Gå til innhold

Familiedrama(?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal konfirmeres om ca èn måned. Feiringen er i begynnelsen av Mai. Jeg har hatt en stefar som har vært voldelig mot meg og min mor i flere år. Min mor er fortsatt sammen med han og de er samboere. Jeg var i kontakt med barnevernet og det endte opp med at jeg flyttet hos far fordi min mor nektet å "kaste ut" stefar. Min mor tvinger meg til å be han og familien hans i konfirmasjonen min, og jeg nekter selvfølgelig. Hun sier at hvis han og familien hans ikke får komme, så kommer ikke hun heller(ergo hun velger han framfor meg nok en gang)... Og ifølge hun så kommer ikke resten av morsiden til å komme hvis hun ikke kommer. Alt er bare et stort rot... Min far har veldig dårlig økonomi og har ikke råd til å betale konfirmasjonen selv. Og jeg har heller ingen penger til å betale med. Er så frustrert. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg altså men makan for ei hurpe.

Gå på NAV og spør om de kan hjelpe deg med å kreve at din mor tar sin del av regningen.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/S%C3%A6rtilskudd

Særtilskudd

Dersom det oppstår særlige utgifter til barnet, kan den av foreldrene som har hatt utgiftene søke om at den andre av foreldrene dekker sin del av disse. Det er et vilkår at det foreligger underholdsplikt. Etter at barnet har fylt 18 år, kan særtilskudd bare pålegges dersom vilkårene for å få barnebidrag er oppfylt.

Søknad

Særtilskuddet skal kunne dekke nødvendige utgifter som ikke hører inn under de utgiftene som blir dekket av det løpende barnebidraget. Det kan ikke gis særtilskudd for dekning av utgifter til slike ting som for eksempel sportsutstyr. Eksempler på utgifter som det kan gis særtilskudd til, er utgifter til tannregulering, briller og konfirmasjon. Dersom begge foreldrene har holdt selskap for barnet i forbindelse med konfirmasjon, kan de hver for seg sette fram krav om særtilskudd fra den andre til dekning av utgifter. Det er forutsatt at utgiftene er tilpasset en nøktern standard.

Håper det ordner seg for deg!

Anonym poster: dc1262aae801079481e141aaf76580e1

Skrevet

Stakkars deg, det var en vanskelig situasjon. Har du en kontakt i barnevernet du kan snakke med? Kanskje kan du få økonomisk støtte der. Eller har du en snill onkel, tante, besteforelder som kan bidra?

En konfirmasjon trenger ikke bli så dyr hvis dere har selskapet hjemme og lager maten selv. Send innbydelse dirkte til din mors familie. Du skal se de kommer. Kanskje stiller din mr også, for å slippe å tape ansikt.

Stå på ditt, ikke inviter din voldelige stefar.

Gjest Shines
Skrevet (endret)

Jeg skal konfirmeres om ca èn måned. Feiringen er i begynnelsen av Mai. Jeg har hatt en stefar som har vært voldelig mot meg og min mor i flere år. Min mor er fortsatt sammen med han og de er samboere. Jeg var i kontakt med barnevernet og det endte opp med at jeg flyttet hos far fordi min mor nektet å "kaste ut" stefar. Min mor tvinger meg til å be han og familien hans i konfirmasjonen min, og jeg nekter selvfølgelig. Hun sier at hvis han og familien hans ikke får komme, så kommer ikke hun heller(ergo hun velger han framfor meg nok en gang)... Og ifølge hun så kommer ikke resten av morsiden til å komme hvis hun ikke kommer. Alt er bare et stort rot... Min far har veldig dårlig økonomi og har ikke råd til å betale konfirmasjonen selv. Og jeg har heller ingen penger til å betale med. Er så frustrert. Hva skal jeg gjøre?

Kjære deg!

Du trenger ikke ha konfirmasjon overhodet,, det er inget tap..

Din mor har ikke gjort en god jobb ovenfor deg grunnet din voldelige stefar,, antagelig grunnet egen redsel..

Men var jeg deg, ville jeg sett bort i fra henne og stefar, og kun hatt en hyggelig middag m far:)

Poenget er deg,,og kun deg,,,for denne dagen er din,,om du ønsker,,for voksen blir du uansett:))

Se heller på hva du ønsker i livet, hvem og hva slags personer du vil ha i "ditt" liv, og la kun de komme inn...

Ikke vær redd.. om du velger, og hva du velger.. du kan alltids gjøre om..

Men se fremover...og husk...det er du som skal leve ditt liv..selv for forkaklede forbilder...

betyr selvfølgelg ikke at du ikke kan gjøre det bedre,,,,gjør det vel;))

Lykke til lille venn,, jeg ville heiet på deg...

Endret av Shines
  • Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar:)

Men nei, pappa kommer aldri til å begynne med NAV elns... Han mener selv at vi har nok penger

Gjest kinkylita
Skrevet

Men da tar du heller en koselig feiring sammen med din far og evt hans familie. Du trenger ingen familie som gir deg flere sorger enn gleder. Dersom din mor velger stefaren din fremfor deg, ja, da velger du henne ut av livet ditt.

Vanskelig til å begynne med-ja.

Tøft-ja.

Tunge stunder framover-ja.

Mye drama-ja.

Men verdt det på sikt? JA.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger sikkert ikke å bekymre deg for din fars økonomi, om han mener han har råd, så har han sikkert det. Jeg hadde ikke oversikt over fars inntekt, formuer eller sparepenger da jeg var 14. Faktisk trodde jeg at pappa var på kanten til fattig på den alderen, imens han egentlig var en nøktern millionær. Uansett så trenger du jo ikke bestille catering, dere kan lage storkjøkkenmiddag hjemme, sodd f.eks. Familie bruker jo å ta med kaker i konfirmasjon også, og du kan bake langpannekake selv. Eller har dere allerede bestilt tjenester, lokaler osv?

Uansett, du trenger ikke invitere din stefar og hans familie. Om jeg ikke hadde bodd under stefars tak selv på den tiden ville jeg ikke invitert min jeg heller, heller droppet konfirmasjonen helt enn å be han om jeg hadde valget. Stå på ditt!

Hvordan er forholdet ditt til mormor og morfar? Tanter, onkler og søskenbarn på morssiden? Moren din truer sikkert bare med at hennes familie ikke kommer fordi hun ikke kommer, men det er garantert ikke sant. Du hadde jo et forhold til disse før stefaren din kom inn i bildet, de kommer til å møte opp fordi de er glad i deg! De er sikkert fullt klar over at stefaren din er voldelig (og kanskje manipulerende?) ovenfor din mor, og vil sikkert ikke støtte opp under det ved å ikke møte opp i din konfirmasjon.

Nei, la moren og stefaren din sitte hjemme og være idioter, så sender du invitasjoner direkte til din mors familie. Har du et nært forhold med noen av dem kan du jo ringe og forklare situasjonen også. Så kan du og faren din kose dere med planleggingen, og kose dere sammen på konfirmasjonen :)

Anonym poster: 91647764db8ba625f4a18164b48013db

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Huff!

Jeg føler med deg! :klemmer:

Er det mulig å endre planene?

Ha selskapet hos far/besteforeldre?

Spørre pent om tanter/onkler/søskenbarn kan hjelpe til med å lage mat/kaker?

Det burde gå an å avbestille ting hos catering / bakeri i såpass god tid i forveien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...