Gå til innhold

hvor får man kjøpt gode løpesko?

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Hvor får man kjøpt gode løpesko? Har vært innom g-sport og kjøpt ett par såkalte gode løpesko, men endte opp med betennelse likevel. Det virker som en del av selgerene ikke har peiling, til tross for at de utgir seg for å være profesjonelle. Har noen av dere tips til gode joggesko, fra fysiske butikker? Har endelig kommet i gang med treningen igjen, orker ikke en ny betennelse.

Skrevet

Jeg kjøpte noen på tennis fra Addidas og Nike, veldig fornøyd med begge.

Skrevet

Det er ikke gitt at det er skoene som har foranlediget betennelsen. Kanskje den likevel ville dukket opp og er gjenstridig. Kanskje løper du feil eller åpner for hardt eller for lenge.

I alle tilfeller pleier mange i Oslo å anbefale Löplabbet (Grensen/Majorstua) eller Oslo Sportslager (Torggata).

Skrevet

Hvilken betennelse, beinhinna?

De på G-sport ska jo være bra kursa i det, men kanskje de var ny. Hør på løplabbet, der skal de være eksperter.

Men det som har vært mye i fokus er å kjøpe sko uten demping som produsentene har hatt så mye fokus på nå. Mange mener at det er grunnen til skader.

Nike, Asics og adidas leverer bra sko. Mizuno har noe bra. Så må du også huske på at underlaget har noe å si for skader.

Gjest *Maja*
Skrevet

Løplabbet er bra fordi de finner sko som er perfekte for deg og dine føtter.

• Liker 1
Skrevet

Løplabbet er bra fordi de finner sko som er perfekte for deg og dine føtter.

Tviler på at det er noen empiri som kan understøtte ditt resonnement her. Det er mange forskjellige mennesker som jobber på Löplabbet og de innehar ikke nødvendigvis noen spesialkompetanse annet enn at de er lært opp i fortolkning av hva ulike føtter konvensjonelt skal ha (underpronering, overpronering, plattfot und su weiter). Siden de er en slik nisjeforretning havner de nok høyere på kompetanseskalaen enn den jevne Gresvig-forretning, men det er alikevel neppe slik at skoen du får anbefalt er perfekt.

Gjest bustyvel
Skrevet (endret)

Du er jo ikke garantert null betennelse / andre belastningsskader selv om du har såkalte "gode løpesko". Hvordan du løper, underlaget og andre faktorer kan også være av betydning. Lander du på hælen, har "tunge steg", løper mye på asfalt og har dårlig treningsgrunnlag fra før og starter for hardt, kan betennelsen komme snikende uansett hvor gode sko du har. Google løpeteknikk, og prøv deg frem, kjenn på hvordan du får løpt mest effektivt.

Og jeg er enig i at Löplabbet er the place to go, de kan faget sitt. Mange av de andre selger den modellen de får beskjed om å selge eller den de liker best selv. Eller - som jeg selv gjorde som nyansatt hos XXL - solgte den skoen som stod nærmest meg da kunden spurte...! :fnise: Slike tilfeldigheter er det nok færre av hos Löplabbet, selv om jeg ikke vil kalle dem perfekte.

Edit: Skrivefeil.

Endret av vulpes lagopus
Gjest *Maja*
Skrevet

Tviler på at det er noen empiri som kan understøtte ditt resonnement her. Det er mange forskjellige mennesker som jobber på Löplabbet og de innehar ikke nødvendigvis noen spesialkompetanse annet enn at de er lært opp i fortolkning av hva ulike føtter konvensjonelt skal ha (underpronering, overpronering, plattfot und su weiter). Siden de er en slik nisjeforretning havner de nok høyere på kompetanseskalaen enn den jevne Gresvig-forretning, men det er alikevel neppe slik at skoen du får anbefalt er perfekt.

De filmer tråkket ditt med skoene slik at de kan se at tråkket er fint. På den måten kan en forebygge mye skader ved over/underpronering.

Skrevet

Meget godt sagt!

I tillegg er det verdt å nevne at hele teorien bakom pronasjon er på vaklende grunnlag. Likevel er denne artikkelen kanskje av noe nytte: http://www.friskogfunksjonell.no/beinhinnebetennelse/

Skrevet

Meget godt sagt!

I tillegg er det verdt å nevne at hele teorien bakom pronasjon er på vaklende grunnlag. Likevel er denne artikkelen kanskje av noe nytte: http://www.friskogfu...innebetennelse/

Itte sænt. Det er urovekkende lite som tyder på at samtidens joggesko faktisk gagner kroppen. Demping som konsept f.eks vet vi at har dårlig sannhetsgehalt.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Da blir det nok tur til Løplabbet. Jeg skylder ikke på skoen alene, mulig jeg har dårlig teknikk og lignende i tillegg, men da jeg kjøpte skoene, fikk jeg beskjed om at jeg godt kunne løpe på asfalt og at de skoa skulle være tilpasset det. Venninna mi som fikk anbefalt de samme til trening inne i sal, og en bekjent ble anbefalt de samme skoene til løping på tredemølle, er det ikke forskjell på disse tingene? Og i følge fysioterapeuten min bør de skoene ikke brukes av meg i det hele tatt fordi de ikke har god nok demping. Sier ikke at alle g-sport selgere er sånn, men jeg har veldig dårlig erfaring med de.

AnonymBruker
Skrevet

Her skal du høre. De skoene man kan løpe på asfalt med...

.... Er ikke oppfunnet! Tada!

Slutt å løpe på asfalt, og du skal du aldri får betennelse igjen.

Anonym poster: 3d30f4acec58f8c44f22a348d4c64873

Skrevet

Spiller ingen rolle om du drar til løplappet eller g-sport, de har samme kursing når det kommer til føtter.

Det er mange faktorer som spiller inn på senebetennelse, alt fra om du er skeiv i ryggen, har et langt og et kort ben, om du overpronerer, om du er for svak i muskulaturen, terreng...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...