Gå til innhold

Jamie Olivers pastasaus på glass vs hjemmelaget...

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__
Skrevet

Kjøpte et slikt glass med Jamie Olivers pastasaus.

Ikke prøvd det enda men hvilke erfaringer har dere med dette og hvordan lager man hjemmelaget?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Ikke prøvd, men er villig til å vedde en rimelig solid sum på at hjemmelaget fra bunnen gruser alt som befinner seg på glass.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte det med oliven. Jeg elsker vanligvis pastasaus, men det var første gangen jeg ikke spiste opp det jeg hadde forsynt meg med. Kommer ikke til å kjøpe den igjen, det er helt sikkert.

Jeg lager egen saus bedre, bruker buljong, tomater, hvitløk oregano eller andre krydder dersom jeg har mer lyst på noe annet, koker det opp og bruker stavmikser for å få det glatt.

Anonym poster: 6d7d6b0f5de65895ee1ac57cf2b4fa51

Gjest Sanne__
Skrevet

Jeg forsøkte det med oliven. Jeg elsker vanligvis pastasaus, men det var første gangen jeg ikke spiste opp det jeg hadde forsynt meg med. Kommer ikke til å kjøpe den igjen, det er helt sikkert.

Jeg lager egen saus bedre, bruker buljong, tomater, hvitløk oregano eller andre krydder dersom jeg har mer lyst på noe annet, koker det opp og bruker stavmikser for å få det glatt.

Da blir det fullkornsspaghetti med den hjemmelagde du nevnte der idag.

Hvor lenge skal tomatene koke?

Tusen takk : )

Skrevet

Det spørs om du bruker tomater på boks eller ferske tomater. Uansett, en skikkelig god tomatsaus får putre i flere timer. Tilbered den på lav varme, og la den putre til det ikke er mer væske igjen, og den har fått en tykk og god konsistens. Putt i det du liker. Jo lenger, dess bedre. Har du en slant rødvin? Hell i! Stavmiks tilslutt og lagre i lufttett boks i kjøleskapet. Holder i ca en uke. Fungerer som både pastasaus og pizzasaus.

:sikle:

• Liker 1
Gjest Sanne__
Skrevet

Det spørs om du bruker tomater på boks eller ferske tomater. Uansett, en skikkelig god tomatsaus får putre i flere timer. Tilbered den på lav varme, og la den putre til det ikke er mer væske igjen, og den har fått en tykk og god konsistens. Putt i det du liker. Jo lenger, dess bedre. Har du en slant rødvin? Hell i! Stavmiks tilslutt og lagre i lufttett boks i kjøleskapet. Holder i ca en uke. Fungerer som både pastasaus og pizzasaus.

:sikle:

Så genialt- til pizzasaus også... Mmmmmmm

Skal den stavmixes før eller etter koking?

Skrevet

Etter! Ha i alt du vil ha i fra begynnelsen av, sånn at alle smakene får godgjøre seg så lenge som mulig :)

Skrevet

Og sausen er tykk når den er ferdig. Alt som er vannete skal være borte. Du trenger ikke å røre noe særlig i den heller, bare la den jobbe seg selv. Gjør noe annet i mellomtiden :)

Jeg lager den i jernpanne.

Gjest Sanne__
Skrevet

Takk det skal jeg.

Og det beste er at man får mindre lyst på godteri når man isteden koser seg med ekte velsmakende mat laget fra bunnen av :danse: .

Gjest Sanne__
Skrevet

Må jeg ha litt vann i når jeg koker? Evt hvor mye?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Må jeg ha litt vann i når jeg koker? Evt hvor mye?

Ts

Jeg bruker buljong som base, for en middagsporsjon kanskje tre fire desiliter. Da koker den fint inn. :)

Laget lasagne med egen tomatsaus i går, ekstremt mye bedre enn Toro og Knorr. Synes du smaken blir skarp, kan du prøve med en pinch sukker. Litt fløte eller et parmesandryss på slutten runder også av smaken.

Skrevet

Jeg bruker ikke vann eller buljong, men det er uendelige muligheter her, bare prøv deg frem. Lager aldri den samme om igjen, så det er like spennende hver gang ;)

Og ja, ha i en pinch med sukker, sukker er det krydderet som fremhever tomatsmaken best og bør inngå i enhver varm tomatrett. Ikke mye, bare et lite dryss :)

Skrevet (endret)

Lang koketid gjør virkelig susen :) Gjerne et par timer. Jeg pleier koke hvitløk, løk, selleri, raspede gulerøtter, rød paprika og en blanding av skåldede tomater og hermetiske tomater. Dette får koke leeenge med en 3-4 laurbærblad i sausen samtidig :) Moser alt med stavmikser til slutt (fjerner laurbærbladene først). Sist kokte jeg opp sikkert 8 liter saus som jeg frøs ned i beger. Helt genialt! Lager lasagne i en fei når jeg har ferdig saus i fryseren.

Endret av murray
AnonymBruker
Skrevet

Lang koketid gjør virkelig susen :) Gjerne et par timer. Jeg pleier koke hvitløk, løk, selleri, raspede gulerøtter, rød paprika og en blanding av skåldede tomater og hermetiske tomater. Dette får koke leeenge med en 3-4 laurbærblad i sausen samtidig :) Moser alt med stavmikser til slutt (fjerner laurbærbladene først). Sist kokte jeg opp sikkert 8 liter saus som jeg frøs ned i beger. Helt genialt! Lager lasagne i en fei når jeg har ferdig saus i fryseren.

Hadde det vært mulig å få hele fremgangsmåten? :nigo:

Anonym poster: 271c4faf3df7dd684eab0296f2d83d32

Skrevet

Såklart! Jeg lager sausen litt på slump, men sånn ca som dette:

4-5 revede gulerøtter

2 paprika i biter (bruker røde pga fargen på sausen skal bli fin)

3-4 stenger med selleri i skiver

10 skåldede plommetomater (dette tar litt tid, så hvis du ikke orker styre med det så bruk heller et par ekstra bokser hermetiske tomater)

2 bokser hermetiske tomater

6 hvitløksfedd (press dem først med bladet på en kniv slik at de "sprekker" og finhakk etterpå)

1-2 chili (kommer an på hvor spicy du vil ha sausen. Kan sløyfes)

3-4 laurbærblad

2-3 ss tomatpurè

Hvis du har noe god buljong eller en skvett rødvin, gir nok det en god smak også :)

Freser først løk, hvitløk, paprika, selleri og gulerøtter i en panne. Da fjerner man råsmaken i løken (det lærte jeg på 4-stjerners middag :P), også blir smaken mye bedre. Det blir mye i pannen på en gang, så del gjerne opp og stek i 2-3 omganger.

Hent frem en kaserolle og:

Litt olje, varm opp og fres tomatpureen et par minutter. Denne har også en råsmak som må stekes bort.

Så har du oppi hermetiske og skåldede tomater. Hell oppi grønnsakene og laurbærbladene og kok opp.

La det stå og putre et par timer og kjør så i en kjøkkenmaskin. Smak til med salt og pepper til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noen bra oppskrifter her, men vær så snill og ikke bruk buljongterninger! Da får du i deg en masse mer salt og alskens annet tøys og tull. Det holder i lange baner med smaken fra gulrøtter, sellerirot, laurbærblad og urter.

Jeg bruker en av Jamie's oppskrifter - sånn på slump:

Hakker 1 hvitløk og 1 løk og mykner i olivenolje over middels/svak varme - de skal ikke bli brune. Tar ca 10 min.

Deretter hakker jeg ca 5-6 flådde tomater uten kjerne og har i sammen med en teskje tomatpure og en god dæsj rødvin samt en liten teskje balsamicoeddik eller en teskje sukker. Oppå legger jeg en skrelt og halvert gulrot, en skive sellerirot, et laurbærblad og en god kvast timian og persille. Dette skal småputre en god stund. Ha i vann hvis nødvendig. Når det har godgjort seg tar jeg ut urtene og det som ligger på toppen og moser resten i stavmikser.

Du kan også ha i oliven og kapers og ansjos.

Det hele smakes til med salt og pepper og pyntes med friske basilikumblad og parmesan.

Anonym poster: b9b4bd2dcb1276c9dc86635fb0963703

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*snip*

Tusen takk! Så utrolig snilt av deg :)

Denne skal jeg prøve neste gag jeg skal lage pastasaus.

:blomst:

Anonym poster: 271c4faf3df7dd684eab0296f2d83d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...