Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 Tenkte jeg skulle prøve meg på lavkarbo, men jeg syns det er forferdelig vanskelig å sette seg inn i det. Leser masse på lavkarbo.no, men blir barr mer og mer oppgitt...det er jo tydeligvis karbohydrater i alt Så spørsmålet mitt er; vil jeg oppleve noen forandringer ved å kun endre på det mest opplagte som brød, ris og poteter? Jeg elsker å bake så det hender jo at jeg spiser en kanelbolle osv, men jeg vil gjerne begynne i det små så jeg ikke ender opp med å bare gi opp. Så om jeg først og fremst satser på frokost/lunch uten brød (knekkebrød går greit etter hva jeg har forstått, eller blander jeg det med noe annet nå?), og dropper poteter/ris til middag. Spiser rent kjøtt osv
up! Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 Man må jo starte et sted, og hvis du tar deg vann over hodet helt til å begynne med, så vil du jo bare miste motivasjonen, så jeg synes planen din høres god ut
MissCoverdale Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 Jeg kuttet tvert på dagen! Og det funket veldig fint. Fikk en rask avvenning av sukker, og hadde rett og slett ikke lyst på slikt lenger. Når det gjelder bakst har jeg gitt etter for fristelsen to ganger (nystekt brød på ferie), og har endt opp med skikkelig magevondt begge gangene. Ikke verdt det i mine øyne. Jeg spiser kun naturlige råvarer, og begrenser inntaket av sukrin og lignende erstatninger til et par ganger i mnd. Aldri følte meg bedre i hele mitt liv=)
Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #4 Skrevet 6. april 2013 Jeg kan jo ikke kutte tvert på dagen da jeg ikke har anelse om hva som inneholder karbs og ikke. Har ikke mulighet til å bare kaste alt jeg har i skapene og bytte kosthold på dagen, også fordi jeg ikke kan nok om dette enda. Kutte ut brød, ris, poteter og pasta blir enkelt for da kan jeg bare bytte det ut/fjerne det uten at jeg trenger å bruke timer på å lære meg noe. Jeg trenger lang tid når jeg skal lære meg noe nytt
Anglofil Skrevet 6. april 2013 #5 Skrevet 6. april 2013 (endret) Greia er jo ikke nødvendigvis at du kutter ut alle karbohydrater, en lavkarber spiser også karbohydrater, men da i moderate mengder. Jeg spiser fremdeles en potet eller to, en sjelden gang, selv om jeg da er lavkarber. Jeg er sånn som ofte sparer hele karbomengden min til middagsmåltidene, for da kan jeg spise litt potet. Poenget er jo at mengden blir så liten uansett at det ikke teller mye i det store løp. Det jeg ville gjort var å finne et nivå man er tilfreds med. Du sier du har en del matvarer i skapet, da kan du jo kanskje prøve med si 100 karber om dagen? Opp til 150 karber om dagen regnes som lavkarbo. På den måten vil jeg tro at du kan spise mer av det du har i skapene dine enn hvis du begynner på 15 karber om dagen. Du kan jo prøve å gå gradvis nedover, det er opp til deg. Noen begynner lavt for å slutte noe høyere, andre forblir på et lavt inntak og noen starter med høyere inntak og går nedover. Du må finne det som passer deg. Mvh Yvonne Endret 6. april 2013 av Yvonne 1
Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #6 Skrevet 6. april 2013 Takk for svar og tips Da begynner jeg med å kutte ut det mest opplagte, og kanskje sparer et par poteter til en gang i uka (for den blir verst og slutte med) Også får jeg bare begynne og lese på ingredienslista på alle matvarer jeg bruker og se om jeg kan regne ut hvor mye karbo jeg får i meg med vanlig kosthold minus det har tenkt å kutte ut. Så får jeg gradvis se på hva det er jeg kan bytte ut/kutte ut etterhvert som jeg lærer meg det.
Gjest Funky Punk Skrevet 6. april 2013 #8 Skrevet 6. april 2013 Det er vel slik at lavkarbo kan hjelpe meg med å gå ned i vekt når jeg ikke kan trene vekk kiloene ikke sant? Eneste grunnen til at jeg snuser på dette for jeg begynner å bli lei av å ikke klare å gå ned i vekt
Anglofil Skrevet 6. april 2013 #9 Skrevet 6. april 2013 Det er veldig forskjellig fra person til person, men det har hjulpet mange. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå