Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt å trene. Egentrening og vekter og sånt går fint, men når jeg skal være med på zumba og sånne timer så blir jeg så sulten og klarer ikke å være helt med.

Så hva bør jeg spise så jeg holder ut?

Jeg blir ellers også fort sulten, selv om frokosten består av cottage cheese, hjemmelaga musli og frukt/grønt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med karbohydrater som 1 brødskive? Det du spiser til frokost gir ikke mye energi.

Anonym poster: 1e3b5daf770ddb05727e51f332968d09

Skrevet

Hvor lenge før trening spiser du nå da?

Skrevet

Idag spiste jeg en time før. Brødskive med hvitost og en halv avocado. Kaffe. Var så sulten på trening at jeg holdt på å gå ned i telling...

Skrevet

Har du prøvd å utelukke brød fra kostholdet?

Jeg levde på sikkert 8-10 skiver brød til frokost/lunsj før (siden olympiatoppen anbefalte dette for idrettsutøvere), men likevel gikk jeg rundt og var sulten hele tiden.

At du blir sulten 1 time etter du har spist når du trener kan tyde på at du har små glykogenlagre eller at du bruker glykogen uforholdsmessig fort. Selv spiser jeg 3-4 t før trening og merker bare at jeg blir sulten etterpå. Kroppen klarer fint litt trening på tom mage om morgenen også om du lar den bli vant til det.

Skrevet

Jeg spiser kunn brød til lunsj... Og lørdager trener jeg på dagtid. Hadde aldri klart meg uten mat i 4-5 timer! Som jeg sier, jeg spiser cottage cheese me musli og frukt/bær til frokost. Likevel blir jeg sulten før lunsj. Men å trene sulten det klarer jeg ikke..

Skrevet

Hva er glykogen? Og hva skal jeg da spise rett før trening?

Skrevet

Hva er glykogen? Og hva skal jeg da spise rett før trening?

Glykogen er en form for stivelse som består av flere glukosemolekyler. Det er kroppens måte å lagre glukose på en lett måte. Normalt består lagrene av ~100g glykogen i lever som kan brytes ned og brukes i hele kroppen og ~200-400g spredd i de forskjellige musklene som bare kan brytes ned og brukes lokalt.

Det er mulig å trene seg opp til å få større lager i musklene og det er mulig å trene seg til å bruke mindre glykogen per intensitet.

Når du kommer i en tilstand med for lite (snart tom) leverglykogen vil du oppleve det som kalles "å møte veggen" eller "bonk". Da føler man seg helt utmattet og orker ingenting. Det kan føles som beina ikke klarer å holde deg oppreist. Man kan bli svimmel og til og med besvime. Meget ubehagelig, men i utgangspunktet ikke livstruende for friske mennesker.

Skrevet

Aller helst bør en få i seg mat en time før en skal på trening. Senest 2 timer. Fikk jeg høre av en personlig trener da jeg holdt på dette i bakken :)

Skrevet

Jeg spiser ofte ingenting før trening. Klarer meg på det jeg spiser til lunsj.

Skrevet

Jeg spiser kunn brød til lunsj... Og lørdager trener jeg på dagtid. Hadde aldri klart meg uten mat i 4-5 timer! Som jeg sier, jeg spiser cottage cheese me musli og frukt/bær til frokost. Likevel blir jeg sulten før lunsj. Men å trene sulten det klarer jeg ikke..

Spis mer da. Ta deg en kaffe med litt fløte i, eller en skje med kokosolje.

Du trenger ikke gjøre det 5 timer før. Du kan spise lunsjen din nærmere trening eller spise en gang til. Spis det du pleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...