Ghost Hunter Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 Får man strammere kropp av å jogge, eller er det kun maten som avgjør? Sett at jeg spiser 2000 kalorier en dag. Noe som var dumt, for jeg skulle ligge på 1500 kalorier. Jeg trener til jeg har forbrent da 500 kalorier. Har det da gått opp i opp? Eller er treningen "bortkastet" sånn for å gå ned i vekt / minske cm rundt midjen? Hvor mye burde man trene for å få resultater fort? Tenker å ned 5 kilo. Godt mulig mer om det ikke er magen og rompa som forsvinner først. For det er de områdene som plager meg... Jeg vil ikke på noen sultekur (vært der, gjort det...) og tenker å ligge på 1500 kalorier. Ikke mindre. Jeg vil heller satse på TRENING for å gå ned i vekt. Hvor mye burde jeg da trene pr dag? (kan fint trene hver dag) har en ok form. Ikke verdens beste kondis, men det kommer seg. Trener jevnlig og har gjort det i noen år. Men kostholdet har vært opp og ned. Er derfor jeg ikke vil på noen dietter eller annet, men leve med normal mat som også betyr pasta osv... Så altså, kan jeg satse på å gå ned "de siste kiloene" (har vært noe større før, gått ned i vekt ved å spise en del mindre, stabil vekt nå) ved å trene? Og så klart spise normalt. Men ikke noen diett osv?
Gjest *Maja* Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 Det er riktig som de skrev at om en skal ha 1500 kalorier for å gå ned i vekt, men spiser 2000 så går det opp i opp om du brenner bort 500 kalorier på trening Det er kalori inn/ut som avgjør om du går ned i vekt. Trening hjelper deg å brenne ekstra kalorier så du f.eks kan spise mer. Ellers går trening kun på å forme kroppen, gjøre den sterkere og sunnere.
Quilliam Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 (endret) Om vi tar utgangspunkt at du har 100% balansert kosthold nå, altså at du ikke går opp i vekt og ikke går ned i vekt. Så må du jogge i ca. 60 timer (veldig røff matte siden jeg ikke vet noe om din vekt og hvor fort du jogger osv.) mer enn du vanligvis hadde gjort uten å spise noe mer enn du vangligvis spiser for å gå ned 5 kilo. Så om du jogger 0 timer hver dag nå, så må du jogge 1 time hver dag i 2 måneder for å gå ned 5 kg, uten å øke matinntaket. (Som sagt, veldig røff matte) Endret 6. april 2013 av Kajalle
Athene Skrevet 6. april 2013 #4 Skrevet 6. april 2013 Når du regner på kalorier inn og kalorier ut, lønner trening seg lite i forhold til endret matinntak. Likevel er jeg av den mening at trening er avgjørende for å vedlikeholde en sunn kroppsvekt på enklest mulig måte, da trening har en rekke effekter utover det rene kaloriregnestykket. Det trening gir meg er - Stram kropp (de som spiser lite og er tynne på grunn av det havner ofte i kategorien "blekfete" år de når en viss alder, de må også være veldig restriktive med kaloriinntak). - Godt humør - Bedre konsentrasjon - Regelmessig og god nattesøvn - Virker regulerende på apetitten (får mer lyst på sunn mat, og mindre cravings etter fett og søtt) 1
Supraspinatus Skrevet 6. april 2013 #5 Skrevet 6. april 2013 Hva trening gjør: - Bedrer insulinsensitiviteten som gir mindre svingninger og bedre opptak av glukose med mindre insulin. - Det stimulerer andre også hormoner, og synteser som bidrar til både anabolisme (oppbyggende prosesser) og katabolisme (nedbrytende prosesser). - Det reduserer stress. - Økt oksygenopptak gjør at du kan jobbe hardere med mindre opplevd arbeid. - Sterkere muskler gjør det samme arbeidet lettere. - Trening er en utmerket sosial bro. - Trening gir mestringsfølelse. Hva trening ikke gjør: - Trening gjør deg ikke tynn. Det er en observert korrelering mellom kroppsvekt og dem som trener mye. Det sier ingenting om kausalitet. Det betyr at det er like sannsynlig at en er tynn fordi man trener som at man trener fordi man er tynn. - Du blir ikke rik av å trene. Men den samme observasjonen kan gjøres her: Det er flere velstående som trener, enn ikke velstående. Trener fordi man er rik vs. rik fordi man trener. (Hvile)energiforbruket reguleres ut i fra inntak og aktivitet. Det betyr at dersom du spiser mindre vil kroppen forbrenne mindre. Spiser du mer vil den forbrenne mer. Derfor kan man ikke si at "det bare er å trekke fra 500kcal eller trene 500kcal mer" og forvente at en skal gå ned i vekt tilsvarende 500kcal fettmasse! Dette er et veldig, veldig viktig poeng! Det er derfor jeg i det hele tatt er opptatt av lavkarbo. Det viser at det gir en respons som spontant reduserer energiinntaket ubevisst, uten at man opplever en like stor reduksjon i hvileforbruket. Til slutt i livet er det de basale behovene som styrer vår adferd. Sult, tørste, tretthet, libido, etc. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #6 Skrevet 6. april 2013 Hva trening gjør: - Bedrer insulinsensitiviteten som gir mindre svingninger og bedre opptak av glukose med mindre insulin. - Det stimulerer andre også hormoner, og synteser som bidrar til både anabolisme (oppbyggende prosesser) og katabolisme (nedbrytende prosesser). - Det reduserer stress. - Økt oksygenopptak gjør at du kan jobbe hardere med mindre opplevd arbeid. - Sterkere muskler gjør det samme arbeidet lettere. - Trening er en utmerket sosial bro. - Trening gir mestringsfølelse. Hva trening ikke gjør: - Trening gjør deg ikke tynn. Det er en observert korrelering mellom kroppsvekt og dem som trener mye. Det sier ingenting om kausalitet. Det betyr at det er like sannsynlig at en er tynn fordi man trener som at man trener fordi man er tynn. - Du blir ikke rik av å trene. Men den samme observasjonen kan gjøres her: Det er flere velstående som trener, enn ikke velstående. Trener fordi man er rik vs. rik fordi man trener. (Hvile)energiforbruket reguleres ut i fra inntak og aktivitet. Det betyr at dersom du spiser mindre vil kroppen forbrenne mindre. Spiser du mer vil den forbrenne mer. Derfor kan man ikke si at "det bare er å trekke fra 500kcal eller trene 500kcal mer" og forvente at en skal gå ned i vekt tilsvarende 500kcal fettmasse! Dette er et veldig, veldig viktig poeng! Det er derfor jeg i det hele tatt er opptatt av lavkarbo. Det viser at det gir en respons som spontant reduserer energiinntaket ubevisst, uten at man opplever en like stor reduksjon i hvileforbruket. Til slutt i livet er det de basale behovene som styrer vår adferd. Sult, tørste, tretthet, libido, etc. Det finnes jo ganske mange som klarer å gå ned i vekt uten å spise lavkarbo. Det du skriver her utelukker jo den muligheten. Anonym poster: 7961634b40b5ad39830774b8eb1fcc60 1
Gjest fry Skrevet 6. april 2013 #7 Skrevet 6. april 2013 Det strider mot ganske mange menneskelige egenskaper å være sulten når det finnes uhorvelig mange fristelser og stor tilgjengelighet på energitett mat. I så måte er det ingen overraskelse at så få klarer å leve etter prinsippet "spise mindre, bevege seg mer" når de skal redusere fettmasse. Mennesket er notorisk dårlig til å beregne matinntak og "glemmer" gjerne hva de har spist (ref. studier med overvektige som skulle overvåke dette selv). Det vi kaller trening er egentlig den grunnleggende aktiviteten som hver dag sørget for at vi klarte å tilkjempe oss nok mat (nedfelle byttedyr, bevege oss til steder hvor det er tilgjengelighet på føde, utholdenhetsjakt, etc) historisk sett. Å ikke trene er således fundamentalt umenneskelig?
Supraspinatus Skrevet 6. april 2013 #8 Skrevet 6. april 2013 Det finnes jo ganske mange som klarer å gå ned i vekt uten å spise lavkarbo. Det du skriver her utelukker jo den muligheten. Anonym poster: 7961634b40b5ad39830774b8eb1fcc60 Nei, nei! Det var ikke meningen. Jeg mener ikke at lavkarbo er eneste vei til vektnedgang, men jeg tror det er den som flest vil klare lettest. All vektnedgang handler fysisk om det samme (stimulere større bruk av fettreserver enn innlagring), forskjellen er at hvis man spiller på lag med hormonene så er det lettere. Det er selvsagt ikke alle som trives med en slik diett. Det må jeg bare respektere.
Ghost Hunter Skrevet 7. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2013 Jeg begynner å få mindre respekt for trening Men er jo bra for helsen generelt da, så er vel bare å fortsette. Men ligger jeg på 1500 kalorier så er ikke det for mye? Lavkarbo kan jeg bare drite i. Høres negativ ut nå, men er ikke verdt forsøket et gang. Da måtte jeg levd på kun grønnsaker (spiser ikke kjøtt...) og det kan jeg si med en gang at jeg ikke klarer, eller ønsker. Åå, jeg som hadde slått meg til ro med at det er "kalori inn og ut" og "en kalori er en kalori" så måtte jeg spørre om noe annet igjen og nok en gang sitter jeg her dumt som et brød X) Det er jo litt rart? At det er så mange forskjellige meninger om hva som er riktig osv. Hva er egentlig svaret? Finnes det eller er det kanskje forskjellig fra menneske til menneske? lol, nei mener ikke at bamsemums er sunt for meg og usunt for fry, og at eple er sunt for fry men usunt for meg og supraspinatus, mens ab ikke tåler gulrøtter eller krokodille-smågodt, hehe Men liksom at om noen trives med lavkarbo så er jo det fint for dem. Men sånne som meg må finne en annen måte. Men det er lavkalori som gjelder for alle? Skjønner ikke hvordan f.eks en som spiser lavkarbo kan f.eks spise 3000 kalorier pr dag mens en som lever på karbohydrater bare kan spise 1500 f.eks? Gir jo ingen mening? Mange av de der store folka i Amerika osv lever jo på fett omtrent, men er allikevel farlig overvektige. Men de spiser vel kanskje mye annet ved siden av også da... Nei, kosthold er ikke til å bli klok på. Kunne gjort det så enkelt å sagt til meg selv at jeg skal spise sunt, litt usunt og trene, altså helt vanlig. Men i og med at jeg ønsker å ned noen kg så kan jeg ikke kun slå meg til ro med den tanken der... Dessuten spiser jeg forholdvis usunt... Det skal gjøres noe med. Jeg spiser grønnsaker hver dag, men hva hjelper det når jeg også spiser smågodt hver dag liksom.
Athene Skrevet 7. april 2013 #10 Skrevet 7. april 2013 Jeg trur den feilen mange gjør er at de overtenker dette med kosthold, trening og vekt. De stapper i seg, for så å gå på lavkalori, for så å trene mye, for så å prøve lavkarbo. Og kaster bort så mye tid og energi på å prøve å få en annen kropp en det de har. Og alle endringene gjør egentlig vondt verre, kroppen blir forvirret og tviholder på fettet. Selv har jeg noen enkle regler. Nummer en er mye bevegelse, både treningsøkter og bevegelse i hverdagen. Videre spiser jeg lite halvfabrikata, og holder meg til rene proteiner og grønnsaker. Uten å være fanatisk, har jeg lyst på noe spiser jeg det. Jeg skiller mellom emosjonell sult og fysisk sult (stapper ikke meg forran TVen). Jeg spiser når jeg er passe sulten, ikke når jeg er skrubbsulten. Og jeg sørger for porsjonskontroll, jeg spiser til jeg er passe mett.
Løvetanten Skrevet 7. april 2013 #11 Skrevet 7. april 2013 (endret) Trening er helt supert, og jeg hadde ikke hatt det like bra om jeg ikke hadde trent. Treningen gir meg en boost, det former kroppen, det gir selvtillit, det gir meg overskudd og god helse. Jeg fikk ikke strammere kropp av å løpe, men kun etter kort tid med vekter så fikk jeg strammet det jeg ville stramme. Nå bygger jeg videre, og har så og si kuttet ut all cardio. Har litt sprintøkter nå og da, men det prioriteres ikke. "Hverdagsaktivitet" høres så fint ut, men det er ikke lett å få alt det til å skulle gå opp. Jeg har ikke tid til noen "hverdagsaktivitet" mellom 6-18, for da er det unger, jobb, butikken, middag... Så er det kanskje noe møter på kvelden, eller noen som skal kjøres et sted eller to, hjelp til lekser osv. Klokka 9-10 om kvelden roer det seg, og ikke f om jeg da rigger meg til for litt trim. Så min hverdagsaktivitet er ikke nødvendigvis noe å skryte av, og den blir i beste fall veldig ad hoc. Derfor har jeg lagt inn faste treningsøkter i timeplanen min. Mat er enkelt og greit, for jeg spiser det jeg spiser og stopper når jeg er mett. Teller ingenting, veier ingenting, har ingen cravings. Jeg er ikke på diett. Jeg merker at når kroppen min får den maten jeg mener en menneskekropp er skapt for så møter man en matchvekt og holder seg der, og dietter og kurer er helt unødvendig. Endret 7. april 2013 av Løvetanten
Redbull Skrevet 7. april 2013 #12 Skrevet 7. april 2013 Poenget med lavkarbo er jo at du blir så mett av fettet at du orker ikke spise mye. Så det blir jo på en måte lavkalori. På det "verste" spiste jeg 1 eller 2 måltid til dagen på lavkarbo, orka ikke mer. Var mett hele dagen.
Supraspinatus Skrevet 7. april 2013 #13 Skrevet 7. april 2013 (endret) Jeg begynner å få mindre respekt for trening Men er jo bra for helsen generelt da, så er vel bare å fortsette. Men ligger jeg på 1500 kalorier så er ikke det for mye? Lavkarbo kan jeg bare drite i. Høres negativ ut nå, men er ikke verdt forsøket et gang. Da måtte jeg levd på kun grønnsaker (spiser ikke kjøtt...) og det kan jeg si med en gang at jeg ikke klarer, eller ønsker. Åå, jeg som hadde slått meg til ro med at det er "kalori inn og ut" og "en kalori er en kalori" så måtte jeg spørre om noe annet igjen og nok en gang sitter jeg her dumt som et brød X) Det er jo litt rart? At det er så mange forskjellige meninger om hva som er riktig osv. Hva er egentlig svaret? Finnes det eller er det kanskje forskjellig fra menneske til menneske? lol, nei mener ikke at bamsemums er sunt for meg og usunt for fry, og at eple er sunt for fry men usunt for meg og supraspinatus, mens ab ikke tåler gulrøtter eller krokodille-smågodt, hehe Men liksom at om noen trives med lavkarbo så er jo det fint for dem. Men sånne som meg må finne en annen måte. Men det er lavkalori som gjelder for alle? Skjønner ikke hvordan f.eks en som spiser lavkarbo kan f.eks spise 3000 kalorier pr dag mens en som lever på karbohydrater bare kan spise 1500 f.eks? Gir jo ingen mening? Mange av de der store folka i Amerika osv lever jo på fett omtrent, men er allikevel farlig overvektige. Men de spiser vel kanskje mye annet ved siden av også da... Nei, kosthold er ikke til å bli klok på. Kunne gjort det så enkelt å sagt til meg selv at jeg skal spise sunt, litt usunt og trene, altså helt vanlig. Men i og med at jeg ønsker å ned noen kg så kan jeg ikke kun slå meg til ro med den tanken der... Dessuten spiser jeg forholdvis usunt... Det skal gjøres noe med. Jeg spiser grønnsaker hver dag, men hva hjelper det når jeg også spiser smågodt hver dag liksom. Altså det går an å ha et sunt kosthold med karbohydrater også. Uten at en trenger å telle energien. De klarer jo fint å holde seg vektstabile, og slanke, i jeger-samler-samfunn der de spiser mest karbohydrater. Det som er den store forskjellen fra vestlig kosthold er at de ikke spiser noe prosessert mat, null sukker og ingen raffinering av karbohydratkildene som stortsett er frukt, rotfrukter og noen ganger ris. Jeg tror at dersom man spiser mat uten innholdsfortegnelse som ikke er tuklet med så klarer kroppen å vite når den er mett. Forutsatt at man er i hormonell balanse. (Ikke insulin/leptin-resistent som mange overvektige er). Og trening er viktig om du ikke beveger deg mye til vanlig, men det er absolutt ikke livsnødvendig. Man ser jo mange steder i verden der de ikke trener i det hele tatt, likevel er de i god form. Det er den sedate livsstilen man lett får med TV og smågodt som ikke er så bra. Endret 7. april 2013 av Supraspinatus
Athene Skrevet 7. april 2013 #14 Skrevet 7. april 2013 "Hverdagsaktivitet" høres så fint ut, men det er ikke lett å få alt det til å skulle gå opp. Jeg har ikke tid til noen "hverdagsaktivitet" mellom 6-18 Det er lettere enn man trur. Jeg gjennomfører det jeg kaller "hverdagsaktivitet" som følger - Jeg går 7 etasjer med trapper to ganger om dagen, jeg går en tur med arbeidskollegaer i lunsjen 2-3 ganger i uka, jeg går i stedet for å ta bilen når møtet jeg skal i er under 30 minutter unna, jeg har fått satt opp heve/senkepult på kontoret mitt og står en del og jobber. Og beveger meg generelt hver gang jeg har en mulighet til det. Ikke alt dette er mulig for alle. Men om man tenker seg om er det mange muligheter for å være aktiv i en stillesittende hverdag.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #15 Skrevet 7. april 2013 Nei, nei! Det var ikke meningen. Jeg mener ikke at lavkarbo er eneste vei til vektnedgang, men jeg tror det er den som flest vil klare lettest. All vektnedgang handler fysisk om det samme (stimulere større bruk av fettreserver enn innlagring), forskjellen er at hvis man spiller på lag med hormonene så er det lettere. Det er selvsagt ikke alle som trives med en slik diett. Det må jeg bare respektere. Ja, mange mener lavkarbo er lettest, men det forutsetter at man liker den type mat! Og det forbauser meg at så mange kvinner liker det, fordi jeg er av den oppfatning at kvinner ofte foretrekker mer karbohydratrik mat i forhold til menn. Selv heller jeg vel mer til lav GI, - eller dvs. ofte uraffinert naturlig mat. Og hadde det ikke hatt konsekvenser tror jeg at jeg kunne ha spist snop dagen lang. Jeg skulle gjerne ha prøvd lavkarbo for moro skyld, men som ikke-kjøttspisende og ikke spesielt glad i fet mat, skjønner jeg ikke helt hva jeg kunne spise som jeg ville like. (Ny AB i tråden.) Anonym poster: 85746aa2e89d45fab7c4037e00f33e65
Supraspinatus Skrevet 7. april 2013 #16 Skrevet 7. april 2013 (endret) Ja, mange mener lavkarbo er lettest, men det forutsetter at man liker den type mat! Og det forbauser meg at så mange kvinner liker det, fordi jeg er av den oppfatning at kvinner ofte foretrekker mer karbohydratrik mat i forhold til menn. Selv heller jeg vel mer til lav GI, - eller dvs. ofte uraffinert naturlig mat. Og hadde det ikke hatt konsekvenser tror jeg at jeg kunne ha spist snop dagen lang. Jeg skulle gjerne ha prøvd lavkarbo for moro skyld, men som ikke-kjøttspisende og ikke spesielt glad i fet mat, skjønner jeg ikke helt hva jeg kunne spise som jeg ville like. (Ny AB i tråden.) Anonym poster: 85746aa2e89d45fab7c4037e00f33e65 Jeg tror vi er flere som har det slik! Jeg tror det med kjøtt og fet mat for mange er en vane. Jeg likte heller ikke fet mat før. Det har endret seg betraktelig. Mange velger dog å ikke prøve å endre vanene sine og det får være deres valg. Jeg er sterk tilhenger av at alle må få velge selv. Jeg ønsker bare at man tar valget sitt med så mye kunnskap som mulig. Jeg kjenner også godt til vanskeligheten med å prøve lavkarbo til personer som ikke liker kjøtt. For kuriositetens skyld kan jeg nevne at Lege Sofie Hexeberg, kjent lavkarbolege, var vegetarianer før. Endret 7. april 2013 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #17 Skrevet 7. april 2013 Jeg tror vi er flere som har det slik! Jeg tror det med kjøtt og fet mat for mange er en vane. Jeg likte heller ikke fet mat før. Det har endret seg betraktelig. Mange velger dog å ikke prøve å endre vanene sine og det får være deres valg. Jeg er sterk tilhenger av at alle må få velge selv. Jeg ønsker bare at man tar valget sitt med så mye kunnskap som mulig. Jeg kjenner også godt til vanskeligheten med å prøve lavkarbo til personer som ikke liker kjøtt. For kuriositetens skyld kan jeg nevne at Lege Sofie Hexeberg, kjent lavkarbolege, var vegetarianer før. Jeg har vel også innerst inne problemer med å bli overbevist om at store mengder fet mat ikke er usunt, - selv om det skulle komme fra naturlige og sunne kilder. (Jeg var nok oppvokst i feil 10-år.) Anonym poster: 85746aa2e89d45fab7c4037e00f33e65
Løvetanten Skrevet 8. april 2013 #18 Skrevet 8. april 2013 Jeg har vel også innerst inne problemer med å bli overbevist om at store mengder fet mat ikke er usunt, - selv om det skulle komme fra naturlige og sunne kilder. (Jeg var nok oppvokst i feil 10-år.) Anonym poster: 85746aa2e89d45fab7c4037e00f33e65 Det er mange som har det sånn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå