Gjest kvasipsykiateren Skrevet 29. mars 2004 #2 Skrevet 29. mars 2004 Når leger skal vurdere om noen er deprimerte og trenger behandling pleier de å spørre hvor lenge vedkommende (pasienten) har følt seg nedstemt. Minst to ukers nedstemthet er gjerne et av symptomene på depresjon. Depresjon preges gjerne av negative følelser for mange ting i livet, kanskje nesten alt (ser svart på det meste), lav energi (trøtthet, slitenhet), mangle på glede og interesse for det meste...søvnmangel, lav appetitt...trekker seg unna andre mennesker.... Depresjon er noe som i større eller mindre grad preger hele livssituasjonen. Etter min oppfatning er depresjon en syk tilstand / sykdom som kjennetegnes ved at man får et annet bilde av seg slev og sitt liv. For når man blir frisk ser man ting annerledes. Tristhet er ingen sykdom. Tristhet er en del av livet, en naturlig reaksjon på hendelser, lidelser, smerte, livet...Tristheten lever vi med og takler. Kanskje en tristhet vi ikke takler kan gå over i depresjon?
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #3 Skrevet 29. mars 2004 Tror du en psykolog virkelig kan hjelpe? Eller er det liten sjanse for at han kan hjelpe meg?
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2004 #4 Skrevet 29. mars 2004 Det er naturlig å være trist hvis man feks sørger over noe. Depresjon er når du "egentlig" ikke har noen grunn til å være så nedstemt hele tiden.
Gjest Kvasipsykiateren Skrevet 29. mars 2004 #5 Skrevet 29. mars 2004 Tror du en psykolog virkelig kan hjelpe? Eller er det liten sjanse for at han kan hjelpe meg? De har jo lang utdannelse i forhold til behandling av mentale lidelser. Mange får hjelp. Noen må bytte psykolog. Man må være villig til å åpne seg og endre på ting. Det er ikke sikkert du trenger psykolog. Kan du snakke med noen andre? Kan du se hva som er galt i livet ditt selv? Kan du sørge for at du begynner å sove bedre, hvis du sover dårlig? Søvn betyr alt. Kan du begynne å trimme (det hjelper)? En psykolog har metoder til å få deg til å komme igjennom ting, se mønstre, endre på ting osv. Jeg har ikke erfaring med psykolog selv. Psykiater er et annet alternativ. De er leger med spesialistutdannelse. De kan noe om hele kroppen og kan skrive ut mdisiner hvis du trenger det.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #6 Skrevet 30. mars 2004 Tror du en psykolog virkelig kan hjelpe? Eller er det liten sjanse for at han kan hjelpe meg? Jeg vil tro han kan hjelpe deg ja. Men om du ønsker dette ta kontakt med lege kontoret ditt og få en henvisning og en liste over de forskjellige som er i din by/sted. Slik at du kan ringe rundt og høre om noen har tid til og ta i mot deg. Mange har en enorm vente tid og det kan være vanskelig og få en raskt. Grunnen til at jeg vet dette,er at jeg selv har gått gjennom noe av det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå