AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 1. Meg og mannen min venter en pode. Jeg har en pode fra ett tidligere forhold. Han er nå 5 år. Jeg døpte ikke han da han var baby. Vi har bestemt oss for å døpe nykommeren. Jeg vil da at min andre pode skal blir døpt samtidig da. Mannen syntes dette er helt ok. Men det blir ikke rart med tanke på besøk å familie? 2. Jeg ønsker at barna skal få penger til dåpen. Eventuelt at besteforeldre, tanter, onkler og faddere skal da sette penger inn på bank konto til dem som dem kan gi når dem er 18? Hvordan foregår slike ting. Forstår ikke poenget med disse baby sølv tingene. Helt meningsløst etter min mening. Anonym poster: 7649818d828e41d3d18a9d5ed70dd605
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 1. Meg og mannen min venter en pode. Jeg har en pode fra ett tidligere forhold. Han er nå 5 år. Jeg døpte ikke han da han var baby. Vi har bestemt oss for å døpe nykommeren. Jeg vil da at min andre pode skal blir døpt samtidig da. Mannen syntes dette er helt ok. Men det blir ikke rart med tanke på besøk å familie? Jeg synes ikke det blir rart, med mindre de to familiene er i feide på noen måte. I bryllup er det jo vanlig å invitere mange som ikke kjenner hverandre fra før. Anonym poster: 4837171e4e53c3032b80b33e91902e77 1
Eske Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 Jeg synes heller ikke det er rart med felles dåp, men du kan jo ikke akkurat bestemme hva andre skal gi i gaver. For all del, si at dere ønsker penger til en lukket til barna om noen spør, men du kan jo ikke bestemme at alle skal gi penger. 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #4 Skrevet 6. april 2013 Døp gjerne begge på én gang, dersom storfamilien kan samarbeide. Å forlange penger er idiotisk. Du må regne med typiske dåpsgaver. Anonym poster: 844d6d5c26702abdfbd89ff57c52fbf3 3
Miss moneypenny Skrevet 6. april 2013 #5 Skrevet 6. april 2013 Uproblematisk å døpe begge på en gang i mine øyne men å si at dere helst vil ha penger syns jeg blir litt dumt, jeg ville ihvertfall ikke gjort det selv. Er det gutt eller jente? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil altså, jeg tenkte bare jeg kunne si hva som er kjekt med andre dåpsgaver i forhold til kjønn jeg har en gutt og en jente. Jenta har fått smykker, smykkeskrin, bunadssølv (veldig kjekt for det blir svindyrt å kjøpe alt samtidig som bunad). Hun har også fått eventyrsamling, sangbok, og mer. Gutten har fått de samme tingene bortsett fra smykker og smykkeskrin. Vi ble glade for alle dåpsgavene, og ser nytten og tanken bak de alle sammen
Testosteron Skrevet 6. april 2013 #6 Skrevet 6. april 2013 1. Meg og mannen min venter en pode. Jeg har en pode fra ett tidligere forhold. Han er nå 5 år. Jeg døpte ikke han da han var baby. Vi har bestemt oss for å døpe nykommeren. Jeg vil da at min andre pode skal blir døpt samtidig da. Mannen syntes dette er helt ok. Men det blir ikke rart med tanke på besøk å familie? Jeg syns barnedåp i seg selv er rart. Det blir ekstra tydelig når ungen er fem år, for da har han jo forutsetninger for å skjønne litt selv, og hvorfor skal da foreldrene bestemme at han skal gå igjennom et rituale og få et bestemt livssyn? Hvorfor ikke heller la ungene bestemme dette selv når de blir gamle nok til det? 4
Trimsi Skrevet 7. april 2013 #7 Skrevet 7. april 2013 Enig med "Testosteron" her at det er merkelig å melde barnet inn i et kirkesamfunn før det er gammelt nok til å bestemme dette selv. Men har dere som foreldre et sterkt ønske om dette og er kristne, så må dere gjøre det som er riktig for dere. Jeg synes ikke det er rart at dere døper begge barna samtidig, familien rundt må kunne godta det foreldrene gjør for barna og innrette seg deretter. Som dåpsgave er det vanlig å gi en personlig ting fra familie og venner. Dette vil jo være hyggelig for barnet å ha som et minne om handlingen. Vil tro at det å døpe barna betyr så mye for dere at dette er et fint alternativ. Lykke til med planleggingen og med dåpen .
Silfen Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 Er det gutt eller jente? Gutt, hun skriver jo pode.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #9 Skrevet 7. april 2013 For meg høres dette ut som en hybrid mellom dåp og konfirmasjon, altså en fest som påskudd for å fylle opp barnets sparekonto. Det blir helt feil i min bok. Jeg vil gi mine barn en navnefest istedet for dåp, fordi verken jeg eller samboeren er kristne. Og da gjør vi det for å ha en hyggelig markering og samle nærmeste familie og nære venner, på en måte for å ønske den lille "velkommen inn i familien" på en litt mer formell måte. Hva folk vil gi i gave - og om de vil gi gave i det hele tatt - er fullstendig opp til dem. Får barna penger så går de inn på en sparekonto, får de gjenstander så tas disse godt vare på sånn at barnet har et minne for livet og får de ingenting så har vi bildene og minnene fra navnefesten som for oss er det viktigste. At andre har andre ting de vektlegger ved dåp/navnefest legger jeg meg vanligvis ikke opp i (noen gjør det av religiøs overbevisning, noen gjør det for å følge tradisjoner osv), men når fokuset blir at foreldrene ser ut til å gjøre dette ut fra økonomiske forventninger så synes jeg det blir feil. Anonym poster: 15a67c4238f13b2836c98fac0f89c689 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå