AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Var usikker på i hvilken kategori jeg skulle legge denne tråden i så moderator må gjerne flytte den. Har du fått bil igjennom nav? Hvorfor og hva var årsaken? Hvordan valgte du å argumentere? Legeattest? For å komme til jobb eller bare privat? Fikk du en viss sum og måtte kjøpe bruktbil i forhold til det eller ...? Hvilke plikter følger med? Andre innspill tas i mot med takk. Anonym poster: cc521326cfc7be7c6044310c746ebcca
Tøffeldyret Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Jeg kan ikke svare så godt på spørsmålene dine, da jeg ikke har fått bil gjennom NAV. Men jeg har en venninne som fikk betalt førerkort og bil av NAV fordi hun har sosial angst og ikke klarer å ta kollektivtransport. Argumentene for at hun trengte bil var at hun måtte komme seg til psykologtimene. Vet ikke så mange detaljer om prosessen, men vet at det tok lang tid. Hun hadde ikke penger til førerkort selv, så fikk ikke tatt det før hun var 25, for det var da NAV innvilget søknaden hennes.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 Takker for svar Jeg har lappen og har tidligere hatt bil. Så kom sykdom og jeg merker at mitt sosiale liv er nesten lik null pga mangel på bil. Pga inntektsfall pga aap så har jeg ingen mulighet til å kjøpe meg bil. Jeg har det litt kronglete når det gjelder kollektivtransport og det innbefatter å gå litt, men ikke verre enn at en frisk person ville sett på det som en bagatell. Jeg bruker veldig mye krefter på å reise kollektivt for å komme meg på jobb. Jobber 50%. Jeg sa opp medlemsskapet mitt på treningsstudio for jeg brukte alt for mye tid og ikke minst krefter til selve reisingen. Jeg besøker knapt venner lenger for det å reise blir for tøft. Jeg blir altså mer isolert. Jeg bruker alt jeg har for å stå i jobb. Jeg må velge bort viktige ting som trening pga reisevei. Jeg er altså ute etter andres erfaringer for å høre om det er en mulighet for meg. TS Anonym poster: cc521326cfc7be7c6044310c746ebcca
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 TS her. Hvordan går man fram for å søke? Via fastlegen eller direkte til Nav. Hvilken dokumentasjon trenger man/bør man ha. Anonym poster: cc521326cfc7be7c6044310c746ebcca
Sulosi Skrevet 5. april 2013 #5 Skrevet 5. april 2013 Min tante har hatt trygdebil men kvittet seg med den ganske raskt fordi den ble for dyr. Nav krevde at hun måtte følge alle servicer og ha full kasko, i tillegg var ikke bilen gratis så hun måtte låne en større sum for å få den. Nå har hun en eldre bil, hun reparerer når hun må på det verkstedet som er rimeligst og sier hun sparer mye på å ha den gamle fremfor trygdebilen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Min tante har hatt trygdebil men kvittet seg med den ganske raskt fordi den ble for dyr. Nav krevde at hun måtte følge alle servicer og ha full kasko, i tillegg var ikke bilen gratis så hun måtte låne en større sum for å få den. Nå har hun en eldre bil, hun reparerer når hun må på det verkstedet som er rimeligst og sier hun sparer mye på å ha den gamle fremfor trygdebilen. Jeg er klar over kravet til å følge servicer og full kasko. Det koster det også. Jeg har full bonus hos forsikringsselskapet. Uansett. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe meg en bil, men jeg kan alltids klare å drifte den selv om det vil svi. Anonym poster: cc521326cfc7be7c6044310c746ebcca
Sulosi Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Det er ikke slik at nav kjøper bilen, de betaler noe av den feks ekstrautstyr som heis, automatgear ol. Mulig det er forskjell fra sted til sted men alle jeg kjenner har måtte ta opp lån i tillegg til den ytelsen nav gav.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Du printer ut søknadsskjema på nav.no og fyller ut en del. Del en er spørsmål om ditt reisebehov iløpet av en vanlig uke. Hvor lang reisevei er det til og fra og hvor ofte reiser du til arbeid/Tante Agda/matbutikken osv. Du må også forklare hvorfor TT-kort og AU-reiser ikke er tilstrekkelig. Del to skal fastlegen fylle ut. Del to består av spørsmål som "hvor langt kan brukeren gå på en god dag?", "hva er det som hindrer brukeren å benytte seg av kollektiv transport" osv. Nav legger liten vekt på diagnosen, men fokuserer mest på maksimal gådistanse og om du trenger bil. Om du får det innvilget er stønaden behovsprøvd oppmot inntekten din. Tjener du under en viss sum får du hele beløpet. Beløpet beror på om du behøver personbil eller kassebil til elektrisk rullestol. Om du får et ja fra Nav får du pengene i hånden og må gå å finne en bil selv. Du må så sende inn kopi av kjøpspapirer til Nav. Nav "låner deg bilen" i 7 år. Om du etter 5 år ikke lenger har et medisinsk behov for bilen må du betale tilbake alt til Nav. Etter 7 år er bilen fullt og helt din og du kan gjøre hva du vil med den. Nav har jo en del krav som du er inneforstått med. Man kan søke om tilskudd til drift av bil. Behovsprøvd oppmot inntekten. Om din husstand har en bil og du søker om personbil kan jeg nesten garantere at du får avslag. Om du søker kassebil, håndstyring eller liknende kan en ergoterapeut fra kommunen eller en ansatt ved hjelpemiddelsentralen bistå. Anonym poster: 8f07aa09afb12214a1c2a9e11f1f8fa6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 wow.... Man har det godt her i norge... Bare kos dere, jeg jobber grise hardt og betaler for gratis biler og førekort....er det rart folk ikke vil betale skatt!!! Anonym poster: f8e783ae6225ac5fa11bb484ba4eea83 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #10 Skrevet 5. april 2013 wow.... Man har det godt her i norge... Bare kos dere, jeg jobber grise hardt og betaler for gratis biler og førekort....er det rart folk ikke vil betale skatt!!! Anonym poster: f8e783ae6225ac5fa11bb484ba4eea83 For å få det innvilget må man som regel bruke rullestol eller ha en utrolig dårlig gangfunksjon. Det er snakk om sterkt handicappete mennesker. Anonym poster: 8f07aa09afb12214a1c2a9e11f1f8fa6 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 Det skal mye til å få støtte til sånne ting. Bare det å få TTkort er slit. Bestemoren min har tre km til butikken/lege/kiropraktor osv. Hun har operert begge hoftene så hun går med stokk, og kan ikke gå trapper. Hun fikk avslag på søknaden om TT-kort fordi hun har en 80år gammel bror som kan stikke innom èn gang i uken og kjøre henne på butikken. Nav er virkelig ikke så gavmilde overalt som enkelte får det til å høres ut. Anonym poster: b0f018d92ea026cd0608255f8efcd237 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 For å få det innvilget må man som regel bruke rullestol eller ha en utrolig dårlig gangfunksjon. Det er snakk om sterkt handicappete mennesker. Anonym poster: 8f07aa09afb12214a1c2a9e11f1f8fa6 Og det er selvfølgelig helt greit. Men når man får sponset bil fordi man syns det er ubehagelig å ta buss.. Anonym poster: 807688d8a30c8d73f446cfae5ca13266 5
loffen Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 wow.... Man har det godt her i norge... Bare kos dere, jeg jobber grise hardt og betaler for gratis biler og førekort....er det rart folk ikke vil betale skatt!!! Anonym poster: f8e783ae6225ac5fa11bb484ba4eea83 Jeg tror ikke de som tenger trygdebil koser seg akkurat. Heldig du da, som er frisk! Får inderlig ikke håpe du tenger hjelp til noe en dag. 2
Gjest Søgni Skrevet 5. april 2013 #14 Skrevet 5. april 2013 Sjekk denne linken om du ikke allerede har lest det, TS. http://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/Hjelpemiddelomr%C3%A5der/Bilst%C3%B8nad.1015.cms
Gjest Søgni Skrevet 5. april 2013 #15 Skrevet 5. april 2013 jaha... hvordan forklarer vi da sykefraværet iforhold til usa, sverige, danmark, england osv??? Vi har det ALT for bra.... andre land ler jo av våre velferdsordninger....det er jo ikke rart at folk utnytter dem Anonym poster: f8e783ae6225ac5fa11bb484ba4eea83 På hvilken måte handler denne tråden og dette temaet om utnyttelse av trygdesystemet? 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #16 Skrevet 5. april 2013 På hvilken måte handler denne tråden og dette temaet om utnyttelse av trygdesystemet? Skal vi se..... hei, jeg vil ha gratis bil! Anonym poster: f8e783ae6225ac5fa11bb484ba4eea83 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #17 Skrevet 6. april 2013 Skal vi se..... hei, jeg vil ha gratis bil! Anonym poster: f8e783ae6225ac5fa11bb484ba4eea83 Du må ha legeerklæring! Anonym poster: 8f07aa09afb12214a1c2a9e11f1f8fa6
Gjest Søgni Skrevet 6. april 2013 #18 Skrevet 6. april 2013 Skal vi se..... hei, jeg vil ha gratis bil! Anonym poster: f8e783ae6225ac5fa11bb484ba4eea83 Går du rundt og vet alle rettigheter du har? Har du satt deg inn i kriteriene for alt? Det har ikke jeg. Det er kanskje derfor jeg ikke synes det er så rart at noen lurer på hvilke rettigheter de har og spør om dette på et forum, eller ikke går rundt og vet hva som skal til for å få innvilga stønad til bil. Det er heller ikke noen nyhet at mange synes at det er vanskelig å forstå det som ofte oppfattes som kronglete og innvikla regelverk. Vi leser visst problemstillingen veldig forskjellig. TS: Ta det opp med legen din, du må uansett ha legeerklæring.
Havbris Skrevet 6. april 2013 #19 Skrevet 6. april 2013 Er det helt umulig å svare på det TS spør om, uten å spore av med svar som handler om alt annet? Dette er ingen tråd som handler om vårt trygdesystem eller hvor godt vi har det - det er en tråd der TS har spørsmål som h*n ønsker svar på. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #20 Skrevet 6. april 2013 Var usikker på i hvilken kategori jeg skulle legge denne tråden i så moderator må gjerne flytte den. Har du fått bil igjennom nav? Ja/ via den gamle ordningen hvor man fikk bil og ikke lån som man får i dag. (2000/2001) Hvorfor og hva var årsaken? Leddgikt/RA og ung alder. Hvordan valgte du å argumentere? Legeattest? Legeattest og attest fra ergoterapaut hos spesialist + jeg skrev hvorfor jeg ikke kunne bruke annet transportmiddel. For å komme til jobb eller bare privat? Jobb og privat Fikk du en viss sum og måtte kjøpe bruktbil i forhold til det eller ...? Ny bil som var tilpasset min funksjonshemning. Hvilke plikter følger med? Følge serviceboka hos autorisert verksted/ full kaskoforikring. Og at det kun er en selv som skal bruke bilen som enten sjåfør eller passasjer (bilen skal ikke lånes bort til venner og familie) Anonym poster: cc521326cfc7be7c6044310c746ebcca Anonym poster: 1e4d146b552b3129137fbf7524ee42c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå