Gå til innhold

Fantasifigurer i barnelitteratur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan Pelle Politibil regnes som en fantasifigur på lik linje som Knerten og Skybert?

Har noen eventuelt noen eksempler på andre barnebøker hvor det å ha en fantasivenn er et sentralt tema? Helst norsk litteratur.

Så til hovedspørsmålet: Synes du det er sunt for barn å ha en fantasivenn? Hvorfor/ Hvorfor ikke?

Anonym poster: 18472cf0055da6b96144b178da3172fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil heller si Pelle Politibil er en lett antropomorf folkevogn. Men jeg har ikke sett ham "in action", bare bilder, så ta det med en klype salt.

Karlsson på taket er vel tidenes fantasi"venn" (men han er jo svensk).

Resten har jeg ikke noe svar på.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har lest noen norske barnebøker hvor hovedpersonen og/eller noen mindre sentrale personer i boken har en fantasivenn? Vi har jo Karius og Baktus o.l. men dette blir jo mer fantasifigurer enn en fantasivenn.

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg vil heller si Pelle Politibil er en lett antropomorf folkevogn. Men jeg har ikke sett ham "in action", bare bilder, så ta det med en klype salt."

Enig med deg at Pelle Politibil kan bli litt feil i betegnelsen fantasivenn. Takk for svar:)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med løveungen til Karsten i Karsten og Petra? Karsten og løveungen deler jo tanker og ideer og har diverse dialoger og minner da mye om forholdet mellom Knerten og Lillebror? Blir det feil å si at løveungen er en fantasivenn?

Skrevet

Sofus i " trollkrittet" av Zinken Hopp, der Jon tegner seg en lekekamerat ( altså Sofus )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...