Gå til innhold

Sjakk-Carlsen setter idretts-Norge sjakk matt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Anbefaler dere å lese en god leder i Ny Tid om idretts-Norges behandling av sjakkgeniet Magnus Carlsen.

http://www.nytid.no/meninger/artikler/20130405/leder-tid-for-rokade/

Er dere enige i denne formuleringen?

"

For etter at dopingavsløringene har rammet ledelsen i Norges Cykleforbund, har nok idrettsforbundet mer å lære av Carlsen og hans kolleger enn omvendt. Man kan jo også undre seg om sykling, vektløfting, kulestøt og langrenn gjennom flere år egentlig har vært å regne som idretter – eller snarere som legemiddelkonkurranser med prestisjepressede utøvere som prøvekaniner.

For det viktigste spørsmålet er er ikke hva som er idrett eller ei, men hva som er forbilledlige utøvere og aktiviteter – noe som unge i Norge og verden kan ha å strekke seg etter. Og i så måte er Magnus Carlsen og sjakk langt mer å vise fram og være stolt av enn Petter Northug jr. og langrenn. Sjakk baserer seg ikke på smøring eller dårlig sportsånd. Det handler heller ikke om å vinne på tilfeldigheter eller på mislykkede Flo-pasninger.

Og Ivantsjuks heoriske tankeinnsats mandag – som han strengt tatt ikke tjente noe annet enn æren på - har gjort mer for Carlsens og Norges ry og berømmelse enn hva det norske langrenns- og fotballandslaget har gjort for landet de siste ti årene.

"

Er det ikke egentlig Norsk idrettsforbund som bør være beæret over at Carlsen ønsker å¨være medlem av forbundet? Synes idrettspresidenten virker utrolig arrogant.

Anonym poster: c5f5a6c51fa01e978f3a217646a3694e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok fint mulig å dope seg i sjakk også. Ritalin f.eks.

Når studenter bruker det for å bli flinkere studenter, hvorfor ikke i sjakk?

Anonym poster: 0b42da2977ed417474465cdd78f0fd29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shines

Herreguuuuud!

Sjakk er ingern "sport" eller "idrett"...

Og hva faen en oppegående autist foretar seg bryr meg mitt i rææææævaaaaa!

men doping,,,,jo efedrin, eller andre substanser for å forbedre et potensiale,, jo det derimot bryr meg...

Få inn kontrollører der det trengs..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er idrett? En kjent Norsk fotballtrener (Hoff?) uttalte en gang noe sånt: " Kvinnefotball, hva er det? Ikke er det kvinner, og ikke er det fotball!"

Det er greit nok at sjakk ikke er idrett, men derimot en prestasjonskonkurranse (men idrett er jo også konkurranse ) . Kall det hva du vil.

Sjakkstormester Simen Agdestein (norges første stormester på skikkelig høyt internasjonalt nivå i nyere tid?) på sitt beste hadde rundriblet både Cologna og Northug på fotballbanen, spurtet fra dem og scoret.

Jeg synes at Carlsen sine prestasjoner er på ett utrolig høyt nivå, og det er bare to skiløpere i Norge som snuser på dette nivået, nemlig Petter Northug og Marit Bjørgen.

Det Petter og Marit driver med er jo ikke sjakk da, men de er jo imponerende uansett.

Hva er idrett? Hvorfor er ikke sjakk idrett? Dilemmaet handler jo ikke om idrett, men derimot om språk.

Sjakk er uansett likeverdig med idrettskonkurranser, og Carlsen er den eneste utøveren i Norge som er ranket nr 1 i verden i en såpass stor sport.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler dere å lese en god leder i Ny Tid om idretts-Norges behandling av sjakkgeniet Magnus Carlsen.

http://www.nytid.no/...tid-for-rokade/

"

For etter at dopingavsløringene har rammet ledelsen i Norges Cykleforbund, har nok idrettsforbundet mer å lære av Carlsen og hans kolleger enn omvendt. Man kan jo også undre seg om sykling, vektløfting, kulestøt og langrenn gjennom flere år egentlig har vært å regne som idretter – eller snarere som legemiddelkonkurranser med prestisjepressede utøvere som prøvekaniner.

"

Er det ikke egentlig Norsk idrettsforbund som bør være beæret over at Carlsen ønsker å¨være medlem av forbundet? Synes idrettspresidenten virker utrolig arrogant.

Ehh. Dette viser vel egentlig mest om din ignoranse trådstarter.

Tror du man kan bare lene seg tilbake og pumpe inn EPO og steroider og annsette en god smører også kommer prestasjonene av seg selv? Uansett hvor mye man doper seg så ligger det enormt mye hardt arbeid i trening bak en verdensmester. Og hvilken bakgrunn har du for å anklage Northug for doping?

Og du er klar over at det også går an å dope seg i sjakk eller? Div amfetaminer er velkjent for å heve konsentrasjonsevne og prestasjoner i mentale ferdigheter og derfor er det masser av studenter på prestisjestudier som tar ritalin, ol. før eksamener (og naturlig nok spesielt i legestudiet)

Anonym poster: 5bb7c7677eeeb309ab9d37b000e7e91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh. Dette viser vel egentlig mest om din ignoranse trådstarter.

Tror du man kan bare lene seg tilbake og pumpe inn EPO og steroider og annsette en god smører også kommer prestasjonene av seg selv? Uansett hvor mye man doper seg så ligger det enormt mye hardt arbeid i trening bak en verdensmester. Og hvilken bakgrunn har du for å anklage Northug for doping?

Og du er klar over at det også går an å dope seg i sjakk eller? Div amfetaminer er velkjent for å heve konsentrasjonsevne og prestasjoner i mentale ferdigheter og derfor er det masser av studenter på prestisjestudier som tar ritalin, ol. før eksamener (og naturlig nok spesielt i legestudiet)

Anonym poster: 5bb7c7677eeeb309ab9d37b000e7e91a

Jeg tror ikke det går i sjakk. Husk at Magnus har trent seg systematisk opp til dette nivået gjennom kanskje en 11-årsperiode. Jeg tror ikke det er mulig å bli best i verden og samtidig bruke skadelige medikamenter.

Det finnes forøvrig andre uskadelige, lovlige metoder for å regulere og kontrollere spenningsivået, som f.eks fysisk trening ( Det driver Magnus med), og autogen trening, slik svømmetrener Lars Petter Heggelund hjalp Lene Jensen .

Jeg er selv sjakkmester, riktignok på veldig lavt nivå, og merket at jeg den gangen fungerte veldig godt mentalt , fysisk topptrent med oksygenopptak på 67 ml pr kg.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herreguuuuud!

Og hva faen en oppegående autist foretar seg bryr meg mitt i rææææævaaaaa!

men doping,,,,jo efedrin, eller andre substanser for å forbedre et potensiale,, jo det derimot bryr meg...

Få inn kontrollører der det trengs..

Du lyder oppegående, du.

Anonym poster: 9b7d65f0391ebddc2728789ffce6b9af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel. Jeg hadde egentlig tenkt å komme med kommentarer av typen "sju timer lange partier" og "sjakk ligger i grenselandet mellom kunst og idrett", men Herbjørnsrud nevner jo disse poengene selv.

Nå har jeg ikke sett på alle partiene i kandidatturneringen, men av dem jeg har kikket på, mener jeg dette er det vakreste:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713491

Legg merke til hvordan Carlsen flytter løperen tilbake til utgangsposisjonen (f1) i det sjette trekket og lar den stå der til den faller på sin post i det 44. trekket. I mellomtiden har den gjort en kjempeinnsats ved å dekke c4, d3 og g2, samtidig som den har forsvart kongen. (Ja, jeg er klar over at Gelfand kunne gitt Carlsen mye mer trøbbel ved å slå på f1 med løperen istedenfor dronningen, men det var nå engang slik det ble spilt.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakkstormester Simen Agdestein (norges første stormester på skikkelig høyt internasjonalt nivå i nyere tid?) på sitt beste hadde rundriblet ...

Du skriver ofte mye bra, men dette var et usedvanlig rotete innlegg. Hva i all verden har Hoff (som for øvrig sier han aldri har sagt det du siterer), Northug og Bjørgen med hvorvidt sjakk er idrett å gjøre?

Fotballferdigheter er heller ikke relevant. Agdestein kunne ikke drible fordi han var sjakkspiller. Han kunne drible fordi han drev med idrett ved siden av sjakken, som fotballspiller på akseptabelt norsk nivå. Hvilken spurtkapsitet han hadde aner jeg ikke, men den hadde fortsatt ikke noe med sjakk å gjøre.

Til det andre innlegget, om det faktisk er riktig at du hadde et VO2max-nivå på 67 på et tidspunkt er det ikke fordi du spilte sjakk, men fordi du drev med idrett ved siden av.

Om lederartikkelen i NT, så er det riktig at det er mer enn nok å rydde opp i i idretten, uten dermed å måtte skjære alle utøvere over en kam. Ta Tysse-saken, som viser at det offisielt er uklare dopholdninger langt opp også i det norske systemet. Forholdet mellom topp og bredde, spissing langt ned i aldersklassene i talentutviklingens navn, joda, det er nok å ta tak i, men hva det har med Carlsen å gjøre skjønner jeg ikke.

Sjakkverden er dog langt fra så mønstergyldig plettfri som NT tydeligvis mener. Mens idretten sliter med sitt, kan sjakkfolket gjerne kikke på egne organisasjoner, historikk for VM-kvalifikasjon og regler, koblingen til utrivelige diktatoriske regimer og korrupsjon. Det er vel mer ugreie i FIDE enn i IOC, og det er godt gjort. Men hva betyr vel en Aliyev hvis man kan utgyte utriveligheter om Bjørgen og Northug, og hva er vel problematisk med med Iljumzinov når man kan surmule om Stensbøl.I en diskusjon som starter med en helt usannsynlig og historisk norsk sjakkprestasjon, mener jeg.

I grunn dreier fint lite av hva Carlsenforkjemperne sier seg om hva som er idrett. For meg må både idrett og sport bygge på en fysisk ferdighet, utholdenhet, styrke, presisjon. Sjakk gjør ikke det, og blir da hverken sport eller idrett.

Hvorfor det skal være en desavuering av prestasjonen å kvalifisere til en VM-finale vet jeg ikke. Eventuelt vinne den, hvilket han meget vel kan gjøre.

(Sånn personlig synes jeg det er synd at min glede over Carlsens utrolige prestasjon forsures såpass mye av kommentarer som denne, NT-lederen og andre. Det er i grunn trist at en imponerende og positiv bedrift som Carlsens skal brukes som inspirasjon til å hakke på andres imponerende og positive bedrifter. Tydeligvis er idrettsglede provoserende for noen.)

Endret av Gepardieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ofte mye bra, men dette var et usedvanlig rotete innlegg. Hva i all verden har Hoff (som for øvrig sier han aldri har sagt det du siterer), Northug og Bjørgen med hvorvidt sjakk er idrett å gjøre?

Fotballferdigheter er heller ikke relevant. Agdestein kunne ikke drible fordi han var sjakkspiller. Han kunne drible fordi han drev med idrett ved siden av sjakken, som fotballspiller på akseptabelt norsk nivå. Hvilken spurtkapsitet han hadde aner jeg ikke, men den hadde fortsatt ikke noe med sjakk å gjøre.

Til det andre innlegget, om det faktisk er riktig at du hadde et VO2max-nivå på 67 på et tidspunkt er det ikke fordi du spilte sjakk, men fordi du drev med idrett ved siden av.

Om lederartikkelen i NT, så er det riktig at det er mer enn nok å rydde opp i i idretten, uten dermed å måtte skjære alle utøvere over en kam. Ta Tysse-saken, som viser at det offisielt er uklare dopholdninger langt opp også i det norske systemet. Forholdet mellom topp og bredde, spissing langt ned i aldersklassene i talentutviklingens navn, joda, det er nok å ta tak i, men hva det har med Carlsen å gjøre skjønner jeg ikke.

Sjakkverden er dog langt fra så mønstergyldig plettfri som NT tydeligvis mener. Mens idretten sliter med sitt, kan sjakkfolket gjerne kikke på egne organisasjoner, historikk for VM-kvalifikasjon og regler, koblingen til utrivelige diktatoriske regimer og korrupsjon. Det er vel mer ugreie i FIDE enn i IOC, og det er godt gjort. Men hva betyr vel en Aliyev hvis man kan utgyte utriveligheter om Bjørgen og Northug, og hva er vel problematisk med med Iljumzinov når man kan surmule om Stensbøl.I en diskusjon som starter med en helt usannsynlig og historisk norsk sjakkprestasjon, mener jeg.

I grunn dreier fint lite av hva Carlsenforkjemperne sier seg om hva som er idrett. For meg må både idrett og sport bygge på en fysisk ferdighet, utholdenhet, styrke, presisjon. Sjakk gjør ikke det, og blir da hverken sport eller idrett.

Hvorfor det skal være en desavuering av prestasjonen å kvalifisere til en VM-finale vet jeg ikke. Eventuelt vinne den, hvilket han meget vel kan gjøre.

(Sånn personlig synes jeg det er synd at min glede over Carlsens utrolige prestasjon forsures såpass mye av kommentarer som denne, NT-lederen og andre. Det er i grunn trist at en imponerende og positiv bedrift som Carlsens skal brukes som inspirasjon til å hakke på andres imponerende og positive bedrifter. Tydeligvis er idrettsglede provoserende for noen.)

Innlegget er rotete , kanskje fordi jeg er litt leken. Man kanskje også fordi det ikke er noe enkelt spørsmål.Jeg har gjort meg mine tanker om hva som gir max hjernekapasitet, og ser en sammenheng mellom o2 og tenkekapasitet. Det er jo bare lek og spekulasjoner, men allikevel.

Agdestein var en kommende superstjerne i sjakk, og var veldig god når han begynte på fotballandslaget som angrepsspiller. Er du så rask at du får spille i angrep på landslaget så spurtslår du Nordthug på fotballbanen.

Du avslørte meg , jeg holdt på med kondisjonsidretter ved siden av sjakken, og oksygenkapasiteten kom derfra. Men jeg kan ikke la tankene mine løpe fra at jeg faktisk klarte mye tøffere tankerekker den gangen o2 -opptaket var best. Og hvorfor stagnerte Agdestein i sjakk når han skadet seg og slutttet med fotball?

Kan Magnus sin enorme tenkekapasitet ha sammenheng med o2-kapasitet og fysisk gjennomtrenthet?

Når Magnus sitter ved brettet i ett lokale der oksygen er litt mangelvare, og motstanderen kanskje ikke klarer å hente ut nok oksygen til å få hjernen til å snurre på max, er det da Magnus drar i fra?

Jeg holdt på med to eller tre idretter da jeg var 16. Jeg opplevde det som tre, men kanskje sjakken ikke kan regnes med?

Magnus er smartere enn meg, og han regner ikke sjakk for å være idrett. Jeg synes det er det, men om det er idrett eller ikke er ikke viktig for meg, selv om jeg opplevde det som en konkurranseidrett der andre egenskaper ble presset enn de jeg hadde i beina. Sjakk handler jo mye om å presse seg, og om konsentrasjon, og det er jo typisk for mye idrett. Det handler også om å overliste motstanderen og å forsvare seg, noe du finner i idretter som snooker og boksing.

Jeg trodde forresten det utsagnet fra Ivar Hoff var reellt, men han kan selvfølgelig ha blitt feilsitert av en journalist. At jeg dro inn det her var vel en slags ertende lyriskhumoristisk greie. Jeg leker med at det er forskjellige meninger om hva som er idrett. Jeg vet forresten om folk som til og med har ment at motocross ikke er idrett, fordi man bruker motor i stedet for å tråkke selv.

Så hva er konklusjonen. Sjakk er idrett for meg, men ikke for Magnus. Det er idrett for mange, men ikke for idrettspresidenten.

Jeg fikk en følelse av at idrettspresidenten trengte å nedvurdere sjakk litt, for selv å løfte seg litt høyere. At påstanden at sjakk ikke er idrett karakteriserte sjakk som mindre verdt, og muligens rangerte Carlsens prestasjoner lavere enn Northug sine. Det var følelsen jeg fikk mellom linjene, og det er her jeg steiler litt.

Hva er idrett? Hva er sport? Og for den saks skyld, hva er kunst?

Svaret er kanskje hva ledende krefter eller større folkemengder definerer inn i begrepene.

Hvorfor skal sjakk ikke regnes som idrett? Er det politisk? Har det med kamp om tilskudd og bevilgninger å gjøre?

Er sjakkverdenen så ille? Hvorfor det? Det er fullt mulig at vi finner mer korrupsjon der enn i langrenn, men så må du også huske på at Russland og deres nabostater har en enorm korrupsjonstradisjon, og disse nasjonene er store i sjakk. Allikevel så må vi trolig regne med at OL i Sotchi blir tidenes største korrupsjonsfest, og her tror jeg idretten vil grisebanke sjakken i korrupsjonsomfang.

Northug , Bjørgen og Carlsen er tre av svært få Norske konkurranseutøvere (jeg skulle skrive idrettsutøvere, men det er jo omstridt), som herjer helt på verdenstoppen. Northug og Bjørgen ble nevnt fordi de er de verdensstjernene jeg kom på i farta, og de presterer trolig så rått at de kunne ha hevdet seg i de store konkurransegrenene dersom de hadde begynt med dette i ung alder. Carlsen er verdensener i en av de aller største konkurransegrenene. Jeg skriver dette for å sette det han driver med litt i perspektiv.

Men jeg kan godt gi meg, og si at Magnus Carlsen ikke er idrettsutøver. Han er bare Norges fremste konkurranseutøver, tett fulgt av Marit, Petter og noen flere, som i tillegg til å være konkurranseutøvere samtidig driver med idrett.

Jeg skulle ønske Simen Agdestein var litt yngre , og fortsatt hadde friske bein, og så skulle jeg likt å se han sammen med Lyn rundspille Mosvika på fotballbanen.

Ekstra: Jeg fant ett herlig Bratsethsitat som er morsomt koblet mot denne diskusjonen:

"Idrett, det er det de driver med, de som ikke kan spille fotball."

Rune Bratseth

Sitatet er hentet her:

http://www.ordtak.no/index.php?emne=fotball

Anbefalt lesning for å le :)

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel litt krass i formen jeg og.

Hvem som er verst av hvilke organisasjoner er jeg enig i at er lite vits i å diskutere. Poenget var at det internasjonale sjakkforbundet har vært en skandale lenge. Det var et svar til lederartikkelen, altså, man er ikke automatisk et moralsk plettfritt multigeni bare fordi man er sjakkspiller, eller sjakkorganisator.

Man skal egentlig være ganske blind for å mene det. Carlsen var vel en av favorittene da han trakk seg fra VM-kvalifiseringen i forrige runde, og det sier jo litt om at noe er galt et sted. Enten eier han ikke ambisjoner, eller så er han sinnsforvirret, eller så er FIDE hårreisende ute av takt med virkeligheten. Jeg vet hvilken av teoriene jeg tror mest på.

Det jeg har fått inntrykk av uten egentlig å følge med er i hvert fall noe som ser ut som en sammenhengende skandale med splittelse og kaos og krangler og to verdensmestre som ikke vil spille mot hverandre og whatnot siden omkring murens fall. Eller Karpov-Kasparov var vel ikke helt plettfri den heller, og det var vel et par år før det igjen. Vår store nabø i øst lagde en del bruduljer en før det også.

Men ingenting av dette fratar Carlsen noe ære. Han er en uforståelig god sjakkspiller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har fått inntrykk av uten egentlig å følge med er i hvert fall noe som ser ut som en sammenhengende skandale med splittelse og kaos og krangler og to verdensmestre som ikke vil spille mot hverandre og whatnot siden omkring murens fall.

Jeg husker at det var mye styr rundt kampene til Bobby Fischer, og tror nok at taktikkeri fra spillerne også er en stor faktor i kaoset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

http://www.nytid.no/meninger/artikler/20130405/leder-tid-for-rokade/

"

For det viktigste spørsmålet er er ikke hva som er idrett eller ei, men hva som er forbilledlige utøvere og aktiviteter – noe som unge i Norge og verden kan ha å strekke seg etter. Og i så måte er Magnus Carlsen og sjakk langt mer å vise fram og være stolt av enn Petter Northug jr. og langrenn. Sjakk baserer seg ikke på smøring eller dårlig sportsånd. Det handler heller ikke om å vinne på tilfeldigheter eller på mislykkede Flo-pasninger.

Og Ivantsjuks heoriske tankeinnsats mandag – som han strengt tatt ikke tjente noe annet enn æren på - har gjort mer for Carlsens og Norges ry og berømmelse enn hva det norske langrenns- og fotballandslaget har gjort for landet de siste ti årene.

"

Jeje. Carlsens viktighet er proporsjonal med hvor mange som følger ham på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herreguuuuud!

Er ikke sjakk ett spill akkurat som all annen sport er spill og lek?u Olympiske leker, det ligger jo i navnet.

Sport dreier seg om lek og konkurranse akkurat likt sjakk og andre spill som poker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguuuuud!

Og hva med golf eller curling?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hele diskujonen er meningsløs. "Sport" og "idrett" er begreper mennesker har laget, så det har da ikke en dritt å si hva vi kaller det. Vi kan endre definisjonen over natten om vi ønsker, det finnes ingen gudegitt, objektiv sannhet på det.

For meg er sjakk sport, så får andre mene annet. Noterer meg at Simen Agdestein, som både har vært Norges beste sjakkspiller og spilt og scoret for det norske fotballandslaget, sier at han ble mer sliten av en sjakkturnering enn av fotballkamper. Det har jeg virkelig ikke vondt for å tro, uten at det alene betyr at sjakk skal anses som sport/idrett. Ellers må de som sier sjakk ikke er sport slutte å sammenligne det med Ludo. Ludo innebærer enormt mye flaks, i sjakk finnes det ikke et element av flaks og uflaks. Det betyr ikke at sjakk er sport/idrett, men argumentet er helt tullete.

Men uansett hva man mener om sjakk og sport: Han er vår største stjerne internasjonalt. Synd om de enorme prestasjonene han utfører konsekvent skal besvares med "Men det er ikke sport!". Det har da ingenting å si.

Anonym poster: 9b7d65f0391ebddc2728789ffce6b9af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...