å fokusere på at alle kan finne en treningsform de liker - for en del er dette tung styrke, for andre kan det være noe annet. Alt i alt - det jeg ville si til TS var at om du synes at BodyPump virker morsomt - kjør på. Om det da skulle være at du etter hvert skulle føle at du har lyst å gjøre noe mer, eller utvide noe av det du gjøre, da gjør du det. Men i grunn er det viktig å finne treningsform som du liker å drive med og som passer også til interessene dine og hvor stor del trening og kosthold tar i livet ditt. Om du ikke er treningsinteressert fra før eller har noen som kan lære deg teknikk for tung styrke, er det kanskje lite lurt å pøse på med så mye du kan. Start med det du liker nå og se hva det blir etter hvert. Amen!!! Beste innlegg i hele tråden og på lenge i forumet :-) måtte logge meg på for å si det! 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #33 Skrevet 10. april 2013 Ok - mulig det er litt off topic men jeg synes det blir så alt for mye fokus på at alle skal trene på den absolutt mest mest mest effektive måten i forhold til å bygge og det virker nærmest at med mindre man kjører på med tunge vekter er alt bare tullball. Jeg ville si at for ganske mange er både BodyPump eller CrossFit eller hva det skulle være de vil trene en ganske grei løsning. Det er ikke alle som har hverken interesse eller ork å sette opp nøye treningsplan, følge dette opp og bruke mye energi (i forhold til planlegging) på trening som sådan. Det er faktisk ganske mange som helt greit klarer seg med en normal kosthold og en del varierte gruppetimer som gir letttere styrkeøvelser i form av Pilates eller BodyPump eller noe annet lignende. For min del har det blitt ALT for mye av mentalitet at "joda, med mindre du nå tar tunge basisøvelser og sånn da" da trener man ikke nok, og man skaper en konstant dårlig følelse rundt trening - at man ikke gjør nok, eller tungt nok eller bra nok. Jeg synes det er mye mer viktig å fokusere på at alle kan finne en treningsform de liker - for en del er dette tung styrke, for andre kan det være noe annet. Alt i alt - det jeg ville si til TS var at om du synes at BodyPump virker morsomt - kjør på. Om det da skulle være at du etter hvert skulle føle at du har lyst å gjøre noe mer, eller utvide noe av det du gjøre, da gjør du det. Men i grunn er det viktig å finne treningsform som du liker å drive med og som passer også til interessene dine og hvor stor del trening og kosthold tar i livet ditt. Om du ikke er treningsinteressert fra før eller har noen som kan lære deg teknikk for tung styrke, er det kanskje lite lurt å pøse på med så mye du kan. Start med det du liker nå og se hva det blir etter hvert. Ah! Det er jo akkurat dette jeg mener. Du klarte bare å si det på en fin måte. Det er derfor jeg skrev innlegget i utgangspunktet - har fått inntrykk av at INGENTING funker eller er bra nok og derfor føles det så motløst å skulle ta tak i den utrente kroppen sin. Dermed føles det bortkasta å løpe 40 minutter fordi man ikke har trent i de riktige intervallene og en time med body pump føles bortkasta fordi man uansett ikke kommer til å få noe finere kropp:P Jeg for min del klarer virkelig ikke å skjønne hvordan det ikke skal ha noe å si, når utgangspunktet er dvaskt og utrent. Skjønner at hvis man i utgangspunktet er ganske trent så må det hardere skyts til, men det kommer jo litt etterhvert. Starta jo selv med å så vidt klare å løpe 5 minutter sakte, nå løper jeg 30-40 minutter en del fortere. Har prøvd body pump nå, - hadde lette vekter, men kjente likevel at musklene skalv litt uti timen. Så for meg som aldri har løfta en stang før så var det hardt nok, selv om jeg føler mer tilfredsstillelse ved å "løfte" tyngre og kortere. Men uansett så bruker man jo hele kroppen til å løfte en vekt og ta forskjellige øvelser, hvordan det overhodet ikke skal ha noe effekt på kroppen skjønner jeg ikke. De samme som sier at dette ikke er vits foreslår samtidig at man skal ta øvelser uten stanga med bare kroppsvekt - hvordan kan det være bedre? Er jo hverfall ikke tyngre Vil gjerne ha noen konkrete tips på hva "tung styrke" er - hva kan man gjøre, helt konkret? TS Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. april 2013 #34 Skrevet 10. april 2013 Så bra at du likte timen TS. Som sagt så er det viktigste at du gjør noe og at du synes det er gøy. Men det finnes gruppetimer uten vekter, som er vel så slitsomme. Jeg nevner igjen BodyToning nivå 3 eller Body Attac. Det går mer på høy intensitet, så blir en effektiv carioøkt. Men å bare bruke kroppen som verktøy, kan gi kjempeeffekt. Men det er viktig å ta i skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #35 Skrevet 10. april 2013 Ah! Det er jo akkurat dette jeg mener. Du klarte bare å si det på en fin måte. Det er derfor jeg skrev innlegget i utgangspunktet - har fått inntrykk av at INGENTING funker eller er bra nok og derfor føles det så motløst å skulle ta tak i den utrente kroppen sin. Dermed føles det bortkasta å løpe 40 minutter fordi man ikke har trent i de riktige intervallene og en time med body pump føles bortkasta fordi man uansett ikke kommer til å få noe finere kropp:P Jeg for min del klarer virkelig ikke å skjønne hvordan det ikke skal ha noe å si, når utgangspunktet er dvaskt og utrent. Skjønner at hvis man i utgangspunktet er ganske trent så må det hardere skyts til, men det kommer jo litt etterhvert. Starta jo selv med å så vidt klare å løpe 5 minutter sakte, nå løper jeg 30-40 minutter en del fortere. Har prøvd body pump nå, - hadde lette vekter, men kjente likevel at musklene skalv litt uti timen. Så for meg som aldri har løfta en stang før så var det hardt nok, selv om jeg føler mer tilfredsstillelse ved å "løfte" tyngre og kortere. Men uansett så bruker man jo hele kroppen til å løfte en vekt og ta forskjellige øvelser, hvordan det overhodet ikke skal ha noe effekt på kroppen skjønner jeg ikke. De samme som sier at dette ikke er vits foreslår samtidig at man skal ta øvelser uten stanga med bare kroppsvekt - hvordan kan det være bedre? Er jo hverfall ikke tyngre Vil gjerne ha noen konkrete tips på hva "tung styrke" er - hva kan man gjøre, helt konkret? TS Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e Alt hjelper jo, det skjønner jo du også. Er du utrent så får du fremgang om du starter med øvelser med kroppsvekt. Men en må trene ut i fra hvilke mål og muligheter en har. Du skriver i HI at det ikke er aktuelt for deg å bruke frivekter nå, mens i innlegget jeg har sitert så vil du ha tips om tung styrke. Vil du allikevel prøve frivekter? For det er det du vil få tips om når du spør etter tung styrke. Det finnes et hav av øvelser men noen av de mest kjente er: knebøy, benkpress, markløft, bicepscurl. Vil anbefale deg å finne et program og starte med å øve på teknikk. På mitt treningssenter har de to timer i uka med treningsveiledning. Jeg har ikke testet det, men jeg antar en kan få råd om teknikken der. Se videoer på nett og prøv deg frem. Er du utrent så er det veldig moro i starten fordi en får raskt fremgang. Anonym poster: c9cb4d5f03cabf4b4ed5fd0ab1556e5c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #36 Skrevet 10. april 2013 Så bra at du likte timen TS. Som sagt så er det viktigste at du gjør noe og at du synes det er gøy. Men det finnes gruppetimer uten vekter, som er vel så slitsomme. Jeg nevner igjen BodyToning nivå 3 eller Body Attac. Det går mer på høy intensitet, så blir en effektiv carioøkt. Men å bare bruke kroppen som verktøy, kan gi kjempeeffekt. Men det er viktig å ta i skikkelig. Viktig å gjøre noe man liker, men gjør det jo også fordi jeg vil få finere kropp og da er det jo ikke noe vits å bruke energi på å gjøre noe som ikke gir et eneste resultat på noen som helst måte. Hvordan kan det å bare bruke kroppen være mer effektivt enn å bruke kroppen PLUSS ekstra vekt? Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #37 Skrevet 10. april 2013 Alt hjelper jo, det skjønner jo du også. Er du utrent så får du fremgang om du starter med øvelser med kroppsvekt. Men en må trene ut i fra hvilke mål og muligheter en har. Du skriver i HI at det ikke er aktuelt for deg å bruke frivekter nå, mens i innlegget jeg har sitert så vil du ha tips om tung styrke. Vil du allikevel prøve frivekter? For det er det du vil få tips om når du spør etter tung styrke. Det finnes et hav av øvelser men noen av de mest kjente er: knebøy, benkpress, markløft, bicepscurl. Vil anbefale deg å finne et program og starte med å øve på teknikk. På mitt treningssenter har de to timer i uka med treningsveiledning. Jeg har ikke testet det, men jeg antar en kan få råd om teknikken der. Se videoer på nett og prøv deg frem. Er du utrent så er det veldig moro i starten fordi en får raskt fremgang. Anonym poster: c9cb4d5f03cabf4b4ed5fd0ab1556e5c Ja, jeg skjønner jo det og det er det som er mitt hovedpoeng og som jeg har ment hele tiden, men så får man høre at det ikke er no vits og da begynner man jo å lure. Grunnen til at jeg spør om tips til tung styrke er fordi jeg har skjønt at jeg sikkert burde prøve det også. På den body pumpen så var det jo utfall, markløft, knebøy, pushups osv og det i seg selv er jo øvelser som burde ha effekt, og når man da adder noen få kg så burde jo det gi bedre effekt enn å ta de samme øvelsnee helt uten vekt. Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. april 2013 #38 Skrevet 10. april 2013 Det kommer helt ann på hva man gjør og hvordan man gjør dette. Det finnes en god del mageøvelser ol, som kan få deg til omtrent å svime av armhevinger og alle de forskjellige variantene av dette. Balanseøvelser, utfall fra benk. Det er utrolig hvor mange veier det er til Roma. En vanlig time med aerobic eller sha'bam gjør ikke mye for meg, men en time med asthangayoga (ikke hos fresh), bodytoning ol, kjenner jeg godt på kroppen. Pluss at dette øker bevegeligheten i kroppen. Her kan du noen øvelser. Test ut så får du se
regine Skrevet 10. april 2013 #39 Skrevet 10. april 2013 TS: Jeg har trent bodypump (med vekter) og shape (dels bare med kroppsvekt) og begge deler funker. Jeg greier ikke å motivere meg selv til å ta i mer/løfte tyngre whatever når jeg står alene i frivektsrommet. Går jeg på gruppetime er det noen som presser meg til å holde på litt lenger, som maser om at en bør legge på litt mer (noe jeg selv velger om jeg vil eller ikke, bla. ut fra dagsform). Poenget mitt: dette har jeg trent jevnlig det siste året/halvannet. Og jeg HAR FÅTT resultater!!! Jeg har midje - jeg har sterkere armer - jeg har bedre holdning. Og jeg lekker ikke lenger...... Alt dette SER jeg på kroppen min. Nei, jeg er ingen "fitnessgudinne" men det var aldri planen heller. Jeg har en kropp som ser helt ok ut, og den vil ta seg mye bedre ut i bikini til sommeren enn den gjorde for særlig 2, men også 1 år siden. Og jeg har altså ikke trent "tung styrke" i frivektsrommet en eneste gang..... Når det gjelder det med vekter/ikke vekter så handler det - iallfall så vidt jeg skjønner mye om forskjellige øvelser. Prøv å legg deg i planken/sideplanken - det er ganske tunge øvelser uten vekter. Samme med f.eks. push ups, dips oa. Igjen: variasjon tror jeg er det viktige her. Både for "muskelbygging" og for psyken, man blir ikke så lei hvis man varierer. Jeg ville sluttet å hørt på mer eller mindre gode råd og heller prøvd meg fram. Syns du Bodypump er morsomt - ja så gå på det. Prøv deg gjerne i frivektsavelingen, syns du det også er gøy- kjør på med det og. Og til slutt: pass på at det beste ikke blir det godes fiende. Det er viktiger AT du trener jevnlig, enn at du ikke trener fordi du ikke greier å motivere deg for det ene eller andre.
Gjest Elastica Skrevet 10. april 2013 #40 Skrevet 10. april 2013 Jeg er helt enig i mye av det dere skriver om å gå på den type trening som man synes er gøy. Det viktigste er at man tar grep i livet, blir mer aktiv i hverdagen, kanskje melder seg inn i et treningssenter og etterhvert går på ulike timer. Det er mange som trener kun for å ha det moro, for å bli litt mer trent og kanskje slanke seg, men ellers uten mål og mening. Man merker kanskje noe fremgang, men ikke så mye. Dersom man i utgangspunktet har vært utrent og inaktiv, vil all type trening være av det gode, enten det er bodypump, aerobic, zumba eller whatever. Når mange likevel - inkludert meg selv - fortsetter å gnåle om å teste tung styrketrening er det fordi at mange har fått seg en aha-opplevelse etter å ha forsøkt det selv. Jeg har inntrykk av at man tidligere skulle trene annerledes som jente, og myter om at man blir "stor" av å trene hard styrketrening står fremdeles ved lag. Jeg har trent mer eller mindre aktivt og uplanmessig i hele mitt voksne liv, og hatt det helt ok med det. Jeg har løpt mye, deltatt på et utall gruppetimer på diverse sentre jeg har vært medlem av, trent litt styrke for meg selv. Men det var ikke før jeg ble introdusert for hard styrketrening og CrossFit at jeg virkelig skjønte hvor mye trening jeg hadde drevet med i livet uten at det har gitt meg annet enn morsomme stunder og velvære. Når jeg begynte med styrketrening kom derimot resultatene raskt. Et endret fokus på "jentetrening" - det vil si at vi skal trene som gutta - har nok åpnet øynene på mange, selvom det muligens oppleves som mas for andre. Men joda, jeg er enig med flere over her; det viktigste er jo at man gjør noe som er gøy og som man vil fotsette med over tid. Det er ikke enten hard styrketrening eller ingenting. Men mange ville nok fått seg en real aha-opplevelse dersom man forsøkte å legge på litt mer vekter når man tok knebøy. Forresten vil jeg påstå at CrossFit er langt hardere enn Bodypump, og ikke inngår i samme kategori. Bare se på Inger in Dubai. Hun hadde rett og slett ikke blitt så råsterk med bodypump.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå