Gå til innhold

Body pump, erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaring med Body Pump? (Fortrinnsvis på fresh, vet ikke om det er noe forskjell fra senter til senter..)

Jeg jogger mye, men MÅ få inn noe styrketrening også, og siden det i første omgang hvertfall er utelukka for meg å gå i frivektavdelinga, så er dette min eneste mulighet for å få litt ordentlig styrketrening.

Målet mitt er redusert fettprosent :)

Anonym poster: 79c09bbf2a73f9852c6e1779ed88002e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg går på sats da, men tror kanskje det er ganske likt? jeg liker hvertfall den timen veldig godt, jeg trener stort sett spinning og bodypump. føler at eg får trent hele kroppen.

eg synest heller ikke at det var så veldig vannskelig å følge med de første timene, og det er veldig greit å bli forklart hva man skal gjøre og hvordan, særlig for sånne som meg som ikke har for mye erfaring med styrketrening :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodypump er kjempebra synes jeg :) trener også på sats. Det er tøffe timer, så man får virkelig kjørt seg! Start med lette vekter frem til teknikken er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg liker Body Pump veldig godt. Mange synes det er kjedelig, fordi det er så mange repetisjoner. Jeg liker dette jeg da. Da får man tid til å perfeksjonere øvelsene slik at man har større sjangs for å gjøre de riktig. Jeg er ikke innom frivektområdet da jeg kan for lite - foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BodyPumpe er et merkenavn under Les Mills, så er samme program og system uavhengig av trenings senter =) Er en fin kombinasjon av styrke og kondisjon vil jeg påstå, ei ikke super effektivt på den ene eller den andre. Vil alltid være mer effektivt å kjøre rene harde intervall økter og rene styrkeøkter for maksimal effekt. Men er jo et fint alternativ hvis man ønsker noe litt mer sosialt hvor man har en instruktør som presser dere litt, og ikke minst ikke ønsker "kjedelig" vanlig treningsøkter =)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det faktisk ganske bra start til styrketrening mht teknikk. Man står der med speil, med forholdsvis lette vekter og man repeterer mye. Om man selv følger litt med i speilet kan man virkelig få ting godt på plass der og få bra grunnlag.

Så kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker BodyPump veldig godt! Merket framgangen veldig fort i begynnelsen. Har gått over til å trene styrke på egenhånd nå da, men det hjalp meg virkelig til å få inn riktige teknikker. Nå tør jeg faktisk stå i frivektsavdelingen uten å føle meg som en noob!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BodyPumpe er et merkenavn under Les Mills, så er samme program og system uavhengig av trenings senter =) Er en fin kombinasjon av styrke og kondisjon vil jeg påstå, ei ikke super effektivt på den ene eller den andre. Vil alltid være mer effektivt å kjøre rene harde intervall økter og rene styrkeøkter for maksimal effekt. Men er jo et fint alternativ hvis man ønsker noe litt mer sosialt hvor man har en instruktør som presser dere litt, og ikke minst ikke ønsker "kjedelig" vanlig treningsøkter =)

Hvorfor har det ikke noe effekt? Hva er da poenget?

Alternativet er å ikke trene styrke, evt surre litt for meg selv på apparatene..det må da være bedre med en sånn time da?

Og hvis jeg trener kardio i tillegg (løper) (og selvsagt spiser ordentlig), så må da jevnlig body pump bidra til å gjøre kroppen mindre dvask?

Mister jo all motivasjon av at det er ingenting som visstnok har effekt og hjelper om man skal tro på det som leses her på forumet.

Andre steder leser man liksom at "gå trappa hver dag og sykle til jobb" for å gå ned i vekt. Men gjør man en skikkelig innsats og trener og i det hele tatt, nei DET er ikke no vits :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å ikke trene styrke, evt surre litt for meg selv på apparatene..det må da være bedre med en sånn time da?

Og hvis jeg trener kardio i tillegg (løper) (og selvsagt spiser ordentlig), så må da jevnlig body pump bidra til å gjøre kroppen mindre dvask?

Mister jo all motivasjon av at det er ingenting som visstnok har effekt og hjelper om man skal tro på det som leses her på forumet.

Andre steder leser man liksom at "gå trappa hver dag og sykle til jobb" for å gå ned i vekt. Men gjør man en skikkelig innsats og trener og i det hele tatt, nei DET er ikke no vits :P

Tror du misforsto her.

Les det han skriver en gang til du! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du misforsto her.

Les det han skriver en gang til du! :Nikke:

Ja, ser det nå ;)

Men uansett, kan body pump kombinert med f.eks løping ha en god effekt med tanke på vektnedgang og redusert fettprosent? Har selvfølgelig styring på kosten også. Har løpt ganske lenge og det går litt treigt, og overalt anbefales det jo styrke for å booste nedgangen. Så det er derfor jeg må prøve body pump da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det ikke har effekt, men at det ikke har noen større effekt over tid, da variasjon og belastning er nøkkelen til resultat og fremgang. Er et fint alternativ til kondisjons trening, men i lengden vil kroppen tilpasse seg belastningen det har på kroppen og da stagnere. Derfor det med slike timer på lik linje med styrketrening og alt annet er viktig med variasjon i øvelser samt jevnlig øking i belastning for å vinge kroppen til å tilpasse seg på ny. Bodypump er jo veldig mye mer effektivt enn å ta seg en liten sykkeltur eller å gå i trapper i vanlig tempo, så er et bra initiativ, men vil ikke rase ned i vekt av slike timer annet enn det som slipper av vann i starten samt en mulig reduksjon av lagret energi (glykogen lager) i musklaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier ikke at det ikke har effekt, men at det ikke har noen større effekt over tid, da variasjon og belastning er nøkkelen til resultat og fremgang. Er et fint alternativ til kondisjons trening, men i lengden vil kroppen tilpasse seg belastningen det har på kroppen og da stagnere. Derfor det med slike timer på lik linje med styrketrening og alt annet er viktig med variasjon i øvelser samt jevnlig øking i belastning for å vinge kroppen til å tilpasse seg på ny. Bodypump er jo veldig mye mer effektivt enn å ta seg en liten sykkeltur eller å gå i trapper i vanlig tempo, så er et bra initiativ, men vil ikke rase ned i vekt av slike timer annet enn det som slipper av vann i starten samt en mulig reduksjon av lagret energi (glykogen lager) i musklaturen.

Men man øker vel belastning der etterhvert som man klarer mer? Og i kombinasjon med annen trening så kan det vel bli effektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men man øker vel belastning der etterhvert som man klarer mer? Og i kombinasjon med annen trening så kan det vel bli effektivt?

'

Stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Body Pump er sikkert glimrene som en introduksjon til styrketrening. Men etter å ha gått på dette i en tid, ga det meg ingen effekt overhode. Jeg følte bare musklene sved av utmattelse, men jeg ble ikke sterkere. Det er også veldig lite variasjon i øvelsene på Body Pump, - som regel er variasjonen av mer "kosmetisk" art.

Etter at jeg begynte på andre styrketimer med færre repitisjoner, tyngre vekter og langt mer variasjon i øvelsene, merket selv jeg, som ikke er "lett-trent", at jeg ble sterkere. Variasjon er iallefall alfa og omega for min kropp.

Jeg ville absolutt anbefale Body Pump som en start, men med en gang du begynner å få rutinen, skift til annen styrketrening.

Anonym poster: ba812713a3611339b77883cededc2b88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det ble styrete med så mange repetisjoner i full fart, i motsetning til andre synes jeg ikke at det bidrar til god teknikk, det blir heller sånn at mange slenger med vektene for å rekke alle repetisjonene. I tillegg følte jeg personlig at jeg stagnerte og ikke ble sterkere av det. På mitt treningssenter har de heldigvis gruppetrening med styrke i sett (3x10 eller 3x12) og det har vært mye mer effektivt for meg, både mtp teknikk og progresjon.

Anonym poster: d4afbb152628b4187b632b9f652d9a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt og er jo meningen å gradvis øke belastningen, men vil aldri oppnå noe store fremskritt etter man er akklimatisert til den typen trening. Er ypperlig til vedlikeholde men ikke hvis man vil ha mest mulig resultat.

Skal man ha store resultat/effektivt jobbe mot resultat vil fokusert trening gi en vesentlig bedre effekt. Da man kan maksimalisere resultat fra begge typer trening som bodypump har kombinert. Bodypump er jo for all del en veldig bra treningsform, men da må man bruke den/ta den for det den er. Men til å starte med er det en kjempefin måte å komme seg inn på et trenings studio og begynne å lære mer om trening og ikke minst på trent opp formen for en "nybegynner", eventuellt for vedlikehold for de som allerede er trent.

Vil du ha drastiske resultater ville jeg ha satset på intervall trening, enten på tredemølle eller spinningsykkel på trenings studio. Der har de jo ofte intervall gruppetreningsøkter på sinning også, eller bare tatt beina fatt og begynt å løpe i intervall, eventuelt gjøre det i bakke hvis man ville øke belastning og effekt, da får du litt finere stjert også i tillegg =) Og da tatt rene styrke økter noen ganger i uka, begynne forsiktig med apparater, og etterhvert hvis man ble litt seriøs så gå over på løsvekter for å bygge en sterkere støtte musklatur også. Men på styrke biten må man huske at det skal være tungt... Når det ikke er tung lenger må man legge på mer og ikke minst variere fra tid til annen.

Håper dette hjelper på forståelsen din, og ikke skremmer deg. Hiv deg på bodypump og kjør på i utgangspunktet, så kan du gå gradvis over til mer effektive former etterhvert som du er klar for det.

Og igjen, ikke glem, vekta lyger =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For min del var det grusom syretrening. Vil heller anbefale å sette deg litt inn i tung styrketrening.

Anonym poster: c9cb4d5f03cabf4b4ed5fd0ab1556e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

TS - om du trener på Fresh, så test ut Bodytoning også. Niva 3 har høy intensitet og du får en carioøkt ut av dette også. Ingen vekter, bare kroppsvekt.

Synes det er gull å kunne trene en del forskjellige gruppetimer i løpet av uka, for både å lære nye teknikker og for å bli pusha litt og for variasjonen. Og klarer jeg å gå greit ut av timen uten å føle meg pumpa, så tar jeg en runde intervaller etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt og er jo meningen å gradvis øke belastningen, men vil aldri oppnå noe store fremskritt etter man er akklimatisert til den typen trening. Er ypperlig til vedlikeholde men ikke hvis man vil ha mest mulig resultat.

Skal man ha store resultat/effektivt jobbe mot resultat vil fokusert trening gi en vesentlig bedre effekt. Da man kan maksimalisere resultat fra begge typer trening som bodypump har kombinert. Bodypump er jo for all del en veldig bra treningsform, men da må man bruke den/ta den for det den er. Men til å starte med er det en kjempefin måte å komme seg inn på et trenings studio og begynne å lære mer om trening og ikke minst på trent opp formen for en "nybegynner", eventuellt for vedlikehold for de som allerede er trent.

Vil du ha drastiske resultater ville jeg ha satset på intervall trening, enten på tredemølle eller spinningsykkel på trenings studio. Der har de jo ofte intervall gruppetreningsøkter på sinning også, eller bare tatt beina fatt og begynt å løpe i intervall, eventuelt gjøre det i bakke hvis man ville øke belastning og effekt, da får du litt finere stjert også i tillegg =) Og da tatt rene styrke økter noen ganger i uka, begynne forsiktig med apparater, og etterhvert hvis man ble litt seriøs så gå over på løsvekter for å bygge en sterkere støtte musklatur også. Men på styrke biten må man huske at det skal være tungt... Når det ikke er tung lenger må man legge på mer og ikke minst variere fra tid til annen.

Håper dette hjelper på forståelsen din, og ikke skremmer deg. Hiv deg på bodypump og kjør på i utgangspunktet, så kan du gå gradvis over til mer effektive former etterhvert som du er klar for det.

Og igjen, ikke glem, vekta lyger =)

Løper som sagt en del fra før. Og har lest meg til blant annet her at apparater bare er tull:P trodde body pump var styrketrening, derfor jeg tenkte prøve det fordi man bruker vekter. Hvorfor er det annerledes å trene med vekter på den timen enn alene?:P kommer jo ikke bare til å ta en BP time i uka, men gjøre det i tillegg til den løpingen jg allerede holder på med et par tre ganger i uka. Og evt gå på andre timer. Da skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skal gi noen resultater i form av bedre kropp. Har jo ingen ambisjoner om å bli toppidrettsutøver men litt normalt fit. Har god styring på kosten men klarer ikke ligge på bare 1500kcal og velger derfor å øke aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...