Gå til innhold

Klikker snart på alle de som skriver "evt" eller "evt."

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir spennende å se hvor mange av dere som unnskylder dere med at dere lærte noe annet på skolen, som snart begynner å gjøre narr av folk som skriver "evt".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts her. Jeg visste heller ikke noe om dette før jeg var på en quiz i forfjor. Da dukket det opp et spørsmål om hvordan eventuelt skal forkortes i henhold til norsk rettskriving. Ingen svarte rett.

Men etter den gang legger jeg merke til det hver gang jeg ser "evt", "evt." eller "evnt." osv. Så nå er det deres tur til å la dere irritere :laugh:

Anonym poster: 25e18f992af63feec6ebef153da260ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har stort sett unngått hele forkortelsen fordi jeg alltid har fått rød strek når jeg har skrevet "evt", så dette var igrunn veldig greit å få vite for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på om jeg kan få lov å fortsette å skrive "evt." siden jeg faktisk lærte riksmål på skolen? :sjenert:

Det er jo lov å skrive akkurat som man vil. Skriveregler er jo ikke akkurat nedfelt i Norges lover. :):tommelsmil:

Men hvis man vil kommunisere mest mulig effektivt, og det er jo noe alle burde bestrebe seg på, så bør man ikke ha et språk som avviker for mye fra normen. Å skrive dialekt, å ha mange stavefeil, eller ignorere tegnsettingsregler, er eksempler på fenomener som tar fokus vekk fra innholdet.

For øvrig, Språkrådet mener faktisk ikke at alle skal følge alle anbefalingene deres i enhver situasjon Deres anbefalinger gjelder bare for kommunikasjon fra det offentlige, og for skoleverket. Hvordan man kommuniserer privat, er ikke noe de legger seg bort i. De mener derfor ikke at det nødvendigvis er feil å f.eks. skrive "et kompliment", selv om ordboka sier "en kompliment". De har dessuten nok kunnskap om språk til å vite at hvordan det er passende å skrive, i stor grad handler om målgruppe, medium, situasjon, osv. Selv hender det enkelte ganger at jeg bryter regler og skriver f.eks. "et kompliment", og det er faktisk også i tråd med hva Språkrådet mener er god språkbruk.

Så bare fortsett med å skrive "evt." hvis det er det som faller seg naturlig for deg! :) (Og det gjør jeg for øvrig selv også.) :)

Anonym poster: 7868fd0c4083e35fc650c9ec6f402324

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg lærte å skrive "evt" som forkortelse for eventuelt da jeg gikk i grunnskolen på 1990-tallet... (1990 evt blir vel det :P )

Ser ikke problemet med å skrive f.Kr og e.Kr heller. Kall en spade for en spade.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov å skrive akkurat som man vil. Skriveregler er jo ikke akkurat nedfelt i Norges lover. :):tommelsmil:

For øvrig, Språkrådet mener faktisk ikke at alle skal følge alle anbefalingene deres i enhver situasjon Deres anbefalinger gjelder bare for kommunikasjon fra det offentlige, og for skoleverket. Hvordan man kommuniserer privat, er ikke noe de legger seg bort i. De mener derfor ikke at det nødvendigvis er feil å f.eks. skrive "et kompliment", selv om ordboka sier "en kompliment".

Mener Språkrådet virkelig det? Har du en kilde? Her er det jeg fant da jeg googlet:

Spørsmål: Hvorfor er kompliment hankjønnsord og ikke intetkjønnsord? I min dialekt og i mange andre er det helt klart et intetkjønnsord. Andre ord som likner, f.eks. engasjement og arrangement, er jo intetkjønnsord. Alle tre kommer fra fransk, så det hele virker litt merkelig.

Svar: Vi kan ikke gi noe godt svar på hvorfor kompliment bare er et hankjønnsord i rettskrivningen, men slik har det vært lenge. I 1940 kom førsteutgaven av det som senere er kjent under navnet Tanums store rettskrivningsordbok, og der står bare en kompliment

Også på svensk er kompliment bare et hankjønnsord, og inntil nylig var det slik på dansk også. Nå kan det hete både en kompliment og et kompliment på dansk.

Det er ikke rart folk behandler kompliment som et intetkjønnsord, i og med at svært mange andre ord som ender på -ment er intetkjønnsord.

Det heter fremdeles bare en kompliment på norsk.

Jeg mener at det uheldige med et kompliment er at vi har et annet ord, komplement, som er intetkjønn og betyr noe annet, så det er en viss fare for at ordene kan sammenblandes. Når det er sagt, er det år og dag siden jeg har hørt eller lest at noen har brukt komplement, så faren er vel ikke overvettes stor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har aldri sett noen skrive ev., men evt. derimot. Jeg er selv en evt.-bruker, og kommer til å fortsette med det. :)

Anonym poster: 108f827cd4658d6c26f0de634326d494

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som nekter å endre vaner selv etter at de har fått påpekt en feil :P

Anonym poster: ead1f7f938ab797e15a8f880b6161298

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som nekter å endre vaner selv etter at de har fått påpekt en feil :P

Anonym poster: ead1f7f938ab797e15a8f880b6161298

???

Så lenge jeg bare skriver på vegne av meg selv (og for eksempel ikke i en eller annen jobbsammenheng, hvor arbeidsgiver har diverse språklige retningslinjer), så skriver jeg akkurat som jeg vil, og slik det passer meg. Dette innebærer ikke at jeg fullstendig driter i rettskrivning eller i andre formaliteter, men bare at jeg skipper de reglene som ikke passer meg.

For øvrig, de reglene som finnes, er der bare som et slags servicetilbud. Det er ikke sånn at de er helt uvergelige, og må følges slavisk i enhver sammenheng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...