AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 Sitter her kjempe frustrert etter atter en gang fullskifte på min 3 åring og vaske gulvet... Hun er moden for alderen på alle måter, og hun vet utmerket godt hva hun gjør! Det går greit å ta henne på potta om morgenen, og da tisser hun masse, og er kjempe stollt:) Men resten av dagen er det bare tull, hvis ikke bleia er på... Når hun går uten bleie, tar jeg henne på do regelmessig, men hun bare sitter der å tuller til hun ikke vil mer, og sier hun ikke må. Så går det 5-10 min så tisser hun på seg... Vi har belønningssystem med klistremerker, men det virker ikke som det er motivasjon nok, og jeg prøver å gjøre det morsomt å sitte på potta, den lager også fanfare hvis det kommer noe. Når hun skal gjøre store prosjekter går hun endten å gjemmer seg, eller ber om å få på bleia... Hvordan skal vi løse dette??? Kjenner at jeg begynner å slite med å ikke kjefte på henne når hun jar uhell, for det er jo flere ganger om dagen. Hvor ofte burde jeg foresten ta henne på potta, når hun ikke sier i fra selv??? Anonym poster: bd490413f475c49bff927e9ad6ec13f8
Harlekin Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 La henne ha bleie på ved såkalte "store prosjekter" - det er veldig vanlig at barn som ellers kan tisse på potten, vil bæsje i bleie. Det kommer etter hvert, og er ikke noe som bør fremtvinges. Ellers skjønner jeg godt at du blir sliten og frustrert ved konstante uhell, men kjefting er absolutt ikke lurt. Da kan barnet få aversjon mot hele "prosjekt avvenning". Hvor lenge har dere holdt på med avvenningen? Her har vi holdt på i ett og et halvt år før det begynte å løsne. 1
Leanne Skrevet 6. april 2013 #3 Skrevet 6. april 2013 Putt en truse innenfor bleia, da blir det ekkelt og vått om hun tisser på seg. Da vil hun lettere koble den følelsen med å gå på do selv, bleiene i dag er for gode så barna opplever de ikke som ubehagelig når de tisser på seg. Ta henne på do til faste rutiner f.eks når hun står opp, etter frokost, før dere skal ut, før/etter lunsj og middag og før legging. Lykke til
Gjest lisha Skrevet 6. april 2013 #4 Skrevet 6. april 2013 her også tok det et lite halvår før det løsnet helt! her hjalp det på å snakke om de store barna i barnehagen, når hun begynte på storebarnavdeling. at store og flinke jenter ikke bruker bleier lengre, det er kun små barn som gjør.. og så f.eks Eirik (som er like gammel) går bare med truse, han er kjempeflink! Linnea for eksempel, hun er mye mindre enn deg, så hun bruker bleie! potta stod ofte i stua, slik at hun slapp å bryte opp med det hun holdt på med. hun kunne sette seg på potta og fortsette å lese/ se på tv så en dag hadde hun bestemt seg for å slutte - og da sluttet hun på dagen! (øvde mye på å bæsje også, det kom litt senere, så hun ville i begynnelsen ha på bleie når hun skulle bæsje. gikk gradvis over det også nattbleie fortsatte hun med i noen måneder til.. etterhvert syns hun det ble mer og mer ekkelt å gå med bleie, og lærte seg mer blærekontroll vi brukte også klistremerkesystem, først et klistremerke for hver gang hun gikk på do, deretter begynte vi å samle. når hun hadde fått 3 klistremerker, så ble det en "stor" premie (en liten sjokoladebit, tulletatovering på hånda, nye klemmer osv), så økte vi til 5 stk, og etter noen ganger der igjen så var ikke premien så spennende lengre, men da hadde hun fått inn rutinene! nå har vi potta stående oppe på rommet hennes om natta, i tilefelle hun våkner og må tisse, eller når hun tisser på morgenen (for vi har trappegrind ned til første etasjen og doen)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #5 Skrevet 6. april 2013 Takk for oppmuntrende svar:) Vi har bare holdt på noe få uker. Jeg hadde selvsagt venten en del uhell, men ikke flere hver dag... Ikke virker det som uhell heller, men at hun gjør det med vilje, fordi hun ikke "gidder" å si fra, før det er forsent... Men kansje jeg skal prøve med truse inni bleia? Verdt ett forøk i hvertfall:) Og jeg har enn så lenge klart å holde frustrasjonen for meg selv, for vet jo at å bli sint på henne, kan gjøre ting verre... Jaja vi har får gi det litt mer tid, men håper jo å få henne tørr i løpet av sommeren i hvertfall... Anonym poster: bd490413f475c49bff927e9ad6ec13f8
Gjest lisha Skrevet 6. april 2013 #6 Skrevet 6. april 2013 blir sikkert lettere å få henne tørr når hun kun springer rundt i vår og sommerklær
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå