Gå til innhold

Inkassokrav - Foreldet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn kort fortalt.

Bestilte en vare for en 6-7 år siden fra en nettbutikk. Men fant den så for halv pris ett annet sted så bestilte der i stedet. Så endte opp med at jeg ikke plukket opp den varen jeg opprinnelig hadde bestilt, så fikk en faktura på fraktutgiftene nettbutikken hadde hatt med varen.

Denne fakturaen mener jeg og ha betalt, men på den tiden betalte jeg regningene mine manuelt i posten og ofte kontant siden jeg var en 16-17 år gammel da. Så er nesten ikke kjangs på at jeg finner en kvittering eller kan bevise at jeg faktisk har gjort det.

Så, nå i dag får jeg en telefon fra den nye eieren av huset jeg bodde i på den tiden. Som sier at det har dukket opp en inkassovarsel på litt over 1500 kroner med henvisning til det orginale beløpet (70-80 kroner). Inkassovarselet dukket opp på min gamle adresse (mange år gamle), og står i mitt gamle navn (byttet etternavn i mellomtiden).

Har i løpet av dagen lest litt opp på det, og jeg mener og forstå det slik at dette kravet uansett vil være foreldet i dag. I "Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven)." står det jo ganske klart at anminnelig foreldelsesfrist er 3 år.

Jeg har jo ikke sett noen inkassokrav eller fått noen regninger i mellomtiden. Og jeg har heller ingen andre betalingsanmerkninger på meg. Så denne kan jeg vel trygt ignorere frem til de finner frem til den riktige adressen / navnet for så og henvise til lovverket når det kommer ett brev på det?

Syntes bare det er veldig merkelig å få en regning så mange år etterpå, er jo plent umulig for meg å vite med sikkerhet om jeg har betalt den eller ikke.

Anonym poster: ca550bfa884e3f65eff81d32c6cb3c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er rart at du får et inkassovarsel etter 7 år. Dette burde for leeengst blitt sendt til namsmannen, og du skulle vært innkalt til mekling. At de sender betalingspåminnelser i 7 år før de gjør sak ut av det er rart.

Likevel er du selv ansvarlig for at posten kommer frem, å bestille 3 måneder med ettersending av post er ikke bra nok. Dette kan være den første av kanskje 20 inkassovarsel som FAKTISK ble lagt i postkassa, og ikke bare tatt med tilbake til terminalen.

Om du kan bevise at dette var det første varselet på minst 3 år, så kan du bare ignorere det, men det kan du vel ikke?

Jeg ville ringt dem og spurt om hvorfor de sender det nå, om de kan dokumentere at de har sendt flere tidligere, og hvorfor de ikke har gjort alvor ut av saken tidligere. Det kan jo være de bare prøver seg for å se om du betaler. Inkassobyrået som kjøpte saken vil jo sikkert også ha noe tilbake for det.

Anonym poster: e5b6667aa119fcbf139847e67388e440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Har ikke de plikt til å sjekke opp adressen hennes mot Folkeregisteret? Jeg fikk i alle fall slettet en regning på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel er du selv ansvarlig for at posten kommer frem, å bestille 3 måneder med ettersending av post er ikke bra nok. Dette kan være den første av kanskje 20 inkassovarsel som FAKTISK ble lagt i postkassa, og ikke bare tatt med tilbake til terminalen.

Så det du sier er at jeg har plikt til å melde i fra om adresseforendringer til ett inkassoselskap jeg ikke noensinne har vert i kontakt med tidligere? Samt å kontinuerlig oppdatere alle brukerprofiler på alle internettbutikker jeg noensinne har brukt selv 7 år etter at jeg sist handlet i butikken?

Narr meg ikke til å le.

Det er vel heller inkassoselskapet som enten kunne ha ringt meg eller kontaktet folkeregisteret for en oppdatert adresse for flere år siden.Jeg er ikke akkurat vanskelig å finne. Jeg har bodd på samme sted de 3 siste årene nå og de sender til en adresse jeg ikke har hatt på over 6 år.

Anonym poster: 252511b7682536eb438b953622f9b42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke sett noen inkassokrav eller fått noen regninger i mellomtiden. Og jeg har heller ingen andre betalingsanmerkninger på meg. Så denne kan jeg vel trygt ignorere frem til de finner frem til den riktige adressen / navnet for så og henvise til lovverket når det kommer ett brev på det?

Inkassovarselet skal sendes først, så kommer kravene i etterkant.

Så det du sier er at jeg har plikt til å melde i fra om adresseforendringer til ett inkassoselskap jeg ikke noensinne har vert i kontakt med tidligere? Samt å kontinuerlig oppdatere alle brukerprofiler på alle internettbutikker jeg noensinne har brukt selv 7 år etter at jeg sist handlet i butikken?

Du står faktisk ansvarlig for at posten kommer frem til din riktige address. Dette er trolig gjort for at folk ikke skal kunne gjemme seg bak en falsk adresse.

Gjør som gjest i post to foreslår. Snakk med selskapet.

Endret av talin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der er poeng at TS antakelig var under 18 da kjøper ble gjort?

Anonym poster: 72f82d00ca3b251e67a1cd2446208c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du har skrevet under på gjeldsbrev eller fått dom mot deg i Forliksrådet, som det ikke ser ut til, er det riktig at foreldelsesfristen er tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står faktisk ansvarlig for at posten kommer frem til din riktige address. Dette er trolig gjort for at folk ikke skal kunne gjemme seg bak en falsk adresse.

Gjør som gjest i post to foreslår. Snakk med selskapet.

Nja, tror nok ikke dette argumentet holder vann. Jeg kan godt forstå at jeg har ett ansvar for post som jeg vet skal komme, slik som for eksempel telefonregning, strømregning, skattekort, eller nylige kjøp. Det samme om jeg hadde hatt ett aktivt kundeforhold til enten nettbutikken eller inkassoselskapet for den del.

Men nå er det faktisk slik at de sender meg post, på en adresse jeg ikke har bodd på de siste 5 årene. Merket med ett navn jeg ikke har brukt på 3 år. Uten at jeg har noen som helst forutsetninger for å vite at de en gang prøver å kontakte meg.

Det bør vel og nevnes at jeg fremdeles den dag i dag har samme telefonnummer som jeg hadde for 7 år siden. Så det hadde ikke vert så altfor vanskelig å få tak i meg på den måten.

Anonym poster: 252511b7682536eb438b953622f9b42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går vel under pengekrav, med allmenn foreldelsesfrist 10 år.

Anonym poster: e972a8cd4414a2217096e48f46835931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...