AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 Har ei god venninne som har blitt plaget de siste ukene. Plagingen har vært så alvorlig at den har blitt politianmeldt. Hun har klaget til de hun kan klage til (som kan stoppe det), men ingen gjør noe. Så jeg bestemte meg for å ta saken i egne hender, og skrev en balansert, men ganske bestemt melding der jeg forklarte konsekvensene av det han drev med (mobberen). Han ble rasende og klikket på min venninne. Venninnen min har nå sendt meg en melding på Facebook der hun skriver at han har sagt at han som plager henne også er dritsur på meg. Får også feeling av at hun ikke er blid, siden meldinga var ganske "sur." Har hun grunn til å bli sur? Jeg spurte om jeg skulle sende meldingen, da sa hun "Ja, hm, kanskje det." Til info: nei, vi er ikke 19, vi er over 25 begge to. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 (endret) ...her ble det litt feil Endret 6. april 2013 av Funky Punk 1
Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 Kanskje hun er redd for at du skal oppleve det samme, eller kanskje hun ikke liker at andre blander seg inn bak hennes rygg (ikke sikkert hun trodde du skulle gjøre det...hadde jo ikke fått et klart svar på det akkurat) Bare forklar at du gjorde det i beste mening og at du håper at hun ikke er sur på deg. Også holder du deg unna og heller gir uttrykk for at dersom hun trenger din hjelp så kan du stille opp.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #4 Skrevet 6. april 2013 Kanskje hun er redd for at du skal oppleve det samme, eller kanskje hun ikke liker at andre blander seg inn bak hennes rygg etc. Bare forklar at du gjorde det i beste mening og at du håper at hun ikke er sur på deg. Også holder du deg unna og heller gir uttrykk for at dersom hun trenger din hjelp så kan du stille opp. Har hatt mange laange samtaler med henne, og vi har snakket om alt fra å få min far som er advokat til å få en av de advokatfullmektige i firmaet hans til å sende en melding til denne personen og forklare de juridiske konsekvensene (altså, hyre vedkommende.) Syntes det ble litt overkill (selv om det forhåpentligvis kunne skremt vedkommende) så da jeg kom med forslaget "Jeg kan snakke med samboeren min som kan litt om dette", sa hun "Hm, ja", og var veldig interessert. Hun har klaget mye over at hun ikke får hjelp noen steder, verken av de som er ansvarlige for plattformen hvor dette pågår eller av politiet (som sa at det mest sannsynlig ikke er alvorlig nok.) Kommer ikke til å gjøre noe mer, vedkommende vet uansett ikke mitt fulle navn, så meg får han ikke gjort noe. Sendte meldingen på en måte som gjør at han ikke finner ut av det hele og fulle navnet mitt. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #5 Skrevet 6. april 2013 Har hatt mange laange samtaler med henne, og vi har snakket om alt fra å få min far som er advokat til å få en av de advokatfullmektige i firmaet hans til å sende en melding til denne personen og forklare de juridiske konsekvensene (altså, hyre vedkommende.) Syntes det ble litt overkill (selv om det forhåpentligvis kunne skremt vedkommende) så da jeg kom med forslaget "Jeg kan snakke med samboeren min som kan litt om dette", sa hun "Hm, ja", og var veldig interessert. Hun har klaget mye over at hun ikke får hjelp noen steder, verken av de som er ansvarlige for plattformen hvor dette pågår eller av politiet (som sa at det mest sannsynlig ikke er alvorlig nok.) Kommer ikke til å gjøre noe mer, vedkommende vet uansett ikke mitt fulle navn, så meg får han ikke gjort noe. Sendte meldingen på en måte som gjør at han ikke finner ut av det hele og fulle navnet mitt. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be Med hyre vedkommende mente jeg altså hyre advokatfullmektigen. Herregud, jeg skriver som ei full kråke i dag! TS Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #6 Skrevet 6. april 2013 Men du vet ikke at hun er sur? Du bare tolket en skriftlig melding. Kan jo hende at hun ikke er sur i det hele tatt
Strixvaria Skrevet 6. april 2013 #7 Skrevet 6. april 2013 Utakknemlig venninne. Dersom dette er så ille som det høres ut, så burde hun jo bli glad for at hun har ei venninne som bryr seg nok til å si ifra! Det jeg lurer mer på er hvorfor hun ikke har blokkert dette mennesket dersom han er så ekkel; hvorfor ikke slette nr. hans og blokkere han på tlf, mail og Facebook? Hvorfor ha noe med han å gjøre i det hele tatt? Jeg skjønner meg ikke på sånne folk. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #8 Skrevet 6. april 2013 Men du vet ikke at hun er sur? Du bare tolket en skriftlig melding. Kan jo hende at hun ikke er sur i det hele tatt Utakknemlig venninne. Dersom dette er så ille som det høres ut, så burde hun jo bli glad for at hun har ei venninne som bryr seg nok til å si ifra! Det jeg lurer mer på er hvorfor hun ikke har blokkert dette mennesket dersom han er så ekkel; hvorfor ikke slette nr. hans og blokkere han på tlf, mail og Facebook? Hvorfor ha noe med han å gjøre i det hele tatt? Jeg skjønner meg ikke på sånne folk. Takk for svar, kan ikke si så mye om utdypende om konflikten, men skal prøve å forklare kort (og forhåpentligvis forståelig): Ja, det er bare en skriftlig melding, men dette er ei god venninne av meg, jeg vet hvordan hun uttrykker seg, og hun bruker vanligvis ikke utropstegn, og i omtrent alt hun skriver flyter det over av smileys. I denne meldingen var det ikke en eneste smiley. Siden jeg ikke kan sitere meldingen må jeg bare si at jeg håper du tar mitt ord på at noen ganger kan man tolke en stemning, selv utifra få linjer. Jeg sendte like etterpå et: "Oi, det var leit å høre. Beklager virkelig hvis jeg gjorde noe jeg ikke burde"-svar, men har ikke fått svar på det selv om jeg ser at hun har lest meldingen. Det som er greia er at han har mange måter å kontakte henne på, og når han ikke kontakter henne, sprer han (på en måte) trusler via andre. Jeg vet ikke hva hun har blokkert, men jeg vet at hun har blokkert ham fra telefonen iallfall. På Facebook har han laget seg ny account (det gjør han stadig vekk), sikkert derfor han fikk sendt henne melding? Kan ikke svare på så mange av de andre spørsmålene du stiller, siden jeg ikke er i hennes sko, men jeg har inntrykk av at hun har prøvd å kutte ham ut og blokkere ham så langt det er teknisk mulig. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #9 Skrevet 6. april 2013 Ville ikke lagt så mye i det jeg. Dårlig dag, sliten osv kan gjøre at man blir litt kort og brutal når man skriver. Dette høres jo ut som en slitsom situasjon også. Så ikke tenk mer over det, la henne få litt tid også skal du se at hun sikkert har glemt hele greia når dere treffes igjen
Strixvaria Skrevet 6. april 2013 #10 Skrevet 6. april 2013 Jeg skjønner hva du mener - det er fullt mulig å tolke skriftlige meldinger, spesielt når det gjelder folk som bruker mye smilefjes, hjerter og sånne ting. Da merker man fort at noe er i ulage. Synes det er en utrolig teit reaksjon - jeg ser for meg at dette har pågått en stund jfr. det du har fortalt, at dere har diskutert hvordan dere kan få dette krypet til å holde opp og til og med gått til politiet (og da skal det være ganske ille), og når du sender ham en melding, og han faktisk reagerer (dette hadde jo vært en gylden mulighet for dere til å bli kvitt ham på) så velger hun å 'ta hans parti', og blir sur på DEG - why?? Hva er greia her? Det er ikke slik at hun kanskje liker denne oppmerksomheten litt mer enn hun vil innrømme, da? For meg høres det faktisk litt sånn ut. Hvis hun virkelig vil ha ham ut av livet sitt og ingenting annet fungerer, så må hun rett og slett slutte å svare ham - han må behandles som luft. Hun trenger ikke å lese meldingene han sender, ikke svare når han ringer eller sender sms, mailer osvosv.; da blir det ikke like moro for ham lenger heller. Og mange av disse som er sjuke i hodet (for det er jo det de er, disse ekle menneskene) nyter det å få en reaksjon, å vite at de kan kontrollere en, på en måte. Når man da tar fra dem kontrollen ved å ikke anerkjenne dem, vil de først bli rasende, truende osvosv., men hvis man klarer å fortsette å ignorere dem, vil det ofte bli slutt, for da er det ikke noe moro lenger. Venninna di høres ganske spesiell ut, om jeg kan være så frekk at jeg sier det..
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #11 Skrevet 6. april 2013 Ville ikke lagt så mye i det jeg. Dårlig dag, sliten osv kan gjøre at man blir litt kort og brutal når man skriver. Dette høres jo ut som en slitsom situasjon også. Så ikke tenk mer over det, la henne få litt tid også skal du se at hun sikkert har glemt hele greia når dere treffes igjen Jeg skjønner hva du mener - det er fullt mulig å tolke skriftlige meldinger, spesielt når det gjelder folk som bruker mye smilefjes, hjerter og sånne ting. Da merker man fort at noe er i ulage. Synes det er en utrolig teit reaksjon - jeg ser for meg at dette har pågått en stund jfr. det du har fortalt, at dere har diskutert hvordan dere kan få dette krypet til å holde opp og til og med gått til politiet (og da skal det være ganske ille), og når du sender ham en melding, og han faktisk reagerer (dette hadde jo vært en gylden mulighet for dere til å bli kvitt ham på) så velger hun å 'ta hans parti', og blir sur på DEG - why?? Hva er greia her? Det er ikke slik at hun kanskje liker denne oppmerksomheten litt mer enn hun vil innrømme, da? For meg høres det faktisk litt sånn ut. Hvis hun virkelig vil ha ham ut av livet sitt og ingenting annet fungerer, så må hun rett og slett slutte å svare ham - han må behandles som luft. Hun trenger ikke å lese meldingene han sender, ikke svare når han ringer eller sender sms, mailer osvosv.; da blir det ikke like moro for ham lenger heller. Og mange av disse som er sjuke i hodet (for det er jo det de er, disse ekle menneskene) nyter det å få en reaksjon, å vite at de kan kontrollere en, på en måte. Når man da tar fra dem kontrollen ved å ikke anerkjenne dem, vil de først bli rasende, truende osvosv., men hvis man klarer å fortsette å ignorere dem, vil det ofte bli slutt, for da er det ikke noe moro lenger. Venninna di høres ganske spesiell ut, om jeg kan være så frekk at jeg sier det.. Takk for svar:) Funky: Jepp, skal følge rådet ditt. Synes bare det er synd at denne kjipe idioten skal ødelegge så mye for henne, og nå også for meg. Strivixa: Skjønner at du kan tolke det sånn, nå har jeg ikke skrevet alt om denne situasjonen fordi det er veldig lett igjenkjennelig hvis jeg legger ut all info, men nei, hun er ikke sånn du beskriver (selv om jeg ser av det jeg skriver her at det lett kan tolkes sånn.) Jeg fikk vite om det da hun ble mobbet første gang, for noen uker siden forandret hun totalt atferd, og da vi var på kafé sammen en dag så jeg at hun ikke hadde det bra. Spurte og gravde, måtte holde på lenge før jeg fikk vite at idioten hadde begynt igjen. Hun ville ikke snakke så mye om det da, men senere den kvelden fikk hun videreformidlet noe helt sykt som gjorde at vi dro til politiet neste dag (jeg anmeldte ikke, men satt utenfor og ventet på henne som støtte.) Dette var like før påske, og det har fortsatt i påska. Det er også en annen person involvert (kan ikke forklare dette uten at han forstår det om han skulle lese det), men ja... komplekse greier er det uansett. Tror absolutt ikke at hun nyter det, jeg er den eneste som har fått høre om det i venninnegjengen. Det jeg kan være enig i er at hun reagerer litt sært på ting, har sett det før, men vet det har en sammenheng med at hun sliter med depresjoner og er veldig usikker på seg selv. Takk for at du har svart. Godt å høre at jeg ikke har tabbet meg helt ut, selv om jeg nå selvfølgelig angrer masse på at jeg skrev den dumme meldinga. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. april 2013 #12 Skrevet 6. april 2013 (endret) Hvorfor kan ikke politiet gjøre noe? Dere må gå igjen med den nye mobbingen, skaffe besøksforbud og at han ikke kan kontakte henne. Om han bryter den igjen, må dere gå til de tafatte politifolkene igjen. Hun burde sørge for at beskjedene hans aldri når frem via andre. Skjult telefonnr, skjult facebook, slette mailen og få ny osv. Endret 6. april 2013 av Evilposelos
Gjest Trolltausa Skrevet 6. april 2013 #13 Skrevet 6. april 2013 Jeg liker ikke at andre skal "ordne opp" på mine vegne, fordi min erfaring er at konsekvensen ofte blir at problemet eskalerer av slike innblandinger. Hun har anmeldt saken, og har sikkert fått beskjed fra politiet om å ignorere meldingene hans. Du valgte å sende en melding på hennes vegne - han ble provosert, og problemet eskalerte for henne. Jeg skjønner godt at hun ikke likte det. 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #14 Skrevet 6. april 2013 Hvorfor kan ikke politiet gjøre noe? Dere må gå igjen med den nye mobbingen. Jeg liker ikke at andre skal "ordne opp" på mine vegne, fordi min erfaring er at konsekvensen ofte blir at problemet eskalerer av slike innblandinger. Hun har anmeldt saken, og har sikkert fått beskjed fra politiet om å ignorere meldingene hans. Du valgte å sende en melding på hennes vegne - han ble provosert, og problemet eskalerte for henne. Jeg skjønner godt at hun ikke likte det. Det jeg har fått høre (jeg var jo ikke inne og snakket med politidama) var at det vanligvis må være et langt større problem for at de griper inn. Det finnes altfor mange slike saker til at de kan handle i alle. Trolltausa: Nå sendte jeg denne meldingen lenge etter at hun anmeldte det, og bare to dager før satt vi og snakket om hvordan noen kunne sende en melding som signaliserte "dette sees på som alvorlig" på hennes vegne. Når det er sagt, helt enig i at jeg ikke burde sendt den, men ingenting hun har sagt har tydet på at hun ikke ønsket at jeg skulle gjøre det, snarere tvert i mot. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
Gjest Trolltausa Skrevet 6. april 2013 #15 Skrevet 6. april 2013 Trolltausa: Nå sendte jeg denne meldingen lenge etter at hun anmeldte det, og bare to dager før satt vi og snakket om hvordan noen kunne sende en melding som signaliserte "dette sees på som alvorlig" på hennes vegne. Når det er sagt, helt enig i at jeg ikke burde sendt den, men ingenting hun har sagt har tydet på at hun ikke ønsket at jeg skulle gjøre det, snarere tvert i mot. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be Jeg skjønner. Det er veldig lett å være etterpåklok, også for henne, og når hun nå opplevde at dette ikke dempet problemet, heller tvert i mot, angrer hun kanskje på at hun ga "tillatelse" til innblandingen? Det er en så stor psykisk belastning å være utsatt for noe slikt, så det er heller ikke umulig at hun ikke er sur på deg, men på situasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #16 Skrevet 6. april 2013 Jeg skjønner. Det er veldig lett å være etterpåklok, også for henne, og når hun nå opplevde at dette ikke dempet problemet, heller tvert i mot, angrer hun kanskje på at hun ga "tillatelse" til innblandingen? Det er en så stor psykisk belastning å være utsatt for noe slikt, så det er heller ikke umulig at hun ikke er sur på deg, men på situasjonen. Du har nok veldig rett i det, hun føler seg helt sikkert maktesløs. Hun ga meg ikke direkte tillatelse til å sende meldingen (som nevnt over), men vi hadde snakket om mange forskjellige løsninger og hun ønsket at noen skulle uttrykke noe. Det som fikk det til å koke over for min del var da han skrev noe jeg oppfattet som en direkte trussel. Har vist samboeren min (som også har juridisk kompetanse) meldingen, han kan ikke se noe galt ved den, hovedparten av det jeg skrev var også direkte sitater på hva plageånden kunne vente seg hvis mobbingen ikke opphørte. Jeg tror også du har rett i at det er hovedsaklig situasjonen hun er sur på, men at det nå er jeg som blir syndebukken siden det siste tilsynelatende skjedde på grunn av meldingen jeg sendte. Prøver så godt jeg kan å ikke ta det personlig, men det er ingen kjekk situasjon å være i, skal jeg ærlig innrømme. Krysser fingrene for at det hjelper når hun politianmelder det siste som har skjedd også, selv om jeg ikke har store troen på at det vil løse ting. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #17 Skrevet 6. april 2013 Har hatt mange laange samtaler med henne, og vi har snakket om alt fra å få min far som er advokat til å få en av de advokatfullmektige i firmaet hans til å sende en melding til denne personen og forklare de juridiske konsekvensene (altså, hyre vedkommende.) Syntes det ble litt overkill (selv om det forhåpentligvis kunne skremt vedkommende) så da jeg kom med forslaget "Jeg kan snakke med samboeren min som kan litt om dette", sa hun "Hm, ja", og var veldig interessert. Hun har klaget mye over at hun ikke får hjelp noen steder, verken av de som er ansvarlige for plattformen hvor dette pågår eller av politiet (som sa at det mest sannsynlig ikke er alvorlig nok.) Kommer ikke til å gjøre noe mer, vedkommende vet uansett ikke mitt fulle navn, så meg får han ikke gjort noe. Sendte meldingen på en måte som gjør at han ikke finner ut av det hele og fulle navnet mitt. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be Dersom jeg forstår deg riktig at dette er en sak på arbeidsplassen er jo instansene: -nærmeste leder (den over om det gjelder nærmeste leder) -arbeidsplassens verneombud/hovedverneombud (kobles inn i trinn 1) -tillitsvalgt for vedkommendes arbeidstakerorganisasjon (kobles inn om verneombud ikke tar tak) -arbeidstilsynet -media Er mer effektivt enn med politi og advokat at dette ordnes slik at arbeidsgiver forstår at de vil/kan bli hengt ut som tafatte i riksdekkende media.. Anonym poster: 2cc3460a67aa33ea453a632775020dcb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #18 Skrevet 6. april 2013 Dersom jeg forstår deg riktig at dette er en sak på arbeidsplassen er jo instansene: -nærmeste leder (den over om det gjelder nærmeste leder) -arbeidsplassens verneombud/hovedverneombud (kobles inn i trinn 1) -tillitsvalgt for vedkommendes arbeidstakerorganisasjon (kobles inn om verneombud ikke tar tak) -arbeidstilsynet -media Er mer effektivt enn med politi og advokat at dette ordnes slik at arbeidsgiver forstår at de vil/kan bli hengt ut som tafatte i riksdekkende media.. Anonym poster: 2cc3460a67aa33ea453a632775020dcb Nei, det er ikke arbeidsplassen. Anonym poster: 5eff9eb81b84fb44de2fdfdbd56d89be
pingeline Skrevet 6. april 2013 #19 Skrevet 6. april 2013 Sånn som du skriver det ble hun vel redd, og det skjønner jeg godt. Han fyren høres ikke god ut, og når meldingen din terget han opp på det viset så er det sikkert lett å skylde på deg uten at hun egentlig mener det er din feil. 1
Avalon Skrevet 6. april 2013 #20 Skrevet 6. april 2013 Det å sende en melding på hennes vegne, kan ha sett ut som en god idé i teorien. I praksis kan dette gjøre at det eskalerer. Man heller bensin på bålet. Noen kan såklart ta meldingen til seg, men andre blir fyrt opp. Hvis det er dette som har skjedd er det så klart veldig ubehagelig for din venninne, det er jo hun som får reaksjonen, ikke du. At det er anmeldt er bra, og jeg er klar over at det skal mye til før politiet gjør noe dessverre. Det som blir sendt bør bli lagret og printet ut, slik at man har bevismateriale, hvis man behøver det senere. Hun trenger ikke lese noen av meldingene. Andre kan gjøre det for henne og printe det ut. Jeg har vært borti dette selv. Da var det andre som leste meldingene jeg fikk, de lagret dem og skrev dem ut og samlet det i en perm. De det gjaldt var heldigvis såpass feige at de gav seg etterhvert da vi gav beskjed om at alt ble lagret og politiet ville bli kontaktet. Men, man kan ikke forvente at alle tar dette til seg. Selv om det var gjort i beste mening, kan du også ha hellt bensin på bålet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå